Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Corporate bullshit #165:
"laten we operations offshoren om kosten te vermijden"
oei, Indiërs, Polen en Britten kunnen geen Nederlands en begrijpen onze documenten en contracten niet
resterende sales en management in België zal dan maar vertalingen moeten maken om offshore ops te helpen
--> klanten ontevreden omdat alles te lang duurt en er extra servicekosten worden aangerekend
--> SLA's worden gemist
--> kosten naar boven door inschakelen van externe consultants
--> bakken ervaring gewoon weg door ontslaan Belgische ops
En daar is die van mij zonet ook bijgekomen. Laptop dicht, werkgsm afgezet. Die mogen de komende 3.5 weken stof gaan verzamelen.Het regent out of offices.

En daar is die van mij zonet ook bijgekomen. Laptop dicht, werkgsm afgezet. Die mogen de komende 3.5 weken stof gaan verzamelen.
Eigenlijk is dit het allerbeste moment van de vakantie; het begin.

Wat zijn lama zakken?Ik zal morgen wel gaan werken, bende lamazakken!![]()
Mag je hier niet posten denk ik.Wat zijn lama zakken?

Frustraties die je vindt bij veel ingenieurs en andere hogere technische profielen.Ik lees hier graag mee en vind mac zijn posts toch altijd entertainend. Overdreven en te veralgemenend? Uiteraard. Da's net het idee van deze thread. Het kan deugd doen om eens even stoom af te laten.
Dat anderen hier constant klaar staan om op die jongen zijn kap te springen en zijn bekwaamheid in vraag te gaan stellen, vind ik toch niet schoon tbh. Lees eens tussen de lijnen, neem niet alles face-value van wat hij schrijft. Het bevat toch vaak een kern van waarheid.
Ik zit bv kant overheid waar vergunningen moeten afgeleverd worden. Onze dienst doet ondersteuning, analyses voor deelaspecten van een aanvraagdossier, waar de dossierbeheerder dan mee verder moet. We zitten hier nu bv ook met een aanvraag die al een tijdje aansleept en waar ik zelf het ook niet fantastisch meer vind langs onze kant. Lang wachten met communiceren. Tig interne vergaderingen om "af te stemmen" maar waar dan geen concreet besluit wordt genomen...
Nu hebben we na onze eerste ronde bemerkingen een herwerkt dossier teruggekregen. Ik bekijk dat en geef direct mijn blokkerende opmerkingen door. Het is duidelijk dat we het niet zo gaan kunnen aanvaarden. Ondertussen zelf op verlof, maar ik zorg in mijn laatste week dat alle elementen klaar liggen voor dossierbeheerder om terug te koppelen aan aanvrager. Maar dan zie ik ondertussen in mijn mail interne meeting request voor 22 aug. om het dan allemaal nog eens te overlopen. Tja, dat zorgt uiteraard voor frustratie langs de andere kant gezien zij ondertussen niet verder kunnen en ik kan ze daarin geen ongelijk geven.. '
Dusja. Veralgemenend van mac-bc? Uiteraard. Maar ik kan me wel vinden in zijn verhaal.
Ik heb gisteren een reply op mijn OOO gekregen: "Kan je mij je privénummer geven zodat ik je toch nog even kan spreken over project X. "Het regent out of offices.
Frustraties die je vindt bij veel ingenieurs en andere hogere technische profielen.
Zeker als ze een zekere management functie hebben.
...
Ja ze verdienen gemiddeld meer, een mooiere auto.
Maar is het het allemaal waard op het einde van de rit?
Die functies zijn gewoon shit. En dat is op veel plaatsen zo.
Ja chiquere auto, weg mentale gezondheid.
...
Ongelofelijk wat ambtenaren zich allemaal denken te mogen permitteren.
Mooi om te zien dat van de +10 stakeholders (bedrijven) en de tientallen betrokken personen allemaal collectief aan hetzelfde zeel trekken om het project erdoor te krijgen.
- We zitten ons met een gans projectteam uit de naad te werken om een bepaald project gerealiseerd te krijgen tegen strakke, door de overheid opgelegde deadlines
- We moeten opereren in uiterst labiele marktomstandigheden: offertes zijn slechts 1 à 2 weken geldig, leveringstermijnen van materialen lopen op tot een jaar, ...
