Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Al weken aant zeggen dat de baas te veel werk aanneemt en dat "da pitsen we der wel ergens tussen" ooit ophoudt.
Vandaag eens rap de ruwe planning doorgenomen tot aan bouwverlof (want dit is niet meer zo ver) en als alles perfect loopt zoals voorzien en we keihard doorperen aan continu 150% ....komen we der, als we alle feest- en verlofdagen en de eerste week bouwverlof doorwerken.
Volgende week hebben we toch zeker -2 dagen om een werf ruwbouw af te krijgen.

Ik heb een "kennis" die nu al 4 jaar weigert te werken. Ze is 26, behaalde haar BSO diploma op haar 20ste, is dan 2 jaar hier en daar part-time gaan werken (waar ze telkens vrij snel ontslagen werd), en nu zit ze al 4 jaar thuis bij haar ouders.

Die ouders zijn ook niet van de slimste, dus ze moet maar zeggen dat ze depressief is en zelfmoord gaat plegen, en ze nemen ze uit medelijden mee op reis, op restaurant, etc. Ze mag de auto van haar ouders nemen zoveel ze wil, ze hoeft de benzine toch niet te betalen. "Anders zou dat arm kind nog depressiever worden". In realiteit amuseert ze zich rot.

Intussen is ze al meer dan een jaar haar werkloosheidsuitkering kwijt (schandalig dat ze die drie jaar lang wél nog gekregen heeft) en is ze zelfs niet meer ingeschreven bij de VDAB.

Needless to say, ik erger me blauw aan dat mens.

Nu vraag ik me af, hoe werkt dat dan voor de ziekteverzekering? Betaalt die dan het maximumbedrag van 785,10 euro per kwartaal, aangezien ze nog thuis woont, niet studeert, geen RSZ betaalt en ouder is dan 25? Iemand daarvan op de hoogte daarvan,

Mensen die beloven om u terug te bellen, terug te mailen, ... maar dat niet doen. Dat kan iedereen wel eens overkomen, maar na een tweede, een derde, ... reminder moet je toch even schrikken en denken van "Ah oei, ik heb dat nu nog altijd niet gedaan dus ik zal het nu wel eventjes voornemen op de rest." Neen? Gewoon hardnekkig blijven negeren?

Er zijn mensen die dat doen omdat ze slecht georganiseerd zijn, er zijn er die dat doen omdat ze incompetent zijn, en er zijn er die dat doen omdat ze zich daar te goed voor voelen. Geen van de 3 een excuus, maar ik vind de ergernis groter naarmate de categorie waartoe ze behoren.

Dan heb je nog de categorie die gewoon aan het verzuipen is in het werk, daarvoor maak ik met plezier een uitzondering. Jammer (?) genoeg is dat vaak een minderheid tegenover de 3 bovenstaande groepen...

Mensen die beloven om u terug te bellen, terug te mailen, ... maar dat niet doen. Dat kan iedereen wel eens overkomen, maar na een tweede, een derde, ... reminder moet je toch even schrikken en denken van "Ah oei, ik heb dat nu nog altijd niet gedaan dus ik zal het nu wel eventjes voornemen op de rest." Neen? Gewoon hardnekkig blijven negeren?

Er zijn mensen die dat doen omdat ze slecht georganiseerd zijn, er zijn er die dat doen omdat ze incompetent zijn, en er zijn er die dat doen omdat ze zich daar te goed voor voelen. Geen van de 3 een excuus, maar ik vind de ergernis groter naarmate de categorie waartoe ze behoren.

Dan heb je nog de categorie die gewoon aan het verzuipen is in het werk, daarvoor maak ik met plezier een uitzondering. Jammer (?) genoeg is dat vaak een minderheid tegenover de 3 bovenstaande groepen...
Bij bepaalde types heb ik gewoonweg niet veel goesting om terug te bellen (zageventen die constant negatief zijn op alles en iedereen in de wereld).

