cege
Well-known member
Zo ook proffen gehad, inderdaad.
En bij mij is het eigenlijk hetzelfde nu, ik hergebruik vaak dezelfde vragen...maar dat zijn dan sowieso zeer open vragen die studenten na een voorbereiding mondeling komen beantwoorden, dus of ze nu een lijst hebben met "de vragen van prof. Sylverscythe" of niet, mijn cursus studeren moeten ze toch doen.
Als student wel nooit veel te maken gehad met studentenclubs, en ook nooit te horen gekregen dat die zo'n lijsten hadden met vragen tegen betaling. Ik vind dat ethisch nu ook wel maar grijs eerlijk gezegd, al lijkt hetzelfde als hierboven me wel op te gaan: zo lang je als student er komt door de cursus te leren, ok.
Maar om terug te keren naar het opzet van de thread, ik vind het wel altijd opvallend hoe sterke studenten vaak toch niet uit het niets komen. En dan bedoel ik dat ik ondertussen toch al vaak heb gehoord hoe mama/papa destijds dezelfde of gelijkaardige studies hadden gevolg, of mama/papa elders prof. waren.
"betaling" is ook een groot woord. In mijn tijd op mijn faculteit spraken we over x eurocentjes per bladzijde - net genoeg om papier en inkt te betalen. Je moest op een blaad aankruisen voor welke vakken je de vragen wou en dan kon je pakjes kopies gaan halen in de cursusdienst. Zal ondertussen wel al gratis digitaal te vinden zijn op de site van de studentenclub/discord/tiktok/whatever de jeugd nu doet.
Voor veel vakken werder de cursussen ook afgehandeld door de studentenclub/cursusdienst. Prof gaf een pak papier van 200blz aan studentenclub en die gaven 'at cost price' aan de studenten beschikbaar. Andere proffen moesten uiteraard een centje bijverdienen en deden dat allemaal zelf om dan 15 euro per pak papier te vragen tgo een kost van 5 euro. Lees: de assistent 200 cursussen laten kopieren in kopieer center en dan 200 zwart geld in de zak steken op les 1
(bron: ik heb zelf nog de kopies mogen gaan ophalen en betalen als assistent).Bepaalde vakken waren gekende 'tuyaux' vakken waar elk examen gewoon een random selectie was van 5 vragen uit een collectie van 10 vragen. Maar dat waren dan wel telkens vragen van 2 hoofdstukken uit de cursus waar je 4blz aan mocht schrijven. Nog altijd veel studeren. Het hielp een beetje om stukken uit (dikke) cursussen te schrappen. Andere vakken waren gekende 'het is altijd anders' vakken en daar waren die vorige examen vragen interessant om het water wat te voelen, maar kon maar beter alles studeren.
Examenvragen werden ook redelijk transparant verzameld bij proffen zelf. Af en toe was er iemand die niet mee deed, maar dan smokkelden studenten examens naar buiten of werden die nadien uit het hoofd doorgegeven aan de cursusdienst. Wie vragen indiende kreeg 2 bonnetjes voor pinten of zoiets en kwam in de tombola poel terecht om cinematickets of zoiets te winnen (in elk geval genoeg incentive om studenten het te doen doen).