- We moeten opereren in uiterst labiele financieringsomstandigheden: rentes lopen pijlsnel op, de euro/dollar-koers staat massaal onder druk waardoor de condities nog slechter worden, ...
- Door deze moeilijke omstandigheden is het vechten tegen de bierkaai om het project erdoor te krijgen. Ons bedrijf, onze partnerbedrijven en onze klant hebben hier nu al honderdduizenden euro's in gestoken aan ontwikkelingskosten. Het project zelf bedraagt +15 miljoen euro, met naast de (hopelijk nog wat resterende) winsten voor de betrokken bedrijven, ook gigantische maatschappelijke voordelen.
Maar is er slechts één tegenwerkende kracht: "onze" eigen overheid. Een bepaalde vergunning heeft een officieel voorgeschreven doorlooptermijn van 6 weken. We zitten intussen aan week 13 (!) en ze hebben zonet nogmaals doodleuk laten weten dat ambtenaar x het nog eens naar ambtenaar y heeft gestuurd en dat we toch moeten rekenen op nog eens 2 weken extra. Zomaar. Alsof het niets is.
Er worden belangrijke deadlines gemist waardoor we ons telkens volledig moeten herorganiseren, aan risico-mitigatie moeten doen, nieuwe clausules in de contracten zetten, ... Om gek van te worden.![]()
Al verschillende malen laten escaleren tot en met de CTO van de klant die met de n+2 van de bevoegde ambtenaar gaat spreken. -> Geen effect. Dan moet je nog oppassen dat je die tamzakken niet in het harnas jaagt of je kunt nog eens onderaan de stapel terechtkomen. Want zij zijn heer en meester. En ongenaakbaar.
We kunnen ze in gebreke stellen omdat ze hun eigen deadlines niet nakomen. We hebben dit juridisch laten bekijken: dan krijg je een schadevergoeding van een paar duizend euro. We gaan er ver mee geraken om het risico van 15 miljoen mee te betalen.
Morgen mijn laatste werkdag voor mijn verlof. Met dergelijke risico's die nog in de lucht hangen zal het onmogelijk zijn om met een gerust hart op verlof te vertrekken. Overal laptop meenemen. Brandjes blussen. Risico's herbekijken. Etc. Ik kijk er nu al tegenop om mijn eerste werkweek na mijn verlof terug aan te vatten.
Bedankt ambtenaren, hopelijk kunnen jullie wél genieten van jullie +40 dagen verlof in het jaar.![]()
Op dit vlak kan ik @mac-bc begrijpen. De overheid als klant hebben is even aangenaam als uw gat moeten afgeven met een schuurspons. Het bedrijf waar ik vroeger vakantiewerk deed heeft meegewerkt aan de constructie van het fameuze Ei van Van Rompuy in Brussel.
Die hebben jaren moeten zagen en procederen omdat de overheid oftewel te laat betalingen doorvoerde of gewoonweg niet. En ik heb van kennissen en vrienden altijd al hetzelfde gehoord. Je kan als bedrijf vrijwel geen slechtere klant hebben dan de overheid.
Bij mijn weten kan een overheid de factuur niet pas na 60 dagen betalen zonder boete. Enkel de verificatietermijn kan men uitbreiden naar ik dacht maximaal 45 dagen ipv de basis 30 dagen.Hebben toch juist uiterste betalingstermijnen vastgelegd op 30 dagen met eventueel max. 60 dagen na factuurdatum. Kwestie van het goede voorbeeld te geven.![]()
Je zou aan de overheid moeten factureren zoals ze met boetes doen tegenwoordig.
100% als het binnen de 7 dagen wordt betaald.
120% als het binnen de 14 dagen wordt betaald.
150% als het binnen de 30 dagen wordt betaald.
150% + boete als het later wordt betaald.
En voor de zekerheid je factuur maar na 8 dagen opsturen.
A) Als de mogelijkheid bestaat dat het langer duurt, dan moet je geen harde deadlines communiceren van 6 weken.
