Je werkglimlach van de dag!

Wij moeten elke dag ons verantwoorden wat wij de vorige dag gedaan hebben en wat we de dag zelf gaan doen. Dus als ik merk dat ik alles op 1 enkele dag kan klaar krijgen dan rek ik het werk gewoon een week lang. Ik ben niet dom sé.

Indien men die meetings niet zou inplannen, dan zou ik gewoon doorwerken en effectief meer werk verrichten. :)

Tot dusver de zin van u elke dag te moeten verantwoorden hé. Ik vind zo'n dagelijkse meetings, volkomen zinloos. Dat werkt averechts en ik ben er totaal niet van onder de indruk. :cautious:
Het gaat al mis natuurlijk dat je de impressie hebt dat een daily Scrum er is om je te laten controleren door je manager.

Als dat effectief zo is, dan schort er wel meer aan jullie proces. Praat er eens over met je Scrum master, die kan er normaal gezien wat aan veranderen (kan hij dat niet is hij ofwel incompetent in de rol, ofwel wil de organisatie het enkel doen opdat ze dan aan Buzzword Bingo kunnen doen)

Maar die discussie is al eens gevoerd op het legacy forum.
 
Wel een glimlachje.

Nieuw team, dus ook nieuwe teammembers aan het leren kennen als Scrummaster. Meeten op kantoor mag niet, maar een goede wandeling, daar zijn de meeste wel voor te vinden.

Zij blij omdat ze eens een uur meeting hebben die niet aan die headset/pc gekopppeld is, ik blij omdat ik ze irl kan zien wat toch meer doet dan achter het scherm.

Nu nog hopen dat het snel terug mag om elkaar op kantoor te zien, heel veel zaken werken daar toch beter (visie, max 2dagen per week, al het andere werk kan wel van thuis gebeuren)
 
Wij moeten elke dag ons verantwoorden wat wij de vorige dag gedaan hebben en wat we de dag zelf gaan doen. Dus als ik merk dat ik alles op 1 enkele dag kan klaar krijgen dan rek ik het werk gewoon een week lang. Ik ben niet dom sé.

Indien men die meetings niet zou inplannen, dan zou ik gewoon doorwerken en effectief meer werk verrichten. :)

Tot dusver de zin van u elke dag te moeten verantwoorden hé. Ik vind zo'n dagelijkse meetings, volkomen zinloos. Dat werkt averechts en ik ben er totaal niet van onder de indruk. :cautious:
Da is nu al de 3e keer ofzo dat ik u zie klagen over standups.
Standups (en een Agile omgeving) hebben echt wel hun nut. Dus ofwel ziet gij het gewoon niet. ofwel is de implementatie in uw bedrijf verkeerd.
 
Da is nu al de 3e keer ofzo dat ik u zie klagen over standups.
Standups (en een Agile omgeving) hebben echt wel hun nut. Dus ofwel ziet gij het gewoon niet. ofwel is de implementatie in uw bedrijf verkeerd.
We hebben ook stand-ups voor een Agile project hier. Dat is nog iets helemaal anders. Die stand-ups vind ik juist héél leuk en daar zit ik met vol enthousiasme mee te krakelen .. Dat zijn altijd lange hevige discussies (iedereen heeft wel zijn mening, ideeën enzovoorts ..) maar dat is tenminste een leuke bedoening. :)

Maar die globale team stand-Up meetings? (iedereen binnen het team werkt aan meerdere projecten en taken)
Opsommen wat je gisteren gedaan hebt, en daarna verkondigen wat je denkt te doen vandaag en 1x per week opsommen wat je de hele week gaat doen ..... wat da fuck heeft dat met Agile te maken? Dus inderdaad ik zie het gewoon niet .. Jij wel? :p

Opmerking: Trouwens wat de heer Jan Makreel gisteren gedaan heeft en wat hij vandaag gaat doen, interesseert mij helemaal niet, tenzij die mens binnen een agile project werkt waar ik ook op werk, maar dan wordt dat op die agile meetings besproken. Dus dan is dat tijdens de teammeeting een herhaling van zaken die ik zowiezo al weet.
 
