Jouw hoogtepunten op reis

anders.

Well-known member
Naar aanleiding van de andere thread dus.
Het is hier niet de bedoeling om gewoon te stoefen met de duurste reis die je kan maken ofzo, maar eerder onverwachte dingen die veel beter meevielen dan verwacht.

Mijn top 5 (niet in volgorde, gewoon 5 dingen die mij enorm verbaasd hebben)

1) Bij mij Angels Landing beklimmen. Ik ben helemaal niet sportief of een wandelaar ofzo, en de online verhalen zijn afschrikwekkend. Dus ik ging er van uit dat ik maar halfweg ging geraken, maar uiteindelijk vrij makkelijk heel de wandeling kunnen doen, inclusief het spannende stuk. En het was geweldig.

2) Ijsland in December. Het summum van rust.

3) Tijdens uitstap op safari een groepje cheetah's die op jacht gingen terwijl wij net aan het ontbijten waren buiten de jeep. Je staat op een weide, en plots hoor je echt vanalle lawaai uit de bossen komen. Vogels die krijsen, vanalle andere dieren die roepen, ... En dan komen er ineens honderden zebra's, gnoes en antilopes uit de bossen gelopen (denk "stormloop uit de leeuwenkoning") die overal rondom u lopen. En dan de cheetahs die uit de bossen komen (ondertussen zaten we terug in de jeep :p). Ze waren dus nog maar enkel de dieren aan het samendrijven, en jammer genoeg niet kunnen volgen tot ze echt begonnen te jagen. Maar WAT EEN ERVARING.

4) Een kudde van 200 olifanten die voor onze neus de straat overstak in Hluhluwe/imfolozi park

5) Ground zero in NY. Ik ben niet zo'n emotioneel persoon, maar 9/11 was de eerste grote ramp die ik heel bewust heb meegemaakt, en daar werd ik nu een écht stil.
 
Sydney - Ergens in maart van dit jaar. Daags voordien nog een walvissentour gedaan en geen enkele walvis gespot, ook enorm wilde zee dus beetje een tegenvaller. Dan daags nadien een lange wandeling gemaakt in Sydney Royal NP langs de kliffen om daar zeker 100 walvissen te spotten, de ene al wat dichter dan de andere. Fenomenale wandeling van enkele uren waarbij we continu moesten stoppen, foto's proberen nemen, beetje staren naar de zee waar overal walvissen kwamen 'spuiten'. Onvergetelijke ervaring.
 
Rondreis Westkust USA 2015 met een kameraad

We eindigden in Las Vegas en tijdens de laatste avond/morgen kwamen we terug aan ons hotel, Bellagio, en op dat moment begon de fonteinenshow op de tonen van Viva Las Vegas van Elvis. Het plaatje klopte op dat moment compleet.
 
Kiev vond ik echt een mooie stad, had ik totaal niet verwacht.
Witte reiger kasteel in Japan heeft me ook weggeblazen (Himeji)
Rondreis westkust met een vriend, één van de beste reizen in m'n leven
Ilha grande in Brazilie
 
Naar aanleiding van de andere thread dus.
Het is hier niet de bedoeling om gewoon te stoefen met de duurste reis die je kan maken ofzo, maar eerder onverwachte dingen die veel beter meevielen dan verwacht.

Mijn top 5 (niet in volgorde, gewoon 5 dingen die mij enorm verbaasd hebben)

1) Bij mij Angels Landing beklimmen. Ik ben helemaal niet sportief of een wandelaar ofzo, en de online verhalen zijn afschrikwekkend. Dus ik ging er van uit dat ik maar halfweg ging geraken, maar uiteindelijk vrij makkelijk heel de wandeling kunnen doen, inclusief het spannende stuk. En het was geweldig.

2) Ijsland in December. Het summum van rust.

