Jouw teleurstellingen op reis?

Enkele jaren geleden naar Amsterdam geweest voor een concert. We hebben het met een overnachting gedaan met het idee er een citytrip van te maken. 1 dag rondgelopen in de stad en dag 2 na het ontbijt terug naar huis. Het viel ons daar echt tegen, ofwel ook de verkeerde buurt. Fietsstad dat is duidelijk, je moet quasi constant op straat lopen omdat het voetpad vol staat met fietsen. En we vonden het er ook wel vuil. Qua winkels viel het ook wat tegen.

Het eten in de verenigde staten.
in die 3 weken , zijn de keren dat we echt lekker gegeten hebben op 1 hand te tellen.

Niet dat we vieze eters zijn, want in Canada hebben we altijd lekker kunnen eten.

Leuk om te lezen dat meningen zo verschillen.

Persoonlijk:

San Francisco
Veel mensen lopen maar te stoefen op San Fran en LA af te breken en voor mij was dat totaal omgekeerd. In SF had ik zo'n "kijk eens hoe hip wij wel niet zijn" gevoel en buiten de zeeleeuwen op die pier en Alcatraz is dar eigenlijk ook gewoon geen hol te zien. LA vond ik dan weer pure rock n roll en daar heb ik me rot geamuseerd. Mogelijks hebben we gewoon dingen gemist in SF en hadden we sjans in LA ma soit, meningen etc.

Parijs
Duizenden onbeschofte chinese toeristen, overvolle straten, pleinen en musea. En voor de rest: overpriced eten dat niet eens zo lekker was, arrogante Fransen en persoonlijk kan ik het aantal echt mooie zaken daar ook gewoon op 1 hand tellen.
Maar langs de andere kant ben ik dit jaar terug geweest met vrienden, waarvan 1 iemand die toen zijn 10e keer ging en een andere kijk had op Parijs en beviel het me al meer.

Speciaal voor Makilla een leeg strand.

Bekijk bijlage 22122

We zijn dan ook meestal niet de enige die naar deze trekpleisters gaan en de meeste van de hier vermelde spots kan ik ook terugvinden hierzo:

Duidelijk niet meer zo fijn eens er teveel volk ze ontdekt heeft.

Die dingen kan je eigenlijk alleen maar doen vér buiten seizoen. Op een random dinsdag-ochtend in november naar Versailles en je hebt het kot nagenoeg voor je alleen. Maar dat moet je kunnen natuurlijk.

Wij gaan steeds vaker off the beaten path. Maar dan geen zotte verhalen. Je vliegt bijvoorbeeld ipv. Corfu naar Thessaloniki en neemt daar een huurwagen. Op een uurtje rijden heb je stranden zoals op je eerste foto waar zelfs in hoogseizoen nog veel plaats is.

Met Google Maps kan je zelfs op voorhand al uitvissen waar het interessant is.

Het eten in de verenigde staten.
in die 3 weken , zijn de keren dat we echt lekker gegeten hebben op 1 hand te tellen.
Het slaat daar op culinair vlak idd tegen. Soms is het smakelijk maar denk dat ze te veel teren op volume en de meer smaakvolle exemplaren zijn er met de decennia "weg" geteeld wegens onrendabel.

Met TexMex of Mexicaans eten dat nog makkelijk te vinden is kan je je smaakpapillen nog plezieren om de zoveel dagen, maar dat is uiteraard geen Amerikaans voedsel.

Sommige barbecue meats en hamburgers vallen nog mee, maar restaurants aan deze kant van de oceaan zijn smakelijker. Het ziet er nochtans allemaal goed uit, maar eens in de mond vervalt vaak snel de glimlach. It used to be worse, dus op zijn minst gaat het de goede kant op.

De onbeschoftheid van de Italiaanse obers in Rome was ook een teleurstelling. ze stonden gewoon achter u te wachten om uw bord weg te pakken zodra het leeg was zodat ge zou ophoepelen en de volgende toerist uw plaats kan innemen. Dat was daar wel extreem. Ook iemand zien kakken op een kruispunt daar. Ook in Parijs veel onbeschofte mensen. Er lag ergens een olieplek en ik ben dat gaan zeggen tegen een agente omdat er al een fietser over uitgegleden was. Niks van dank u of zo. Zijn twee grootsteden waar ik geen zin in heb om ooit nog naar terug te keren.
Een maand geleden nog in Rome geweest en wel echt niks van gemerkt. Op 2 plekjes na was iedereen super vriendelijk.

