Jouw hoogtepunten op reis

Deze zomer Valencia voor 5 dagen. Zalige stad. Heeft zowel cultuur, amusement, eten, strand, uitgaan, natuur etc... En alles betaalbaar.
Aanrader voor cityptrip
 
Laatst bewerkt:
Niet per se hoogtepunten in de strikte zin, maar wel memorabele momenten.
Die heb ik toch het vaakst gehad bij spontane ontmoetingen met locals & hun verhalen of "illegale" fratsen.

- In Aleppo een bezoekje gebracht aan hotel Baron. De lokale gids ging er nogal snel door tot ongenoegen van de eigenares die haar verhaal niet kon doen. 's Avonds na het eten (en in de vrije tijd zonder gids) terug gegaan om toch de historie te horen. In de bar met een paar biertjes en de eigenares die passioneel vertelde over de geschiedenis met onder meer Agatha Christie, Ataturk, Lindberg, Gagarin,...
- In Homs een jonge vrouw tegengekomen die onze groep uitnodigde bij haar thuis. Met 15 in een klein appartementje honderduit kunnen vragen en meer te weten te komen over het leven aldaar.
- Na het huisbezoek in Homs naar de kelder van een restaurant. Ooit nog een HQ van Isis geweest, nu een bar met dansvloer. Enkele jongelui waren er een verjaardag aan't vieren en boden ons taart aan. Op't einde een gezellige boel onder elkaar.
- Moonshine in een droog land!!! In Iran in een restaurantje beland waar we mojito kregen met zelfgestookte alcohol. Gezien de geringe kennis van mixen waren de verhoudingen niet echt correct. Op de terugrit na twee bokalen een acapella versie van bohemian rhapsody vakkundig om zeep geholpen.
- In Kabul achter hoge muren een museum bezocht. Bleek daar een organisatie te zitten die zich bezig hield met ontmijning. Die mensen waren dolgelukkig dat ze hun project konden delen aan buitenlanders. Bijzonder interessant ook.
- Ergens in Afghanistan een oude tempel aan't bezoeken. Op een nabijgelegen heuvel zitten enkele oudere strijders te picknicken die ons uitnodigden om mee aan te schuiven. Met een lokale gids die vertaalde werden er hopen vragen afgevuurd langs beide kanten.
- Door de Salang tunnel rijden in het hooggebergte in Afghanistan op een "wegdek" waar ze in België jaloers op zijn. Er is geen afzuiging, amper verluchting en er kunnen net 2 voertuigen passeren. Autopech hebben is behoorlijk risicovol.
- Vriendelijk verzocht worden om op te krassen door Britse blauwhelmen in niemandsland in Cyprus.
- in Cuba een dinertje met lokale celebrities en industriëlen. Achteraf verzeild geraakt in een "invite only" club om verder te feesten met een oude zakenman en behoorlijk jongere "vriendin".
- Eveneens in Cuba een oude fabriek bezocht waar ze suikerriet verwerkten. De opzichter (iemand die gans de dag op een stoeltje zit) bleek daar vroeger gewerkt te hebben en heeft ons een persoonlijke rondleiding gegeven.
- In Viñales (Cuba) in het pikdonker met enkel een hoofdlampje gaan "zwemmen" in een grot. Behoorlijk buiten de comfortzone, maar superblij da'k het heb gedaan.
- ...
 