B) Als het dan toch langer duurt omwille van specifieke redenen, dan mogen ze dat gerust eens communiceren:
* Welke specifieke reden dat het langer duurt?
* Welke nieuwe deadline?
* Etc.
Dus uw dossier was niet volledig / correct. Dat wil dus standaard zeggen -> weigering. En dien maar een nieuw dossier in met opnieuw de 6 weken doorlooptermijn.Maar neen, een week na de termijnoverschrijding polsten we eens voorzichtig naar de status. Antwoord:
Overheidsinstelling: "Ah ja, we hebben het eens bekeken en eigenlijk hebben we nog input x en input y nodig."
Ik had zoiets van:Ah, je moet dat niet eens laten weten?!
Maar soit, het is overheid, dus niets aan te doen. Wij dus alles uit de kast halen om asap de benodigde extra input aan te leveren. Onze 2 adviesbureau's stante pede tijd laten vrijmaken om de benodigde input aan te leveren. We hebben die gasten dubbel en dik moeten betalen omwille van de hoogdringendheid. Binnen de week (!) hebben wij de extra input kunnen aanleveren. Dat was dan week 8.
Ik heb dat in de private praktijk, voorbeeld studieburelen, ook al zien passeren (zowel vertragingen, andere experten die er nog eens naar moesten kijken/verifiëren, etc...). Dus zo raar lijkt mij dat eigenlijk niet.Dat uw collega het nog eens moet bekijken is toch geen specifieke reden voor vertraging?!Als er brand is uitgebroken en uw volledig archief is afgebrand en alle laptops zijn in de brand gebleven, dàt zou een geldige reden zijn.
Zo werkt het niet. Ik heb mijn verlof ook al eens mogen intrekken tgv klantvriendelijkheid. En omdat het beter (allez mijn jaarloon zou betaald zijn voor 15j...) was voor de staatsfinanciën om mij dat ding te laten uitvoeren dan dat door een extern bureau te laten doen.Zat ik maar bij de overheid. Dan moest ik het aspect klantvriendelijkheid niet in overweging nemen en kon ik zeggen: "Uw rapport? Dat heeft een doorlooptijd van 6 weken. Gelieve uw aanvraag in te dienen op ons platform in de gevraagde vorm."
En als ik dan toevallig nog niet klaar ben, smijt ik er nog wat extra weken bij.
Dit hé, dat is de aanvrager zijn probleem. Voort zelfde geld gaaf ge een verlofdag en had hij pechVriendelijk mailtje sturen dat je dit zo snel mogelijk zal behandelen maar dat het, gezien het verlengde weekend, niet tegen maandag zal lukken, is geen optie? Jij bent niet degene die last minute om een rapport vraagt. Plus ik vermoed dat je aan dringender projecten aan het werken bent, die voorrang verdienen? Gezien de stress-levels die je hier al weken vertoont.

Das wat iedereen zich voorstelt maar enkel werkt als ge rijk zijt en volk hebt die die dingen voor u regelt. Iedereen is gefrustreerd bij zijn verbouwingenMaar ik wou dit toch even meegeven om het contrast te schetsen tussen hoe wij behandeld worden door de overheid, maar wel "moeten" springen voor onze klanten.
Hetzelfde gevoel had ik met mijn verbouwingen. Daar zat ik eens aan de klantzijde. Ok, ik moest wel een kapitaal uitgeven maar dan zou ik tenminste eens ontzorgd worden omdat ik nu de rol van klant kon aannemen. Maar dat draaide wel eventjes anders uit.
Klein foutje gemaakt met de naam van iemand in een mail en ipv "Dear Nazia" heb ik "Dear Nazi" gestuurd.
Oeps![]()

Zo werkt het niet. Ik heb mijn verlof ook al eens mogen intrekken tgv klantvriendelijkheid. En omdat het beter (allez mijn jaarloon zou betaald zijn voor 15j...) was voor de staatsfinanciën om mij dat ding te laten uitvoeren dan dat door een extern bureau te laten doen.
Onlangs een nieuwe job begonnen. Andere functie in een totaal andere sector.
