Jouw favoriete koffiekoek

Ze doen dat hier wel graag in Zwitserland, hier hebben ze nog veel meer die bakkerscultuur (ook nog alles met boter en niet met olie).
Onlangs hier ook een raspberry croissant gegeten en zelfs een vierkante croissant.

raspberry-earl-grey-croissants-featured.jpg

cube-croissants-square-croissant-syrup-720x720.jpeg
Deze zomer in Zwitserland eens in Andermatt gestopt bij zo'n plaatselijke bakkerij en jammer genoeg kennen ze daar een gewone boterkoek niet.
Altijd iets met noten of amandel enz. Dat met noten was ook zo droog als iets, kreeg je bijna niet doorgeslikt.

Zo te zien zat ik op de verkeerde plaats ;-).

Uit de startpost, wat houdt die speculaaskoek in? Ben fan van alles wat te maken heeft met speculaas.

Also eenvoudige boterkoek met dikke glazuurlaag.

Nu zie je die combinatie met pistache meer en meer, maar het komt volgens mij ook oorspronkelijk uit Italië (daar hebben ze veel gebakjes met pistache). Mijn favoriet gerecht in Italië is calamari farcitti (die combinatie van inktvis & pistache werkt enorm goed).

Het pistacheroomijs dat ik heb gegeven in Riva sul Garda was ook heel boeiend van smaak. Hier is dat meestal nogal zoet, maar daar kwam de nootsmaak er véél meer door. Bij Milad in Antwerpen (Kloosterstraat) kan je het Perzische perspectief op pistache proeven, maar dé top blijft voor mij wel saffraanijs. Ik heb ook ooit eens hertenkalf gemaakt met pistachecrumble. Maar dan wijken we een beetje af van de koffiekoeken.

Om maar te zeggen: de Italiaanse culinaire invloed zal Zwitserland geen windeieren leggen.

Vroeger was ik fan van een eclaire of Berlijns bol. Nu eet ik dat minder. Zo een chocobroodje met pudding en een goede koffie gaat er wel nog altijd in.

Zo meteen langs de bakker voor een bestelling met een extra koffiekoek "met pudding en chocola". Ne vierkante. Oerklassiek, maar zo verdomd goed.

Tijd dat al die Insta-foodbloggers naar het Vlaemsche land afzakken om onze prachtige koffiekoekcultuur te hypen.

Ff dit topic nieuw leven inblazen want nen (goeie) bakker verdient toch ook wat aandacht.

Het valt mij op dat er rond kerst steeds een hoop bakkers sluiten en er maar weinig bijkomen.

De meeste zijn dan hippe zuurdesembakkers die maar een paar dagen/week open zijn. Meestal wel supergoed, maar dat betaal je ook.... lees: 4/5€ voor een chocoladekoek etc.

Bij ons int dorp dit jaar 2 gesloten, dat maakt dat er nu van de 7 nog maar 2 overblijven.

Ik zal never van die afbak koffiekoeken uit de winkel nemen want dat proef je enorm.
Verder ben ik enorm selectief qua koffiekoeken en pudding. Er moet een goede botersmaak aan de krokante bladerdeeg zijn en de pudding moet vers gemaakt zijn en het liefst nog met vanillestokken. Geeft zoveel meerwaarde.

Aanraders in de buurt rond Antwerpen zijn voor mij Delafaille, Aldo, Manus, Lints...

Laatst bewerkt:
Ff dit topic nieuw leven inblazen want nen (goeie) bakker verdient toch ook wat aandacht.

Het valt mij op dat er rond kerst steeds een hoop bakkers sluiten en er maar weinig bijkomen.

De meeste zijn dan hippe zuurdesembakkers die maar een paar dagen/week open zijn. Meestal wel supergoed, maar dat betaal je ook lees: 4/5€ voor een chocoladekoek etc.

Bij ons int dorp dit jaar 2 gesloten, dat mazkt dat er nu van de 7 nog maar 2 overblijven.

Ik zal never van die afbak koffiekoeken uit de winkel nemen want dat proef je enorm.
Verder ben ik enorm selectief qua koffiekoeken en pudding. Er moet een goede botersmaak hangen aan de krokante bladerdeeg en de pudding moet vers gemaakt zijn en het liefst nog met vanillestokken. Geeft zoveel meerwaarde.

Aanraders in de buurt rond Antwerpen zijn voor mij Delafaille, Aldo, Manus, Lints...
Het uitsterven van het bakkersras is vrees ik overal voelbaar. Hier in de buurt zijn gelukkig nog 2 heel goede warme bakkers, maar 1 daarvan gaat volgend jaar ook met pensioen. Voor de rest zijn er in de omgeving nog een paar bakkerijen die in sneltempo filialen openen maar waarbij je merkt dat de kwaliteit naar beneden gaat.

Zelf niet zo´n enorme koffiekoeken fan, vermoedelijk omdat ik dat te veel heb gegeten in mijn leven. Maar een écht goed brood is goud waard. Een verse snee waldkorn brood met een goeie laag choco op :love:

Yes degelijk brood of pistolets is ook wel iets waar enorm veel verschil op zit. Kwaliteitsvolle ingredienten en ambacht wil ik wel iets meer voor betalen.

Wij hebben in Merelbeke jaren geen warme bakker gehad. De ene die we hadden is op pensioen gegaan, en dan hebben we een jaar of 3 niks gehad. Nu is er terug ene in het centrum waar vroeger al ene zat, maar die vond ik niet goed. Eigenlijk ga ik zelden naar de warme bakker. De dichtstbijzijnde is Aernoudt en dat is... goed genoeg. De warme bakker in Melsen vind ik de moeite niet om er voor rond te rijden, en op de Gaversesteenweg zit ook ene, maar die vergeet ik eigenlijk altijd.

Het uitsterven van het bakkersras is vrees ik overal voelbaar. Hier in de buurt zijn gelukkig nog 2 heel goede warme bakkers, maar 1 daarvan gaat volgend jaar ook met pensioen. Voor de rest zijn er in de omgeving nog een paar bakkerijen die in sneltempo filialen openen maar waarbij je merkt dat de kwaliteit naar beneden gaat.

Zelf niet zo´n enorme koffiekoeken fan, vermoedelijk omdat ik dat te veel heb gegeten in mijn leven. Maar een écht goed brood is goud waard. Een verse snee waldkorn brood met een goeie laag choco op :love:
Krokant vanbuiten en zacht vanbinnen. Brood op zijn best. Zelfde met pistolet en baguette. Je moet het x aantal uur na het bakken dan wel opeten.

Terug
Bovenaan