Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

2 maand oude slijpschijf in de vuilbak gegooid omdat die geen dodemansknop had...
Is meegenomen met materiaal controle. Laat die dan tenminste meenemen door iemand van het personeel 😮‍💨

Oorontsteking, buikgriep, zware verkoudheid, hoofdpijn en duizeligheid omwille van lage bloeddruk in combinatie met een vermoeiende zwangerschap net in een zware testweek waar ik sowieso al mijn enige collega vervang die deze week in verlof is. Zou me graag ziek melden maar ons project kan geen vertraging oplopen.

Oorontsteking, buikgriep, zware verkoudheid, hoofdpijn en duizeligheid omwille van lage bloeddruk in combinatie met een vermoeiende zwangerschap net in een zware testweek waar ik sowieso al mijn enige collega vervang die deze week in verlof is. Zou me graag ziek melden maar ons project kan geen vertraging oplopen.
Tuurlijk, project #158 is belangrijker dan uw baby. Compleet begrijpelijk.:wallbash:

Om het heel donker uit te drukken: Als gij morgen onverhoopt door ne zatte chauffeur van de stoep wordt gemaaid, moet het werk ook doorgaan.

Iedereen is vervangbaar, absoluut aan uzelf denken en zeker als ge zwanger bent. Het werk zal echt wel wachten. Maakt da ge voor uzelf zorgt in dit scenario :)

Marketing die eens gaan bepalen wat de IT strategie van het bedrijf moet zijn. Nog maar zelden zoveel holle, nietszeggende woorden na elkaar in 1 paragraaf gezien :p
Toch maar aan onze CIO gevraagd om daar eens naar te kijken en de inhoudelijke onzin eruit te halen...

Vroeger zat ik altijd op 1 project, met 1 leidinggevende. Ik ben niet de beste planner, maar dat lukte nog wel.

Nu zit ik op 3-4 projectjes, met verschillende (of soms geen) leidinggevenden. Ik merk echt dat ik dat niet goed meester kan:
  • sommige leidinggevenden trekken hun niets aan van de planning (tenzij het echt in de shit loopt). gevolg is dat ik de planning er dan nog defacto bij moet pakken
  • planningen die onmogelijk gehaald worden doordat ik overboekt wordt
  • projecten die gewoon minder tof zijn worden door mezelf uitgesteld omdat ik er geen goesting & tijd voor heb

Tuurlijk, project #158 is belangrijker dan uw baby. Compleet begrijpelijk.:wallbash:
Om het heel donker uit te drukken: Als gij morgen onverhoopt door ne zatte chauffeur van de stoep wordt gemaaid, moet het werk ook doorgaan.

Iedereen is vervangbaar, absoluut aan uzelf denken en zeker als ge zwanger bent. Het werk zal echt wel wachten. Maakt da ge voor uzelf zorgt in dit scenario :)
Ik doe ook enkel echt het minimale, maar zou liever volledig willen deconnecteren. Mijn dokter zegt dat ik rustig mag verder werken met de nodige pauzes dus ik neem zeker geen risico’s.

Misschien ben ik deels mijn eigen ergernis omdat ik dat gewoon wil afronden omdat dat al langer aansleept. En eigenlijk had het dinsdag al in orde moeten zijn maar altijd tof die onverwachte problemen.

Marketing die eens gaan bepalen wat de IT strategie van het bedrijf moet zijn. Nog maar zelden zoveel holle, nietszeggende woorden na elkaar in 1 paragraaf gezien
Heel de IT sector is de laatste tijd niet veel meer dan holle, nietszeggend woorden en hippe overpriced (subscription based uiteraard) webtoepassingen die in de praktijk weinig functionaliteit hebben, heb ik zo de indruk. Liefst ook elk half jaar de interface wat omsmijten zodat de gebruikers weer van frustratie wat haren uit hun hoofd kunnen trekken.

