Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Met 2 samen in 1 Reet.
Ma gij zijt ook
images
 
Nu al mijn excuses voor de wall of text, maar onderwijs:

Ik geef les op een Brusselse school en neem sinds dit jaar ook een klein pakketje leerlingbegeleiding op. Na de verdeling van de uren bleek er geen leerkracht Nederlands te zijn voor 2 klassen op 1 september. Ik besluit de kat uit de boom te kijken, maar geef wel al aan de directie aan dat wanneer er niemand gevonden wordt, ik gerust enkele uren extra wil opnemen. Zo gezegd zo gedaan: op 1 oktober start ik met 4 uur extra op te nemen. Dit loopt allemaal vlot.

TOT

De directie me vertelt "over een enthousiaste vrouw die in haar lio-opleiding zit en op onze basisschool als ondersteuner zal werken halftijds en bij ons de aanvullende uren Nederlands zal doen". Samen met de directie werken we haar uurrooster uit: zij geeft de aanvullende uren in de klassen waarin ik Nederlands geef zodat de leerlingen fulltime Nederlands krijgen. Nobel idee, zou je denken, maar 2 enorme bezwaren:

- Organisatorisch: ik ben elke donderdag 1 a 2 uur bezig met deze persoon uit te leggen wat ze moet doen, hoe ze het moet doen en wat ze zeker niet moet doen aangezien deze persoon een zorgkundige is die NOOIT iets heeft gedaan met Nederlands en haar LIO doet om zorgvakken te geven. Tot op heden gaf ik haar lesjes genietend lezen, maar "lezen vindt ze saai" omdat ik weet dat ik haar geen grammatica bijvoorbeeld moet geven.

- Klasmanagement: door het feit dat ze in het 2e semester van haar 1e jaar LIO zit en fulltime werkt, krijgt ze 0 pedagogische vakken meer, maar enkel taken. Week 2 en een leerling drijft haar al zo ver (x-aantal opmerkingen, that's it) waardoor ze besluit tegen deze leerling zijn boekentas te stampen en hem klassikaal belachelijk te maken. Uiteraard krijg ik als klastitularis 's avonds een zeer uitgebreide mail van de ouder dat dit gedrag - uiteraard - niet toelaatbaar is. Daarnaast stuurde ze me overdag al een mail - in schabouwelijk Nederlands - over het incident.

Intussen is onze directie ook afwezig wegens coronapositief, dus heb ik de mail gestuurd naar onze coördinator met de duidelijke boodschap dat dit niet verder kan, of dat ik naar een dokter zal gaan.

Ik ben deze situatie ZO kotsbeu, want ik geef graag les, heb voor 95% superleuke collega, zit er niets mee in om extra uren te presteren in het belang van de leerlingen, maar DIT kan niet...
 
Altijd weer hetzelfde liedje hier... . Nieuwe teamleader wordt aangesteld, probeert indruk te maken op het hoger management door de duimschroeven aan te draaien van hun ondergeschikten en na een jaar trappen ze het af naar een beter postje.... . Ik heb geen goesting meer om mij uit te sloven om een ander zijn ambities waar te maken.
 
Altijd weer hetzelfde liedje hier... . Nieuwe teamleader wordt aangesteld, probeert indruk te maken op het hoger management door de duimschroeven aan te draaien van hun ondergeschikten en na een jaar trappen ze het af naar een beter postje.... . Ik heb geen goesting meer om mij uit te sloven om een ander zijn ambities waar te maken.
Wordt teamleader ?
 
Hier een kutsituatie met personeel door een collega die op zoek was naar een andere job.

Ze was daar héél open in, wat ik ook altijd meegeef aan de mensen. Ik vind het jammer als ze hier vertrekken zonder eerst nog eens met ons te komen babbelen
Helaas was zij té open. Ze heeft hier de dag na haar sollicitatie lopen rondbazuinen dat ze hier pakket X heeft en op een ander Y krijgt.
Toen was het al spel want collega's zeiden dat als ze hier blijft en ook Y krijgt ze dat niet vinden kunnen.

Tja, de bazin doet een tegenvoorstel (ik doe meestal gewoon gedeeltelijke de sollicitaties en wat ge een beetje HR kunt noemen maar niets van lonen).
En wat doet die collega. Goh ja, ze zijn me tegemoetgekomen ze bieden me Z aan maar ik ga toch weg.
Maar Z is beter dan sommige anderen hebben en ze heeft dat dus tegen zowat elke collega verkondigd.
Natuurlijk nu ne hoop mails dat iedereen loonsverhoging wil.

