Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ergernis bij de vrouw op het werk. Ze organiseren daar jaarlijks een festival (voor de bewoners van de gemeente). Er zijn dus een hele hoop mensen bezig met de organisatie, en die moeten daar dan ook komen werken.
Wij gaan er dit weekend langs en praten met 1 van die collega's die daar dus moet werken: "ja, wij mogen die uren niet allemaal ingeven, want het is ontspanning volgens de bazin". Serieus... daar parkeerwachter zijn is ontspanning???
De bazin was er trouwens wel niet zelf om mee te helpen...

Ander puntje daar: een collega moet een sociale kruidenier openhouden, van 8u 's morgens tot 18u is ze daar aanwezig. Een andere collega heeft zwemles voor migranten op diezelfde dag. Nu hebben ze die collega van de zwemles haar contract niet willen verlengen en moet deze persoon van de sociale kruidenier dat er zomaar bij pakken...
Dat is dus random werk dat er bij uw takenpakket komt, en een werkdag van 13u wat gewoon onwettig is om te doen...
En geen enkele van die collega's durft te klagen omdat ze schrik hebben buiten gestampt te worden nadat de enige mondige in het team vorig jaar na 20 jaar ancienniteit is ontslagen omdat ze tegen de bazin durft in gaan...

Ergernis bij de vrouw op het werk. Ze organiseren daar jaarlijks een festival (voor de bewoners van de gemeente). Er zijn dus een hele hoop mensen bezig met de organisatie, en die moeten daar dan ook komen werken.
Wij gaan er dit weekend langs en praten met 1 van die collega's die daar dus moet werken: "ja, wij mogen die uren niet allemaal ingeven, want het is ontspanning volgens de bazin". Serieus... daar parkeerwachter zijn is ontspanning???

Ander puntje daar: een collega moet een sociale kruidenier openhouden, van 8u 's morgens tot 18u is ze daar aanwezig. Een andere collega heeft zwemles voor migranten op diezelfde dag. Nu hebben ze die collega van de zwemles haar contract niet willen verlengen en moet deze persoon van de sociale kruidenier dat er zomaar bij pakken...
Dat is dus random werk dat er bij uw takenpakket komt, en een werkdag van 13u wat gewoon onwettig is om te doen...
En geen enkele van die collega's durft te klagen omdat ze schrik hebben buiten gestampt te worden nadat de enige mondige in het team vorig jaar na 20 jaar ancienniteit is ontslagen omdat ze tegen de bazin durft in gaan...
Arbeidsinspectie contacteren gewoon. En die laten controle komen doen als zij daar net aan het werk zijn op hun extra klusjes

Een total over gesimplifieerde visie weeral.
De impact die operations heeft op de marge is in veel sectoren maar een fractie van de impact die het verkopen van het juiste product aan de juiste prijs op de juiste markt heeft.
De impact van Operations op de marge is 100% want zonder Operatons heb je niets om te verkopen.

Sales is echt geen eenvoudige rol. Vergeet niet dat het die persoon van Sales is die het mag gaan uitleggen aan de klant wanneer operations al weer verklooid heeft, er een productiestoring is, ....

Eerst het paradijs op Aarde verkopen en dan zagen dat hij het achteraf moet gaan uitleggen aan de klant? Dat klinkt inderdaad typisch Sales. :laugh:

Ikzelf zou bijvoorbeeld gewoon de waarheid verkopen zonder te verbloemen. Of als ik het niet weet, dan zou ik dat ook zeggen. Dan zou ik het achteraf ook nooit moeten gaan uitleggen. Maar dat wordt in onze huidige maatschappij wellicht niet als een troef gezien maar als een "zwakte":
- Zeg niet: "Proficiat mac-bc, voor uw eerlijkheid".
- Maar zeg: "Ga u schamen mac-bc, jij bent een slechte Sales. Het enige wat jij bent, mac-bc, is een KOST voor de firma".

Ok dan. Het is maar hoe je het bekijkt zeker? Ik denk er het mijne van.