Toch al enkele memorabele momenten meegemaakt:

- In Iran op een cocktailfeestje beland achter gesloten deuren. Alle vrouwen liepen er rond met korte rokjes en diepe decolletés. Muziek stond loeihard en de drank ging er behoorlijk goed rond. Beetje zoals @Remi het zal ervaren hebben.
- Nog eens in Iran een soort euforie gevoeld toen ik 's avonds met een bende bevriend geraakte Perzen aan de tombe van Hafez stond. Het plaatje klopte - de setting en sfeer was pérfect - en ik kon bijna huilen van geluk dat ik dat allemaal mocht meemaken.
- Op de Torens van Stilte in Yazd de zonsopgang meegemaakt terwijl een Zoroastrist een hymne zong. Magisch. Alsof ik enkele duizenden jaren in de tijd werd teruggekatapulteerd.
- Japan was tien dagen één en al grijns op mijn gezegd. Alles klopte op die reis: uitermate fascinerend land met een fantastische keuken, prachtige zichten en enorm fotogeniek.
- Met @de Waaslandwolf , die nu op zijn fietske in Kirgizië zit, poepeloerezat geraakt bij kruidenier David in Zugdidi, Georgië. De man wou ons per sé zijn zelfgemaakte wijn laten proeven en schonk die niet uit in kleine glaasjes maar in een maatbeker. :unsure: Fantastische ervaring, dat wel.
- Peru was mijn eerste kennismaking met "een ver land" en dat is me altijd bijgebleven. Héél intens beleefde reis en na drie weken daar te zijn had ik enkele maanden last van ontwenningsverschijnselen.
- Vogelen in de Zweedse natuur, dat culmineerde letterlijk in een hoogtepunt
- Overnachten in een paaldorp in Phang Nga Bay in Thailand. De stilte en de pracht van de natuur vond ik onwezenlijk.
- Kennismaking met de échte Vietnamese keuken
- In de voetsporen van Alexander de Grote in Persepolis
- Met een Iraanse mullah naar Qom gegaan en daar ijsjes gaan eten en gebabbeld over Burzum en Varg Vikernes
- Iraans saffraanijs. Het beste wat er is. Heden te proeven bij Milad in Antwerpen, de moeite!
- Met een bende bevriend geraakte Perzen naar een 2000-jaar oude caravanserai geweest
- De kastelen van de Assassijnen bezocht in Alamut, de OC van Assassins Creed
- Naqsh-e Jahan in Esfahan is zonder enige twijfel het mooiste plein ter wereld en een lust voor het oog bij valavond.
- Cheesecake boeffen bij Scotty's Diner in New York
- Op het strand gaan liggen bij Coney Island, NY. Héérlijk om die luide Amerikanen te horen brullen tegen elkaar in het platste NY-dialect.
- Met een 60-jarige Iraanse moeke op een brommertaxi gezeten in Teheran tijdens rush hour. Euh ... speciaal.
 
- Zuid-Afrika & Eswatini : die reis klopte gewoon volledig - de big 5 gezien op 1 dag, de combinatie van geweldige natuur, zalige wandelingen en uitzichten in Drakensberg, 'savonds chillen in ecopools aan de campings, enkele feestjes, bungeejump Blaukrans brug, de prachtige wijnvallei Franschhoek, beklimming en magische zonsondergang op de Tafelberg, met als toetje de Springbokken die het WK rugby winnen op onze laatste dag in Kaapstad :love:
- Slovenië, als deel van de reis 3 dagen gekampeerd in de Soca vallei Hoe geweldig mooi is het daar wandelen, de combinatie van de kleur van het water met de rotsen en bomen, en de watervallen. De mooiste plaats waar ik ooit al gekampeerd heb, 200% tot rust gekomen. En ons verblijf in een dorpje aan het Bohinj meer. Bleek onze Airbnb host de lokale toeristische dienst open te houden, die wist alle tips en tricks en was super gastvrij. Een ganse namiddag pinten en sterke drank gedronken met nog wat andere locals waar we amper een woord van verstonden.
- Slovakije, wandelreis in het Tatra gebergte. We zaten daar bij kampvuur in een bergdorpje, in augustus nét op het moment van de Perseïden. Dat was daar echt stekkedonker en we zagen er bijna elke minuut 1 vliegen, geweldig moment.
- Rio de Janeiro, beetje langer gebleven na een werkreis. Tegen de namiddag naar boven gegaan op de Pao de Acucar (die rots in het water naast de stad, met uitkijk op de baai en achterliggende bergen) en daar met enkele hostel vrienden de volledige zonsondergang gezien, uiteraard met wat caipirinhas erbij. Magisch.
 