Niet slim van haar en anderzijds ook niet slim van het management om geen rechtlijnigheid te hebben in verloning. Al vind ik het ook dan wel weer goed dat ze op individuele basis voor mensen die beter presteren meer willen doen. Maar an sich presteert ieder van de "klagers" nu ook wel erg goed.
 
Hoe moeilijk kan het zijn om een headset te installeren voor o.a. CC:

Antwoord: 1 IT'er, 2 ingenieurs, 1 CEO en 2 secretaresses gedurende 2 uur - resultaat: headset werkt niet, en de speakers (die daarnet nog werkten) werken ook niet meer.

Topdag, zo eenvoudige zaken die plug and play werken - dat wordt niet meer gemaakt blijkbaar, voor letterlijk alles heb je een specialist nodig vandaag de dag.

Herkenbaar, hier is dat met de schermen in videoconference rooms. Vroeger was dat gewoon iets met een kabel of desnoods een bakje met USB inpluggen; nu moet je draadloos die zaal zoeken - en dat werkt natuurlijk maar de helft van de keren, of het geluid wil niet mee :rolleyes:

Geef mij ook maar iets simpel met plug & play dat binnen de minuut werkt!
 
Hier een kutsituatie met personeel door een collega die op zoek was naar een andere job.

Ze was daar héél open in, wat ik ook altijd meegeef aan de mensen. Ik vind het jammer als ze hier vertrekken zonder eerst nog eens met ons te komen babbelen
Helaas was zij té open. Ze heeft hier de dag na haar sollicitatie lopen rondbazuinen dat ze hier pakket X heeft en op een ander Y krijgt.
Toen was het al spel want collega's zeiden dat als ze hier blijft en ook Y krijgt ze dat niet vinden kunnen.

Tja, de bazin doet een tegenvoorstel (ik doe meestal gewoon gedeeltelijke de sollicitaties en wat ge een beetje HR kunt noemen maar niets van lonen).
En wat doet die collega. Goh ja, ze zijn me tegemoetgekomen ze bieden me Z aan maar ik ga toch weg.
Maar Z is beter dan sommige anderen hebben en ze heeft dat dus tegen zowat elke collega verkondigd.
Natuurlijk nu ne hoop mails dat iedereen loonsverhoging wil.

Niet slim van haar en anderzijds ook niet slim van het management om geen rechtlijnigheid te hebben in verloning. Al vind ik het ook dan wel weer goed dat ze op individuele basis voor mensen die beter presteren meer willen doen. Maar an sich presteert ieder van de "klagers" nu ook wel erg goed.
Ik zie niet echt in hoe het voor haarzelf niet slim is? Voor management/het bedrijf is dat inderdaad wel een vervelende situatie maar voor de werknemers is openheid over verloning toch juist beter of niet?
 
Ik zie niet echt in hoe het voor haarzelf niet slim is? Voor management/het bedrijf is dat inderdaad wel een vervelende situatie maar voor de werknemers is openheid over verloning toch juist beter of niet?

Goh, ze moet hier hare opzeg doen en nu bekijken haar collega's haar vies omdat ze meer zou kunnen verdienen dan hen.
 
Ik zie niet echt in hoe het voor haarzelf niet slim is? Voor management/het bedrijf is dat inderdaad wel een vervelende situatie maar voor de werknemers is openheid over verloning toch juist beter of niet?
Goh ... 'k weet da ni. Als ge in een vrij gestructureerde omgeving zit (zoals bv. de overheid), waar de lonen redelijk strikt gereguleerd zijn, dan kan je daar gerust open over klappen.

In een organisatie die wat kleiner is, of zelfs gewoon groot maar individueel loon bepaald zonder strikte barema's ... vind ik dat gewoon vragen om miserie.
Er ZULLEN loonverschillen zijn. Voor uiteenlopende redenen zelfs. Gaande van anciënniteit tot gewoonweg pure inzet & performance.
Maar op anciënniteit gaan de mensen dan 'klagen' en inzet & performance gaat men dan gewoon negeren of minimaliseren.

In elk geval zullen zij die minder verdienen het een excuus vinden om idd te gaan klagen bij 't management & zij die meer verdienen zullen dan om ter meer hun mond houden.

Soms is het zelfs zo dat een pakket gewoon anders ingedeeld is, omdat die optie er is.
Ik heb al mensen geweten die 'jaloers' waren op een wagen die een startende PM bij ons kreeg, maar da's slechts 1 deeltje van een loonpakket natuurlijk. Het andere stuk heb je dan geen idee van (en dan nog).

