Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Men heeft u goed te pakken zie ik. Ik ga precies toch nooit begrijpen waarom mensen zich genoodzaakt zien multinationals te verdedigen. Eender welk farmaceutisch bedrijf is perfect in staat hun loonmassa'tje in België opslag te geven boven de index.
Ik verdedig niemand. Ik spreek gewoon realiteit.

Als ik meer kan krijgen zal ik meer pakken. Maar 't zijn niet enkel de 'big guys' die niet meer zullen geven hoor.
 
Ik heb toch zo mijn bedenkingen bij de index

Wat ik nu zie is dat bedrijven de index compenseren door minder aanwervingen of door het ontslaan van de meest recente personeelsleden om vervolgens door de gestegen werkloosheid goedkoper personeel aan te werven.

Degene die te duur zijn om te ontslaan mogen blijven en krijgen er nog een vette opslag bovenop, wat vermoedelijk de budgetten voor nieuwe aanwervingen aantast.

Waardoor het weeral schoolverlaters, jongeren, interims, jobs met groot verloop enzovoort zijn die de rekening gaan mogen betalen.
 
Ik heb toch zo mijn bedenkingen bij de index

Wat ik nu zie is dat bedrijven de index compenseren door minder aanwervingen of door het ontslaan van de meest recente personeelsleden om vervolgens door de gestegen werkloosheid goedkoper personeel aan te werven.

Degene die te duur zijn om te ontslaan mogen blijven en krijgen er nog een vette opslag bovenop, wat vermoedelijk de budgetten voor nieuwe aanwervingen aantast.

Waardoor het weeral schoolverlaters, jongeren, interims, jobs met groot verloop enzovoort zijn die de rekening gaan mogen betalen.
En denk je nu echt dat als de index er niet was geweest, dat krak dezelfde oefening niet zou gemaakt worden?
Ik geloof daar niet in.
 
Er was al een tijdje geen ruimte meer om verlof te nemen deze week omdat er al teveel mensen verlof hadden. En plots staat de planning vol zieken voor de hele week. :rofl:
 
We hebben een nieuwe collega, die zichzelf verkocht heeft als "ultrasupersenior", en super ervaren in het aanleunend vakgebied X (waar wij in vakgebied Y zitten, dat voor 85% van de gevallen hetzelfde is), en dus een navenant exuberant loonpakket krijgt... En hij kan niets! Hij doet maar de helft wat er van hem gevraagd wordt, en wat hij dan doet, is niet eens juist, dus wij moeten alles zelf na liggen kijken of het gewoon zelf doen. 't Zou al helpen mochten de 40h/week die contractueel gepresteerd moeten worden ook effectief gepresteerd worden, en niet de ~30 die er nu gepresteerd worden met om 9h30 toe te komen, om 16h30 te vertrekken en lunchpauzes te nemen waar je bij Peter Goossens een volledig menu naar binnen geduwd hebt.

Teamlead kan hem niet ontslaan, want CEO zegt "allé kom, zo erg zal het wel niet zijn". Wij beginnen in ieder geval te begrijpen waarom hij bij een interne herstructurering op het vorige bedrijf gemasseerd werd om andere oorden op te zoeken, met een mooie premie om dat wat te bewerkstelligen. En iedereen in het team wordt er onnozel van, tot op het punt dat we gewoon zelfs al niet meer helpen, "want we hebben het al 10x uitgelegd waar X of Y te vinden valt".

Ook best wel een kemel voor HR en recruitment anders. Ook een wake-up call dat een Master, een ManaMa en twee postgraduaten absoluut geen garantie zijn op competentie of arbeidsethos.
 
Outlook op het werk, ik haat het.

Bepaalde diensten die nooit mails verwijderen waardoor hun OST files en/of HDD’s constant vol lopen :sop: Maar voor elke scheet een shared mailbox aanmaken waar ze dan met 20 in zitten te prullen.

Als ik dan tips geef om jaarlijks te archiveren en dan jaren die ze niet meer nodig hebben ergens extern te bewaren zeggen ze: “ik archiveer wel hoor”. Ja, alles in 1 grote PST gooien waardoor die gigantisch is en er geen overzicht is.

Had vandaag zo’n oma’ke van eind de 60 een twintigtal mapjes van zo’n shared mailbox in de prullenmand gesmeten en dan restore all mails gedaan in de prullenbak die ze nooit uitkuisen. “Kan je eens komen kijken welke mails we nog nodig hebben en welke niet?”.

Neen :sop:

/rant
 
Ik heb toch zo mijn bedenkingen bij de index

Wat ik nu zie is dat bedrijven de index compenseren door minder aanwervingen of door het ontslaan van de meest recente personeelsleden om vervolgens door de gestegen werkloosheid goedkoper personeel aan te werven.
Waar zie jij die gestegen werkloosheid en dalende loonkost van personeel?
 
Outlook op het werk, ik haat het.

Bepaalde diensten die nooit mails verwijderen waardoor hun OST files en/of HDD’s constant vol lopen :sop: Maar voor elke scheet een shared mailbox aanmaken waar ze dan met 20 in zitten te prullen.