3) Tijdens uitstap op safari een groepje cheetah's die op jacht gingen terwijl wij net aan het ontbijten waren buiten de jeep. Je staat op een weide, en plots hoor je echt vanalle lawaai uit de bossen komen. Vogels die krijsen, vanalle andere dieren die roepen, ... En dan komen er ineens honderden zebra's, gnoes en antilopes uit de bossen gelopen (denk "stormloop uit de leeuwenkoning") die overal rondom u lopen. En dan de cheetahs die uit de bossen komen (ondertussen zaten we terug in de jeep :p). Ze waren dus nog maar enkel de dieren aan het samendrijven, en jammer genoeg niet kunnen volgen tot ze echt begonnen te jagen. Maar WAT EEN ERVARING.

4) Een kudde van 200 olifanten die voor onze neus de straat overstak in Hluhluwe/imfolozi park

5) Ground zero in NY. Ik ben niet zo'n emotioneel persoon, maar 9/11 was de eerste grote ramp die ik heel bewust heb meegemaakt, en daar werd ik nu een écht stil.
1) welk jaar had je Angels Landing gedaan? Nu was er een soort lootsysteem waar je eerst 9 dollar moest betalen en dan nog hopen dat je erbij zit met maximaal 6 personen.

Voor de rest was de USA Westkust wel dé reis van m'n leven.
 
1) welk jaar had je Angels Landing gedaan? Nu was er een soort lootsysteem waar je eerst 9 dollar moest betalen en dan nog hopen dat je erbij zit met maximaal 6 personen.

Voor de rest was de USA Westkust wel dé reis van m'n leven.
2019, de zomer voordat die loting er was :p Geluk gehad dus...
Wel in volle zon gedaan op een dag dat het een stuk boven de 30 graden was. Maar genoeg water meegenomen en dan was het uiteindelijk wel doenbaar. De volgende dag gewoon Narrows kunnen gaan doen.

Nu, gezien het gevaar en de drukte, snap ik die loting wel hoor. Het merendeel van dat laatste stuk is gevaarlijk om te kruisen, en gezien de hoeveelheid mensen die daar passeren, is het logisch dat ze het limiteren.
 
Oeganda - berggorilla's in Bwindi national park. Het geluk gehad om een goede gids te hebben, die een fantastische familie gorilla's trackte. Twee silverbacks, een vrouwelijke gorilla die op haar borst sloeg, spelende kleintjes,.. en dat allemaal op enkele meters van m'n voeten (of dichterbij). Ik kon het mij niet beter inbeelden. Elke euro dubbel en dik waard.
 
Oeganda - berggorilla's in Bwindi national park. Het geluk gehad om een goede gids te hebben, die een fantastische familie gorilla's trackte. Twee silverbacks, een vrouwelijke gorilla die op haar borst sloeg, spelende kleintjes,.. en dat allemaal op enkele meters van m'n voeten (of dichterbij). Ik kon het mij niet beter inbeelden. Elke euro dubbel en dik waard.
Heb je daar contact gegevens van ? En een richtprijs voor die uitstap ?
 
- Westkust USA met beste maat. Gewoon heel de reis die klopte
- Gambia: een week op schok gegaan met een lokale gids en dingen gezien die je toch niet zomaar in elke brochure ziet. Op een avond een dakloze gevolgd naar een lokaal festival en de laatste avond naar Yousou N'Dour gaan kijken in het nationaal stadion met die gids, dakloze en chauffeur. Zeker niet het mooiste land dat ik ooit bezocht heb qua natuur maar qua mensen echt top.
- Malaga: Een week rustvakantie aan de Costa Del Sol en dus een dagtrip naar daar. Iedereen spreekt bij Andalusië altijd over Sevilla en consoorten maar Malaga is toch ook echt een bezoek waard. Erg leuke stad.
 
2019, de zomer voordat die loting er was :p Geluk gehad dus...
Wel in volle zon gedaan op een dag dat het een stuk boven de 30 graden was. Maar genoeg water meegenomen en dan was het uiteindelijk wel doenbaar. De volgende dag gewoon Narrows kunnen gaan doen.