Weer zieken, dus weeral maar eens inspringen. Ik heb het er wel mee gehad 😞
Dat ze direct eens wat deftige contracten aan nieuwkomers geven, dan vinden ze misschien eindelijk eens wat volk. Welk jong volk wil of kan er nu aan 25u/week beginnen.

Bij bepaalde types heb ik gewoonweg niet veel goesting om terug te bellen (zageventen die constant negatief zijn op alles en iedereen in de wereld).
Als ambtenaar zul jij alvast niet in de categorie vallen van "verzuipen in het werk". Nochtans zijn het wel heel vaak ambtenaren die het nalaten om terug te bellen.

Als ambtenaar zul jij alvast niet in de categorie vallen van "verzuipen in het werk". Nochtans zijn het wel heel vaak ambtenaren die het nalaten om terug te bellen.
Ow ow ow, in het engels, maar misschien geeft u dat wat meer nuance.

collega die ALTIJD te laat toekomt moest vandaag onsite iets doen voor mij om 10u

gisteren stuur ik hem dus een berichtje dat hij er vandaag om 9:30 moest zijn voor die taak.
Stuurt me net een bericht dat hij er wss niet gaat geraken en dat het kwart voor 10 gaat zijn. Ik zeg geen probleem, de effectieve afspraak is maar om 10u.

en nu is ie kwaad op mij

Dag Mac-bc,

Gezien jij daar perfect van op de hoogte bent, ga ik er van uit dat jij de beheerder bent.
Kan je in mijn agenda mijn overleg van 13u verplaatsen naar 14u aub.

Met dank bij voorbaat en vriendelijke groet,
Guazala

Dat wanneer er een escalatie is op het werk, uw verlof totaal niet meer telt en ge te pas en onpas wordt gebeld om bepaalde communicaties en calls te verzorgen.

'k had van't weekend een thread gemaakt dat de werkdruk teveel aan't worden is en dat ik in een toxische situatie zat. Gevraagd om die thread te verwijderen omdat ik er ook in m'n vrije tijd te obsessief met omging. Anyways, ben m'n netwerk stilletjes aan aan't consulteren en er lijken al nieuwe opportuniteiten naar voren te komen. M'n spanningen die ik ervaar zijn al zeker gehalveerd nu ik nieuw perspectief heb. ;)

Dat wanneer er een escalatie is op het werk, uw verlof totaal niet meer telt en ge te pas en onpas wordt gebeld om bepaalde communicaties en calls te verzorgen.

'k had van't weekend een thread gemaakt dat de werkdruk teveel aan't worden is en dat ik in een toxische situatie zat. Gevraagd om die thread te verwijderen omdat ik er ook in m'n vrije tijd te obsessief met omging. Anyways, ben m'n netwerk stilletjes aan aan't consulteren en er lijken al nieuwe opportuniteiten naar voren te komen. M'n spanningen die ik ervaar zijn al zeker gehalveerd nu ik nieuw perspectief heb. ;)
Ga daar weg. Ik ben nu een paar weken uit een toxische omgeving en het is echt zalig om in een normale omgeving te werken. Ik ben veel aangenamer voor m'n gezin.

De schandalige hoeveelheden voedsel die hier worden weggegooid in het bedrijfsrestaurant. Kijk, ik snap gerust dat er eens eens dag is dat je uw bord niet leeg krijgt. Dat heeft iedereen wel eens. Maar hetgeen ik hier zie is echt schandalig.

Dan ga ik mijn plateau op de band zetten en dan zie ik daar een plateau staan met: De dagmenu (vandaag krietljes met biefstuk en groenten), daar nemen ze nog een tas soep bij met een broodje en als dessert een potje pudding. En dan zijn daar 2 krieltjes van gegeten, 3 beten van die biefstuk, 1 beet van het broodje, 2 lepels soep en het dessert half opgegeten. Ik krijg het er elke keer van op mijn heupen als ik dergelijke verspilling zie. En zo zijn er veel.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat ze nog te tam zijn om hun eten in de vuilbakken die recht onder die transportband staan te doen. Die mensen in de keuken zijn uw meid niet eh.