Ik denk dat, waar de meeste (verstaanbare) wrevel zich voor doet is als er iemand nieuw aangenomen wordt als directe collega, die net hetzelfde doet als jou, maar zich nog niet heeft bewezen ... en dat die ineens meer blijkt te verdienen als jou, die net hetzelfde doet, maar met meer jaren op uw palmares in het bedrijf (en dus productiever is).

We weten allemaal wel dat dit komt omdat men concurrentie heeft op de arbeidsmarkt & volk vinden niet altijd evident is. Maar 'k kan mij voorstellen dat dit toch niet leuk is om te horen dat iemand anders meer krijgt, gewoon omdat die op een 'lastiger' moment gestart is.

A propos ... je zegt dan wel dat het een probleem voor de WG is & niet voor jou ... maar da's ook ni altijd waar eh.
Dat zal er enkel maar voor zorgen dat het bedrijf gepusht zal worden naar een strikter beleid, wat niet noodzakelijk in het voordeel is van bv. iemand die meer opslag wil krijgen dan een ander door 'inzet & performance' bv. (indien dat dus beloond wordt).
 
M'n teamleader heeft zondag namiddag 7! mails gestuurd naar mij.
Ben bezig geweest tot 'smiddags om dat allemaal te verwerken...
terwijl we nu met deadline aangiftes PB zitten eind 28 okt... :rolleyes:
En deadline BTW einde mnd laatste moment om nog in te dienen.
En deadlines balansen 31/03/22.... 99% af maar nog nt om in te dienen.

En die 7 mails hebben dus niks met bovenstaande deadlines te maken, niks maar dan echt niks. Over allerlei andere zaken... .
Een collega van mij heeft net zelfde gehad en nog 0 v z'n mails gelezen. lol
Gevolg is met al zo'n gedoe altijd, dat ik dus nu al weet dat ik zaterdag 29 okt ook terug nr kantoor ga moeten gaan om nog wat btw's af te werken en maandag 31 zeker niet ga moeten denken om de brug te maken. Impossible.
 
Laatst bewerkt:
Als dat ene is niet nee en zo werkt het niet hé :)

Jij noteert de vraag (en hoopt dat er geen 5 bijvragen zijn)
Je stelt die vraag de volgende dag aan een collega "ik had persoon Huppeldepup aan de lijn en die zit in die situatie en wil dit weten"
Je krijgt een (hopelijk correct) antwoord en dan moet jij persoon Huppeldepup terug bellen

en opnieuw hopen dat die dan niet verder gaat op dat antwoord.
Compleet foute manier van werken in mijn ogen mja soit
Zo herkenbaar dit. Ik werk als administratief medewerker ter ondersteuning van de “deskundigen”. Ik beheer de centrale mailbox van het team. Als er complexe vragen binnenkwamen waar ik zelf geen weg mee wist, stuurde ik deze door naar de betreffende collega met kennis van zaken met de vraag om dit te bekijken en de vraagsteller te antwoorden.

Reactie: Dag KBR, je mag dit, dat en dit antwoorden. Kan jij meneer opbellen en dit meedelen?

Wat er dan zowat in 90% van de gevallen gebeurde is dat er bijkomende complexe vragen kwamen waar ik ook niet op kon antwoorden en we waren weer vertrokken. Het ging om vrij complexe technische antwoorden waar ik zelf maar de helft van begreep.

Ik voel mij daar echt soms een doorgeefluik. Bij mails ook. Soms copy paste, maar dan staat mijn naam eronder en als ze bellen vragen ze dan naar mij… 🙄

Echt complete inefficiëntie en ik krijg er enorme stress door. Dit is bij de overheid, een gemeentebestuur. Om zot te worden. De 2 collega’s die dit bij mij doen willen er niet van afwijken. Als ik dat aankaartte willen ze mij dan in coaching steken. 😂 Zucht. Ik zoek sinds recent ander werk.
 
Laatst bewerkt:
Goh, ze moet hier hare opzeg doen en nu bekijken haar collega's haar vies omdat ze meer zou kunnen verdienen dan hen.
So? Dan is dat goed gespeeld van haar.
Dan moeten die andere WNs ook maar kijken of ze een beter aanbod krijgen he.

Loonsonderhandelingen zijn imo nog altijd per individu en waar de ene over onderhandeld heeft, heeft de andere wellicht niet.
 
Collega's met een eigen bureau die hun deur open laten tijdens calls, daarbij nog eens luid spreken en natuurlijk de andere kant ook op speaker zetten, kwestie dat er direct 10-20 collega's kunnen meegenieten :rolleyes:
 
Collega's met een eigen bureau die hun deur open laten tijdens calls, daarbij nog eens luid spreken en natuurlijk de andere kant ook op speaker zetten, kwestie dat er direct 10-20 collega's kunnen meegenieten :rolleyes:
Ik zat met 6 man op een bureau in mijn vorige job en werd toen al soms horendol van dat bellen. Als ik zelf een lag gesprek had ging ik me soms elders zetten.
 