Je doet alsof elke sales guy gewoon zo is. Het zelfde probleem als met je rants over ambtenaren. Veralgemeen nog wat verder. Neen, Sales heeft echt wel een andere rol, en als je die niet kent, moet je misschien eens wat verder dan je neus lang is kijken, er is een hele wereld daar buiten die helemaal anders in mekaar zit als in jouw pietje puk kijk op de wereld.

En neen, ik doe geen Sales.

@Lint wel dacht ik?

Net zoals bij ambtenaren is het nogal wiedes dat er ook soorten Sales bestaan. Maar daarom is het niet verboden om enkele typische kenmerken te mogen opnoemen.

ik heb een tijdje terug mijn ontslag gehad, en heb ondertussen wat pech gehad en ben 4 weken out geweest door 2 operaties.
nu blijkt dat mijn werkgever mijn hospitalisatie stopgezet heeft van het moment ik mijn ontslag heb gehad, alhoewel ik 11 weken opzeg heb...
bij mijn weten is u hospitalisatie een voordeel dat normaal volledig doorloopt, en als we dat opzeggen moeten ze dit toch ook laten weten?

ik heb een tijdje terug mijn ontslag gehad, en heb ondertussen wat pech gehad en ben 4 weken out geweest door 2 operaties.
nu blijkt dat mijn werkgever mijn hospitalisatie stopgezet heeft van het moment ik mijn ontslag heb gehad, alhoewel ik 11 weken opzeg heb...
bij mijn weten is u hospitalisatie een voordeel dat normaal volledig doorloopt, en als we dat opzeggen moeten ze dit toch ook laten weten?
@JPV ?

(Djeez, zat klinkt idd te gek voor woorden!!!)

De impact van Operations op de marge is 100% want zonder Operatons heb je niets om te verkopen.

Eerst het paradijs op Aarde verkopen en dan zagen dat hij het achteraf moet gaan uitleggen aan de klant? Dat klinkt inderdaad typisch Sales. :laugh:

Ikzelf zou bijvoorbeeld gewoon de waarheid verkopen zonder te verbloemen. Of als ik het niet weet, dan zou ik dat ook zeggen. Dan zou ik het achteraf ook nooit moeten gaan uitleggen. Maar dat wordt in onze huidige maatschappij wellicht niet als een troef gezien maar als een "zwakte":
- Maar zeg: "Ga u schamen mac-bc, jij bent een slechte Sales. Het enige wat jij bent, mac-bc, is een KOST voor de firma".

Net zoals bij ambtenaren is het nogal wiedes dat er ook soorten Sales bestaan. Maar daarom is het niet verboden om enkele typische kenmerken te mogen opnoemen.
Ben jij nu nog niet veranderd van werk? Of is het echt uw plan om de rest van uw leven zo verzuurd te zijn?

+ normaal moet je toch de mogelijkheid krijgen om de polis individueel verder te zetten dacht ik?

Hospitalisatie loopt dacht ik zelfs nog standaard 3 of 6 maanden verder na uitdiensttreding om u de tijd te geven eventueel zelf 1 af te sluiten.

Sales vs. Operations - classic..

In ons bedrijf zijn dat ook niet altijd de beste vriendjes. Voor onze operations afdeling in ons gebied moeten we samenwerken met 2 account managers.

De eerste is ook het klassieke type van mooie verhaaltjes, dingen beter voorstellen (hier en daar zelfs wat liegen als het hem goed uitkomt) en als hij dan iets heeft kunnen verkopen, maar operations heeft iets identiek (en zelfs beter) door hun netwerk, gaat die alles doen om toch dat van hem door te drukken. Verliest dan alle rationaliteit en denkt alleen maar aan zijn eigen. Ik let dus zeer goed op mijn woorden wanneer die mij belt, want hij gaat mijn woorden sowieso verdraaien naar zijn baas en andere mensen binnen operations. Gelukkig beginnen de meesten hem door te hebben.
De andere account manager is realistischer, denkt niet continu aan haar accounts en bonus en is voor rede vatbaar. Er zitten er dus ook goede tussen.