Nu, gezien het gevaar en de drukte, snap ik die loting wel hoor. Het merendeel van dat laatste stuk is gevaarlijk om te kruisen, en gezien de hoeveelheid mensen die daar passeren, is het logisch dat ze het limiteren.
Dit jaar ook de wandeling gedaan tot aan het begin van Angels Landing, en dan nog een heel stuk verder waar plots geen enkele toerist meer was. Best veel mensen op slippers of gewone sneakers. Niet zo top voor die hike.

Hoogtepunt was voor mij Capitol Reef NP tijdens onze USA reis dit jaar.
Daarnaast ook wakker worden in de campervan op de Großglockner Hochalpenstraße, 2500m. De wolken in de vallei onder u zien is echt magisch.
 
Heb je daar contact gegevens van ? En een richtprijs voor die uitstap ?

Een permit kost altijd 700 USD en kan je regelen via diverse organisaties (verblijf, 4x4 verhuur, reisorganisatie..).

Ik moet mijn 'geluk' uit vorige post wel wat corrigeren: de gids/ranger in kwestie was ons getipt door een Franse (maar "lokale") gids die we op ons rondreis constant tegenkwamen (en goed mee opschoten). Het geluk zat hem wel in het feit dat die ranger actief was in de Ruhija-sector, de sector waar onze permit voor gold (blijkbaar sowieso één van de betere, maar moeilijkste te bereiken). Dag op voorhand naar de rangerpost getrokken, gevraagd naar die ranger en dan met haar een babbeltje gedaan et voila :). Ik kan u altijd eens de naam bezorgen en dan kan je in principe hetzelfde doen.
 
Laatst bewerkt:
Madeira. Ik kende het eigenlijk totaal niet maar na corona wilden we ergens heen met relatief goed weer en niet te duur. Madeira kwam uit de bus en redelijk impulsief geboekt. Uiteindelijk een prachtige reis gehad, Funchal is een leuke, gezellige, niet te toeristische stad en in het binnenland zie je zaken die ik niet wist dat bestonden in Europa. Ook fantastisch lekker eten.
 
ik heb veel schone reisverhalen meegemaakt, maar eentje dat mij altijd speciaal bijblijft:

Ik heb een tijd in Sri Lanka gereisd met een scooterke, wat kleren en zo ne hangmat met een muskietennet, zoiets. Elke avond ging ik dan op willekeurige plekken kamperen en zo kwam ik wel regelmatig zo eens nieuwsgierige locals tegen die zich afvroegen wat ik aan het doen was, die mij dan meenamen om wat moonshine te drinken of iets te eten of wat dan ook. Dat was op zich al superfijn.

Zo ene keer iemand tegengekomen die mij een super mooie plek in de natuur liet zien waar hij regelmatig wel eens naartoe ging om te kamperen.

Een paar weken later ontmoette ik in een hostel wat nieuw-zeelanders (+ een griet die ik wel zag zitten) die een busje hadden gehuurd en die goesting hadden om te kamperen. Heb toen terug contact opgenomen met die gast die mij dat plekje heeft laten zien om te vragen of het goed was als ik nog eens terugkom met wat vrienden, en of hij goesting had om ook af te komen dan.

Daar was eigenlijk het ene super fijne moment na het andere:

We hebben daar wat bachen opgespannen tussen de bomen bij een nabijgelegen schuur, en daar zaten nog oude matrassen in vol met kokosvezels. Daarna LSD gepakt en die matrassen beginnen opfikken tot we een gigantisch vuur hadden. Zaten een paar straffe muzikanten tussen, dus veel muziek gespeeld, verhalen verteld, gelachen. Toen ben ik op een bepaald moment in een boomhut gekropen met de fijne griet die mee was, en is het beginnen onweren. Wij hadden een keischoon zicht op de bliksem, we zaten droog dus en het was gezellig dus dan zijn we maar beginnen muilen. Daar de nacht gespendeerd in die boomhut, wakker geworden met keischone vogels die vlakbij kwamen zitten.

das die boom met de boomhut:
vxiRNSv.png


Terug naar de rest van de groep gegaan, het was ondertussen weer super mooi weer geworden, en we zijn gaan zwemmen in de rivier. Ik was nog altijd wat woozy van de nacht ervoor dus ik was eerst niet zeker maar ineens zag ik dat er overal rondom mij vlinders waren, ma echt duizenden. Klaarblijkelijk door de regen van de nacht er voor moeten die poppen allemaal tegelijk zijn beginnen ontluiken maar was echt omringd door vlinders.