We hebben ook stand-ups voor een Agile project hier. Dat is nog iets helemaal anders. Die stand-ups vind ik juist héél leuk en daar zit ik met vol enthousiasme mee te krakelen .. Dat zijn altijd lange hevige discussies maar dat is tenminste een leuke bedoening. :)

Maar die team stand-Up meetings? Opsommen wat je gisteren gedaan hebt, en daarna verkondigen wat je denkt te doen vandaag ... wat da fuck heeft dat met Agile te maken? Dus inderdaad ik zie het gewoon niet ..
1. Een lange hevige discussie hoort al niet in een standup. Dus dat is al compleet verkeerd geïmplementeerd. Een volledige standup duurt max 15min.
2. Opsommen wat er gebeurd is en wat je vandaag gaat doen, zorgt ervoor dat het hele team in 1 oogopslag met 1 zinnetje weet wie wat gepland heeft en of daar impediments zijn. Alles is heel transparant. Dit geeft je ook de kans om aan te halen waar je verhinderd was of bent en kan er asap gekeken worden hoe die blocker weg te halen. Dit geeft een teamlead ook de kans om te weten of alles op schema zit en bij te sturen waar nodig. Dit geeft een teamlead ook de kans om eventuele priorities te herschikken.
 
1. Een lange hevige discussie hoort al niet in een standup. Dus dat is al compleet verkeerd geïmplementeerd. Een volledige standup duurt max 15min.
2. Opsommen wat er gebeurd is en wat je vandaag gaat doen, zorgt ervoor dat het hele team in 1 oogopslag met 1 zinnetje weet wie wat gepland heeft en of daar impediments zijn. Alles is heel transparant. Dit geeft je ook de kans om aan te halen waar je verhinderd was of bent en kan er asap gekeken worden hoe die blocker weg te halen. Dit geeft een teamlead ook de kans om te weten of alles op schema zit en bij te sturen waar nodig. Dit geeft een teamlead ook de kans om eventuele priorities te herschikken.
3. een cross functioneel team waarin alle mensen compleet naast elkaar werken is GEEN cross functioneel team, maar gewoon een groep mensen die bijeen gezet zijn.

Wat jij in een 'project standup' hebt, zou je eigenlijk gewoon in je team standup moeten hebben. Want dat betekent dan dat je echt als team aan 1 iets (project/mvp/whatever) aan het werken bent.


Ale, niks tegen u, want helaas is het zo nog gestructureerd in 80 percent van de cases. En als ze dan nog eens beginnen spreken over "ah maar in Q3 krijg ik 3 resources bij", dan heb je de bingokaart al helemaal gevuld
 
Het voordeel van thuiswerken is wel dat ik de hele dag black metal kan beluisteren, mijn collega's op kantoor zijn daar niet zo tuk op.
 
Het voordeel van thuiswerken is wel dat ik de hele dag black metal kan beluisteren, mijn collega's op kantoor zijn daar niet zo tuk op.
Heet jij Richmond?

a17e457e4ad9f4abadf53b083bdf1b67.jpg
 
Omdat onze nieuwjaarsreceptie niet kan doorgaan omwille van Corona organiseren ze een digitale versie met een escape room. En er is vandaag ook een pakketje geleverd van the ghentist met een flesje gin, tonic en iets om te knabbelen nadien.
 
Omdat onze nieuwjaarsreceptie niet kan doorgaan omwille van Corona organiseren ze een digitale versie met een escape room. En er is vandaag ook een pakketje geleverd van the ghentist met een flesje gin, tonic en iets om te knabbelen nadien.
Hebben wij onlangs ook gedaan.