Als ik dan tips geef om jaarlijks te archiveren en dan jaren die ze niet meer nodig hebben ergens extern te bewaren zeggen ze: “ik archiveer wel hoor”. Ja, alles in 1 grote PST gooien waardoor die gigantisch is en er geen overzicht is.

Had vandaag zo’n oma’ke van eind de 60 een twintigtal mapjes van zo’n shared mailbox in de prullenmand gesmeten en dan restore all mails gedaan in de prullenbak die ze nooit uitkuisen. “Kan je eens komen kijken welke mails we nog nodig hebben en welke niet?”.

Neen :sop:

/rant
Ik heb een licht trauma van shared mailboxes. In mijn eerste job had iedereen een eigen label dat je kon toevoegen aan een mail om aan te tonen dat jij er al mee bezig was. Alleen hadden we ook een collega die uw naam op mails zette, uw naam van mails afhaalde, zonder dat te communiceren en zonder dat ze daar een goeie reden toe had. Vaak gewoon pestgedrag om collega's die ze niet moest hebben te kloten met de moeilijkste cases en voor zichzelf de gemakkelijkste te pakken. Ook sterke vermoedens gehad dat ze bewijs vernietigde wanneer ze een aanvraag slecht had afgehandeld en er een klacht van een klant op was gekomen. Dan was daar ineens niets meer over te vinden in het archief.

Dan overgeschakeld naar Salesforce waar je perfect kan zien wie wat met welke mail heeft uitgespookt en bewijs niet kan worden vernietigd. Paar weken later was ze zelf opgestapt. :love:
 
Outlook op het werk, ik haat het.

Bepaalde diensten die nooit mails verwijderen waardoor hun OST files en/of HDD’s constant vol lopen :sop: Maar voor elke scheet een shared mailbox aanmaken waar ze dan met 20 in zitten te prullen.

Als ik dan tips geef om jaarlijks te archiveren en dan jaren die ze niet meer nodig hebben ergens extern te bewaren zeggen ze: “ik archiveer wel hoor”. Ja, alles in 1 grote PST gooien waardoor die gigantisch is en er geen overzicht is.

Had vandaag zo’n oma’ke van eind de 60 een twintigtal mapjes van zo’n shared mailbox in de prullenmand gesmeten en dan restore all mails gedaan in de prullenbak die ze nooit uitkuisen. “Kan je eens komen kijken welke mails we nog nodig hebben en welke niet?”.

Neen :sop:

/rant

Hebben jullie geen automatische archivering voor mails ouder dan x jaar/maand? :unsure:

Gepost vanuit mijn pc met 7k mails in de prullenbak :unsure:
 
Er was al een tijdje geen ruimte meer om verlof te nemen deze week omdat er al teveel mensen verlof hadden. En plots staat de planning vol zieken voor de hele week. :rofl:
Er zijn ook wel veel zieken. Bij ons heeft corona weer toegeslagen. Op een team van 8 al 6 geveld waaronder ikzelf (3e keer van’t jaar ondanks booster in oktober, ben in jaren zo ziek niet meer geweest :/). Ik start morgen van thuis uit terug op (quarantaine/ 2 dagen rust genomen) en het zal vree doorperen zijn om vlak voor het verlof alle achterstand bij te werken :/.
 
Ook ziek aan ‘t worden, en ik heb nogal wat deadlines de komende weken…🥲 en niemand competent aanwezig om iets over te nemen (lees: allemaal op congé & weinig ervaring in hetgeen we doen)
 
2 weken minstens 10 uur per dag en vandaag eentje van 7u tot 21u30...
30 uur overuren op ongeveer twee weken en half (en de week is nog niet om :( )
NIets betaald, niets recup gewoon een klote deadline.
Kers op de taart.. Deadline gehaald.. vandaag mogen vernemen dat het project on hold staat (redelijk definitief on hold)
 
Er zijn ook wel veel zieken. Bij ons heeft corona weer toegeslagen. Op een team van 8 al 6 geveld waaronder ikzelf (3e keer van’t jaar ondanks booster in oktober, ben in jaren zo ziek niet meer geweest :/). Ik start morgen van thuis uit terug op (quarantaine/ 2 dagen rust genomen) en het zal vree doorperen zijn om vlak voor het verlof alle achterstand bij te werken :/.
Natuurlijk, ik wil gerust geloven dat het weer die tijd van het jaar is waar mensen al eens sneller ziek worden. Maar het valt wel een beetje op dat dat vrijwel dezelfde zijn die ook toevallig donderdag en vrijdag ziek worden als woensdag een feestdag is. :unsure:
 
We hebben een nieuwe collega, die zichzelf verkocht heeft als "ultrasupersenior", en super ervaren in het aanleunend vakgebied X (waar wij in vakgebied Y zitten, dat voor 85% van de gevallen hetzelfde is), en dus een navenant exuberant loonpakket krijgt... En hij kan niets! Hij doet maar de helft wat er van hem gevraagd wordt, en wat hij dan doet, is niet eens juist, dus wij moeten alles zelf na liggen kijken of het gewoon zelf doen. 't Zou al helpen mochten de 40h/week die contractueel gepresteerd moeten worden ook effectief gepresteerd worden, en niet de ~30 die er nu gepresteerd worden met om 9h30 toe te komen, om 16h30 te vertrekken en lunchpauzes te nemen waar je bij Peter Goossens een volledig menu naar binnen geduwd hebt.