Laatst bewerkt:
De Loire streek, Frankrijk - Omwille van de rust en de natuur. De prachtige wegen zonder enige bebouwing als we naar een ander dorp wilden. Zalig gewoon. Kun je je hier niet voorstellen... De vele bloemen in het straatbeeld waren ook erg mooi.
De camping was ook echt een aanrader! Een rustige plek in de natuur, en geen enkele keer last gehad van de andere gasten.

20230703_200424.jpg

Op de camping 😍


20230705_105106.jpg

Aan de Loire


20230706_115435.jpg

Een van de zovele bloemenperken ❤️

Keulen - Lang geleden al eens een paar dagen geweest met mijn toenmalige vriend voor een optreden, maar buiten dat waren mijn herinneringen eraan toen niet zo positief. We hadden ook wat pech met het weer.
Dan ben ik vorig jaar echter nog eens geweest met mijn huidige vriend en ik heb mijn mening serieus moeten herzien. Veel groen (alleen erg jammer van de droogte toen, de parken waren helemaal dor :( ), de bruggen om op te wandelen en de rustgevende achterzijde, aardige mensen, hippe stad met heel veel diversiteit, cultuur, overal gratis naar de wc kunnen en hier en daar een obscuur platenwinkeltje.
De Dom waar iedereen het over heeft is zeker een mooie kathedraal, maar wat mij betreft echt niet het enige wat Keulen te bieden heeft. Plus natuurlijk de drukte errond. Overal viel het eigenlijk best mee op dat gebied, maar daar was het ineens een ophoping. :unsure:
Nee, geef mij maar de rivierbrug en de overkant daarvan, dát waren pas ervaringen.

Een leuke anekdote: toen we in de uitgaansbuurt rond de Dom aan het wandelen waren, hoorden we plots vanuit één van de bars aan de overkant een stomdronken Duitser - op klaarlichte dag dan nog wel - één of ander fout Duits nummer meebleiren ahum zingen. 😂 We moeten nu er soms nog om lachen!
20220818_151140.jpg

Het zicht vanop de brug (wel jammer dat het niet zonnig was, foto was beter geweest)


20220818_162517.jpg

Aan de overkant van de brug. De drukte van de stad is een groot contrast met de rust die je hier ervaart.


20220817_144818.jpg

Botanische Tuin, prachtige foto genomen door de vriend 😍

Düsseldorf - Mooie stadje, iets minder hip dan Keulen, maar vooral het wandelen aan de haven maakte dit wel goed! Mooie en gezellige plaats met goede en vooral betaalbare restaurantjes. We hadden ook geluk met het weer (was na de zomer).
IMG-20210914-WA0003.jpg

Haven aan de Rein, mooie dag!


IMG-20210914-WA0010.jpg

Mooie oude fontein op de Corneliusplatz
Wij gaan binnenkort met bevriende koppels naar Düsseldorf. Als je tips hebt, mag je ze altijd sturen als je wilt.
 
Ik vind bijna elke reis wel een hoogtepunt. Of het nu de jaarlijkse skireis is of de zomervakantie met het vrouwtje. Elke stad heeft zijn charmes wat mij betreft (behalve Torremolinos :unsure: ).

Ik vond Sevilla wel echt een fantastische stad. De stad op zich, maar we hebben daar ook zeer goed gegeten en een top hotel. Echt zalig.

Porto vond ik ook geweldig. Daar waren we dan Mathieu en Guillaume Engels tegengekomen (muzikanten) in een café. Toen de cafés gesloten waren, begonnen zij te spelen op straat. Mijn kameraad, ik en nog een groep Belgische dames begonnen dan mee te zingen en later stonden er nog wat toeristen en locals bij en daar dan uren (al dan niet zat) mee te zingen met die 2. Was echt een fantastische avond eigenlijk.