Was de escape room "the Pegasus project"?
 
scrum, agile, lean,....
aargh ik krijg er de kriebels van.
Niets van die dingen werkt. Met als slagzinnetje van de 'scrum, agile, lean,' adept.. jamaar bij verandering heb je altijd verzet... Maar daarna gaat het goed.
Nope...
 
Laatst bewerkt:
scrum, agile, lean,....
aargh ik krijg er de kriebels van.
Niets van die dingen werkt. Met als slagzinnetje van de 'scrum, agile, lean,' adept.. jamaar bij verandering heb je altijd verzet... Maar daarna gaat het goed.
Nope...
Er zijn nochtans plekken waar dat écht goed werkt.
 
scrum, agile, lean,....
aargh ik krijg er de kriebels van.
Niets van die dingen werkt. Met als slagzinnetje van de 'scrum, agile, lean,' adept.. jamaar bij verandering heb je altijd verzet... Maar daarna gaat het goed.
Nope...
Als het niet werkt, is het omdat het niet goed wordt toegepast. Vaak worden die termen gebruikt om hip te doen of mee proberen te zijn, ipv echt zo te werken.
 
Als het niet werkt, is het omdat het niet goed wordt toegepast. Vaak worden die termen gebruikt om hip te doen of mee proberen te zijn, ipv echt zo te werken.
Ik denk dat dit vooral de lading dekt.
Management die het warm water uitgevonden heeft en met buzzwoordjes wil zien wie het verste kan pissen.
Scrum en agile op kantoor al geimplementeerd en stilletjes langs de achterdeur naar buiten.
Lean ooit eens bij een project gehad. PXL mad arts. Neen ik was niet overtuigd. We hadden ook de voorgeschiedenis niet. Gewoon meetings met postitjes kleven. Op zo een kalendertje aangeven wanneer wat nodig is of moet klaar zijn. Als er dan 1 dingetje misloopt heb je wel dat cascade effect
Bon we hebben het toch opgeleverd gekregen.
 
Als het niet werkt, is het omdat het niet goed wordt toegepast OF het niet de juiste approach is voor de situatie. Vaak worden die termen gebruikt om hip te doen of mee proberen te zijn, ipv echt zo te werken.
Ook te kort door de bocht, fixed that for you.
Uiteraard zal het falen, als de gekozen approach foutief is uitgerold. Maar het is niet "ik kies approach X en implementeer die juist, dus nu zal alles goed werken". Er is geen approach die beter is dan de andere.
Scrum is niet heiligmakend hé, waterfall ook niet, kanban ook niet, ... , niks is perfect. Bepaalde approaches werken goed voor bepaalde situaties en voor bepaalde type mensen ... meer kunt ge daar niet over zeggen.
 
een goede is daarvoor het cynefin framework:

simple/complicated: by all means, ga voor waterfall en plan het volledig uit.
Complex: Agile mindset (hoeft niet perse scrum/kanban te zijn Er zijn meerdere manieren, voornamelijk de agile mindset is belangrijk daar
Chaotic: Lean startup way


Mss is dit wel een nieuw topic waardig gezien de IT die hier zit :)


edit: het grote probleem tegenwoordig is dat Scrum te populair geworden is, en het wordt voor alles gebruikt. Maar het komt echt pas het beste tot z'n nut in die complexe omgevingen. En laat nu heel veel zaken niet complex zijn, maar complicated (= veel stappen, maar er kan altijd wel een proces uit gedistilleerd worden). Daar heeft het ook nog z'n nut, maar veel minder.
 
Laatst bewerkt:
Zalige werkdag. Niet te lang moeten werken, lekker chill. Nog eens babbelke kunnen doen met andere collega's (waren ook collega's van een vorige job en zelfs mee op school gezeten). En ook alle problemen opgelost geraakt. It was a good day!
 
Geslaagde demonstratie van onze applicatie met complimenten gekregen over duidelijkheid en overzichtelijkheid. Nu het is wel dag van de complimenten in Nederland (elke 1 maart), but Ill take it.
 
Terug
Bovenaan