Teamlead kan hem niet ontslaan, want CEO zegt "allé kom, zo erg zal het wel niet zijn". Wij beginnen in ieder geval te begrijpen waarom hij bij een interne herstructurering op het vorige bedrijf gemasseerd werd om andere oorden op te zoeken, met een mooie premie om dat wat te bewerkstelligen. En iedereen in het team wordt er onnozel van, tot op het punt dat we gewoon zelfs al niet meer helpen, "want we hebben het al 10x uitgelegd waar X of Y te vinden valt".

Ook best wel een kemel voor HR en recruitment anders. Ook een wake-up call dat een Master, een ManaMa en twee postgraduaten absoluut geen garantie zijn op competentie of arbeidsethos.

Het is verbazend hoe hoog sommige totaal incompetente mensen kunnen geraken door zichzelf goed te verkopen.
Recent ook zo'n voorbeeld gezien, zeer goed betaald, haalde alle verantwoordelijkheid naar zich toe - en heeft dat bedrijf werkelijk een paar miljoen gekost op een half jaar tijd met slechte beslissingen. Zijn directe baas was er van onder de indruk, tot die zelf vertrok en de N+2 binnen de maand door had dat het op niets trok. Het heeft dan nog 2 maanden geduurd om een vervanger te vinden.
En ondertussen is die pipo ergens anders aan een tijdelijke opdracht geraakt, terug op een veel te hoog niveau vs. wat hij effectief kan.
 
We hebben een nieuwe collega, die zichzelf verkocht heeft als "ultrasupersenior", en super ervaren in het aanleunend vakgebied X (waar wij in vakgebied Y zitten, dat voor 85% van de gevallen hetzelfde is), en dus een navenant exuberant loonpakket krijgt... En hij kan niets! Hij doet maar de helft wat er van hem gevraagd wordt, en wat hij dan doet, is niet eens juist, dus wij moeten alles zelf na liggen kijken of het gewoon zelf doen. 't Zou al helpen mochten de 40h/week die contractueel gepresteerd moeten worden ook effectief gepresteerd worden, en niet de ~30 die er nu gepresteerd worden met om 9h30 toe te komen, om 16h30 te vertrekken en lunchpauzes te nemen waar je bij Peter Goossens een volledig menu naar binnen geduwd hebt.

Teamlead kan hem niet ontslaan, want CEO zegt "allé kom, zo erg zal het wel niet zijn". Wij beginnen in ieder geval te begrijpen waarom hij bij een interne herstructurering op het vorige bedrijf gemasseerd werd om andere oorden op te zoeken, met een mooie premie om dat wat te bewerkstelligen. En iedereen in het team wordt er onnozel van, tot op het punt dat we gewoon zelfs al niet meer helpen, "want we hebben het al 10x uitgelegd waar X of Y te vinden valt".

Ook best wel een kemel voor HR en recruitment anders. Ook een wake-up call dat een Master, een ManaMa en twee postgraduaten absoluut geen garantie zijn op competentie of arbeidsethos.
Over welk Loon spreken we dan?
 
2 weken minstens 10 uur per dag en vandaag eentje van 7u tot 21u30...
30 uur overuren op ongeveer twee weken en half (en de week is nog niet om :( )
NIets betaald, niets recup gewoon een klote deadline.
Ik ging zeggen "heerlijk zo net voor eindejaar" maar zonder recup of wat zouden ze mijn rug op mogen :laugh:

Weer n goeie over de mentaliteit van mijn collega's (ander team wel)

3 weken verlof genomen in de zomer.
Aangevraagd, goedgekeurd en dagen opgenomen.

Tussendoor is er een nieuwe P&O toepassing gekomen en is blijkbaar maar 1 week werkelijk geregistreerd in de nieuwe toepassing.

Al een paar x over gehad dat die best P&O eens belt daarover, ook onterecht vergoedingen voor telewerk ontvangen tijdens de verlofperiode hierdoor

Vanmorgen stuurt die persoon mij "Ik zie dat ik die 10 dagen nog altijd kan opnemen, ik kom dit jaar niet meer, fijne feesten" en "ik zal wel zien of ze er volgend jaar iets van zeggen of merken"

Op zich niet mijn probleem, maar zegt wel wat over de mentaliteit van sommige.
Loonbrief van december zal maar magertjes zijn met 2 weken onbetaald verlof. Wel een degoutante mentaliteit inderdaad. Alsof ze daar niet ooit gaan achter komen (zeker met de voorgaande com) en gaan recht trekken.

Ik heb zo eens een telefoongesprek kunnen horen waarbij men dacht dat iemand 2x betaald was (weekloon, interim). Ze hadden het hem gevraagd en hij had ontkend. Natuurlijk was dat nadien toch uitgekomen.
 
Terug
Bovenaan