De eerste echte reis met mijn vrouwtje, naar Santorini, was ook echt top. Veel leuke uitstapjes gedaan. Dit jaar nog eens over gedaan met de dochter erbij.

En dan steden als Berlijn, Budapest (inclusief Sziget), Dubrovnik, Zagreb (door de pub crawl met het hostel), Chania, Lissabon, Athene, Sofia, ...

Ook de vakanties naar Lloret de mar, als marginale jonkie, waren ook altijd geweldig. Ook een jaartje Ibiza om te feesten was echt onvergetelijk.
 
Eigenlijk mijn fietsreizen toen ik net begon te werken (en nog studeerde):
- van Gent naar Götzis (Oostenrijk) reizen. Totaal onvoorbereid en nog zonder GPS, maar gegeten op de leukste plekjes en mooie routes gedaan.
- Van Gent naar Erfurt (Oost-Duitsland). Idem, met als onverwachte "meevaller" dat ik op enkele km's van het einde viel op net afgegraven asfalt (gelukkig grotendeels op mijn rug). Daardoor verzorgd door een lokale Belgische arts die mee was met de Belgische atletiekploeg en zo in atletiekverslaggeving terechtgekomen.

Een ander "hoogtepunt", maar dan in levenservaring was de reis die ik met mijn ouders gemaakt heb naar Rwanda in 1995 (1 jaar na de massamoorden daar). Het was de bedoeling dat we in 1994 gingen reizen naar een pater die we daar kenden, maar dat kon natuurlijk niet doorgaan.

3 dingen die me daar altijd bijblijven:
- het liedje "Universal Soldier" van Donovan die speelde toen we een aantal militairen verplicht van de ene checkpoint naar de andere moesten meenemen. Redelijk toepasselijk, die militairen wisten niet goed van de wereld behalve dat Fransen slecht waren maar Franstalige Belgen ok zijn.
- om weg naar een andere stad bezochten we een stuk regenwoud. Er was daar een wc-put waar we naar het toilet gingen. Achteraf bleek dat in die put (ooit door een ngo geregeld) een aantal mensen gegooid werden tijdens de genocide. Zelfs de familie ervan gebruikte die put nog, daar zijn ze gewoon veel "praktischer" omdat er weinig alternatieven zijn.
- een gesprek met een papa die nog 1 zoon overhad na de genocide. Al zijn kinderen (>10) werden op 1 rij gezet en hij mocht er eentje uitkiezen die nog verder mocht leven, de anderen werden voor zijn ogen afgemaakt...
 
Een hoogtepunt was voor mij toch mijn 4 daags bezoek aan New York.

Vooral toch omdat dit na een gewonnen incentive was via mijn vorige werk en alles, maar dan ook alles tot in de puntjes geregeld en betaald was.

Toekomen op de luchthaven, staan er 2 SUV limo's klaar (een Caddilac en Hummer) die ons naar ons hotel, in een zijstraat op 10m van Times Square, brachten. Het is wel een leuke binnenkomer, in zo een limo met een whiskey'tje in de hand van JFK door die voorsteden rijden, om zo de skyline van New York te zien verschijnen.

Werkelijk alles was voorzien, elke middag en avond eten op restaurant op verschillende locaties (oa in China Town), bezoek aan Rockefeller, het MoMa, Ground Zero,... Ook voldoende vrije tijd om gewoon overdag of 's avonds wat rond te kuieren in New York, Central Park,... dat waren dan ook de enige momenten dat ik zelf geld moest bovenhalen om iets te drinken of te kopen.

Als klap op de vuurpijl was er nog een helikoptervlucht, boven de Hudson rond Manhatten tot aan de Brooklyn Bridge en tot en rond het Statue of Liberty en Governors Island, toch best indrukwekkend.