Als ik ga kijken op mijn projecten, heb ik ook vaak moeten samenwerken met sales engineers van leveranciers. Ik was hier wel van onder de indruk. Die wisten technisch waarover ze spraken, zetten geen druk, waren zeer ervaren, kende hun producten en dat van de klant waar ik actief was. Die hielden soms sessies van 1 uur met ons en een paar dagen later kreeg ik hun voorstel op mail. Top, ik heb veel bijgeleerd van die mensen. Dus verre van de klassieke gladde jongens zonder inhoud.

@mac-bc Ik begrijp dat jij denkt dat sales mensen zijn die wat bellen en mailen met de klant. Dingen verkopen zonder af te stemmen met operations of dat wel haalbaar is. Dat die enkel wat zaken moeten loggen in hun platform zoals bv. salesforce. Wat contracten opstellen of verlengen. Wat onderhandelen over prijzen en verder hun netwerk onderhouden en uitbouwen. Slechts een minimum aan kennis hebben over hun producten..

Dat is in se ook onderdeel van hun takenpakket. In sommige organisaties kom je hier mee weg als sales. Maar een goede sales gaat veel verder dan dat. En die zijn er gelukkig ook :)

Het probleem is dat ge als niet-sales een goede sales meestal niet eens direct opmerkt. Maar als ge zo een lul op sales hebt rondlopen die amper iets verkoopt maar wel 5460645 beloftes maakt in uw plaats en dan wat komt paraderen op kantoor kan ge inderdaad wel eens het schijt krijgen. En op sales lopen ook effectief wel doorgaans de ambetantste haantjes zonder inhoud rond. Dat is toch mijn ervaring. Soms ook van die 'sales'-meneerkes in posities waar ge slam dunks mag doen omdat een deftige site en marketing bijna al het werk voor u doen lopen rond alsof ze in The Wolf of Wall Street zitten. En dat zijn dan ook de types die doen alsof marketing enzovoort onzin zijn.

Los daarvan : als uw bedrijf niets verkoopt hebt ge ook helemaal niets.

+ normaal moet je toch de mogelijkheid krijgen om de polis individueel verder te zetten dacht ik?
inderdaad, ik dacht ook altijd dat ze dit moesten laten weten omdat je dan nog zelf verderkan met die polis. nu heb ik zelf moeten telefoneren naar KBC om te horen dat ik niet meer verzekerd was.

Na jaren gespaard gebleven van in mijn ogen belachelijke functioneringsgesprekken, (oké kan handig zijn als je nog niet lang in het bedrijf werkt).
Gaan ze er weer mee beginnen. En voor wat? Er werd toch nooit rekening gehouden als je iets aankaarde of met voorstellen kwam. Ik werk er al fucking 6 jaar ik heb die zever niet nodig. En dan die leugens van dat dit wettelijk verplicht is. en dan willen ze dat dan nog buiten de werkuren doen. Als ze nu denken dat ik speciaal in mijn vrije dagen speciaal naar het werk ga naar wat zever beginnen luisteren ( dat toch het 1 oor in ga en het ander oor eruit), vergeet het maar; Betaald of niet. Nogmaals als ik nu er nog maar pas werkte, heb ik daar geen probleem mee.
Yeah, same here. Ze zijn bij ons ergens vorig jaar ook begonnen met dat gedoe.
En dat is net zoals je zegt ... zever in pakskes.

Gelukkig ken ik die mens al >12j & weet die dat ook wel. Dus die gesprekken ontaarden meestal gewoon in een uurtje koffieklets.
Z'n document met 'talking points' dat hij overloopt ... de eerste keer was het een koffieklets van 2u en sinds is het bij mij zo al enkele keren op rij van 'same as last time'/'same as always'/'...'.