Nu zit ik op 3-4 projectjes, met verschillende (of soms geen) leidinggevenden. Ik merk echt dat ik dat niet goed meester kan:
  • sommige leidinggevenden trekken hun niets aan van de planning (tenzij het echt in de shit loopt). gevolg is dat ik de planning er dan nog defacto bij moet pakken
  • planningen die onmogelijk gehaald worden doordat ik overboekt wordt
  • projecten die gewoon minder tof zijn worden door mezelf uitgesteld omdat ik er geen goesting & tijd voor heb
Hier momenteel 9 projecten waarbij men voor iedere scheet naar mij kijkt. Een dienst die vierkant draait los je helaas niet op met andere software. Gisteren was zo'n dagje waarin ik 4 meetings had en tegelijkertijd projectmanager, functioneel analist, derdelijnshelpdesk, opleider en psycholoog mocht spelen. Het probleem hier is op zich niet de hoeveelheid werk maar wel het constant moeten switchen van rol en project.

Maar ik doe het nog altijd graag hoor, de diversiteit in jobinhoud en de collega's maken veel goed. Ik zou gek worden moest ik constant hetzelfde moeten doen.

IT ontwikkeling wordt overal steeds meer out of control puinhoperige shit.
Shit is het correcte woord.

Alles naar web ja, en vies van functionaliteiten, want anders wordt het te complex en te duur.
Een heel team zit er vaak op, om uiteindelijk een buggy logge toepassing te hebben die niet veel kan.

Ik mis de tijd van ruwe desktoptoepassingen. Je deed lang met een versie van een programmeertaal.
In no time zette je de ene functionaliteit na de andere neer. Technologie was simpel, en dankzij de simpelheid realiseerde je enorm veel op korte tijd met weinig mensen.

Hoe meer de technologie nu uiteindelijk kan, hoe minder de toepassing kan, want anders wordt het weer te complex om te maken.

Van die megalomane projecten, die oude toepassingen moeten vervangen, je hoort er niets goed over.
Echt overal aanslepende troep. Al zit men er met een massa volk op.
En eens de toepassing dan toch wat op punt is, loopt men technologisch alweer achter. Steeds maar updates van de sdk's en frameworks achterna hollen.

Laatst bewerkt:
Heel de IT sector is de laatste tijd niet veel meer dan holle, nietszeggend woorden en hippe overpriced (subscription based uiteraard) webtoepassingen die in de praktijk weinig functionaliteit hebben, heb ik zo de indruk. Liefst ook elk half jaar de interface wat omsmijten zodat de gebruikers weer van frustratie wat haren uit hun hoofd kunnen trekken.

(y) exact ook mijn beeld. Ik moest spontaan denken aan Micro$oft bij jouw omschrijving...

En dan heb je natuurlijk onwetende gebruikers (zoals onze marketing) die daar zonder kennis van zaken blind in zouden meegaan en bakken geld uitgeven aan zo'n lege doos... Of 1001 zaken laten ontwikkelen waar nauwelijks klanten voor zijn of geen enkele business case.

Ik herinner me nog de uitspraak van het hoofd marketing in een ander bedrijf "ik weet nog niet waar ik die 50 M€ marketing budget aan ga besteden, maar ik weet zeker dat ik het zal uitgeven" :crazy: Klonk als een fantastisch doordachte return on investment...

Alles naar web ja, en vies van functionaliteiten, want anders wordt het te complex en te duur.
Een heel team zit er vaak op, om uiteindelijk een buggy logge toepassing te hebben die niet veel kan.

Ik mis de tijd van ruwe desktoptoepassingen. Je deed lang met een versie van een programmeertaal.
In no time zette je de ene functionaliteit na de andere neer. Technologie was simpel, en dankzij de simpelheid realiseerde je enorm veel op korte tijd met weinig mensen.

Hoe meer de technologie nu uiteindelijk kan, hoe minder de toepassing kan, want anders wordt het weer te complex om te maken.

Van die megalomane projecten, die oude toepassingen moeten vervangen, je hoort er niets goed over.
En eens de toepassing dan toch wat op punt is, loopt men technologisch alweer achter. Steeds maar updates van de sdk's en frameworks achterna hollen.

