Job op latere leeftijd: kapitein aan het schip of van de boot gevallen?

Ik ben in ieder geval niet van plan te werken tot mijn 68 (huidig, probably 75+ als het zover is).
Boeltje verkopen hier en desnoods naar Thailand verhuizen
- Het is nu nog maar 67, geen 68.
- Er zijn geen redenen om te denken dat het ooit 75 jaar zou worden.

Ik weet dat gij heel veel vertrouwen hebt in ons systeem, maar ik niet.
Als ik naar demografie kijk en de huidige aanpak van onze overheid (met in uitbreiding democratie), dan geloof ik niet dat we het kunnen blijven trekken neen.
Maar goed, laat mij maar zwart kijken ;)

Onderwijs. Dus tegen mijn pensioen een heel mooi brutoloon. Evt uitbollen 2 of 3 dagen per week aan 2000+ netto met een afbetaalde lening en genieten maar.

Ik weet dat gij heel veel vertrouwen hebt in ons systeem, maar ik niet.
Als ik naar demografie kijk en de huidige aanpak van onze overheid (met in uitbreiding democratie), dan geloof ik niet dat we het kunnen blijven trekken neen.
Maar goed, laat mij maar zwart kijken ;)

Same, er zijn steeds minder werkenden. Alsmaar meer mensen die aan de "free money tits" hangen. Ik vrees oprecht voor mijn pensioen, en ik ben er maar 20 jaar meer van verwijderd.

Nu ja, als er geen geld meer is voor pensioenen dan is er hopelijk ook niks meer voor uitkeringen, en dan moeten ze wel gaan werken.

Ik dacht dat dit topic ging gaan over iemand die op latere leeftijd kapitein wou worden en ben zeer teleurgesteld.

Ik dacht dat dit topic ging gaan over iemand die op latere leeftijd kapitein wou worden en ben zeer teleurgesteld.

Well ... past wel in het plaatje bij mij hoor. Vroeg op 'pensioen', zeilboot aanschaffen en ronddobberen langs de middellandse.
't Zou gaan

Ik werk in een sector die momenteel booming is (BI/data engineering) en waarbij de leercurve elk jaar iets stijler wordt. Momenteel kan ik nog perfect volgen en ben ik goed in mijn job. Ik heb zelfs het geluk dat er de laatste jaren een onderscheid is gekomen in het gene ik goed kan en graag doe (back-end) en het gene waar ik minder aanleg voor heb (visuals)
Langs de andere kant heb ik hoegenaamd geen zin om verticaal te groeien in mijn carrière want ik heb de people skills niet om richting teamlead te gaan. Het resultaat is dus dat ik nu al, op mijn 37, by far de oudste van mijn team ben, dat mijn eigenlijke teamlead maar 2 jaar ouder is dan mij en de PM waar ik het vaakste mee samenwerk een 7 jaar jonger is. Maar ik ben wel de "expert" waar iedereen met zijn vragen naartoe komt dus mijn loon is ook navenant (+-5K bruto + al die voordelen in de consultancy).

Ergens weet ik dat ik deze situatie hoogstwaarschijnlijk niet ga volhouden tot mijn 67 dus stiekem hoop ik dat mijn skillset tegen dan een niche is geworden zodat ik nog genoeg gevraagd wordt om alle rekeningen te betalen en elk jaar op reis te kunnen gaan. Maar als ik heel eerlijk moet zijn lig ik er niet bepaald wakker van. Ik heb geen kinderen dus ik hoef voor geen nalatenschap te zorgen, dat zorgt toch voor een hoop minder stress eerlijk gezegd.

Als twintiger was ik wel bezig met "carrière", de juiste ervaring opdoen, uittesten wat ik wel of niet wou,...
Dan als dertiger een knaller van een burn-out waardoor ik nu vooral stressloos werk doe (en heel graag doe!) op laag niveau. Dat is het maximale wat ik aankan qua draagkracht maar ik ben er ook heel goed in.
Al jaren speelt omscholen in mijn hoofd (sector die iets meer verdient + waar ik ook als twintiger duidelijk aanleg toe had), maar ik heb schrik dat ik het niet meer aan ga kunnen om veel te blokken én ook het financiële speelt een rol. Ik heb geen paar duizend euro op overschot om te testen of het al of niet zal lukken. Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst dus nog een bachelor behaal om nog eens een andere kant op te zwieren. 😁
Zie ik me mijn job als medisch secretaresse tot mijn pensioen uitvoeren? Ja, maar enkel in de juiste omgeving.