Ik doe dat daar al +12j wete, dus jah. Als er iets is dat mij niet aan staat of als er echt problemen zouden zijn ... zal ik bv. al niet wachten tot een of ander gesprek dat men om de paar maand doet.

Het lijkt mij bv. al geen goed idee om frustraties of zelfs echte problemen weken & maanden te laten aanslepen & frustreren.
Om dan in een of ander gesprek wat te komen klagen over een probleem/onenigheid van pakweg 2 maand geleden, terwijl je ondertussen eigenlijk zelfs al niet goed meer weet wat de details van de frustratie juist waren.
't Enige dat je op dat moment nog goed in je hoofd zitten hebt is die frustratie zelf. Dan wordt het dus een rondje klagen, zonder dat het ooit tot oplossingen kan leiden.

Inspectie is anoniem
Opzeg uitbetaald of te presteren? Hoe lang in dienst geweest?

Zoals al gezegd door JPV en silence. Inspectie sturen.
Worst case scenario verdenkt men/de bazin de persoon die men de uren heeft afgepakt om die zwemles te geven aan migranten om dat te hebben doorgegeven aan de inspectie.

inderdaad net geen 2 jaar, scheelt 4 dagen.
Die 4 dagen zorgt ervoor dat het kan zijn dat je niet meer verzekerd bent.

Lees eens deze site, met specifiek dan nog dit stukje: "Informatieplicht mbt individuele verderzetting"

Als je werkgever dit niet gedaan heeft, kan je het mss nog rechttrekken. Gaat het over een groot bedrag? Dan is het zeker de moeite.

In een professionele omgeving van producten of diensten met toegevoegde waarde zullen deze clichés niet bevestigd worden vrees ik, de waarheid wordt sterk geapprecieerd. Sales kan operations uit de wind zetten, tijd geven, advies geven naar productie/QA/ontwikkeling … beloftes maken en niet of gedeeltelijk nakomen is zelden een optie en geen basis voor een duurzame relatie met de klant.

Er is natuurlijk wel een beetje onderscheid tussen het verkopen van een gsm abonnement, medicatie voor leukemie of een ethylene compressor.… die laatste twee gaan behoorlijk wat vragen krijgen die niet altijd even makkelijk zijn.

Yeah, same here. Ze zijn bij ons ergens vorig jaar ook begonnen met dat gedoe.
En dat is net zoals je zegt ... zever in pakskes.

Gelukkig ken ik die mens al >12j & weet die dat ook wel. Dus die gesprekken ontaarden meestal gewoon in een uurtje koffieklets.
Z'n document met 'talking points' dat hij overloopt ... de eerste keer was het een koffieklets van 2u en sinds is het bij mij zo al enkele keren op rij van 'same as last time'/'same as always'/'...'.

Ik doe dat daar al +12j wete, dus jah. Als er iets is dat mij niet aan staat of als er echt problemen zouden zijn ... zal ik bv. al niet wachten tot een of ander gesprek dat men om de paar maand doet.

Het lijkt mij bv. al geen goed idee om frustraties of zelfs echte problemen weken & maanden te laten aanslepen & frustreren.
Om dan in een of ander gesprek wat te komen klagen over een probleem/onenigheid van pakweg 2 maand geleden, terwijl je ondertussen eigenlijk zelfs al niet goed meer weet wat de details van de frustratie juist waren.
't Enige dat je op dat moment nog goed in je hoofd zitten hebt is die frustratie zelf. Dan wordt het dus een rondje klagen, zonder dat het ooit tot oplossingen kan leiden.

Ben ook geen fan om te doen, maar door het zelf ook niet te krijgen bedenk ik me wel eens “wat als mijn manager me plots niet meer moet, of er op een dag een ander zit die me niet kent en mijn track record niet kan zien?”

Als er jaarlijks minimaal zwart op wit staat wat je goed (en slecht) deed heb je tenminste een referentie waar het bedrijf naar kan zien en ben je toch iets beter tegen willekeur beschermd.

Terug
Bovenaan