Het was ergens eind maart/begin april en het was echt mooi weer, +-25 graden. Dat gaf New York voor mij een broeierige, zuiderse sfeer waar ik echt van hou in een stad.

Enige heel bizarre was dat onze gids, een Fransman die al enige tijd in New York woonde, tijdens het diner de 2de avond is doodgevallen. Echt, letterlijk. We zaten in een chique tent te eten, aan een grote tafel (waren in totaal met een 12-tal) naast een bende Texaanse vrouwen waar we mee aan het praten waren. Die gids staat aan het uiteinde te praten met een collega van mij, krijgt hij plots een hartstilstand. Is naar het ziekenhuis gevoerd maar is onderweg overleden. Was toch heel surreëel om zoiets net in New York mee te maken. Uiteraard waren wij wel best onder de indruk, maar die Texaanse vrouwen vonden het in eerste instantie vreemd dat wij daar zo rustig onder bleven. Ze dachten dat het ook een collega van ons was. Toen we uitlegden dat we die man ook pas 1 dag kenden hadden ze toch wat meer begrip voor onze mss op het eerste zicht vreemde reactie.
 
Laatst bewerkt:
Voor het eerst de toppen van de Himalaya in de verte zien opdoemen. Of de rits van de tent opendoen en het ochtendzicht van een Noorse fjord voor me zien. En eigenlijk algemeen, mij tussen de bergen bevinden. Dat alles liefst nog met zo weinig mogelijk volk in de buurt.

Je merkt hier in dit topic toch het onderscheid tussen mensen die genieten van ervaringen, van contact met de lokale mensen en cultuur. En anderzijds mensen die eerder genieten van de natuur. Ik ben met het ouder worden helemaal opgeschoven naar dat tweede. Was er geen mevrouw Parabellum waarvoor ik water bij de wijn moet doen, ik zou geen citytrips meer doen.
 
Goh, ik heb er wel een paar... maar ga hier enkele uitlichten.

Tijdens mijn jaar in China:
- enkele dagen in januari naar Harbin, vlakbij Siberië. -20° graden overdag, en 's nachts -30°. Daar dat sneeuw- en ijsfestival bezocht. Eerst opwarmen met soju en bier, en dan savonds wanneer het verlicht was tipsy van die ijsglijbanen gegaan. Wimpers bevroren en al. Surreëel. Daarna een treinrit van 30u terug naar huis.
ice and snow.jpg


- Chinees nieuwjaar bij een Chinese familie beleefd. Volledig ondergedompeld onder de mensen, alle families op bezoek krijgen en op bezoek gaan. Samen 100'en dumplings voorbereiden. Rode enveloppes krijgen met zakgeld volgens de traditie. 2 weken lang vuurwerk, ik herinner me nog dat die knallen vlakbij waren. Familie woonde op het 20ste verdiep. En dat vuurwerk knalde gewoon tegen het raam.
- Tibetaans religieus festival (Monlam) meegemaakt. In eerste instantie had ik een busticket naar een ander boeddhistisch klooster (Labrang). Ik stapte ook op die bus, maar 20km voor aankomst was er een military checkpoint. Buitenlanders mochten niet door. Ik moest dus afstappen en was dus gestrand in the middle of nowhere. Getwijfeld of ik terugging naar de provinciehoofdstad of verder doorging naar een kleiner klooster, 300km verder. Het erop gewaagd. Gelift en na een uurtje of 2 kwam er een andere bus voorbij, die naar het volgende stadje ging. Daar overnacht en dag nadien taxi door een sneeuwlandschap naar het klooster Langmusi. Onderweg Boeddhisten tegengekomen onderweg naar daar. Die waren op processie naar daar, wat betekende: 2 passen vooruit en daarna languit op de grond gaan liggen. En dat dan kilometers lang. Wekenlang. Geschift. Eenmaal daar fantastische ervaring beleefd, speciale kostuums, dansen, de muziek... Ongelooflijk. Ook alle boeddistische nomaden die daar dan in hun beste kleren verzamelden. Die praatten niet eens Chinees, enkel hun eigen taal. Hadden nog nooit een westerling gezien.
Ik was daar met een paar Chinese toeristen, National Geographic & Discovery fotografen. Op een afstand gebleven zodat ik de ceremonie niet verstoorde:

