Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Zal ook wel van bedrijf tot bedrijf en van persoon tot persoon afhangen natuurlijk. Ikzelf heb mijn inbox altijd open staan op derde scherm en zie het dus vrijwel altijd meteen als een mail binnenkomt. Niet dat ik daarom elke mail meteen behandel, ik maak veel gebruik van de snooze-functie, maar dringende zaken worden wel meteen opgepikt en klanten weten ook wel dat ze voor echte dringende zaken bij ons gewoon kunnen mailen zonder het risico te lopen dat die mail pas uren/dagen later überhaupt gezien zal worden (ik spreek dan natuurlijk wel enkel over de kantooruren).
en van je job ook natuurlijk. Als je rechtstreeks met klanten in contact komt, ga ik er ook vanuit dat je idd uw mails korter bij opvolgt dan iemand met een zuiver interne functie

Mijn VPN die thuis telkens disconnect als ik iemand via Skype bel of een Teams call heb.
Volgens IT ligt het aan mijn netwerk, maar mijn werklaptop is het enige toestel dat uitvalt... :unsure:

Om in lijn te zijn met de Corporate paswoord-richtlijnen, zullen we vanaf 22/03/2023 een aanpassing doen inzake ons wachtwoord-beleid.

Concreet betekent dit dat uw wachtwoord voor vWorkspace (citrix) en uw Windows computer minimum 12 karakters moet tellen in plaats van 7.

Deze wijziging wordt voor uw wachtwoord pas actief de volgende keer dat uw wachtwoord verloopt en u dit moet wijzigen.
:sop:
Chance dat ik aan 13 karakters kom.

Ik zal toch blij zijn dat we ooit eens van die paswoorden afgeraken. Gewoon vingerafdruk zoals dat op mijn MBPro kan, is dat niet veilig genoeg? Vooral dat je elke x aantal maanden je wachtwoord moet veranderen en dat dit x aantal tekens moet afwijken van je vorige paswoord ... gelukkig bestaat er SSO zodat ik niet telkens moet nadenken welk wachtwoord ik voor toepassing x of y gebruik.

Er zijn collega's die het in een boekje allemaal schrijven, die paswoorden. Ik begrijp dat.

:sop:
Chance dat ik aan 13 karakters kom.

Ik zal toch blij zijn dat we ooit eens van die paswoorden afgeraken. Gewoon vingerafdruk zoals dat op mijn MBPro kan, is dat niet veilig genoeg? Vooral dat je elke x aantal maanden je wachtwoord moet veranderen en dat dit x aantal tekens moet afwijken van je vorige paswoord ... gelukkig bestaat er SSO zodat ik niet telkens moet nadenken welk wachtwoord ik voor toepassing x of y gebruik.

Er zijn collega's die het in een boekje allemaal schrijven, die paswoorden. Ik begrijp dat.
En met zulk een regels eindig je bij 't cliché van post-its met paswoorden op schermen geplakt. Want niemand weet nog welk pw het 'huidige' pw is.

En met zulk een regels eindig je bij 't cliché van post-its met paswoorden op schermen geplakt. Want niemand weet nog welk pw het 'huidige' pw is.
En dan moet je IT lastigvallen om je paswoord te resetten. En dan is het Welkom01. Of binnenkort Welkomonnozelaar019°¨ù$81831551!àçè! om aan de IT-richtijnen te voldoen.

Rinse, repeat.

Dit sturen naar jullie IT afdeling:

password_strength.png

En is dat uiteindelijk een groot probleem? In 99,99% van de gevallen zal iemand in uw account geraken op een digitale wijze, niet door in te breken en uw post-it te stelen

Leuven als centrale plaats in Vlaanderen is ook wel wat raar. Bij centraal versta ik Antwerpen, Mechelen of Brussel. En Gent als je het enkel over Vlaanderen hebt :p.
Ik vermoed dat Leuven iets makkelijker is om je auto kwijt te geraken dan Brussel,
bovendien geen lage emissie zone gedoe.. ?

En is dat uiteindelijk een groot probleem? In 99,99% van de gevallen zal iemand in uw account geraken op een digitale wijze, niet door in te breken en uw post-it te stelen
Ja, dat is een groot probleem. Heel het gedoe rondom die paswoorden is nu net de logische denkfout dat meer complexe paswoorden & sneller veranderen van die paswoorden heel den boel toch zo veel secuurder zou maken. Terwijl dat op termijn net tegendraads werkt.

Nu kan je wel zeggen dat hackers niet naar post-its gaan komen zoeken & dat zal ook correct zijn, maar da's verre van het enige probleem natuurlijk. Die gasten willen ook enkel & alleen maar admin accounts te pakken krijgen (& dat zijn niet noodzakelijk 'people/personal accounts').

Je moet het écht niet altijd bij hackers gaan zoeken die den boel kapot krijgen of dingen uit te steken die niet door de beugel kunnen (I speak from experience).

Afhankelijk van 'wie' kan dat nog steeds voor serieuze problemen zorgen.
-> Stel u voor dat madam HR haar pw op haar scherm hangt & dat jij over de middag een gaat uitpluizen wat iedereen op hun loonfiche ziet verschijnen in 't ERP. Da's 'privileged data', niet voor ieders ogen bedoeld.
-> IT man met admin permissions -> Krijgt wss 't gros van 't IT systeem kapot.
-> Uwe manager die niet op uwe kop kan (& gij niet op de zijne) -> Even inloggen als hem & valse mails uitsturen in zijn naam ... direct van die'n ambetante mens vanaf!
-> etc. etc. etc.