Werkloosheidsuitkering, leefloon, invaliditeit, langdurig ziek ...
Der zijn nog vormen van uitkeringen :)

Het blijft een nutteloze opmerking, alsof die allemaal zomaar de arbeidsmarkt op kunnen. Uitkeringen zullen altijd nodig zijn.

- Het is nu nog maar 67, geen 68.
- Er zijn geen redenen om te denken dat het ooit 75 jaar zou worden.
Kom op dit kun je toch niet menen. Er zijn genoeg redenen om te denken dat het alleen maar zal stijgen. Op de website van de federale overheid lees ik dat ze het geleidelijk optrekken naar 67 vanaf 2030. Wat is dan de reden voor deze stijging.
Grote kans dat het tegen 2035 68-69 zal zijn en in 2040 al 70 jaar.
Zeker rekening houdende met de huidige toestand van de wereld: Pandemie en oorlogen, vergrijzing, leeftijdsverwachting almaar hoger.

Ik dacht dat het pensioen stelsel officieel rond 1944 voor iedereen in België op poten gesteld werd en verplicht werd. Vanaf 1944 tot 1960 was de gemiddelde levensverwachting tussen de 60-70 jaar. Was dus ideaal voor de staat, omdat dit heel goed houdbaar was.
Nu met de vergrijzing en stijgende levensverwachting, huidige en toekomstige wereldgebeurtenissen is dit gewoonweg niet houdbaar volgens mij. De gemiddelde levensverwachting tegen 2040 wordt geschat net onder 85 jaar te zijn.

Je zal zien: die pensioen leeftijd zal 100% nog verder omhoog gaan.

Die link geldt natuurlijk ook maar tot op een bepaald niveau. Geen idee welke 70-plussers jij kent, maar van degene in mijn omgeving is maar een fractie geschikt voor de arbeidsmarkt. En dat zal dan nog aangepast werk moeten zijn, van fysieke arbeid is helemaal geen sprake meer. De levensverwachting stijgt, maar die jaren die erbij komen zijn geen jaren waarin men doorgaans arbeidsgeschikt is.

Dan begrijp je toch ook waarom het stelsel niet meer houdbaar is? Er moeten extra pensioenen worden betaald voor die extra levensjaren maar de middelen om die te betalen kunnen niet mee evolueren.

Ik zie mezelf op mijn 70 best nog doen wat ik vandaag doe (de IT job dan hé, niet het metsen in de tuin)

Ik ga hier toch even de rotzak zijn die zegt niet superveel medelijden te hebben met de vader in dit verhaal, ik hoop dat hij beseft dat het verschil in loon/spaarcapaciteit dat weggevallen is (€ 2700), hoger is dan het loon dat sommige mensen verdienen, zelfs aan het einde van hun loopbaan.
€ 4500 bruto plus auto (en waarschijnlijk ook nog maaltijdcheques etc.) is een mooi loon, zelfs al had je voordien een hoger.

Mijn vader heeft ook zijn hele leven keihard gewerkt, en heeft toen vervolgens zijn fabriek naar China zien verhuizen. Ironisch genoeg is hij zelf nog naar Sjanghai gestuurd om daar zelf de boel te helpen organiseren, om dan in Hasselt de vestiging te zien sluiten (dan weten Limburgers misschien al om welk bedrijf het ging natuurlijk). Gelukkig meteen een nieuwe job gevonden, niet verder van huis, en dezelfde soort job (technisch tekenaar) aan zo goed als hetzelfde loon, maar hoewel ik het nooit gevraagd heb, denk ik nog steeds geen € 4500 bruto.

Boekhouding is een job waar het prestige vroeger voortvloeide uit bureaucratie, maar iets dat tegenwoordig automatiseerbaar is, zeker als men de nodeloze complexe fiscale wetgeving met zijn talloze codes (zie Tax On Web) nog wat verder zou vereenvoudigen. Aldus gebeurt nu gewoon met white collar en dienstenjobs wat vroeger met veel blue collar en technische jobs gebeurd is. Minstens even erg voor alle betrokkenen natuurlijk denk je dan, en als het al erger is voor één groep, dan waarschijnlijk niet voor degenen die nadien alsnog een job voor € 4500 bruto plus wagen kan vinden.