monlam.jpg


- Laatste trip in China een grand tour in Xinjiang gemaakt. Enkele dagen Turpan, dan Urumqi (niet veel te zien) & Kanas lake.
Maar daarna doorgevlogen naar de hoofdstad van de Oeigoeren, Kashgar. Een week met een Oeigoerse gids privé rondgereisd. In die week ontzettend veel gezien, hoogtepunt daar was op de karakorum highway aan de rand van een meer in een typsiche tent geslapen met zicht op een enorm imposante berg. De Mustagh Ata.
muztagh ata.jpg


- iets helemaal anders: een week carnaval in Rio gevierd. Ik denk dat ik nooit nog zo veel ga feesten in mijn leven. Toen ook een Braziliaanse scharrel leren kennen, maakte het helemaal af. Ik verbleef in het correct genaamde Caipihostel, waar er iedere avond 2 for 1 caipirinhas werden gemaakt om 'erin te komen'. Ook één avond naar de Sambodromo gegaan, maar de feesten in de straten waren eigenlijk veel plezanter. In de sambodromo ben je uiteindelijk maar toeschouwer.
 
Laatst bewerkt:

Ierland - Cliffs of Moher.

Misschien ietwat verrassend antwoord van mij, maar ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord.
Toen we in Dublin waren, dit toch eens meegenomen. En werkelijk dat is toch adembenemend hoor.
Dat landschap daar, precies van in die Lord of the rings films. Alsof dit het einde van de wereld is. Je ziet daar walvissen (of waren het andere grote vissen) naar adem happen, die golven tegen de kliffen kletsen.... en die wind daar boven :eek:

Net omdat ik er niets van wist misschien, heeft dit me echt wel omver geblazen.
 
Goh, ik heb er wel een paar... maar ga hier enkele uitlichten.

- Tibetaans religieus festival (Monlam) meegemaakt. In eerste instantie had ik een busticket naar een ander boeddhistisch klooster (Labrang). Ik stapte ook op die bus, maar 20km voor aankomst was er een military checkpoint. Buitenlanders mochten niet door. Ik moest dus afstappen en was dus gestrand in the middle of nowhere. Getwijfeld of ik terugging naar de provinciehoofdstad of verder doorging naar een kleiner klooster, 300km verder. Het erop gewaagd. Gelift en na een uurtje of 2 kwam er een andere bus voorbij, die naar het volgende stadje ging. Daar overnacht en dag nadien taxi door een sneeuwlandschap naar het klooster Langmusi. Onderweg Boeddhisten tegengekomen onderweg naar daar. Die waren op processie naar daar, wat betekende: 2 passen vooruit en daarna languit op de grond gaan liggen. En dat dan kilometers lang. Wekenlang. Geschift. Eenmaal daar fantastische ervaring beleefd, speciale kostuums, dansen, de muziek... Ongelooflijk. Ook alle boeddistische nomaden die daar dan in hun beste kleren verzamelden. Die praatten niet eens Chinees, enkel hun eigen taal. Hadden nog nooit een westerling gezien.
Ik was daar met een paar Chinese toeristen, National Geographic & Discovery fotografen. Op een afstand gebleven zodat ik de ceremonie niet verstoorde:

Zaliiiig !! Ik ben daar ook ooit geweest (Autonome Tibetaanse prefectuur, Xia He + Langmusi) Heel mooie herinneringen aan ... We werden ook van de bus gehaald door militairen, paspoorten werden gecontroleerd maar we mochten wel door. We zijn wel een paar keer geweigerd in de hotels daar. Toevallig ook in Jiuzhaighou geweest ?

