Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Omdat de eigenaar wel met je inzit, de collega's blijk aar vooral bang zijn van die collega en op zich niks tegen jou heb, zou ik toch het gesprek met de eigenaar (niet met de directie durven aangaan) als je je daartoe in staat voelt om het op een kalme manier te doen. Denk je dat dit niet kan, dan meld je je gewoon ziek en ga je naar de dokter zonder daarna nog naar het werk te gaan. Een afspraak met de eigenaar kan dan pas als je je voldoende hersteld voelt en beslist daar nog te blijven werken, ten vroegste op de eerste dag arbeid.

Durf je het gesprek aan en kan je je kalm houden, dan doe je het zo: Je gaat naar hem, vertelt dat je al weken slecht slaapt (maak melding van dat het zelfs niet met slaapmiddel x verholpen wordt), dat je ongeacht het resultaat van dit gesprek sowieso nood hebt aan rust en naar de dokter zal gaan, maar dat je apprecieert dat hij tijd voor je neemt. Dat dit voor de firma niet goed is, maar dat je moet denken aan jezelf en dat je beslist hebt dat je onmogelijk nog met deze collega kan samenwerken. Dat de directie dus moet beslissen met wie ze willen doorgaan.
Schrijf dit desnoods op papier, lees het zo voor (maar hou dat blad voor jezelf, laat het daar niet liggen). Dat duidt ook eventueel de ernst van de situatie.

Als je daar weg wil, je werkgever je wil ontslaan (en jij daar geen problemen mee hebt) maar werkgever bang is voor de juridische gevolgen na die klacht, geef me morgen dan een seintje. Er zijn daar oplossingen voor. Indien nodig bel ik je morgen even op, maar zal dan maar 's avonds zijn.

Als bedrijf me gekend zou kunnen zijn, stuur gerust naam van werkgever.

Als op het arbeidsreglement je de naam van de arbeidsgeneesheer kan vinden, laat me dat ook eens weten. Kan een groot verschil maken in de hulp die ik je kan bieden.

De dokter van wacht kent u minder goed en schrijft misschien langer? 🤷‍♂️
De dokter van wacht mag max 3 dagen thuiszetten. Net omdat ze de patiënt niet kennen en zo willen voorkomen dat notoire thuiszitters bij hen een papierke komen halen omdat hun eigen huisarts er geen meer wilt geven.

Laatst bewerkt:
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Waarom zou die daarin beperkt zijn? Die zegt dan je hebt 5 dagen nodig om te herstellen, maar ik schrijf je er 3 en voor de andere 2 dagen moet je maar nog eens naar je eigen huisdokter
Ik had mijn post wss net ge-edit toen je antwoordde.

Dat is om te voorkomen dat mensen die bij hun huisarts bekend staan om ziektebriefjes te misbruiken en er dus geen meer krijgen of maar voor een minimaal aantal dagen er eentje gaan halen bij de dokter van wacht.

Maar het is effectief zo. Ik ben vorige zomer op zondag naar de dokter van wacht moeten gaan toen mijn rug volledig geblokkeerd zat. Ik heb toen ook 3 dagen gekregen terwijl duidelijk was dat dit te weinig was. Maar zij mogen er max 3 uitschrijven.

Aangezien ik er na een opnieuw slapeloze nacht uitzie alsof ik al een week dood ben, zal ik weinig nodig hebben om de dokter te overtuigen denk ik.

To be fair. Het gaat nooit naar de zin zijn can de baas in deze situatie. Heb je nog geprobeerd om een gesprek aan te knopen?
Na een nacht zonder slaap, was ik daar niet echt toe in staat.
Ik ga nu doen wat @JPV zei, en gewoon op het eind van de ziekteperiode eens gaan. Tegen dan kan ik er mss al anders naar kijken.

Bah, van wacht zijn is 1 ding. Van wacht zijn wetende dat iemand gaat bellen 'ergens op zaterdagavond' is gewoon irritant
Gerelateerde ergernis: mensen die de standby misbruiken om hun geplande changes te proberen doorvoeren. Een wachtdienst dient niet om veranderingen door te voeren in het weekend. En dan nog beginnen met "wij hebben een probleem in productie" ... Nee, ge hebt iets aangepast dat niet goed getest is en nu mag ik mijn zondag opofferen om uw rommel op te kuisen.

