Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Dat de planning gemaakt moet worden valt toch niet uit de lucht en lijkt mij een jaarlijks wederkerende oefening?
Probleem bij planningen in het onderwijs:
- personeel heeft tot datum X/Y/Z om verlofstelsels te kiezen (hang je vanaf)
- je moet een inschatting kunnen maken van het aantal leerlingen, wat soms maar eind juni kan gebeuren (inschrijvingen, geslaagde leerlingen, ...)
- je moet weten hoeveel uren je van de overheid krijgt om les in te richten

en gezien het zo'n complexe puzzel is in het middelbaar onderwijs (beperkingen qua capaciteit lokalen, ...), is vooraf plannen in de praktijk héél moeilijk. Bestaat zelfs specifieke software voor (die ik @Galeiboef enkel kan aanraden gezien de situatie.
 
Probleem bij planningen in het onderwijs:
- personeel heeft tot datum X/Y/Z om verlofstelsels te kiezen (hang je vanaf)
- je moet een inschatting kunnen maken van het aantal leerlingen, wat soms maar eind juni kan gebeuren (inschrijvingen, geslaagde leerlingen, ...)
- je moet weten hoeveel uren je van de overheid krijgt om les in te richten

en gezien het zo'n complexe puzzel is in het middelbaar onderwijs (beperkingen qua capaciteit lokalen, ...), is vooraf plannen in de praktijk héél moeilijk.
Dat wil ik best aannemen dat dit een zeer complexe puzzel is. Maar je weet toch wel op welk moment die gelegd moet worden?
De verlofplanning van je directie en staf moet je hieraan aanpassen dan was mijn punt.

Stel dat dit in de 3e week van augustus moet gebeuren maar net dan neemt heel de directie verlof.. tsja niet ideaal dan..
 
Dat wil ik best aannemen dat dit een zeer complexe puzzel is. Maar je weet toch wel op welk moment die gelegd moet worden?
De verlofplanning van je directie en staf moet je hieraan aanpassen dan was mijn punt.

Stel dat dit in de 3e week van augustus moet gebeuren maar net dan neemt heel de directie verlof.. tsja niet ideaal dan..

Administratie van scholen beginnen meestal rond 16 augustus terug te werken.
Deze administratie werkt meestal ook de eerste week van juli.
Zij hebben dan meestal 'maar' 5 weken verlof.
 
JIRA. Allé, onze IT dienst, ik zelf doe daar niet veel in.
Werkt wel goed zoals het opgezet is, een paar drop-downs om categorieën aan te geven (service request vs. issue, over welk systeem of software gaat het,...). IT zet zelf de prio maar ze kennen meestal genoeg van onze business om de impact goed in te schatten.

Vanochtend heeft IT nog eens anderhalf uur gezocht waar mijn cloud backups en shared folders van de afgelopen 1,5 jaar naartoe kunnen zijn. Ze houden het op "vermoedelijk een synchronisatieprobleem waardoor er niets gedupliceerd is".
Het goeie nieuws: de harde schijf leeft nog, ze zullen proberen die uit te halen en de data uit te lezen.
Ah ja clouds.

Tot er ergens een diep onderliggend probleempje is dus waar iedereen over kijkt.
(En je kan de mensen eigenlijk geen schuld opleggen.)

Oops toch data weg.

IT, van buiten oogt het allemaal mooi.

Maar de werkelijkheid, binnen veel bedrijven is het een farce en draait veel in overlevingsmodus.
 
De administratie op een school doet (doorgaans, in elk geval bij ons) echt louter administratie.
Niet dit soort zaken die qua complexiteit te hoog gegrepen zijn (zijn ook vaak mensen zonder iets van studies op die plekken). De software proberen we ook wel te gebruiken (Untis) maar ik heb me nog niet kunnen buigen over de software en er is niemand anders die genoeg op de hoogte is over hoe efficiënt de software zou kunnen zijn.

