Ik ga hier toch even de rotzak zijn die zegt niet superveel medelijden te hebben met de vader in dit verhaal, ik hoop dat hij beseft dat het verschil in loon/spaarcapaciteit dat weggevallen is (€ 2700), hoger is dan het loon dat sommige mensen verdienen, zelfs aan het einde van hun loopbaan.
€ 4500 bruto plus auto (en waarschijnlijk ook nog maaltijdcheques etc.) is een mooi loon, zelfs al had je voordien een hoger.
Mijn vader heeft ook zijn hele leven keihard gewerkt, en heeft toen vervolgens zijn fabriek naar China zien verhuizen. Ironisch genoeg is hij zelf nog naar Sjanghai gestuurd om daar zelf de boel te helpen organiseren, om dan in Hasselt de vestiging te zien sluiten (dan weten Limburgers misschien al om welk bedrijf het ging natuurlijk). Gelukkig meteen een nieuwe job gevonden, niet verder van huis, en dezelfde soort job (technisch tekenaar) aan zo goed als hetzelfde loon, maar hoewel ik het nooit gevraagd heb, denk ik nog steeds geen € 4500 bruto.
Boekhouding is een job waar het prestige vroeger voortvloeide uit bureaucratie, maar iets dat tegenwoordig automatiseerbaar is, zeker als men de nodeloze complexe fiscale wetgeving met zijn talloze codes (zie Tax On Web) nog wat verder zou vereenvoudigen. Aldus gebeurt nu gewoon met white collar en dienstenjobs wat vroeger met veel blue collar en technische jobs gebeurd is. Minstens even erg voor alle betrokkenen natuurlijk denk je dan, en als het al erger is voor één groep, dan waarschijnlijk niet voor degenen die nadien alsnog een job voor € 4500 bruto plus wagen kan vinden.
Ik lees in dit verhaal vooral het verhaal van iemand die gerust nog een sessie of twee per maand bij de psycholoog kan betalen, en daar mogelijks wel behoefte aan heeft, als je het hebt over de twinkeling in zijn ogen kwijt zijn... er zijn andere zaken om voor te leven, zeker wanneer je als puntje bij paaltje komt niets tekort komt, buiten dan misschien een niet-sjoffel kostuum en een dikke auto. Ik hoop ergens wel dat je hem kan helpen een welverdiend moment van rust en voldoende eigenwaarde/trots terug te vinden, want het lijkt mij ook dat hij niet weinig bereikt heeft, de sky moet niet altijd de limit zijn. (Laatste edit: die bereikte zaken omvatten overigens ook jijzelf als threadstarter hé, potentieel nog kleinkinderen nu of later, zelfs al heeft moeder op dat vlak vaak iets meer verdienste dan de vader).
Ik ben momenteel 35 en aan het "zoeken/strijden" voor een job te vinden die me toelaat meer richting € 4500 te verdienen, zeker aangezien ik sinds een tijdje terug een vriendin heb die ook nog een pakje minder verdient, en we graag alsnog ook een toekomst willen uitbouwen samen.