Ik heb net aangegeven aan m'n n+1 dat ik klaar ben voor de volgende stap in mijn carrière nadat ik helemaal getriggerd was door een vacature van een ander bedrijf (zelfde sector).
Antwoord van n+1: "Ik zal het z.s.m. met de n+2 opnemen. Er is al wel eens besproken om je op termijn een andere positie aan bieden. Stuur me de vacature maar door."
Ik ben al gewoon blij dat het van m'n hart is en nu gaan ze ook nog goed meewerken om te kijken of er intern iets soortgelijks vrij is of komt.
Ik wil zeker niet weg, want ben wel heel content van m'n werkgever.
Ik heb net een eerste verkennend gesprek gehad voor een interne overstap naar een mooie functie op de hoofdzetel. Enkel op de vraag 'wat is jouw uitdaging in de huidige job' had ik niet echt een antwoord (ik somde m'n 3 voornaamste taken op en zei dat 'er niet echt een uitdaging is, als u begrijpt wat ik bedoel'). Voor de rest was het wel oké, maar dat ene antwoord blijft dan door m'n hoofd spoken.
Mijn dikste pluspunten waren blijkbaar:
- dat ik, tussen het plaatsen van de vacature en voor er mogelijkheid was om aan te melden voor verkennende gesprekken, al contact had opgenomen met enkele vragen over de functie en dat daaruit bleek dat ik analytisch en leergierig was.
- dat ik Nederlandstalig ben (het team bestaat momenteel uitsluitend uit Franstaligen, wat voor een team dat rapporteert over de twee landhelften heen nogal onhandig kan zijn, dus als ik het moet opnemen tegen een Franstalige, ben ik in het voordeel)
- en dat ik het diploma heb waar ze naar zoeken (het stond ook bovenaan het verlanglijstje bij de vacature, en voor de andere diploma's/achtergronden die erin vermeld stonden, bleken in het team de plekken eigenlijk al gevuld)
Ik vrees er toch voor dat ik weinig kans maak, want na het opsommen van m'n positieve punten, kwam ter sprake dat er nog een hoop gewillige mensen op gesprek moesten komen en dat het dus kon zijn dat ik niet zal worden uitgenodigd voor een vervolggesprek. Ik vrees dat daar profielen met wat meer ervaring zullen tussen zitten. Ik heb slechts 2 jaar ervaring in de sector en compleet geen ervaring in iets wat met die functie te maken heeft. Bij andere vacatures in dezelfde looncategorie wordt vaak 5-10 jaar ervaring gevraagd.
Ondertussen hebben mijn n+1 en n+2 op de zetel waar ik werk ook intern wat gezocht naar promotiekansen voor mij, en op korte termijn zitten er wel wat aan te komen. En binnen nu en enkele weken zou er al iemand contact met mij opnemen voor wat analyses voor een groot project op onze dienst. Dat zijn ook mooie vooruitzichten.
In ieder geval is dit alvast een goede ervaring, want na enkele jaren zonder sollicitatiegesprekken weet ik nu weer enkele extra vragen waarop ik me kan voorbereiden.