Is dat recent? want ik heb daar in 2017 toch enkele zeer mooie en technische wandelingen gedaan.
Klopt ook echt niet, tenzij je inderdaad een paar wandelpaden kiest die grenzen aan dat verplichte treintje. Wat trouwens een uitstekend idee is om het verkeer, de drukte en eigenlijk ook de verwoesting van de tourbussen en massa's volk tegen te gaan.

Zodra je de iets langere trails neemt, zit je in de natuur. En helemaal als je de trails kiest die niet noodzakelijk grenzen of starten aan de vallei, maar aan de toppen. Maar zelfs in de vallei zijn Watchman Trail, de Emerald Pools na Lower, Observation Point en dingen als de Narrows of al helemaal de fantastische Subway Bottom Up (met klimgerei is het Top Down) maar enkele van de tientallen trails die je kunt doen waar je ineens een héél pak van de toeristen achter je laat en waar er absoluut geen sprake is van asfalt.

Klopt ook echt niet, tenzij je inderdaad een paar wandelpaden kiest die grenzen aan dat verplichte treintje. Wat trouwens een uitstekend idee is om het verkeer, de drukte en eigenlijk ook de verwoesting van de tourbussen en massa's volk tegen te gaan.

Zodra je de iets langere trails neemt, zit je in de natuur. En helemaal als je de trails kiest die niet noodzakelijk grenzen of starten aan de vallei, maar aan de toppen. Maar zelfs in de vallei zijn Watchman Trail, de Emerald Pools na Lower, Observation Point en dingen als de Narrows of al helemaal de fantastische Subway Bottom Up (met klimgerei is het Top Down) maar enkele van de tientallen trails die je kunt doen waar je ineens een héél pak van de toeristen achter je laat en waar er absoluut geen sprake is van asfalt.
Narrows is letterlijk door de rivier wandelen :D Al geluk dat ze dat niet kunnen asfalteren :D
Angels Landing was paar jaar geleden in elk geval toch ook echt avontuurlijk.

kvind het wel grappig dat de vraag is:

Jouw​

teleurstelling op reis? en als ge dan uw teleurstelling schrijft er reacties komen van: ja maar, bij mij was dat zo niet... :p Jah duh, Het is mijn teleurstelling he, niet de uwe, noch een algemene, het was hoe ik het heb ervaren op dat precieze moment. Goed voor u dat gij het beter hebt ervaren, maar totaal niet relevant naar de vraag toe :p

kvind het wel grappig dat de vraag is:

Jouw​

teleurstelling op reis? en als ge dan uw teleurstelling schrijft er reacties komen van: ja maar, bij mij was dat zo niet... :p Jah duh, Het is mijn teleurstelling he, niet de uwe, noch een algemene, het was hoe ik het heb ervaren op dat precieze moment. Goed voor u dat gij het beter hebt ervaren, maar totaal niet relevant naar de vraag toe :p

Doet me denken aan een review dat ik ooit heb gelezen:
Iemand was op reis in Spanje en vond het enorm vervelend dat iedereen en overal Spaans sprak

Little Mermaid, ja, dat is de Deense Manneken Pis. Veel toeristen zijn teleurgesteld dat het zo klein is en lukraak neergeplempt maar toch groter dan het Belgische icoon.
Ik ben daar vanuit Kopenhagen naartoe gegaan met de fiets. Toen ik het zag heb ik het twee seconden bekeken en ben ik gewoon teruggegaan. Ik had wat medelijden met de bus toeristen die daar gedropt was, dat beeldje is nu toch echt twee keer niks?

De Mont-Saint-Michel.

Als ik ergens in een gedateerde omgeving veel te lang wil gaan aanschuiven, ga ik wel naar onze lokale Delhaize.

Jezus wat is dat daar, koppenlopen in heel dat spel, nergens op of door kunnen overal plastic brol te koop.