Ik lees in dit verhaal vooral het verhaal van iemand die gerust nog een sessie of twee per maand bij de psycholoog kan betalen, en daar mogelijks wel behoefte aan heeft, als je het hebt over de twinkeling in zijn ogen kwijt zijn... er zijn andere zaken om voor te leven, zeker wanneer je als puntje bij paaltje komt niets tekort komt, buiten dan misschien een niet-sjoffel kostuum en een dikke auto. Ik hoop ergens wel dat je hem kan helpen een welverdiend moment van rust en voldoende eigenwaarde/trots terug te vinden, want het lijkt mij ook dat hij niet weinig bereikt heeft, de sky moet niet altijd de limit zijn. (Laatste edit: die bereikte zaken omvatten overigens ook jijzelf als threadstarter hé, potentieel nog kleinkinderen nu of later, zelfs al heeft moeder op dat vlak vaak iets meer verdienste dan de vader).

Ik ben momenteel 35 en aan het "zoeken/strijden" voor een job te vinden die me toelaat meer richting € 4500 te verdienen, zeker aangezien ik sinds een tijdje terug een vriendin heb die ook nog een pakje minder verdient, en we graag alsnog ook een toekomst willen uitbouwen samen.

Laatst bewerkt:
Kom op dit kun je toch niet menen. Er zijn genoeg redenen om te denken dat het alleen maar zal stijgen. Op de website van de federale overheid lees ik dat ze het geleidelijk optrekken naar 67 vanaf 2030. Wat is dan de reden voor deze stijging.
Grote kans dat het tegen 2035 68-69 zal zijn en in 2040 al 70 jaar.
Zeker rekening houdende met de huidige toestand van de wereld: Pandemie en oorlogen, vergrijzing, leeftijdsverwachting almaar hoger.

Ik dacht dat het pensioen stelsel officieel rond 1944 voor iedereen in België op poten gesteld werd en verplicht werd. Vanaf 1944 tot 1960 was de gemiddelde levensverwachting tussen de 60-70 jaar. Was dus ideaal voor de staat, omdat dit heel goed houdbaar was.
Nu met de vergrijzing en stijgende levensverwachting, huidige en toekomstige wereldgebeurtenissen is dit gewoonweg niet houdbaar volgens mij. De gemiddelde levensverwachting tegen 2040 wordt geschat net onder 85 jaar te zijn.

Je zal zien: die pensioen leeftijd zal 100% nog verder omhoog gaan.

Er zit een houdbaarheidsdatum aan mensen eh. Ja, de levensverwachting stijgt nog altijd, maar niet meer gigantisch zoals in de vorige eeuw. Er gaat nooit een tijd komen dat mensen op hun 70+ nog fysiek en mentaal nog even goed kunnen presteren als een 40'er. Voor de meeste werknemers is de kaars nu al letterlijk en figuurlijk uit eens ze de 60 passeren. Als advocaat, accountant en andere zittende beroepen gaat dat misschien nog, maar wanneer het een ietwat actieve job is beginnen de mensen toch echt te vallen als vliegen op die leeftijd. We kunnen het einde wel wat rekken, maar op uw 70 is uw lichaam gewoon oud (en in veel gevallen al versleten).

Ik zie denk ik meer toekomst in vanaf pakweg op 65 op 'quasi-pensioen' dat mensen half gepensioneerd zijn en half nog (moeten) blijklussen tot hun 70 ofzo. Je kan perfect een sector zo organiseren dat bepaalde jobs voorbehouden worden voor die 'quasi-gepensioneerden'. Dat zal denk ik de enigste middenweg zijn tussen enerzijds betaalbaarheid en de mensen niet letterlijk laten doodvallen op de werkvloer.
Mensen voltijds laten werken tot hun 70+ gaat nooit marcheren. Je gaat een gigantische ziekteuitval hebben die misschien nog meer gaat kosten dan mensen op een respectabele leeftijd op pensioen te laten gaan.

Terug
Bovenaan