Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

nieuw programma dat het oude moet vervangen is al jaren in ontwikkeling. Krijgen we 2 maanden voor de lanceren de taak om te BETA testen.

Geven wij onze feedback door en krijgen we te horen "ahja dat is nu geen prioriteit maar dank u voor de feedback"

Programma is deze maand live gegaan, hele afdelingen die plat liggen omdat er dingen die IT geen prioriteit vond blijkbaar toch heel belangrijk waren om te kunnen werken :wallbash:

IT is nu aant verzuipen in tickets en wij kunnen niet verder werken. Echte prutsers
Als de issues uiteindelijk genegeerd worden in beta, welk nut heeft die dan. 😑
Zeker als je geen gefaseerde uitrol aanpak kiest. Anders kunt ge de schade nog beperkt houden tot die enkele 'chinese vrijwilligers'. :sneaky:

een beetje gelijkaardig als het prioriteitenverhaal van hierboven

Er is sinds nieuwjaar een nieuwe hierarchy geintroduceerd bij ons. Hierdoor staan de Project managers nu boven de Senior consultants/Solution architects. Gevolg hiervan is dat de alleen Project managers de resource planning doen zonder echt te luisteren naar de seniors qua werkdruk. Klant is koning geworden en alles moet 'nu' gebeuren, niets wordt vooruit gepland. Gevolg: iedereen loopt over van de stress .

voorbeeld vers van de pers: Project manager is vergeten dat vandaag (US time) een belangrijke dag is, en zoekt sinds 14 uur seniors die heel de nacht standby willen zijn. Ik heb vriendelijk bedankt, maar er zal er zich wel weer een laten vangen.

Dit zal ook blijven duren tot dat er een paar vertrekken/een burnout opdoen

voorbeeld vers van de pers: Project manager is vergeten dat vandaag (US time) een belangrijke dag is, en zoekt sinds 14 uur seniors die heel de nacht standby willen zijn. Ik heb vriendelijk bedankt, maar er zal er zich wel weer een laten vangen.

Dit zal ook blijven duren tot dat er een paar vertrekken/een burnout opdoen
Zolang ik er zou aan verdienen om stand-by te staan zou ik dat persoonlijk nog wel willen doen.
Voor de voor niets? No tnx.

Niet élke nacht natuurlijk eh (& op vandaag af komen met stand-by voor vannacht is eigenlijk wel niet correct natuurlijk, maar 'k heb het ook zelf al voor gehad, gelijkaardige dingen).

Zolang ik er zou aan verdienen om stand-by te staan zou ik dat persoonlijk nog wel willen doen.
Voor de voor niets? No tnx.

Niet élke nacht natuurlijk eh (& op vandaag af komen met stand-by voor vannacht is eigenlijk wel niet correct natuurlijk, maar 'k heb het ook zelf al voor gehad, gelijkaardige dingen).

1. Het is voor niets
  2. Het is heel uitzonderlijk: gebeurt waarschijnlijk 1x/ jaar.
Maar vroeger wist je het goed opvoorhand, en dan kan er tenminste ingepland worden dat er vrijdag overdag minder gewerkt moet worden. Het is gewoon een symptoom van de nieuwe manier van werken...

Het onnodige plaatsen van leidinggevenden in CC:

"Likes, kun je document x per mail overmaken aan betrokkene".

Daarbij zijn leidinggevenden in CC en die van mij. Moest het dan nog de tiende keer zijn ofzo dat hetzelfde gevraagd wordt, maar het is de eerste keer.

Mocht ik leidinggevende zijn, maak ik daar onmiddellijk korte metten mee.

nieuw programma dat het oude moet vervangen is al jaren in ontwikkeling. Krijgen we 2 maanden voor de lanceren de taak om te BETA testen.

Geven wij onze feedback door en krijgen we te horen "ahja dat is nu geen prioriteit maar dank u voor de feedback"

Programma is deze maand live gegaan, hele afdelingen die plat liggen omdat er dingen die IT geen prioriteit vond blijkbaar toch heel belangrijk waren om te kunnen werken :wallbash:

IT is nu aant verzuipen in tickets en wij kunnen niet verder werken. Echte prutsers
Goed toch?
Kan je niets doen, voor uw baas heb je een excuus.
Zij moeten zwoegen, jij leest wat :V

IT is overal shit tegenwoordig. Uitrol van een nieuw pakket is altijd miserie.

Ook op plaatsen waar je het niet verwacht.
Bij ziekenhuizen, patiëntendossiers die niet doorkomen. Metingen die niet worden bewaard.
Zelfs bij grote bedrijven waar sterke IT-spelers achterzitten.
Een groot chemisch bedrijf waar ze al 2 jaar achterstand hebben door een pakket dat destijds werd uitgerold, werkt nog steeds niet optimaal.