M.b.t. de planning/taakverdeling, die was duidelijk gemaakt hoor. Enkel hebben mijn twee andere directieleden hun staart teruggetrokken en trekken ze nu de kaart van hun 'recht op 5 weken vakantie'. Gezien het wettelijk is, heb ik ook geen stok om mee te slaan :)
 
Dat wil ik best aannemen dat dit een zeer complexe puzzel is. Maar je weet toch wel op welk moment die gelegd moet worden?
De verlofplanning van je directie en staf moet je hieraan aanpassen dan was mijn punt.

Stel dat dit in de 3e week van augustus moet gebeuren maar net dan neemt heel de directie verlof.. tsja niet ideaal dan..
Verlof in het onderwijs is collectief. Men is gewoon ook sowieso nodig net voor begin schooljaar en bij einde van het schooljaar. Er zijn ook andere zaken die moeten gebeuren, hé :)

(in de praktijk is de directeur ook beschikbaar tijdens de zomervakantie, maar da's een andere discussie)
 
Ongelofelijk wat ambtenaren zich allemaal denken te mogen permitteren.
  • We zitten ons met een gans projectteam uit de naad te werken om een bepaald project gerealiseerd te krijgen tegen strakke, door de overheid opgelegde deadlines
  • We moeten opereren in uiterst labiele marktomstandigheden: offertes zijn slechts 1 à 2 weken geldig, leveringstermijnen van materialen lopen op tot een jaar, ...
  • We moeten opereren in uiterst labiele financieringsomstandigheden: rentes lopen pijlsnel op, de euro/dollar-koers staat massaal onder druk waardoor de condities nog slechter worden, ...
  • Door deze moeilijke omstandigheden is het vechten tegen de bierkaai om het project erdoor te krijgen. Ons bedrijf, onze partnerbedrijven en onze klant hebben hier nu al honderdduizenden euro's in gestoken aan ontwikkelingskosten. Het project zelf bedraagt +15 miljoen euro, met naast de (hopelijk nog wat resterende) winsten voor de betrokken bedrijven, ook gigantische maatschappelijke voordelen.
Mooi om te zien dat van de +10 stakeholders (bedrijven) en de tientallen betrokken personen allemaal collectief aan hetzelfde zeel trekken om het project erdoor te krijgen.
Maar is er slechts één tegenwerkende kracht: "onze" eigen overheid. Een bepaalde vergunning heeft een officieel voorgeschreven doorlooptermijn van 6 weken. We zitten intussen aan week 13 (!) en ze hebben zonet nogmaals doodleuk laten weten dat ambtenaar x het nog eens naar ambtenaar y heeft gestuurd en dat we toch moeten rekenen op nog eens 2 weken extra. Zomaar. Alsof het niets is.
Er worden belangrijke deadlines gemist waardoor we ons telkens volledig moeten herorganiseren, aan risico-mitigatie moeten doen, nieuwe clausules in de contracten zetten, ... Om gek van te worden. :angry: :angry:

Al verschillende malen laten escaleren tot en met de CTO van de klant die met de n+2 van de bevoegde ambtenaar gaat spreken. -> Geen effect. Dan moet je nog oppassen dat je die tamzakken niet in het harnas jaagt of je kunt nog eens onderaan de stapel terechtkomen. Want zij zijn heer en meester. En ongenaakbaar.

We kunnen ze in gebreke stellen omdat ze hun eigen deadlines niet nakomen. We hebben dit juridisch laten bekijken: dan krijg je een schadevergoeding van een paar duizend euro. We gaan er ver mee geraken om het risico van 15 miljoen mee te betalen.