‘Schoon van ver, maar ver van schoon’ is uitgevonden om de situatie daar te omschrijven
Toen we in Normandië waren gingen we het bezoeken maar hebben dan uiteindelijk toch besloten om het niet te doen. We hadden wat schrik van de hordes toeristen. Ongetwijfeld is het een heel mooi iets maar ik kon me zo al voorstellen hoe zo'n wereldwonder in de realiteit te beleven ging zijn.

Mijn grootste ontgoocheling/verrassing was natuurpark Plitvice in Kroatië. Op zich een heel mooi park maar DRUK. Ongelofelijk druk. Ik had dat niet verwacht en ik zou het ook niet meer opnieuw doen.

Ik heb de laatste tijd meer en meer dat ik het gevoel heb dat ik alles al eens gezien heb. Mooie natuur, ja goed. Mooie steden, oké. Alles lijkt precies op elkaar. Mijn reizen zijn wel voornamelijk Europa, misschien daarom dat alles hetzelfde begint te worden. Kunst. Kerken. Bomen, rotsen. Bars en cafés. Niks nieuws onder de zon.

Alles wat massatoerisme ademt. Ik wil naar een locatie gaan om op te gaan in de massa, lokale sfeer te beleven en niet om langs de zoveelste winkel met plastieken aandenkens van een plek te lopen. Wie koopt er ook een plastieken torentje van Pisa? Ik wil niet het gevoel hebben dat ik kijk naar iets wat gemaakt of voorbehouden is voor toeristen.

Venetië vond ik by far de meest vreselijke trip die ik al gedaan heb. Het was er vuil. Je zag de echte kleuren van de straattegels niet eens door de vuiligheid. Het stonk er. Het was er veel te druk.

Geef mij maar iets oprecht. Dat klinkt heel verwaand, want elke toerist, en dus ik ook, draagt in se bij aan mijn probleem met toerisme. Dat weet ik. Ik heb er vooral problemen mee wanneer kwaliteit en authenticiteit verloren gaan in een poging om zoveel mogelijk toeristen te 'plezieren'.

Neem nu de Mona Lisa. Als je het niet doet voor de hype rond het schilderij, is het veel logischer om naar eender welk ander klassiek schilderij te kijken in een museum. De enige reden om je tussen de massa volk te begeven die vanop meters afstand ernaar staat te kijken is in mijn ogen om te kunnen zeggen dat je het in het echt gezien hebt, want echt goed kijken naar de Mona Lisa lukt toch niet vanop die afstand tussen zoveel mensen.

De sfeer van Spaanse steden op een broeierige zomeravond waar mensen luid met elkaar aan het praten zijn en ze raar opkijken als je voor 10 uur 's avonds toekomt op restaurant en waar je 's ochtends na 10 uur de eerste winkels pas ziet opengaan, vind ik heerlijk. In Lissabon vond ik ook enkele wijken goed te doen.

In mijn herinnering vond ik in Parijs La Défènse nog het interessantst om in rond te lopen omdat we daar een wijk zagen zoals ze was. Dat was een zakencentrum uit de films waar veel te goed opgeklede mensen schijnbaar luchtig maar toch zwaarwichtig zaken zaten te bespreken aan hun telefoons terwijl ze diagonaal in strakke pas over een plein liepen. Daar zitten met een drankje wanneer het mooi weer is en kijken naar de mensen die passeren terwijl je je eigen leven zit te relativeren vind ik oprecht veel toffer dan de gemiddelde toeristische attractie.

Laatst bewerkt:
Ik had dat met de Sixtijnse kapel. Ge werd door de gangen naar daar gestuwd terwijl in de gangen zelf ook al zoveel mooie (plafond)schilderingen zijn.

Teleurstelling:
Ostuni, Italië en de hele streek daarrond in augustus. Eigenlijk heel onze reis in Puglia verkeerd getimed, namelijk in het hoogseizoen. We waren met 2 en letterlijk alles in de regio moest gereserveerd worden. Het was dan nog eens een hittegolf dus dan kon je overdag amper nog iets doen.

In Ostuni als dieptepunt niets deftigs qua eten gevonden (want alles was volzet), massa volk op de been tot 1u snachts. Uiteindlijk ook niet zo veel te zien, want de sfeer van dat dorpje werd totaal tenietgedaan door de massa toeristen.

In laag seizoen denk ik echt dat dat een fantastische streek is om te bezoeken, maar dit viel heel hard tegen.

Terug
Bovenaan