Bij ons valt het nog mee.
Omdat er enkelen zijn die vrij autistisch alles bewaken (waaronder ik), en elke functionaliteit op alle mogelijke manieren testen.

Onlangs een nieuwe prutsfunctionaliteit ontwikkeld door die externen, die gewoon komen cash-grabben.
Minstens 15 bugs of zo. Gewoon door overal eens door te gaan, en elke case eens te testen.
Te mottig om hun eigen werk te testen.

Ook al die IT-shit evolueert veel te snel tegenwoordig.
Programmeertalen als cobol of powerbuilder en wat je vroeger allemaal had, die waren eigenlijk kinderspel.
En dat evolueerde zeer gestaag. Ouwbollig en niets van web, maar het werkte en ontwikkeling gebeurde zeer snel.
Op 1 dag had 1 dev een scherm gemaakt met een rapportje erbij, en niets van performantieproblemen.
Nu is die evolutie niet bij te houden. In gebruikte frameworks en componenten waarvan elke 5 voet nieuwe versies uitkomen, zitten dan ook weer bugs. 4 devs die bezig zijn met een basic schermpje weken aan een stuk, en dan werkt het nog niet.
Een moderne toepassing 2 jaar niet aangeraakt, ze loopt alweer ferm achter, ben je weer dagen bezig met alles te upgraden en hopen dat alles blijft werken. Dan nog al die GDPR- en securitytroep waar nog rekening mee moet gehouden worden nu.

Digitalisering gaat nog veel nekken. Omdat de meeste bedrijven het gewoon niet kunnen opbrengen qua financiëren en tijd, om hun IT-park up-to-date te houden. Het verloop in die wereld is ook groot.
En devs zijn na een tijd ook gewoon niet meer geïnteresseerd in oude tech. Dus al gauw vind je geen mensen meer die de oude meuk komen opwaarderen, tenzij je weer een massa geld neerlegt.

Laatst bewerkt:
Gisteren-> zaterdag enkele zelfstandigen die voor ons werken.
Ze moesten nog materiaal hebben voor hun werf af te werken, Ja sorry op vrijdagavond krijgen we dat niet meer ingepland.

Ze mogen wel een camionet van ons gebruiken, B rijbewijs met een kipbak op. (Kan 1ton laden). Rij maar 2~3 keer op en af had de zaakvoerder gezegd.

Blijkbaar hadden ze een soort fijne grind nodig, laadt die pummel 3Ton op dat laadbakje.

En ga je dat dan wegdoen om 7 uur s’morgens als de hele wereld slaapt op zaterdag?
Ah nee, om 11.30 rij ik daar onafgedekt mee over de snelweg. Resultaat +5000€ boete.

Mijn job begint meer en meer te lijken op ik die tegen anderen vertel hoe stom hun plan lijkt, en achteraf een hoop “told you so” waar ik mij ook niet populair mee maak.

De firma betaald die boete wel, want het was in onze opdracht. Maar nadenken in de bouw….

Daarbij zijn leidinggevenden in CC en die van mij. Moest het dan nog de tiende keer zijn ofzo dat hetzelfde gevraagd wordt, maar het is de eerste keer.

Dient dat niet om druk te zetten? Doen sommige vtw ook bij mij. I don't care less. Ze kennen de procedure.

Ook al meegemaakt. Ik doe dan het volgende:

- ik zet twee random mensen bijkomend in cc (dus het in het belachelijke trekken).
- ik antwoord met: “ik begrijp niet waarom je x en y in cc zette”.

Ze doen het geen twee keer.

Laatst bewerkt:
Op zich vraag ik idd niet alles op mail. Tenzij bij grotere zaken ja.

Maar alle mails die ik krijg, houd ik wel bij.

Sowieso chats in Skype/Teams kan je ook bijhouden, is ergens maar een instelling.
hmm dat van ms Teams is wel interessant.....ik heb idd een collega waarvan ik mails stuur, maar omdat zij het antwoord niet weet(durft ze niet toegeven) krijg ik vage antwoorden via ms teams...Als ik iets uitvoer, kan ik mij nergens meer op baseren. Iets zoeken in MS teams is niet evident.

Dag van de zorg vandaag. Eerder dag van de bewoners en het bezoek bij ons 🙄. Hier zijn ze echt aan het overdrijven met hun gratis snacks optredens enz. Voor de bewoners en het bezoek. En wij ons kloten maar af draaien. Dag van de zorg noemt men dat dan. En als we iets vragen is het van " daar is geen budget voor". ....maar voor de rest doe ik mijn werk graag hoor, alleen vandaag is het te veel, en ben niet de enige hier.