Idn3KXi.png


enfin ja, de optelsom van dat vuur, de muziek, de vogels, het onweer, het muilen, de vlinders - da's echt een 24u waarvan ik blij ben dat ik ze heb mogen meemaken.
 
ik heb veel schone reisverhalen meegemaakt, maar eentje dat mij altijd speciaal bijblijft:

Ik heb een tijd in Sri Lanka gereisd met een scooterke, wat kleren en zo ne hangmat met een muskietennet, zoiets. Elke avond ging ik dan op willekeurige plekken kamperen en zo kwam ik wel regelmatig zo eens nieuwsgierige locals tegen die zich afvroegen wat ik aan het doen was, die mij dan meenamen om wat moonshine te drinken of iets te eten of wat dan ook. Dat was op zich al superfijn.

Zo ene keer iemand tegengekomen die mij een super mooie plek in de natuur liet zien waar hij regelmatig wel eens naartoe ging om te kamperen.

Een paar weken later ontmoette ik in een hostel wat nieuw-zeelanders (+ een griet die ik wel zag zitten) die een busje hadden gehuurd en die goesting hadden om te kamperen. Heb toen terug contact opgenomen met die gast die mij dat plekje heeft laten zien om te vragen of het goed was als ik nog eens terugkom met wat vrienden, en of hij goesting had om ook af te komen dan.

Daar was eigenlijk het ene super fijne moment na het andere:

We hebben daar wat bachen opgespannen tussen de bomen bij een nabijgelegen schuur, en daar zaten nog oude matrassen in vol met kokosvezels. Daarna LSD gepakt en die matrassen beginnen opfikken tot we een gigantisch vuur hadden. Zaten een paar straffe muzikanten tussen, dus veel muziek gespeeld, verhalen verteld, gelachen. Toen ben ik op een bepaald moment in een boomhut gekropen met de fijne griet die mee was, en is het beginnen onweren. Wij hadden een keischoon zicht op de bliksem, we zaten droog dus en het was gezellig dus dan zijn we maar beginnen muilen. Daar de nacht gespendeerd in die boomhut, wakker geworden met keischone vogels die vlakbij kwamen zitten.

das die boom met de boomhut:
vxiRNSv.png


Terug naar de rest van de groep gegaan, het was ondertussen weer super mooi weer geworden, en we zijn gaan zwemmen in de rivier. Ik was nog altijd wat woozy van de nacht ervoor dus ik was eerst niet zeker maar ineens zag ik dat er overal rondom mij vlinders waren, ma echt duizenden. Klaarblijkelijk door de regen van de nacht er voor moeten die poppen allemaal tegelijk zijn beginnen ontluiken maar was echt omringd door vlinders.

Idn3KXi.png


enfin ja, de optelsom van dat vuur, de muziek, de vogels, het onweer, het muilen, de vlinders - da's echt een 24u waarvan ik blij ben dat ik ze heb mogen meemaken.
Mooi verhaal, zo wil ik er nog wel horen :) Fijne plek ook om te schuilen bij een onweer 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
  • In Turks Cyprus: Martin Heylen gewijs met een echte local aan de praat geraakt die nog de turkse invasie van cyprus had meegemaakt.
    In zijn huis al zijn herinneringen mogen aanschouwen en homemade limonade aangeboden gekregen.
    Een van de zuurste dranken ooit, beetje zoals napoleon snoep maar dan nog zuurder.

  • Helemaal alleen rondwandelen door de narrows (zion)
    (doordat het vrij hoog water was en het water niet helder was gingen de meeste toeristen niet ver in de narrows).
    Ik denk dat ik toen zeker 1 uur lang niemand ben tegengekomen in de narrows.

    altijd een van de leukste ervaringen ook om op een vrij toeristische en indrukwekkende locatie/park je even helemaal alleen kan wanen.