En laat ons toegeven ... ik heb hier de discussies ook zien passeren ... er zitten blijkbaar veel kleine kindjes op veel kantoren die zulk een toeren zouden uitsteken. :whistle:
Heck ... die mens van eerder zou dan al beter z'n dickpic uitsturen met een of ander random post-it pw account. :devilish:

"Fruit op het werk"
Toen ik net gestart was als interne medewerker bij een nieuwe werkgever, hadden ze dat ook.

In mijn tweede week werd ik echter door de PO van mijn squad op het matje geroepen omdat ik fruit had genomen uit de verkeerde mand.

Wat bleek? Er zat daar al jaren een legertje externe consultants van dezelfde firma, kriskras tussen de interne medewerkers. Die externe firma leverde ter plaatse zelf ook fruitmanden aan voor hun eigen personeel, en dus moest je goed opletten dat je enkel fruit nam uit de juiste mand. :wallbash:

Achter mijn rug zijn ze daarover dan beginnen klagen, terwijl ze goed genoeg wisten dat ik nieuw was en totaal niet op de hoogte was van die verschillende manden. Eigenlijk was dat al het eerste veelzeggende teken aan de wand van een toxische werkomgeving, want ik ben er later compleet opgebrand.

"cover your ass"-principe.

Is ook de reden waarom ik op sommige vragen/berichten in Skype/teams gewoon niet antwoord en vraag dat ze het op mail zetten
Idd, alles bijhouden.

Ooit zelf in zo'n dispuutscenario terecht gekomen.

Tot zo'n manager naast me kwam staan out of the blue, en zei: "stuur me die mails eens door over dat onderwerp."
Ik wist zelfs niet dat er iets op de achtergrond speelde wat mij in diskrediet zou kunnen brengen. Heimelijke fuckers.
Op zich dan ook niets meer van gehoord, ik had dus al gewonnen dankzij die mails.

Regel nr. 1 op de werkvloer: iedereen is een potentiële vijand.

Idd, alles bijhouden.

Ooit zelf in zo'n dispuutscenario terecht gekomen.

Tot zo'n manager naast me kwam staan out of the blue, en zei: "stuur me die mails eens door over dat onderwerp."
Ik wist zelfs niet dat er iets op de achtergrond speelde wat mij in diskrediet zou kunnen brengen. Heimelijke fuckers.
Op zich dan ook niets meer van gehoord, ik had dus al gewonnen dankzij die mails.

Regel nr. 1 op de werkvloer: iedereen is een potentiële vijand.

Is dat echt bevorderlijk?
De "ik wil alles op e-mail"-collega' worden direct gezien als "moeilijk"

Recent voorbeeldje.
Ik: geblokkeerd door een issue bij een ander team.
Zij: "wij zijn er aan bezig" zonder timing te geven
1 week nog altijd geblokkeerd. Rappel gestuurd voor een timing.
Drie dagen later geen antwoord.

De rest: "Escaleren aan N+1 + N+2 + N+3"

Ik ga dan liever nog eens telefonisch informeel onderhandelen voordat ik hier vijanden voor het leven maak door de Scud-missile te sturen. :p

Recent voorbeeldje.

Ik ga dan liever nog eens telefonisch informeel onderhandelen voordat ik hier vijanden voor het leven maak door de Scud-missile te sturen. :p
Op zich vraag ik idd niet alles op mail. Tenzij bij grotere zaken ja.

Maar alle mails die ik krijg, houd ik wel bij.

Sowieso chats in Skype/Teams kan je ook bijhouden, is ergens maar een instelling.

Recent voorbeeldje.

ja je moet een beetje zien met wie je dat exact doet natuurlijk en of je stevig in uw schoenen staat met wat je doet.

als je met teams bezig bent die u moeten ondersteunen en je in een machtspositie jegens dat team, moet je best gewoon escaleren.
Escaleren is tegenwoordi toch het nieuwe normaal en noodzakelijk om iets gedaan te krijgen in een wereld waar iedereen zijn eigen dingen belangrijk vindt en waar elk team chronisch understaffed is.

Uiteindelijk is het allemaal ook maar een spel om bezig te blijven 🤡

Goedkeuring moeten vragen voor verpakking materialen. Akkoord.
Maar dat we geen account nummer en login kunnen krijgen om de historiek van online bestellingen te bekijken, om makkelijker een nieuwe te kunnen plaatsen gaat er bij mij niet in.

Gerief nodig? Zoek referentie in verouderde Excel lijst, stuur door naar HR medewerker, krijg goedkeuring van n+1, bestelling plaatsen. Krijg uw materiaal een week te laat 👌

nieuw programma dat het oude moet vervangen is al jaren in ontwikkeling. Krijgen we 2 maanden voor de lanceren de taak om te BETA testen.

Geven wij onze feedback door en krijgen we te horen "ahja dat is nu geen prioriteit maar dank u voor de feedback"

Programma is deze maand live gegaan, hele afdelingen die plat liggen omdat er dingen die IT geen prioriteit vond blijkbaar toch heel belangrijk waren om te kunnen werken :wallbash:

IT is nu aant verzuipen in tickets en wij kunnen niet verder werken. Echte prutsers

Terug
Bovenaan