Laatst bewerkt:
Dag van de zorg vandaag. Eerder dag van de bewoners en het bezoek bij ons 🙄. Hier zijn ze echt aan het overdrijven met hun gratis snacks optredens enz. Voor de bewoners en het bezoek. En wij ons kloten maar af draaien. Dag van de zorg noemt men dat dan. En als we iets vragen is het van " daar is geen budget voor". ....maar voor de rest doe ik mijn werk graag hoor, alleen vandaag is het te veel, en ben niet de enige hier.
"alleen vandaag is het te veel."

Manager in de zorg leest mee: "alleen vandaag, ik zie het probleem verder niet."

"alleen vandaag is het te veel."

Manager in de zorg leest mee: "alleen vandaag, ikrr zie het probleem verder niet."
Manager? Ach ik was effe moe toen ik dit schreef. Achteraf zijn we gezellig bijeen gaan zitten. 😉 Goed gegeten en gedronken op kosten van de zaak nadien, en we konden er weer tegen.

Laatst bewerkt:
Sowieso chats in Skype/Teams kan je ook bijhouden, is ergens maar een instelling.

Mijn teams staat steeds offline. Ze moeten maar bellen of mailen.
Berichten laat ik op ongelezen staan.

We hebben wel een regel dat we online moeten zijn, maar die was eerder ingevoerd bij begin van thuiswerk (toen ze nog dachten dat als uw bolleke niet groen was op Teams, je op uw terras zat).

Gisteren-> zaterdag enkele zelfstandigen die voor ons werken.
Ze moesten nog materiaal hebben voor hun werf af te werken, Ja sorry op vrijdagavond krijgen we dat niet meer ingepland.

Ze mogen wel een camionet van ons gebruiken, B rijbewijs met een kipbak op. (Kan 1ton laden). Rij maar 2~3 keer op en af had de zaakvoerder gezegd.

Blijkbaar hadden ze een soort fijne grind nodig, laadt die pummel 3Ton op dat laadbakje.

En ga je dat dan wegdoen om 7 uur s’morgens als de hele wereld slaapt op zaterdag?
Ah nee, om 11.30 rij ik daar onafgedekt mee over de snelweg. Resultaat +5000€ boete.

Mijn job begint meer en meer te lijken op ik die tegen anderen vertel hoe stom hun plan lijkt, en achteraf een hoop “told you so” waar ik mij ook niet populair mee maak.

De firma betaald die boete wel, want het was in onze opdracht. Maar nadenken in de bouw….
Niet alleen in de bouw hoor
Recent nieuwe camionet gekregen, CNG, tarra leeggewicht op papier 2700kg....
Deze week voor de Leut eens op de nieuwe weegschaal gaan staan: 3440, met alleen basisuitrusting, niks lading.
's anderendaags eens met lading erop: 3880kg.
Hogerop gemeld. "Ja, ma dat wegen doen we nog niet, das ook vooral voor de camions, niet de camionetten....geijkt? Jaja, die is wel al geijkt, we wegen gewoon nog niet voor uitrijden"

Dient dat niet om druk te zetten? Doen sommige vtw ook bij mij. I don't care less. Ze kennen de procedure.
Bij kleine vraagjes onderling ga ik dat ook niet doen, maar voor de rest is dat bij ons toch zowat standaard procedure: sowieso bij alles de projectleider in cc en zelfs de CEO (we zijn een KMO, dus zij kent iedereen en iedereen kent haar :)), want zij wil dat zelf zo.
En ik heb ondertussen geleerd dat dit bij bepaalde mensen echt wel de enigste manier is om hen tot actie te laten overgaan. Anders mag je 5 mails sturen en dan uiteindelijk moet je alsnog haar in cc zetten en dan krijg je onder je voeten omdat het zo lang geduurd heeft.
Dus zodra het maar iets belangrijk is, gaat zij ook in cc.

Dus ja, dat is a) om dingen gedaan te krijgen, b)uzelf in te dekken en in geval van ons bedrijf c) op vraag van haarzelf.

Maar moest ik veranderen van job, zou ik het toch ook doen voor a) en b). Die les heb ik ondertussen geleerd. Net zoals je bij wijzigingen die telefonisch meegedeeld zijn, best gewoon nog eens een mailtje stuurt met 'zoals net telefonisch afgesproken' zodat ge bij latere discussie heel gemakkelijk kan bewijzen dat je die opdracht van de projectleiding of klant hebt gekregen.

Ik kom aan op mijn bureau in Brussel, en iemand heeft de USB C to C kabel van mijn docking gestolen…

Ik heb die docking pas 2 weken en ze stelen al dingen. 🥲

Terug
Bovenaan