  • Ook in de VS (Yosemite) op een camping zaten we op een strandje aan een rivier te chillen
    Komende er aan de lopende band (3-4 tal) opa's en oma's hun levensverhaal vertellen met hun kleinkind naast hun.
    Iets dat je in Europa denk ik minder zal tegenkomen die openheid.

  • In een Airbnb in Calgary waar we in een kamer logeerden bij mensen thuis.
    Zij was een echte vegan,yoga voorvechtster (je kent het wel), hij had meer een voorliefde voor echt vlees en producten en was ook iemand die zot goed kon koken.

    Hebben ze daar een cook-off gedaan (meergangen menu) wat er nu het beste was.
    Het was van beide wel enorm lekker en enorm veel (gratis) gegeten dus.
Natuurlijk nog veel leuke dingen gedaan en meegemaakt.
maar vooral onverwachte interacties met mensen die in een andere cultuur/leefomgeving zitten zijn misschien nog wel het leukst
 
De Loire streek, Frankrijk - Omwille van de rust en de natuur. De prachtige wegen zonder enige bebouwing als we naar een ander dorp wilden. Zalig gewoon. Kun je je hier niet voorstellen... De vele bloemen in het straatbeeld waren ook erg mooi.
De camping was ook echt een aanrader! Een rustige plek in de natuur, en geen enkele keer last gehad van de andere gasten.

20230703_200424.jpg

Op de camping 😍


20230705_105106.jpg

Aan de Loire


20230706_115435.jpg

Een van de zovele bloemenperken ❤️

Keulen - Lang geleden al eens een paar dagen geweest met mijn toenmalige vriend voor een optreden, maar buiten dat waren mijn herinneringen eraan toen niet zo positief. We hadden ook wat pech met het weer.
Dan ben ik vorig jaar echter nog eens geweest met mijn huidige vriend en ik heb mijn mening serieus moeten herzien. Veel groen (alleen erg jammer van de droogte toen, de parken waren helemaal dor :( ), de bruggen om op te wandelen en de rustgevende achterzijde, aardige mensen, hippe stad met heel veel diversiteit, cultuur, overal gratis naar de wc kunnen en hier en daar een obscuur platenwinkeltje.
De Dom waar iedereen het over heeft is zeker een mooie kathedraal, maar wat mij betreft echt niet het enige wat Keulen te bieden heeft. Plus natuurlijk de drukte errond. Overal viel het eigenlijk best mee op dat gebied, maar daar was het ineens een ophoping. :unsure:
Nee, geef mij maar de rivierbrug en de overkant daarvan, dát waren pas ervaringen.

Een leuke anekdote: toen we in de uitgaansbuurt rond de Dom aan het wandelen waren, hoorden we plots vanuit één van de bars aan de overkant een stomdronken Duitser - op klaarlichte dag dan nog wel - één of ander fout Duits nummer meebleiren ahum zingen. 😂 We moeten nu er soms nog om lachen!

20220818_151140.jpg

Het zicht vanop de brug (wel jammer dat het niet zonnig was, foto was beter geweest)


20220818_162517.jpg

Aan de overkant van de brug. De drukte van de stad is een groot contrast met de rust die je hier ervaart.


20220817_144818.jpg

Botanische Tuin, prachtige foto genomen door de vriend 😍


Düsseldorf - Mooie stadje, iets minder hip dan Keulen, maar vooral het wandelen aan de haven maakte dit wel goed! Mooie en gezellige plaats met goede en vooral betaalbare restaurantjes. We hadden ook geluk met het weer (was na de zomer).

IMG-20210914-WA0003.jpg

Haven aan de Rein, mooie dag!


IMG-20210914-WA0010.jpg

Mooie oude fontein op de Corneliusplatz


EDIT: spoilers verwijderd omdat dit dan toch niet nodig lijkt in dit topic
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan