Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

wat in de praktijk ook meestal correct is. Bij een algemene verdoving ben je in de praktijk altijd opgenomen en per definitie daardoor arbeidsongeschikt.

Bij plaatselijke verdoving hangt het af van wat men doet, maar kan het zijn dat je direct terug met de auto mag rijden bvb, waardoor je vaak ook niet arbeidsongeschikt bent.

Zonder verdoving (zoals blijkbaar mogelijk is bij nierstenen, zie https://www.uzleuven.be/nl/niersteen-vergruizen#soorten-niersteenvergruizers), zal er meestal géén arbeidsongeschiktheid zijn, tenzij je natuurlijk omwille van de ziekte zelf arbeidsongeschikt bent.

Het is iets te simpel, maar zal in 99% van de gevallen kloppen.
Je kan thuis blijven om niemand te besmetten en toch moeten werken.
Het is de dokter die zal beslissen of hij al dan niet een attest arbeidsongeschiktheid meegeeft. En daar is het criterium al dan niet last van de verdoving (wat afhangt van het type verdoving) dus een belangrijke rol bij kleine ingrepen die meestal op zich (zonder rekening te houden met de verdoving) geen arbeidsongeschiktheid zouden opleveren.

Volgende keer niet zeggen dat je sowieso een dag thuis blijft, want nu lijkt het alsof jij die beslissing al neemt zonder dat je weet of je arbeidsongeschikt verklaard zal worden. Dan is het logisch dat de werkgever zegt dat je verlof moet nemen, want indien je geen arbeidsongeschiktheid hebt moet je direct na de behandeling terug gaan werken. Doe je dat niet, dan moet je verlof nemen of ben je ongewettigd afwezig voor die uren.
Dus bij een geplande daghospitalisatie (onderzoek onder verdoving bv) moet ge eigenlijk sowieso een dag verlof inschrijven want ge weet het op voorhand? :thinking:

Of gewoon niet op voorhand aan uw werk laten weten dat ge een geplande daghospitalisatie hebt. Wat ook niet echt tof is voor uw collega's/leidinggevende afhankelijk van uw werk.

(Wij moeten ziekte/arbeidsongeschiktheid ook doorgeven voor 9uur smorgens, dus ergens zit ge sowieso met al vast met die regeltjes dan)

Da's te zien eh. Zoals eerder aangehaald komt het neer op het al dan niet krijgen van een 'briefke' v/d dokter. Net zoals je dat zou krijgen van een huisdokter. Als men u dat geeft, dan is het ziekenverlof.
Krijg je dat niet omdat je slechts een uurtje binnen & buiten moet, dan is het verlof als je dat tijdens de werkuren wilt doen (of gewoon in onderling overleg wat met uw uren schuiven waar mogelijk).

Vergelijk het met de tandarts eh. Ik ga over 't algemeen een afspraak regelen ergens in de ochtend, dus voor de werkdag begint.
Regelmatig zal dat resulteren in het 'wat later starten', maar ik krijg daarvoor dus geen ziekenverlof.

Ik kan nu uiteraard niet beoordelen wat voor 'n soort behandeling jij specifiek nodig hebt, maar als het vergelijkbaar is met de tandarts waar je snel binnen & buiten bent ... jah ... dan zal het geen ziekenverlof zijn.
Het zal uiteindelijk de dokter zijn die dat moet bepalen, maar normaal gezien zou je dat op voorhand wel al kunnen vragen aan de geneesheer wat het zal zijn.

En de correlatie met de verdoving ... als je onder narcose wordt gebracht dan wordt je in een herstelkamer gelegd om wakker te worden, maar mag je ook voor vele uren niet meer met de wagen rijden. In dit geval zal je dus een attest krijgen voor uw WG.

Lang verhaal kort --> Ge hebt een briefke van doen & anders is 't verlof/overuren afschrijven. ;)

Dus bij een geplande daghospitalisatie (onderzoek onder verdoving bv) moet ge eigenlijk sowieso een dag verlof inschrijven want ge weet het op voorhand? :thinking:

Of gewoon niet op voorhand aan uw werk laten weten dat ge een geplande daghospitalisatie hebt. Wat ook niet echt tof is voor uw collega's/leidinggevende afhankelijk van uw werk.

(Wij moeten ziekte/arbeidsongeschiktheid ook doorgeven voor 9uur smorgens, dus ergens zit ge sowieso met al vast met die regeltjes dan)
Nee, een hospitalisatie is een opname en dat is per definitie arbeidsongeschiktheid.

Lang verhaal kort --> Ge hebt een briefke van doen & anders is 't verlof/overuren afschrijven. ;)
kleine verbetering: overuren/verlof hoeft niet als je na het doktersbezoek (indien dit niet buiten de uren kan) direct terug gaat werken. Je moet dan wel slechts de uren betaald worden die je effectief presteert. Leuk werk voor de personeelsdienst als je per maand betaald wordt en niet per uur :p.