Gerelateerde ergernis: mensen die de standby misbruiken om hun geplande changes te proberen doorvoeren. Een wachtdienst dient niet om veranderingen door te voeren in het weekend. En dan nog beginnen met "wij hebben een probleem in productie" ... Nee, ge hebt iets aangepast dat niet goed getest is en nu mag ik mijn zondag opofferen om uw rommel op te kuisen.
Hier ook een ergernis ivm. standby zijn.

Wij zijn 1 weekend in de maand standby voor klanten met dringende aanvragen of chauffeurs die werken te ondersteunen.
Wat een hoop nutteloze telefoons ik dan wel niet krijg (vooral van chauffeurs dan). Soms gewoon zelfs op zaterdagnacht om dingen te vragen die totaal niet dringend zijn :sop: .
Onnozel kom ik er soms van.

In januari van manager vernomen dat ik op de shortlist gezet ben voor een level increase. Dat zou normaal gezien geen probleem mogen zijn met eigenlijk enkel maar positieve reviews, zelfs een spontane van de CEO. Als ze nog totaal niet zeker zouden zijn zouden ze dat ook nog niet communiceren lijkt mij?
Vorige week, net voor het weekend, het slechte nieuws gekregen dat management beslist heeft dag het toch niet kan doorgaan. Verdere uitleg werd (nog) niet meegedeeld. De ontgoocheling is echt enorm groot.
Weet niet zo goed hoe ermee om te gaan. Heb vooral zin nu om over mijn eigen geluk te beslissen, en eens iets nieuws van job te zoeken..
Is bij mij al 3jaar zo. Ook voor dit jaar, maar ik zie het weer niets worden. Morgen heb ik loonvoorstel bij een ander bedrijf. Als dat in orde is, ben ik weg

Na een nacht zonder slaap, was ik daar niet echt toe in staat.
Ik ga nu doen wat @JPV zei, en gewoon op het eind van de ziekteperiode eens gaan. Tegen dan kan ik er mss al anders naar kijken.
Goed zo! 👍

Nog eventjes benadrukken dat die 2 weken bijna standaarden zijn bij zware stress, dat wil NIET zeggen dat je verwacht wordt over 2 weken spectaculair beter te lopen (al hoop ik van harte van wel natuurlijk!), Dat wil wel zeggen dat je dokter je over 2 weken wil zien voor opvolging en dat is een heel efficiënte manier om mensen hiertoe wat te verplichten.

Hier wordt het morgen ook weer een toffe dag.

Ik had een project (op zichzelf meer dan een halftijdse job + het vraagt kennis die je moet opbouwen) toegewezen gekregen waarvan ik al had aangegeven dat ik er geen tijd voor heb. Ik was al overbevraagd. Onlangs kwam de vraag naar een stand van zaken waarop ik geantwoord heb dat er amper evolutie was wegens geen tijd.
De oplossing was: We zetten er deadlines op.:fingerguns:
Morgen is de eerste deadline :oink:

Hier wordt het morgen ook weer een toffe dag.

Ik had een project (op zichzelf meer dan een halftijdse job + het vraagt kennis die je moet opbouwen) toegewezen gekregen waarvan ik al had aangegeven dat ik er geen tijd voor heb. Ik was al overbevraagd. Onlangs kwam de vraag naar een stand van zaken waarop ik geantwoord heb dat er amper evolutie was wegens geen tijd.
De oplossing was: We zetten er deadlines op.:fingerguns:
Morgen is de eerste deadline :oink:
Jij hebt niet gezegd op dat moment, ok wat mag ik laten vallen om die deadline te halen.

Dit moet ik nog doen, ganse lijst, schrap ik aantal bepaald in functie van de tijdsbesteding die jij nodig acht om die deadline te halen ?