QXZUegH.jpg


9DgywTw.jpg


1AcgoqJ.jpg


HlTm7ft.jpg


S4oehcs.jpg


QP9vqSb.jpg


KPFt4LH.jpg


fdETNYx.jpg


Wk17G05.jpg


htR0dcf.jpg


kPoTCpw.jpg


fQdWmkE.jpg


gK0vLFe.jpg


EDIT: Waar is die foto van dat Monlam festival trouwens genomen ?

Over China gesproken, ik heb mijn hart daar een beetje verloren in Chengdu, wat voor een leuke stad was me dat zeg. 2 jaar na mekaar geweest. Eerste keer met paar kameraden, daar op stap willen gaan in een karaokebar. We dachten toen nog dat dit een grote zaal was waar je gezellig iets kon drinken en als je zin had een ballade brengen tussen al het volk. Maar was dus een apart kamertje. Wij snel weg daar haha. Kenden het concept karaoke toen nog niet goed denk ik haha. Daarna in de Panda Club naar DJ Shadow geweest. Alles was hopeloos uitverkocht maar wij mochten toch nog binnen als buitenlander omdat het toen nog een beetje standing was voor die bar zeker :D Daar een Chinees meisje leren kennen en mee met haar op hotel belandt een uur verder met de taxi. Ik was zo dronken als wat, zij wou persé sex. Ik kon niet meer. Die condooms die ze mee had waren ook veel te klein, dat lukte niet.

Midden in de nacht ontnuchterd wakker geworden en beginnen flippen. Waarom had die condooms op zak, is dat een prostituee ? Ik begon schrik te krijgen dat ze geld zou vragen als we wakker werden dus ik ben opgestaan, heb mijn kleren gepakt en wou zo snel mogelijk vertrekken zonder iets te laten weten. Doe die deur van die kamer open, gaat er ineens keihard een alarm af :D Ik naar onder gespurt en de eerste beste taxi naar mijn guesthouse genomen :D Niet zo mooi van me achteraf gezien, maar toen de beste oplossing.

Jaar later met mijn toenmalig chinees lief (nee niet de vermoedelijke prostituee, iemand die ik had leren kennen in Vietnam) er ook terecht gekomen, veel sightseeing gedaan toen, Peoples Park, Jinli Ancient street, de Leshan giant Buddha wat verder uit de stad waar ik een rondleiding kreeg in een Chinese groep, geregeld door de vriendin waar ik dus geen hol van verstond, hotpot eten, Dui Mien De Nu Hai Kan Guo Lai 🎶... krijg er weemoed van.
 
Laatst bewerkt:
Is het met foto's te doen? Ik heb dan Antelope Canyon in Arizona USA, een unieke ervaring!

Ziet er van buiten weinig imposant uit:

XXG7aUM.jpg


Maar eens je afdaalt, wow!

IwyzVc1.jpg


y3YFIqN.jpg


A0M8tCl.jpg


ER12TsG.jpg
Prachtig ! Maar ik heb daar nu al zoveel fotos van gezien dat het mij niet meer zou verrassen denk ik, of hangt daar iets magisch als je daar zelf staat ? En hoe zit dat qua drukte ? Is dat gereguleerd ? Niet teveel volk samen ? Het lijkt daar altijd zo peaceful en rustig, precies of de fotograaf er altijd alleen is. En is dat groot ? hoeveel tijd spendeer je daar zoal ?
 
Prachtig ! Maar ik heb daar nu al zoveel fotos van gezien dat het mij niet meer zou verrassen denk ik, of hangt daar iets magisch als je daar zelf staat ? En hoe zit dat qua drukte ? Is dat gereguleerd ? Niet teveel volk samen ? Het lijkt daar altijd zo peaceful en rustig, precies of de fotograaf er altijd alleen is.
Ik stond helemaal achteraan de toer, dus dan is het volk weg. Maar er zijn idd wel horrorfoto's te zien als je toevallig op het meest drukke moment komt. En dan krijg je dit (cue Psycho soundtrack):

2016_09_29c.jpg


Er zijn vele alternatieven ondertussen (de bekendste is Antelope Canyon X) die niet zo druk zijn:

Je kan er niet op eigen houtje heen, dus je zal je kas moeten opfretten dat er minstens 4-6 anderen in de buurt zijn. Een vroege toer kan je mss het beste geven qua drukte.

EDIT: Het gevoel is idd iets magisch, zijn weinig plekken die zo nauw voelen maar toch transcendentaal richting hemel voeren (als het weer mee zit en je de blauwe hemel kunt zien). De kleurschakeringen zijn afhankelijk van het tijdstip fantastisch en het verrast elke bocht (het is ook best om achter je te kijken want soms is dat net iets mooier dan wat voor je staat).

Elke toer duurt ongeveer 1 uur tot anderhalf uur en je moet 15-30 minuten rekenen voor heen en terug. Dus bij de langere toers zit je er toch een dik uur. Afhankelijk van de canyon is het ongeveer 200 meter (upper Antelope Canyon), 600m (lower Antelope Canyon) tot 1 km max (maar dat is optimistisch gerekend met elke bocht), dus het is niet supergroot, maar er is genoeg te zien.
 
Laatst bewerkt:
Ik stond helemaal achteraan de toer, dus dan is het volk weg. Maar er zijn idd wel horrorfoto's te zien als je toevallig op het meest drukke moment komt. En dan krijg je dit (cue Psycho soundtrack):


Je kan er niet op eigen houtje heen, dus je zal je kas moeten opfretten dat er minstens 4-6 anderen in de buurt zijn. Een vroege toer kan je mss het beste geven qua drukte.
amai die prijzen. Ik denk dat wij (2009) nog maar iets van 30 dollar per persoon betaalden, wat ik toen al veel vond (want het effect is een stuk minder als er geen zon is, gelukkig hadden we mooi weer)
 
Goh denk als ik zo vanbuiten mijn hoogte punten moet zeggen :

Wadi rum in Jordanië snachts en smorgens vroeg waande ik me toch even alleen op de wereld.

Cornwall heeft van die oerbossen en machtige uitzichten. Dat bos deed iets met mij, helemaal alleen, een rivier en rotsen. 👌
Wss dat ik er nog vergeet, maar uit het hoofd is dit het.
 
Zaliiiig !! Ik ben daar ook ooit geweest (Autonome Tibetaanse prefectuur, Xia He + Langmusi) Heel mooie herinneringen aan ... We werden ook van de bus gehaald door militairen, paspoorten werden gecontroleerd maar we mochten wel door. We zijn wel een paar keer geweigerd in de hotels daar. Toevallig ook in Jiuzhaighou geweest ?

EDIT: Waar is die foto van dat Monlam festival trouwens genomen ?
Die foto is getrokken in Langmusi. Ik ben niet in Jiuzhaigou geweest neen, in mijn hele jaar zelfs niet in Sichuan of zuid China geweest. Wel het Westen dus en de Silk road. Van Xi'An door heel Gansu provincie met Dunhuang, Jiayuguan,... tot en met Kashgar dus. Kiezen is verliezen, maar ben heel blij met mijn keuze.

Wat ik wel probeer te doen bij het reizen, is om een lokaal festival / religieuze ceremonie / concert mee te pikken. Zoals dat festival dus en carnaval in Rio. In de USA heb ik QOTSA gezien aan het zwembad van de Cosmopolitan op de strip... dat zijn dan momenten die je gewoon nooit vergeet.
 
Terug
Bovenaan