Nee, een hospitalisatie is een opname en dat is per definitie arbeidsongeschiktheid.

Welke operaties zijn er dan zonder hospitalisatie?

In elk geval, mijn ergernis was hun reactie, ik wou gewoon iedereen op de hoogte brengen, maar kzal mij dan wel gewoon ziek melden dienen dag, da iedereen undere plan trekt.

Ik vermoed dat de hr van supahfly dat dan wou communiceren met die zin over verdoving. Hoewel niet elke daghospitalisatie ook met anesthesie gepaard gaat (maar omgekeerd wel, als er anesthesie is - en daarmee bedoel ik niet enige plaatselijke verdoving verricht door de uitvoerende arts zelf- , dan is het sowieso daghospitalisatie.)

In elk geval, mijn ergernis was hun reactie, ik wou gewoon iedereen op de hoogte brengen, maar kzal mij dan wel gewoon ziek melden dienen dag, da iedereen undere plan trekt.
Er zijn wel degelijk kleine ingrepen die met plaatselijke verdoving gebeuren en die onder puur ambulante ingrepen vallen. (En ook genoeg onderzoeken natuurlijk)

In uw geval is het waarschijnlijk wel gewoon daghospitalisatie en dus geen probleem.

Op de diensten Neus-Keel-Oor, plastische, oogheelkunde, orthopedie,... zijn er voldoende voorbeelden van korte operaties waarbij geen hospitalisatie en korte verpleegkundige nazorg is. Daar kan je perfect om 8 uur geopereerd worden en een half uur later het ziekenhuis verlaten, zonder algemene verdoving en met de mogelijkheid om nadien gewoon te werken.

Dat is natuurlijk wel in een ideale wereld. Soms moet je daar ook gewoon 3 uur wachten en heb je een halve dag aan uwe rekker. Ik vind op zich de communicatie van uw werkgever niet verkeerd, je maakt vooral veel 'spel' van iets wat gewoon een normale wettelijke bepaling is. Als je niet wil werken na een korte ingreep waar je geen last van hebt (want anders krijg je wel een attest van werkonbekwaamheid), lijkt het me logisch dat je verlof in zet. In uw geval van nierstenen krijg je hoe dan ook een attest dus je maakt u vooral veel te druk om niets :wink:

Jullie interpreteren allemaal verkeerd de term "verdoving". Het gaat niet (enkel) over verdoving, het gaat over het verschil hospitalisatie/consultatie. Dat is ook niet ingewikkeld, maar om te vermijden dat je een "briefke" krijgt om naar de tandarts te gaan, wat je in principe perfect voor/na je uren kan inplannen. Indien je dat niet wenst, moet je verlof nemen. Zie: oogarts die druppeltjes in uw ogen doet, da's ook "verdoving". Kleine interventies op consultatie met plaatselijke verdoving zijn trouwens zelden invasief waardoor je niet kan werken, anders zou dat logischerwijs op het daghospitaal doorgaan. Weinig mensen die na een coloscopie nog gaan werken bvb.

Daghospitalisaties vallen hier trouwens buiten want die worden getarifieerd als een klassieke hospitalisatie, maar dan gewoon van één dag. Om toch te muggenziften en terug te komen op het thema van verdoving. Indien je onder algemene anesthesie gaat mag je niet meer werken, da's wettelijk bepaald. Ik denk zelfs dat dat standaard een week thuis is, maar daar ben ik niet zeker van. Het verschil ligt hem simpelweg in het feit dat wanneer je naar de tandarts, oogarts, dermatoloog gaat om een schoonheidsvlek weg te snijden, er weinig kans op complicaties is. Iets wat bij algemene anesthesie wel het geval is.

Ziezo, de medische kant! Het administratieve, HR-wetgeving heeft @JPV al verduidelijkt. De firma dankt u!

Ik denk zelfs dat dat standaard een week thuis is, maar daar ben ik niet zeker van.
Het is zeker niet verplicht. Bij mijn laatste algemene verdoving (onderzoek ivm snurken) mocht ik de dag erna (logisch ook) terug gaan werken.

Dat lijkt me toch logisch?
Tja, maar dan zit je natuurlijk met nog twee heel variabele factoren:
- Het feit dat de ene arts véél sneller briefjes schrijft dan de ander
- Het feit dat de ene patiënt véél mondiger is dan de ander (om briefjes te "eisen")

En die vaagheid resulteert opnieuw (zoals met zoveel zaken in onze maatschappij) in een grote kloof tussen verschillende patiënten. Ik vind dat niet kunnen.