Tot verveling van velen waarschijnlijk. Weer twee collega's die "spoorloos" waren, ééntje gisteren ééntje vandaag.

1. Gisteren op kantoor. Baas die mij belt om kwart na 9 of ik weet waar collega X is, die had iets op zijn planning om half 9. Aangezien ik die nog niet gezien of gehoord had geen idee.
Hij kon hem niet bereiken (Mail-Teams bellen/chat - werk GSM). Via Personeelsdienst hebben wij GSM-nummers kunnen doorgeven waarop men ons kan/mag opbellen dus de baas dat maar aangeraden
Iets erna krijg ik terug telefoon van mijn baas dat het in orde was, hij had hem kunnen bereiken op zijn werk gsm en mijnheer was boodschappen doen.

2. Vanmiddag half 2. Voor een bepaald dossier Feedback nodig van een collega. Staat beschikbaar in teams, agenda gekeken: geen meetings.
Ik weet nog van hier: Niet mailen, maar bellen!
Ik bel, geen reactie. Oké misschien bezig. 2u nogmaals: Geen reactie.
Half 3! Krijg ik een telefoontje terug "Sorry ik was mijn spaghettisaus voor vanavond al aan het maken. Had je mij nodig ?

Ik werk ook nie altijd 8u per dag en met thuiswerk hebt ge idd veel vrijheid. Maar probeer op zijn minst om onder de kantooruren achter uwe pc te zitten hé gvd

Tot verveling van velen waarschijnlijk. Weer twee collega's die "spoorloos" waren, ééntje gisteren ééntje vandaag.

1. Gisteren op kantoor. Baas die mij belt om kwart na 9 of ik weet waar collega X is, die had iets op zijn planning om half 9. Aangezien ik die nog niet gezien of gehoord had geen idee.
Hij kon hem niet bereiken (Mail-Teams bellen/chat - werk GSM). Via Personeelsdienst hebben wij GSM-nummers kunnen doorgeven waarop men ons kan/mag opbellen dus de baas dat maar aangeraden
Iets erna krijg ik terug telefoon van mijn baas dat het in orde was, hij had hem kunnen bereiken op zijn werk gsm en mijnheer was boodschappen doen.

2. Vanmiddag half 2. Voor een bepaald dossier Feedback nodig van een collega. Staat beschikbaar in teams, agenda gekeken: geen meetings.
Ik weet nog van hier: Niet mailen, maar bellen!
Ik bel, geen reactie. Oké misschien bezig. 2u nogmaals: Geen reactie.
Half 3! Krijg ik een telefoontje terug "Sorry ik was mijn spaghettisaus voor vanavond al aan het maken. Had je mij nodig ?

Ik werk ook nie altijd 8u per dag en met thuiswerk hebt ge idd veel vrijheid. Maar probeer op zijn minst om onder de kantooruren achter uwe pc te zitten hé gvd
Ik vind hun reacties verrassend eerlijk. Mijn mening is dat je eerst je agenda en to do's voor de volgende dag bekijkt en dat je zorgt dat je bereikbaar blijft.

Dus in scenario 1 moest die collega de vorige dag gezien hebben dat hij om 8h30 iets op de planning had. Gaat hij 's morgens een half uurtje boodschappen doen? Geen probleem, zet dan een blok in je agenda van een halfuur (out of office) en zie ook dat die flexibiliteit goed doorgesproken is met je leidinggevende.

In scenario 2 zijn er meerdere opties. Of idem als hierboven, werken met een blok in je agenda of je laat je laptop naast je vuur staan, zodat je tenminste kan reageren op een inkomende telefoon.

Het is allemaal niet zo moeilijk, maar een beetje duidelijkheid en flexibiliteit naar je collega's toe is zeker niet teveel gevraagd gedurende de normale werkuren. Zoals jij het schetst, is het inderdaad veel te egoïstisch en nemen ze hun werk niet al te serieus.

Recruiters / bedrijven die geen reactie tot zelfs ghosten na eerste gesprek doen, zo hatelijk en onbeschoft. Wat bezint zo'n mensen / bedrijven?

Terug
Bovenaan