3j geleden bij de firma begonnen met als enige WN een specialisatie in product X. Door de vele projecten werd het echter te druk waardoor we een zelfstandige bij hebben aangenomen met dezelfde specialisatie, maar meer ervaring dan ik.
Een tijdje projecten naast elkaar gedaan (maar nooit als team), totdat de vraag naar product X begon af te nemen. Waarop mijn baas begin dit jaar vroeg of ik zin had om af en toe eens een project voor product Y te doen, mits ik natuurlijk eerst wat mee volg met collega's die vaak product Y doen.
Ik stem daar mee in want het is altijd leuk om bij te leren, op voorwaarde dat ik ook projecten van product X kan blijven doen.

Fast forward naar september waarin mijn agenda ineens volgeboekt staat met 5 projecten van product Y, zonder eerst mee te volgen met een collega oid. Enkel wat SOP's die in ongoing change zijn.
Fast forward naar vandaag, waar ik ineens 3 meetings ingeschoten krijg voor overdracht van de projecten en kennis van mijn zelfstandige collega, zonder enige andere uitleg.
Bij navraag bij hemzelf kom ik er dan achter dat mijn firma hem weer buiten kegelt wegens te weinig werk en dat ik, na bijna een jaar niets meer met product X gedaan te hebben, ineens zijn projecten weer moet overnemen.

Dat gaat niet blijven duren op deze manier.
 
Laatst bewerkt:
Mijn werkgever, bedrijf in de bouwsector..
Ik zit privé met een beginnende werf.. ik mocht eerst wel met de onderaannemers van het werk werken..mits "uw architect een contract tekent dat hij niet met onze onderaannemers gaat lopen"

Enkele maanden later, de zaken gaan enorm goed. "hmm..sorry Gumball, ge gaat die onderaannemers toch ni kunnen gebruiken. We hebben het te druk met eigen werven. Maar ok, ge moogt wel nog steeds bij ons bouwen als gewone klant" (niet dus..ik ga geen 25% meer betalen terwijl mijn architect heel de werf coordineert).
Gelukkig hadden we nog geen offertes aangevraagd.

Terug enkele maanden later..verkoop steekt dramatisch tegen. Amper verkopen, maar nog veel op te starten werven van de periode dat we goed verkochten. Ze vinden geen aannemers die voor hen willen werken.
Ik had intussen al openlijk gezegd "ah nice, onze werd begint volgende maand. Volgens onze architect komen veel aannemers met een gat te zitten in hun planning" (had dit gezegd met de bedoeling te zeggen "da zal ook bij ulle aannemers gebeuren, komt goed om de goeie verkoop in te plannen")
De Directeur gisteren (dezelfde die mij eerst onderaannemers wou geven..het contract wou laten ondertekenen..en plots zei dat ik die niet meer mocht gebruiken) "Seg Gumball..mag ik de.offertes van uw architect eens zien? Kwil weten of onze aannemers competitief zijn".. tussen de lijntjes kon ik ook wel lezen "en dan gebruiken we die voor onze werven"

Ik "aaah geen probleem X! Maar ik ga de namen van die aannemers wel moeten verwijderen..zou niet eerlijk zijn naar de architect toe dat wij met zn aannemers gaan lopen hé. Tenslotte zou ge dat ook niet willen dat het met onze aannemers gebeurt"
Die zijn gezicht :oi22:
 
Vorige week telefoon van collega, ja we hebben de kast naast u leeggemaakt en uw spullen op uw bureau gelegd. Ge gaat er maar door als ge eens tijd hebt en smijt maar een deel weg. Ah ok, zal ik doen.

Ik kom vandaag op kantoor - Vier, vijf hoge stapels oude post, het is een vestzak-broekzak operatie geworden en ik heb het allemaal in de kast achter mij gebonjourd. Ik heb echt wel betere dingen te doen met mijn tijd. 🤦‍♀️
 
In oktober was het teambuilding. Ik heb 2 collega's mee in de auto genomen tot daar (kleine omweg voor gemaakt, maar dus carpoolen)
150km in totaal en ik dien daar nu een kostenstaat in, meteen antwoord "voor teambuildings krijg je geen kilometervergoeding"

Volgende keer mogen ze me komen halen of ik ga niet meer mee.
 
Terug
Bovenaan