Laatst bewerkt:
Ik ben sinds begin mei in ziekteverlof. Paar prive dingen gecombineerd met frustraties over de slechte werking van het bedrijf plus de totaal onnodige druk die daar op mij gelegd werd, is teveel geworden.
Ik had gedurende een jaar lang al verschillende keren de problemen aangekaart maar er werd niets mee gedaan...

Naar de dokter gegaan en na gewoon al de naam van het bedrijf te vernoemen, heeft die direct een ziektebewijs voor een maand gegeven + document voor de ziekenkas met vermelding "burnout, onmenselijke werksituatie, naam bedrijf".
Dus nog voor ik de rest van mijn verhaal heb kunnen doen daar... "ik snap het, ik weet hoe het daar zit" zei de dokter.

Bon, nu dus 3de week ziekteverlof... krijg ik telefoon van mijn directe chef. Om te laten weten dat we een paar veranderingen gaan doorvoeren. Krijg de uitleg, waaruit blijkt dat er gewoon wat met mensen geschoven zal worden maar geen structurele oplossingen...
Ik geef mijn mening.

Dag erop telefoon van de grote baas van de vestiging. Omdat er blijkbaar toch wat frustraties waren...

Ja zeg, een jaar lang niet luisteren maar nu ik in ziekteverlof ben mij er wel voor beginnen lastig vallen. Full panic mode ineens dus omdat ze bang zijn dat ik ander werk zou zoeken...

Ik kan het eigenlijk totaal niet apprecieren.

Maar goed, ergens hebben ze wel gelijk want volgende week krijgen ze mijn ontslagbrief want ik heb al bij een ander getekend

Ik ben sinds begin mei in ziekteverlof. Paar prive dingen gecombineerd met frustraties over de slechte werking van het bedrijf plus de totaal onnodige druk die daar op mij gelegd werd, is teveel geworden.
Ik had gedurende een jaar lang al verschillende keren de problemen aangekaart maar er werd niets mee gedaan...

Naar de dokter gegaan en na gewoon al de naam van het bedrijf te vernoemen, heeft die direct een ziektebewijs voor een maand gegeven + document voor de ziekenkas met vermelding "burnout, onmenselijke werksituatie, naam bedrijf".
Dus nog voor ik de rest van mijn verhaal heb kunnen doen daar... "ik snap het, ik weet hoe het daar zit" zei de dokter.

Bon, nu dus 3de week ziekteverlof... krijg ik telefoon van mijn directe chef. Om te laten weten dat we een paar veranderingen gaan doorvoeren. Krijg de uitleg, waaruit blijkt dat er gewoon wat met mensen geschoven zal worden maar geen structurele oplossingen...
Ik geef mijn mening.

Dag erop telefoon van de grote baas van de vestiging. Omdat er blijkbaar toch wat frustraties waren...

Ja zeg, een jaar lang niet luisteren maar nu ik in ziekteverlof ben mij er wel voor beginnen lastig vallen. Full panic mode ineens dus omdat ze bang zijn dat ik ander werk zou zoeken...

Maar goed, ergens hebben ze wel gelijk want volgende week krijgen ze mijn ontslagbrief want ik heb al bij een ander getekend
Goed dat je voor jezelf kiest, heel veel succes op de nieuwe werkplek! 💪

Ik geef mijn mening.

Ge zijt in ziekteverlof, ze hebben u om te beginnen al niet te bellen.
Goed dat je er straks weg gaat zijn.

Ik vind het geen slecht ding dat men belt. Liever dat, en dat ze dan ook echt iets structureels proberen te doen. Dan gewoon er geen rekenschap bij houden.

Natuurlijk niet als het voor verwijten is of zo.

Het is ne moeilijke.

