Er wordt toch vaak gefronst op mensen die huren in plaats van lenen. In eerste instantie kan niet iedereen een beginbedrag op tafel leggen, dat voor vele starters toch wel zwaar is en zeker als ze geen steun van thuis uit krijgen. En niet iedereen verdient evenveel als de mensen hier op het brutoloontopic. En ten tweede: als je inderdaad ergens "tijdelijk" wil wonen en niet voor een lange tijd, is lenen ook niet zo evident. Misschien is dat ook weer typisch van hier: mensen neuten graag op mensen die keuzes maken die buiten het verwachtingspatroon vallen.
Huren VS Eigendom ... beide heeft z'n voor- en nadelen.
Op lange termijn is eigendom wel financieel beter. Op 't einde v/d rit heb je nl. niet echt nog een vast inkomen om huur mee te betalen, dus die kost niet hebben zorgt er wel voor dat uw pensioen u veel verder draagt tijdens die periode van uw leven. Zelfs al is uw eigendom het enige dat je kon sparen, is het toch een van de grootste maandelijkse vaste kosten die weg valt.
NOTE: Negeer wel even die 'kopen VS huren' analyses waar men in het hokje van huren dan ineens winsten op de beurs in gooit, want voor 't gros van huurders is dat geen verhaal (e.g. uw 'eigen inbreng' op de beurs investeren & geen lening aan gaan + gewoon huur betalen).
-> Maar ja, dat verhaal/vergelijk wordt wel regelmatig gemaakt. Echter rekent men daar regelmatig op een 10% jaarlijkse groei, wat alles behalve 't geval was natuurlijk (dit jaar).
Daarom dat ik alvast enkele puntjes aanhaalde die evt. als nadeel van eigendom kunnen worden gezien.
Als je elke paar jaar verhuist lijkt huren mij interessanter bv.
Mensen die huren hebben ook vaak meer 'ervaringen' want als we 2 gelijke situaties nemen & in 't een geval geef je 100K eigen inbreng in uw woning & in 't ander geval laat je dit op uw rekening staan om 'op te leven' ... dan ga je veel meer op reis kunnen gaan, etc.
Uiteraard, zoals je al aan geeft ... huren is niet altijd een keuze. Die hypothetische situatie waar je 100K op je rekening staan hebt kan natuurlijk ook vervangen worden door de situatie waar je elke maand met moeite toe komt & je dus ook geen keuze hebt.
Eigendom heeft nog steeds een vrij grote 'cost of entry' om het zo te stellen.
Ik kijk niet/nooit 'neer' op mensen die huren. Ik ken volk genoeg die geen eigendom heeft.