Uiteraard zat ik weer aan de naïeve zijde, tot ik hier eens op het forum kwam klagen over het feit dat ik nu al verschillende (halve) dagen verlof moest inzetten voor allerlei kwaaltjes. Bleek dat sommigen daarvoor ziektebriefjes kregen of vroegen. :wtf:

Jullie interpreteren allemaal verkeerd de term "verdoving". Het gaat niet (enkel) over verdoving, het gaat over het verschil hospitalisatie/consultatie. Dat is ook niet ingewikkeld, maar om te vermijden dat je een "briefke" krijgt om naar de tandarts te gaan, wat je in principe perfect voor/na je uren kan inplannen. Indien je dat niet wenst, moet je verlof nemen. Zie: oogarts die druppeltjes in uw ogen doet, da's ook "verdoving". Kleine interventies op consultatie met plaatselijke verdoving zijn trouwens zelden invasief waardoor je niet kan werken, anders zou dat logischerwijs op het daghospitaal doorgaan. Weinig mensen die na een coloscopie nog gaan werken bvb.

En wat met uitgebreide ingrepen bij de tandarts bijvoorbeeld? Laatst twee gaatjes moeten laten vullen en ik moest daar 1,5 tot 2 uur voor uittrekken. Zoiets doe je niet eventjes vlug voor of na de uren.

De baas belt mij om te vragen of ik toevallig weet waar X ligt wat bij klant Y op de werf was klaargezet door hem.
Dus ik vraag expliciet of hij mij nu echt belt om te vragen waar iets wat hij heeft geleverd ligt op een locatie waar ik nog nooit ben geweest.... toen werd het stil aan de overkant.
Allez ja, ik ben intussen al wel gewoon dat hij mij bij het minste scheetje belt zodat ik een oplossing voor zijn shit kan uitwerken maar dit slaat nu toch wel alles

Dat lijkt me toch logisch?

Juist niet hé, zie hierboven. Een daghospitalisatie valt onder arbeidsonbekwaam zijn. Maakt niet uit dat dat gepland is (ook klassieke hospitalisaties zijn vaak gepland hé. Dan zou je enkel als ge in een ongeval zit geen verlof moeten inzetten?)

En wat met uitgebreide ingrepen bij de tandarts bijvoorbeeld? Laatst twee gaatjes moeten laten vullen en ik moest daar 1,5 tot 2 uur voor uittrekken. Zoiets doe je niet eventjes vlug voor of na de uren.
tenzij ge die ingrepen laat doen in het ziekenhuis (en een meewerkende tandarts wss) is dat pech. Ik heb al gehoord van mensen die daarvoor hun tandimplantaat in het ziekenhuis laten steken. Ik heb dat altijd in mijn eigen tijd laten doen (en geloof me vrij, dat is makkelijk meer dan twee uur en ge zit nog met een handvol consultaties er voor en er na)

Al kan een tandarts ook een attest van arbeidsongeschiktheid schrijven trouwens. Dus als ge echt last hebt 🤷‍♀️

Het is zeker niet verplicht. Bij mijn laatste algemene verdoving (onderzoek ivm snurken) mocht ik de dag erna (logisch ook) terug gaan werken.
Die verdoving is ook niet even zwaar als bij een operatie. Bij een coloscopie krijg je ook een lichte verdoving (refereren ze ook soms naar met roesje) en de dag zelf moet ge daar nog wel mee oppassen maar that's it.
Na een operatie zijt ge veel dieper in slaap geweest en zijn er langer durende effecten.

Vraag per mail: ik mis een mail van jou met bestand "123"
Antwoord: verstuurd 24/5 om 9u15.
Ah ja, dank u.

Volgende vraag per mail: bestand "345" mis ik ook
Antwoord: verstuurd 25/5 om 10u30
Ah ja, dank u. Ik sta enkele honderden mails achter en zo is het makkelijker zoeken.

De bestandnummers staan in de mail en in de subjectline!....nog nooit gehoord van een zoekfunctie?

Verlofuren oppakken, of de uren compenseren voor/na. Moeilijker moet het niet zijn.

Vraag per mail: ik mis een mail van jou met bestand "123"
Antwoord: verstuurd 24/5 om 9u15.
Ah ja, dank u.

Volgende vraag per mail: bestand "345" mis ik ook
Antwoord: verstuurd 25/5 om 10u30
Ah ja, dank u. Ik sta enkele honderden mails achter en zo is het makkelijker zoeken.

De bestandnummers staan in de mail en in de subjectline!....nog nooit gehoord van een zoekfunctie?

zo herkenbaar :lol:

vorige maand zo eentje gehad:

zij: probleem x doet zich voor!
ik: ja, weten we, de fix is Y

zij (op een venijnige toon): ja zou leuk geweest zijn dat we dit op voorhand hadden geweten
ik: check je mail van die datum met die titel.

zij: ah.. ja.. :unsure: fijne dag verder

:lol:

Terug
Bovenaan