Sommigen zijn blij dat ge hen belt om te vragen hoe het gaat.
Anderen vinden het een inbreuk op hunne privacy en het recht om te ontkoppelen van het werk.
Eigenlijk is het als manager altijd een beetje een muntje opgooien :ROFLMAO:

Ik vind het geen slecht ding dat men belt. Liever dat, en dat ze dan ook echt iets structureels proberen te doen. Dan gewoon er geen rekenschap bij houden.

Natuurlijk niet als het voor verwijten is of zo.
En moest er echt iets structureel aangepakt worden zou ik het niet erg vinden.
Maar nu is de oplossing: gij zijt opgebrand dus we zetten iemand anders in uw functie...
Kwestie van tijd dus tot die volgende persoon opgebrand is.
Dat is personeel als een wegwerp object gebruiken. Maakt de frustraties alleen nog groter en doet maw geen goed aan de reden dat ik thuis ben.

Het is ne moeilijke.

Anderen vinden het een inbreuk op hunne privacy en het recht om te ontkoppelen van het werk.
Dat is het nadeel van met mensen werken. Je moet uw actie tailoren naar elk individu. En dan kan je er al eens langs zitten.

Wat dan ook de reden is waarom grote bedrijven dat niet doen, maar gewoon aan eenheidsworst doen die via interne procedures zijn opgelegd. Dan is het niet de fout van het individu maar van de organisatie. Wat een gemakkelijke bliksemafleider is.

En moest er echt iets structureel aangepakt worden zou ik het niet erg vinden.
Maar nu is de oplossing: gij zijt opgebrand dus we zetten iemand anders in uw functie...
Kwestie van tijd dus tot die volgende persoon opgebrand is.
Dat is personeel als een wegwerp object gebruiken

Ik kan dat potentieel zien als oplossing. Ik ben eerder een gelover dat de omgang hiermee afhankelijk is van persoon tot persoon. En dat dit evengoed een talent / karaktertrek is.

Ik heb mensen gezien die hun job 35 jaar deden en die fluitend naar de job kwamen. Terwijl een andere persoon (jonger, ouder,...) exact dezelfde job begon te doen, en 1.5 jaar later er volledig onderdoor zat. Mij lijkt gewoon dan ook dat het niet de juiste persoon was voor de job.

Personeel roteren / wijzigingen kan dan ook een eerste oplossing of een deel ervan zijn . Vergeet niet dat in sommige gevallen uw directe chef of die boven u dezelfde job kunnen hebben gedaan, en dat zij het dan ook niet zien als onhaalbaar. Omdat het voor hen niet onhaalbaar was. Maar de normaalste zaak van de wereld (al zijn zaken die vroeger normaal zijn, voor sommigen hedentendage onverstaanbaar,...)

Het belangrijkste is dat je uw persoonlijke limieten onderkent en terug plezier krijgt in uw leven (dat laatste is in mijn ogen de manier om uit uw burn-out, depressie, whatever,... te kruipen - maar ik ben geen dokter, het heeft mij gewoon geholpen om met druk en tegenslagen om te gaan) waar uw job nu eenmaal een groot onderdeel van is. En, daarnaast vind ik het belangrijk dat de werkgever ook probeert om een oplossing te vinden voor uw geval en dit dus ook vanuit een constructief punt bekijkt. Al moet je ook begrijpen dat ze niet ineens een jobfunctie kunnen veranderen (daar grijp je pas na een termijn op in) Het belangrijkste is dat men voor u een oplossing aanreikt die rekening houdt met uw problematiek. Dat noem ik een goede werkgever.

Enkel wanneer ze geen stappen zouden ondernemen acht ik hen een slechte werkgever. Wat natuurlijk niet noodzakelijk wil zeggen dat de werkdruk er bij hen effectief niet over is (het feit dat de de arts het bedrijf al kent spreekt niet in hun voordeel). Maar ze ondernemen tenminste actie, dat is in ieder geval iets dat voor hen spreekt. Vind ik.

Laatst bewerkt:
Het is ne moeilijke.

Het is nochtans vrij simpel, gewoon een berichtje sturen met “Hey X, past het als ik u even bel?”.

Terug
Bovenaan