Morgen mijn laatste werkdag voor mijn verlof. Met dergelijke risico's die nog in de lucht hangen zal het onmogelijk zijn om met een gerust hart op verlof te vertrekken. Overal laptop meenemen. Brandjes blussen. Risico's herbekijken. Etc. Ik kijk er nu al tegenop om mijn eerste werkweek na mijn verlof terug aan te vatten.
Bedankt ambtenaren, hopelijk kunnen jullie wél genieten van jullie +40 dagen verlof in het jaar. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Al verschillende malen laten escaleren tot en met de CTO van de klant die met de n+2 van de bevoegde ambtenaar gaat spreken. -> Geen effect.
Ah, willen we een overheid die buigt voor dat soort druk? Misschien is die ambtenaar inderdaad een tamzak, of misschien zijn er gegronde redenen waarom die vergunningsaanvraag meer tijd vraagt dan voorzien?
Morgen mijn laatste werkdag voor mijn verlof. Met dergelijke risico's die nog in de lucht hangen zal het onmogelijk zijn om met een gerust hart op verlof te vertrekken. Overal laptop meenemen. Brandjes blussen. Risico's herbekijken. Etc. Ik kijk er nu al tegenop om mijn eerste werkweek na mijn verlof terug aan te vatten.
Bedankt ambtenaren, hopelijk kunnen jullie wél genieten van jullie +40 dagen verlof in het jaar. :thumb:
Zoveelste poging om het falen van je werkomgeving op een ander af te wentelen. Jullie hebben geen verlofplanning die ervoor zorgt dat de ene collega tijdelijk kan invallen voor een ander? Er gebeurt geen overdracht de laatste dag(en) voor iemand op verlof vertrekt? Tja.
 
Ah, willen we een overheid die buigt voor dat soort druk? Misschien is die ambtenaar inderdaad een tamzak, of misschien zijn er gegronde redenen waarom die vergunningsaanvraag meer tijd vraagt dan voorzien?
Je zou denken dat Mac-Bc het een schande zou vinden dat de overheid op 6 weken een project van 15 miljoen euro kan evalueren op alle maatschappelijke belangen die hij zelf zo belangrijk vindt.
 
Op dit vlak kan ik @mac-bc begrijpen. De overheid als klant hebben is even aangenaam als uw gat moeten afgeven met een schuurspons. Het bedrijf waar ik vroeger vakantiewerk deed heeft meegewerkt aan de constructie van het fameuze Ei van Van Rompuy in Brussel.

Die hebben jaren moeten zagen en procederen omdat de overheid oftewel te laat betalingen doorvoerde of gewoonweg niet. En ik heb van kennissen en vrienden altijd al hetzelfde gehoord. Je kan als bedrijf vrijwel geen slechtere klant hebben dan de overheid.
 
Op dit vlak kan ik @mac-bc begrijpen. De overheid als klant hebben is even aangenaam als uw gat moeten afgeven met een schuurspons. Het bedrijf waar ik vroeger vakantiewerk deed heeft meegewerkt aan de constructie van het fameuze Ei van Van Rompuy in Brussel.

Die hebben jaren moeten zagen en procederen omdat de overheid oftewel te laat betalingen doorvoerde of gewoonweg niet. En ik heb van kennissen en vrienden altijd al hetzelfde gehoord. Je kan als bedrijf vrijwel geen slechtere klant hebben dan de overheid.
Met dat verschil dat jij het hebt over de overheid als enorm log en traag orgaan, wat niemand hier zal ontkennen.
En Mac het heeft over "de ambtenaren die zich belachelijk veel permitteren" 😉
 
Met dat verschil dat jij het hebt over de overheid als enorm log en traag orgaan, wat niemand hier zal ontkennen.
En Mac het heeft over "de ambtenaren die zich belachelijk veel permitteren" 😉
misschien is het een gewoon het gevolg van het ander? :')
 