Ik heb juist omgekeerd de indruk. Bij al die "ruwe desktoptoepassingen" duurde dat eeuwenlang om een nieuwigheid te introduceren. Ik ken nog ergens een bedrijfstoepassing die "essentieel" is en die flash gebruikt :p.

Probleem is de "business vereisten" gewoonweg complexer en complexer worden omdat er verwacht wordt dat IT alles kan oplossen.
Ze vragen een IT-oplossing terwijl het "product" vereenvoudigen veruit de meest efficiënte oplossing zou zijn. :p

En dan klagen ze dat de toepassing een blackbox wordt. :p

Een aanbod gekregen voor een zeer uitdagende rol in een IT project bij mijn werkgever, maar dat project is zo'n gigantische puinhoop dat het mij eigenlijk weinig interesseert. Liefst van al blijf ik gewoon mijn huidige job doen, ik erger mij regelmatig aan dat project maar de job zelf is relatief relaxed en aan een goed loon. Massa's extra werk en verantwoordelijkheid voor hooguit 15% meer brutoloon, het zegt mij niks meer :unsure:

Afgelopen 2-3 uur aan een dossier gewerkt, wil ik het ingeven in het systeem.

Foutmelding van't systeem.

Voor dit ondernemingstype zijn 2 vennoten nodig dus dit wordt niet aanvaard.
Echt, brol, er is maar 1 vennoot gekend en ik kan er geen uit mijn mouw toveren.

Het is al met tijdsdruk, want van een last-minute lijst en nu dit. :angry::cry:

Wij zijn nu bezig met een nieuwe applicatie te bouwen die een applicatie vanuit circa 1980 moet vervangen en die al 30 jaar geen noemenswaardige verbetering heeft gekend. Er zijn ook al minstens 20 jaar plannen om er eens "iets" aan te doen en nu begint het dringend te worden, want de enige mensen die die applicatie onderhouden én begrijpen naderen zelf de pensioenleeftijd. Vorig jaar lag er ene van op spoed en alles viel bijna stil.

Je zou denken dat het niet moeilijk kan zijn om iets beter te maken dan technologie van 30 jaar uit, maar het is een kluwen van jewelste. Er zijn 301 andere systemen die zwaar afhankelijk zijn van die applicatie, dus bij elk stukje botsen we weer op tig integraties die we in orde moeten brengen. Ze willen dat dit in Q2 2024 afgerond is, gaat echt nooit lukken.

Ik heb juist omgekeerd de indruk. Bij al die "ruwe desktoptoepassingen" duurde dat eeuwenlang om een nieuwigheid te introduceren. Ik ken nog ergens een bedrijfstoepassing die "essentieel" is en die flash gebruikt :p.

Probleem is de "business vereisten" gewoonweg complexer en complexer worden omdat er verwacht wordt dat IT alles kan oplossen.
Ze vragen een IT-oplossing terwijl het "product" vereenvoudigen veruit de meest efficiënte oplossing zou zijn. :p

En dan klagen ze dat de toepassing een blackbox wordt. :p
Vroeger een ui maken:
Vooral drag and drop, super easy. Alles via visuele properties in te stellen. 15 minuten en je had al een degelijk scherm.
Nu heb je al naast de back-end developer een aparte ui-developer nodig tegenwoordig die dagen bezig is om een basic schermpje te maken.

In no time haalde je 10.000den records op zonder performatieproblemen.
Vaak was er een rechtstreekse mapping tussen uw gridje en de db.
Gewoon een query maken, en uw gridje was al quasi af.
Als je 1000 records wilt tonen in een webtoepassing: "ola zouden we dat wel doen zoveel?"
Op de achtergrond dan met paginering werken die ontzettend traag is, uw databankentiteiten die klasse objecten zijn vertalen naar andere klasse objecten. Idem bij het save proces, alles weer vertalen maar dan omgekeerd. Vaak manueel werk.
Hopen dat de entiteitenmapping optimaal is, of de halve databank wordt onnodig leeggetrokken.
Custom sortering in het scherm is plotseling ook niet zo evident meer als je met paginering werkt. Je wilt alle data sorteren, en niet enkel 1 pagina die je toont in je schermpje.

Memoryexcepties. Kende men vroeger niet, al trok men zo massa's data binnen.

Security vroeger: select count(*) from users where code = .... and password = ..... => Count > 0 voila je had toegang.
Nu security, whoosh.

Installeren vroeger. Wat bestanden ergens kopiëren en dat was het.

En nu zeker met containers, microservices, ...

Microservices, fijn, maar de ontwikkeltijd pakken hoger. Vergeet simpele query's die al het werk doen.
Meerdere microservices bevragen, al die datastukjes bij elkaar puzzelen, en nadien weer verdelen.
Complexere opzet naar de UI toe, die moet weten welke microservice te gebruiken.

En zoveel meer. + dat alles tegenwoordig echt hard evolueert.

En zo draait een moderne webtoepassing dus tegenwoordig de soep in.

Ontzettend veel code kloppen om weinig op het scherm te krijgen.

--
Vaak met oudere analisten gewerkt, die niet vatten dat ontwikkeling alsmaar langer duurde.
En die tekenden maar schermen uit met veel logica in. Meerdere grids en details op een 1 scherm, met veel knoppen, veel wat zichtbaar was in het scherm moest dan nog eens extra configureerbaar zijn om al dan niet zaken te kunnen verbergen. Veld x was afhankelijk van y, paste zich automatisch aan met tig toeters en bellen.
Dat was vroeger de norm. Nu moet een schermpje zo simpel en plat mogelijk zijn, of het loopt in het 100.

En dan de onderhoudbaarheid nog.
Die oude toepassingen kon je decennia laten draaien.
Webtoepassingen, blijven updaten, of je loopt zo achter.

Laatst bewerkt:
HR spreekt de wens uit om telkens iemand aan te werven en dan paar maanden later iemand te ontslaan. Ze willen dus deel van een team vervangen.
Dus aanwerving en daarna ontslag van een ancien zeg maar.
Ik vraag me soms af in welke ivoren toren die mensen leven.
Stel u voor, men werft een nieuwe aan en kort daarop mag een andere vertrekken.
Als ze dat twee keer doen heeft iedereen door dat er een systeem achter zit.
Die nieuwe zullen nogal argwanend bekeken worden, integratie zal mank lopen en men zal deze bekijken op manier van: “die komt hier mijn job inpikken”. Kortom, drama en opstand.

Ik heb gezegd dat ik niet mee ga in zo een verhaal.
HR heeft jaren geweigerd mensen aan te werven en nu de business ferm toegenomen is, werkdruk enorm is, de bestaande mensen overwerkt zitten en daardoor wat zuur lopen; zou men deze mensen gaan vervangen? En de manier waarop? En dan is het nog maar vervangen en niet eens extra FTE’s…

Personeelsverloop is sinds mijn komst stilgevallen (voordien gaven er gemiddeld 3 mensen per jaar hun ontslag), en nu dit?
Ik heb gezegd dat ze eerst voorbij mij zullen moeten gaan, niemand gaat weg. Niemand.

Nieuwe mensen opleiden, bestaande wegdoen (ondanks hun soms moeilijk karakter zijn het mijn mensen en moeten ze onder hoge stress werken), neen ik heb daar geen zin in. Moet ik Pietje vragen om Jantje op te leiden om dan nadien Pietje weg te doen? Het zijn mensen. Neen.

Wat moet je eigenlijk studeren om op HR te werken?

Na mijn recent ontslag heeft mijn HR me in een gesprek verteld dat als het niet lukt of ik me bedenk ik me niet moet generen van terug te komen👍

Dat zal dan toch niet met mn huidig afdelingshoofd zijn die me tegenhoud me op te werken.(De reden dat ik vertrek+ een bore out)

Bij ons zijn er ook een groot deel anciens vertrokken en nog hebben ze het niet door dat ze slecht bezig zijn

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan