Voor elke waarheid die in het midden zal liggen, is dit nu wel eenmaal de realiteit:
Heb ik ergens ontkent dat het moeilijker is dan in de private sector ? Neen hé. Maar aan de andere kant wil ik echt niet het beleid van in de private sector waar ze u gewoon zonder boe of bah, bij wijze van spreken, van de ene dag op de andere kunnen buiten zetten. Gewoon omdat uwe kop hen niet aanstaat.
Ja neen, dat hoeft echt niet voor mij.
Van Quickenborne: “Ik ken geen enkel bedrijf met zo’n strikte procedures. Het huidige statutaire ambtenarenstatuut en de huidige ontslagprocedures zijn niet meer van deze tijd. Een ontslag is vandaag te veel een tuchtsanctie bij de overheid. De regels moeten aangepast worden, zoals in de privé.
Procedures zijn nu eenmaal evident wanneer je ervoor wilt zorgen dat je correct omspringt met een ontslag. En ik vind persoonlijk het volgende voldoende :
of na twee negatieve evaluaties (staat in diezelfde informatie waar je de rest van uw informatie had gehaald)
Als je weet dat je na een eerste negatieve evaluatie die persoon een hersteltraject kunt aanbieden waarbij je die van zeer kortbij kunt opvolgen om zich te verbeteren. En je dit na 6 maand dan ook al kunt evalueren. Dan kun je iemand correct en zonder discussie dus buiten zwieren na grofweg 1,5 jaar als die zijn kont door de haag steekt of niet voldoet.
Waarom moet het personeelsverloop hoog liggen ? Waarom zou je dat effectief willen... je kloot er alleen uw eigen organisatie mee...
Dat het grotendeels aan de procedures ligt zoals je zelf aanhaalt, tja.
Dus als je het een beetje slim aanpakt, en niet bijzonder bont maakt, ben je gewoon binnen.
En wat is daar mis mee, als je dan ook gewoon uw werk doet dat je uw job blijft houden ?
Arbeidskrapte , door o.a. vooroordelen? :O Ik maak net gratis reclame

(Velen die daarvoor zouden willen tekenen hoor.)
Ja, maar dat wil daarom niet zeggen dat die ook door die examens geraken hé.
En dat is niet enkel afhankelijk van uw technische of administratieve capaciteiten. Ik heb een paar aanwervingen mogen doen als "bijzitter" en men keek wel iets verder dan of je technisch capabel zou zijn. Al is dat dan nog geen zekerheid dat er geen foute personen tussenzitten... maar daarvoor heb je dan ook weer de stage om mensen er op voorhand uit te wieden.
Het technische achter me te laten, en administratie te gaan doen, en te mikken op statutaire titels. Er passeren nogal wat vacatures de laatste tijd.
Wsl moet ik dan inbinden, maar gewoon routinematig dossiers afhandelen, go with the flow.
Je hoeft niet noodzakelijk het technische achter u te laten hé. Men zoekt ook bij de overheden technisch personeel.
Alleen schrik dat ik dan naar Brussel of zo moet.
Dat is mogelijk ja. Maar sinds corona is thuiswerk (2 tot eventueel zelfs 3 dagen) ingeburgerd. Dus je zou dan ook maar voor 2 - 3 dagen in de week zo moeten pendelen. En persoonlijk vind ik op mijn lui gat op de trein gaan zitten rustgevender dan 1 uur of zo zelf te moeten rijden in de files ;p.
Ook hoeveel jaren je als relevant en zo kan inbrengen altijd, pff. )
18j die je kunt bewijzen als relevant voor de functie.
Kan ook 20 zijn, maar van die 18 ben ik zeker.
Is dat niet gedaan, die statutaire benoemingen? Denk dat alles wat nu aangeworven wordt bij de overheid contractueel is.
Ik dacht dat bij vlaanderen dat gedaan was of zeer beperkt.
Bij de federale vervangt men de statutaire posities 1 op 1 voor niveau A en 1 of 2 op 3 voor niveau B. C en D vervangt men niet. Maar dat wil dan wel eerst zeggen dat de functie moet vrij komen voordat men die open zet.
Al is het mij ook opgevallen dat men eerst probeert met contractueel. En als men dan na lang zoeken er niemand niet voor vindt dan passen ze 1 van de volgende strategieën toe :
1) verhogen van het profiel (dus loonsverhoging)
2) voorzien statutaire functie
3) opvangen met soort van temp contracten (startbaanovereenkomsten, rosetta's...)
Die laatsten hebben dan een voetje voor als er ooit eens een statutaire functie uit komt. Maar gewoon hen statutair maken dan heb ik nog niet gezien.