Ongelofelijk wat ambtenaren zich allemaal denken te mogen permitteren.
  • We zitten ons met een gans projectteam uit de naad te werken om een bepaald project gerealiseerd te krijgen tegen strakke, door de overheid opgelegde deadlines
  • We moeten opereren in uiterst labiele marktomstandigheden: offertes zijn slechts 1 à 2 weken geldig, leveringstermijnen van materialen lopen op tot een jaar, ...
  • We moeten opereren in uiterst labiele financieringsomstandigheden: rentes lopen pijlsnel op, de euro/dollar-koers staat massaal onder druk waardoor de condities nog slechter worden, ...
  • Door deze moeilijke omstandigheden is het vechten tegen de bierkaai om het project erdoor te krijgen. Ons bedrijf, onze partnerbedrijven en onze klant hebben hier nu al honderdduizenden euro's in gestoken aan ontwikkelingskosten. Het project zelf bedraagt +15 miljoen euro, met naast de (hopelijk nog wat resterende) winsten voor de betrokken bedrijven, ook gigantische maatschappelijke voordelen.
Mooi om te zien dat van de +10 stakeholders (bedrijven) en de tientallen betrokken personen allemaal collectief aan hetzelfde zeel trekken om het project erdoor te krijgen.
Maar is er slechts één tegenwerkende kracht: "onze" eigen overheid. Een bepaalde vergunning heeft een officieel voorgeschreven doorlooptermijn van 6 weken. We zitten intussen aan week 13 (!) en ze hebben zonet nogmaals doodleuk laten weten dat ambtenaar x het nog eens naar ambtenaar y heeft gestuurd en dat we toch moeten rekenen op nog eens 2 weken extra. Zomaar. Alsof het niets is.
Er worden belangrijke deadlines gemist waardoor we ons telkens volledig moeten herorganiseren, aan risico-mitigatie moeten doen, nieuwe clausules in de contracten zetten, ... Om gek van te worden. :angry: :angry:

Al verschillende malen laten escaleren tot en met de CTO van de klant die met de n+2 van de bevoegde ambtenaar gaat spreken. -> Geen effect. Dan moet je nog oppassen dat je die tamzakken niet in het harnas jaagt of je kunt nog eens onderaan de stapel terechtkomen. Want zij zijn heer en meester. En ongenaakbaar.

We kunnen ze in gebreke stellen omdat ze hun eigen deadlines niet nakomen. We hebben dit juridisch laten bekijken: dan krijg je een schadevergoeding van een paar duizend euro. We gaan er ver mee geraken om het risico van 15 miljoen mee te betalen.

Morgen mijn laatste werkdag voor mijn verlof. Met dergelijke risico's die nog in de lucht hangen zal het onmogelijk zijn om met een gerust hart op verlof te vertrekken. Overal laptop meenemen. Brandjes blussen. Risico's herbekijken. Etc. Ik kijk er nu al tegenop om mijn eerste werkweek na mijn verlof terug aan te vatten.
Bedankt ambtenaren, hopelijk kunnen jullie wél genieten van jullie +40 dagen verlof in het jaar. :thumb:
Bedankt voor de verlofwensen, wij gaan er niet van wakker liggen. ;)

Dag 3 en hier zit ik dan the boys te kijken op kantoor en niemand die dit raar vind
 
Op dit vlak kan ik @mac-bc begrijpen. De overheid als klant hebben is even aangenaam als uw gat moeten afgeven met een schuurspons. Het bedrijf waar ik vroeger vakantiewerk deed heeft meegewerkt aan de constructie van het fameuze Ei van Van Rompuy in Brussel.

Die hebben jaren moeten zagen en procederen omdat de overheid oftewel te laat betalingen doorvoerde of gewoonweg niet. En ik heb van kennissen en vrienden altijd al hetzelfde gehoord. Je kan als bedrijf vrijwel geen slechtere klant hebben dan de overheid.
Hebben toch juist uiterste betalingstermijnen vastgelegd op 30 dagen met eventueel max. 60 dagen na factuurdatum. Kwestie van het goede voorbeeld te geven.:sneaky:
 
Hebben toch juist uiterste betalingstermijnen vastgelegd op 30 dagen met eventueel max. 60 dagen na factuurdatum. Kwestie van het goede voorbeeld te geven.:sneaky:
Je zou aan de overheid moeten factureren zoals ze met boetes doen tegenwoordig.
100% als het binnen de 7 dagen wordt betaald.
120% als het binnen de 14 dagen wordt betaald.
150% als het binnen de 30 dagen wordt betaald.
150% + boete als het later wordt betaald.