Geen introductie, laat staan een degelijke opleiding. De eerste dagen zijn dus wat zoeken en ietwat ongemakkelijk.
Om dan na 4 dagen kritiek te krijgen op mijn 'houding' en de vraag of dit wel iets voor mij is...
Mijn goesting is wat gezakt precies.![]()
Ik zou dan asap begin solliciteren. Eerste slechte indruk, zowel langs jouw kant als hun kant, krijg je bijna nooit meer goed.
Ongelofelijk wat ambtenaren zich allemaal denken te mogen permitteren.
Mooi om te zien dat van de +10 stakeholders (bedrijven) en de tientallen betrokken personen allemaal collectief aan hetzelfde zeel trekken om het project erdoor te krijgen.
- We zitten ons met een gans projectteam uit de naad te werken om een bepaald project gerealiseerd te krijgen tegen strakke, door de overheid opgelegde deadlines
- We moeten opereren in uiterst labiele marktomstandigheden: offertes zijn slechts 1 à 2 weken geldig, leveringstermijnen van materialen lopen op tot een jaar, ...
- We moeten opereren in uiterst labiele financieringsomstandigheden: rentes lopen pijlsnel op, de euro/dollar-koers staat massaal onder druk waardoor de condities nog slechter worden, ...
- Door deze moeilijke omstandigheden is het vechten tegen de bierkaai om het project erdoor te krijgen. Ons bedrijf, onze partnerbedrijven en onze klant hebben hier nu al honderdduizenden euro's in gestoken aan ontwikkelingskosten. Het project zelf bedraagt +15 miljoen euro, met naast de (hopelijk nog wat resterende) winsten voor de betrokken bedrijven, ook gigantische maatschappelijke voordelen.
Maar is er slechts één tegenwerkende kracht: "onze" eigen overheid. Een bepaalde vergunning heeft een officieel voorgeschreven doorlooptermijn van 6 weken. We zitten intussen aan week 13 (!) en ze hebben zonet nogmaals doodleuk laten weten dat ambtenaar x het nog eens naar ambtenaar y heeft gestuurd en dat we toch moeten rekenen op nog eens 2 weken extra. Zomaar. Alsof het niets is.
Er worden belangrijke deadlines gemist waardoor we ons telkens volledig moeten herorganiseren, aan risico-mitigatie moeten doen, nieuwe clausules in de contracten zetten, ... Om gek van te worden.![]()
Al verschillende malen laten escaleren tot en met de CTO van de klant die met de n+2 van de bevoegde ambtenaar gaat spreken. -> Geen effect. Dan moet je nog oppassen dat je die tamzakken niet in het harnas jaagt of je kunt nog eens onderaan de stapel terechtkomen. Want zij zijn heer en meester. En ongenaakbaar.
We kunnen ze in gebreke stellen omdat ze hun eigen deadlines niet nakomen. We hebben dit juridisch laten bekijken: dan krijg je een schadevergoeding van een paar duizend euro. We gaan er ver mee geraken om het risico van 15 miljoen mee te betalen.
Morgen mijn laatste werkdag voor mijn verlof. Met dergelijke risico's die nog in de lucht hangen zal het onmogelijk zijn om met een gerust hart op verlof te vertrekken. Overal laptop meenemen. Brandjes blussen. Risico's herbekijken. Etc. Ik kijk er nu al tegenop om mijn eerste werkweek na mijn verlof terug aan te vatten.
Bedankt ambtenaren, hopelijk kunnen jullie wél genieten van jullie +40 dagen verlof in het jaar.![]()
Ben ik de enige die hem aanraadt om ambtenaar te worden?Langs de ene kant heb ik altijd bewondering gehad voor uw gedrevenheid en werkethos. Ben niet altijd met alles eens maar ik herken een harde werker als ik 'em zie.
Langs de andere kant zal ik nooit verstaan waarom jij als werknemer de stress en last op uzelf neemt op het niveau wat ik verwacht van de zaakvoerder. Ga op vakantie en vergeet die laptop Mac. Ofwel begin je je eigen ingenieursbureau en dan krijg je op het einde van de rit ook effectief de financiële vruchten van dit soort arbeid.