Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik ken de term niet, maar zoals jij het neerschreef kwam het echt fout over.
Er is helemaal niets mis met die term. Het wilt enkel en alleen zeggen dat als er met mac-bc iets gebeurt (van ziek zijn tot onder een bus belanden), dat het project dus vast komt te zitten. Er is helemaal niets persoonlijks of grof aan die term.

Meer dan 30 minuten aan het wachten om binnen te geraken op een federale overheidsdienst.

Gelukkig dat ik zelf voor de Vlaamse overheid werk, heb toch niets anders te doen...
Het werd nog leuker, na 45 min belt mijn collega ook in op dezelfde dienst, werd na 5 min geholpen.

Manager (vrouw) die op dit moment zelf bouwt en dagelijks haar werf bezoekt. Tot hier geen probleem..alleen dat ze dit ook gedurende de werkuren doet en sommige meetings bewust inkort om sneller naar haar werf te kunnen gaan. Echt zo van "Ja, ik ga hier moeten afronden, ik moet nog ergens zijn".
Ze is mij el heel de namiddag aan het stalken met foto's over de vooruitgang van de werken. Al van 14u tot nu.... En de laatste foto die ze stuurt...één van de arbeiders in ontbloot bovenlijf..."Jummie, lekker lijf wel".
Wijf...ge zijt mn manager...en er zijn nog mensen die aan het werken zijn.

Ben nog niet op het werk en al mijn eerste ergernis op basis van mijn loonbrief. Ze hebben retroactief thuiswerk vergoedingen terug ingehouden terwijl ik er contractueel wel recht op heb :angry:

Dat hoeft ook niet, want dan ben je slecht bezig. Je documenteert wat essentieel is bij afwezigheid. Als alles essentieel lijkt, leer je de hoofdzaak van de bijzaak onderscheiden.

Dat is opnieuw theorie vs praktijk.

Ik heb minstens elke 2 dagen een meeting voor dat project. Die meeting minutes hou ik allemaal up to date, die overigens voor 90% van de tijd niet gelezen worden volgens mij. Daarnaast elke dag pakweg 10 uitgaande mails, 15 inkomende mails, 10 telefoons, ... Als ik die ook allemaal moet documenteren, dan ben ik de helft van de tijd bezig met het project en de andere helft met het documenteren. Je kunt niet elk project op elk moment 100% overdraagbaar maken volgens mij.
En onderscheid belangrijk vs niet-belangrijk: dit was nu typisch iets die eigenlijk maar een voetnoot moest zijn in het project: een gunning tijdelijk on hold zetten om te zien of er snellere alternatieven zijn. Twee dagen later was dit opgelost en zou ik dit de week erna al vergeten zijn. Maar als je net dan ziek valt EN net die 2 personen beginnen rechtstreeks met elkaar te praten, dan is dat blijkbaar al voldoende. Tja. En zo heb je constant van die zaken in lopende projecten.

Ik vind de administratieve overlast nu al de spuigaten uitlopen. Het moment dat er nog meer bijkomt, dan mogen ze een ander zoeken.

Gisteren trouwens gemerkt dat iemand van ons projectteam (van een extern bedrijf) tijdens mijn afwezigheid de klant had uitgenodigd op onze interne meeting om een specifiek probleem te bespreken. :wtf: Wat een topidee.
Waarop die klant direct: "Ah, dat vind ik wel handig. Kan ik dan vanaf nu ook telkens die meeting minutes krijgen?". *Zucht* Het zijn dus dit soort zaken waardoor ik altijd één oog op mijn mailbox moet/wil houden.

Laatst bewerkt:
Ik stuur naar meerdere collega's een excelbestand waarin ze bepaalde zaken kunnen aangeven (opkuis van één of andere lijst). In mijn mail zeg ik duidelijk dat je in Kolom X dit invult en in Kolom Y dat. In Kolom Z kunnen ze aangeven of die rij nog moet blijven staan in het systeem; ja of nee. Niets invullen wordt beschouwd als een ja.

"Seg shellshock, die lijn staat daar per vergissing in. Door een tikfout heeft die een verkeerde parameter gekregen en is die in de lijst opgenomen. Wat moet ik nu doen."
"Ah, dan moet je dat gewoon op nee zetten, dan gaat die verwijderd worden. Stond zo in de mail."
"Gho, ja ik heb die mail maar diagonaal doorgelezen"

Ffs, het is nu maar een kleine lijst van een dertigtal lijnen, maar met de jaarafsluit wordt dat een lijst van honderden, duizenden lijnen. Ik voel de bui nú al hangen. :sop:

Ik stuur naar meerdere collega's een excelbestand waarin ze bepaalde zaken kunnen aangeven (opkuis van één of andere lijst). In mijn mail zeg ik duidelijk dat je in Kolom X dit invult en in Kolom Y dat. In Kolom Z kunnen ze aangeven of die rij nog moet blijven staan in het systeem; ja of nee. Niets invullen wordt beschouwd als een ja.

"Seg shellshock, die lijn staat daar per vergissing in. Door een tikfout heeft die een verkeerde parameter gekregen en is die in de lijst opgenomen. Wat moet ik nu doen."
"Ah, dan moet je dat gewoon op nee zetten, dan gaat die verwijderd worden. Stond zo in de mail."

Ffs, het is nu maar een kleine lijst van een dertigtal lijnen, maar met de jaarafsluit wordt dat een lijst van honderden, duizenden lijnen. Ik voel de bui nú al hangen. :sop:
Succes :lol:

Hier ooit eens een lijst op de sharepoint gezet en 4x gezegd: Eerst downloaden op uw eigen pc en dan pas uw eigen lijnen aanvullen/verwijderen etc
Stuk of 3/4 die natuurlijk in dat sharepoint document bezig waren, volledig onoverzichtelijk erna

Hier ooit eens een lijst op de sharepoint gezet en 4x gezegd: Eerst downloaden op uw eigen pc en dan pas uw eigen lijnen aanvullen/verwijderen etc
Stuk of 3/4 die natuurlijk in dat sharepoint document bezig waren, volledig onoverzichtelijk erna
Ooit eens een lijst in Google Sheets gemaakt met gefilterde weergaven voor elke verkoper. Na nog geen vijf minuten was dat al compleet om zeep.

Of een andere keer een grote opkuis in ons CRM systeem moeten geven aan de verkopers. In plaats van één grote lijst, moest er per verkoper een aparte lijst komen. In totaal dus vanuit dat centrale bestand vijftien aparte excelbestanden aangeleverd. Deadline was een paar weken later. Verkoper nr1 voegt vijf kolommen toe. Verkoper 2 zet alle adres- en contactinformatie in één kolom ipv de daarvoor voorziene aparte kolommen. Verkoper 3; hier is mijn eigen excelbestand. Ik doe niet mee in CRM. Verkoper 4; "we hebben een gelijkaardige oefening een half jaar geleden gedaan, ga maar in die excel kijken". Verkoper 6 tem 10 reageren helemaal niet. Verkoper 11, 12 en 13 leveren het twee weken later in. Verkoper 14 heeft er een kleurboek van gemaakt. Enkel verkoper 15 heeft het min of meer ingevuld zoals gevraagd.

Doodeenvoudige instructies à la

• In alle kolommen die een blauwe kleur hebben kan je iets invullen/wijzigen
  • In kolom A => Naam (dus niet voornaam) van de klant
  • In kolom C => Adres
  • In kolom D => e-mailadres
  • In kolom X => andere zaken die niet in voorgaande kolommen voorkomen (enkel in uiterste nood)

Dat. Dat is te veel gevraagd. Dat zijn zaken die je in de kleuterklas aangeleerd krijgt, maar om één of andere reden kunnen al die universitair geschoolde profielen die zeer complexe calculaties kunnen uitvoeren en die een uitgebreide kennis hebben zo'n doodeenvoudige instructies niet verwerken.

Maar bij wie komen ze zagen als de info verkeerd staat?

Laatst bewerkt:

Ooit eens een lijst in Google Sheets gemaakt met gefilterde weergaven voor elke verkoper. Na nog geen vijf minuten was dat al compleet om zeep.

Of een andere keer een grote opkuis in ons CRM systeem moeten geven aan de verkopers. In plaats van één grote lijst, moest er per verkoper een aparte lijst komen. In totaal dus vanuit dat centrale bestand vijftien aparte excelbestanden aangeleverd. Deadline was een paar weken later. Verkoper nr1 voegt vijf kolommen toe. Verkoper 2 zet alle adres- en contactinformatie in één kolom ipv de daarvoor voorziene aparte kolommen. Verkoper 3; hier is mijn eigen excelbestand. Ik doe niet mee in CRM. Verkoper 4; "we hebben een gelijkaardige oefening een half jaar geleden gedaan, ga maar in die excel kijken". Verkoper 6 tem 10 reageren helemaal niet. Verkoper 11, 12 en 13 leveren het twee weken later in. Verkoper 14 heeft er een kleurboek van gemaakt. Enkel verkoper 15 heeft het min of meer ingevuld zoals gevraagd.

Doodeenvoudige instructies à la

• In alle kolommen die een blauwe kleur hebben kan je iets invullen/wijzigen
  • In kolom A => Naam (dus niet voornaam) van de klant
  • In kolom C => Adres
  • In kolom D => e-mailadres
  • In kolom X => andere zaken die niet in voorgaande kolommen voorkomen (enkel in uiterste nood)

Dat. Dat is te veel gevraagd. Dat zijn zaken die je in de kleuterklas aangeleerd krijgt, maar om één of andere reden kunnen al die universitair geschoolde profielen die zeer complexe calculaties kunnen uitvoeren en die een uitgebreide kennis hebben zo'n doodeenvoudige instructies niet verwerken.

Maar bij wie komen ze zagen als de info verkeerd staat?

Om die reden deel ik sommige Sharepoint files enkel als “read only” en hamer ik er bij nieuwe werknemers op om autosave uit te zetten voor sommige andere files. Loopt desondanks soms toch nog fout.

Overigens bezig met een overdracht in nieuwe functie waarbij de voorganger niet bepaald meewerkend is. Die kwam onlangs af met “weet jij hoe die bestanden van die key account in folder X zijn verdwenen?”. Ik open Sharepoint, allemaal “Deleted by voorganger”. “Oh, raar, ik sliep toen”. Ik denk dat hij van zin was me wat zwart te maken bij het team met een “zie hoe onhandig hij is” o.i.d. en niet doorhad dat alles gelogd wordt. :smile:

Zo al een maand van die spellekes aan de gang.

Net ook het slachtoffer geweest van gebrek aan begrijpend lezen. Technische fiche opsturen, zeggen op welke pagina ze moeten lezen, en toch 10 min aan de lijn hangen om met handen en voeten uit te leggen welke pagina en waar precies op die pagina ze moeten kijken...

Ah Excel bestanden. Ik had ooit eens een kinderlijk eenvoudig bestand gemaakt, waar de gebruiker gewoon 4 vakjes met data moest voorzien en dan deed hij de berekening van een tarief. Dus letterlijk 4 cellen met een getal invullen.

Zelfs dat was voor sommigen al te moeilijk.

Cel AGetal
Cel BGetal
Cel CGetal
Cel DGetal
Totaal tarief:Berekend getal

Ik stel een vrij simpele ja/nee vraag en krijg een uitleg van 2 alinea's terug met alles behalve effectief een antwoord op mijn vraag.

Ik stel een vrij simpele ja/nee vraag en krijg een uitleg van 2 alinea's terug met alles behalve effectief een antwoord op mijn vraag.
Misschien was het dus geen simpele ja/nee vraag en was er ook nuance nodig bij het antwoord :unsure:

Spreadsheets zijn allemaal goed en wel en maar reduceren sommige dingen gewoon tot wat data zonder naar het groter geheel te krijgen. Ik heb ook al mongolenspreadsheets moeten invullen waar de antwoorden normaal gemakkelijk zouden zijn, uit een selectie te kiezen, maar de opties waren niet compleet of niet volledig van toepassing. Soms ook overcomplex gemaakt met nutteloze macro's.
"Ja maar unsure je moet het wel invullen zoals op de spreadsheet he 😭"

Reactie van mijn grote baas tegen mijn baas gisteren op een vergadering: ""Sleur er toch niet telkens bijkomende argumenten bij, hou het nu verdomme eens kort"

Even kort en duidelijk reageren dus

Terug
Bovenaan