En voor de zekerheid je factuur maar na 8 dagen opsturen.
 
Je zou aan de overheid moeten factureren zoals ze met boetes doen tegenwoordig.
100% als het binnen de 7 dagen wordt betaald.
120% als het binnen de 14 dagen wordt betaald.
150% als het binnen de 30 dagen wordt betaald.
150% + boete als het later wordt betaald.

En voor de zekerheid je factuur maar na 8 dagen opsturen.
Het is de overheid die de spelregels vastlegt, niet de dienstverlener ;-)
 
Ah, willen we een overheid die buigt voor dat soort druk? Misschien is die ambtenaar inderdaad een tamzak, of misschien zijn er gegronde redenen waarom die vergunningsaanvraag meer tijd vraagt dan voorzien?

A) Als de mogelijkheid bestaat dat het langer duurt, dan moet je geen harde deadlines communiceren van 6 weken.
B) Als het dan toch langer duurt omwille van specifieke redenen, dan mogen ze dat gerust eens communiceren:
* Welke specifieke reden dat het langer duurt?
* Welke nieuwe deadline?
* Etc.

Maar neen, een week na de termijnoverschrijding polsten we eens voorzichtig naar de status. Antwoord:
Overheidsinstelling: "Ah ja, we hebben het eens bekeken en eigenlijk hebben we nog input x en input y nodig."
Ik had zoiets van: :wtf: Ah, je moet dat niet eens laten weten?!
Maar soit, het is overheid, dus niets aan te doen. Wij dus alles uit de kast halen om asap de benodigde extra input aan te leveren. Onze 2 adviesbureau's stante pede tijd laten vrijmaken om de benodigde input aan te leveren. We hebben die gasten dubbel en dik moeten betalen omwille van de hoogdringendheid. Binnen de week (!) hebben wij de extra input kunnen aanleveren. Dat was dan week 8.

Toen zeiden ze al "reken op nog 2 weken".
*Polsen*
"Nog een week*
*Escaleren*
"Nog een week"
*Polsen*
"Nog 2 weken"
Nu dus nog eens escaleren.

We zitten nu aan week 13 (!). Ook de arrogantie en schaamteloosheid waarmee ze elke mail er nog wat random weken bijsmijten is echt ongelofelijk. Geen excuses, geen specifieke redenen, ... Gewoon: "Goh, collega x zal het nog eens moeten bekijken ter controle. Reken op nog 2 weken."
Alsof je als reden voor uw laattijdige belastingsaangifte zou opgeven: "Goh, het zal 2 weken later zijn omdat we nog enkele cijfers moeten invullen."
Dat uw collega het nog eens moet bekijken is toch geen specifieke reden voor vertraging?! :wtf: Als er brand is uitgebroken en uw volledig archief is afgebrand en alle laptops zijn in de brand gebleven, dàt zou een geldige reden zijn.

Zoveelste poging om het falen van je werkomgeving op een ander af te wentelen. Jullie hebben geen verlofplanning die ervoor zorgt dat de ene collega tijdelijk kan invallen voor een ander? Er gebeurt geen overdracht de laatste dag(en) voor iemand op verlof vertrekt? Tja.

Er is wel een overdracht voorzien maar het is nogal een atypisch project dus absoluut niet evident om instructies te geven. Die ervaring zit niet in ons team. Daarom had ik alles zo gepland dat er in het midden van de zomer 2 weken geen dringende zaken moesten gebeuren, zodat ik op mijn gemak verlof kon nemen. Dat leek allemaal te lukken, tot de overheid daar anders over besliste.

Er zal dus wel een overdracht gebeuren maar ik verwacht niet dat hij zelfstandig zaken zal kunnen opnemen. Het zal hoogstens een filter worden om de minder dringende zaken te onderscheiden van de dringendste zaken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan