Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Lease policy zou vernieuwd worden, en ik moet wachten tot de nieuwe lease policy erdoor is.
Eerst werd er November gezegd, toen Januari.
Puntje bij paaltje hebben nog steeds niets.

Meanwhile rijd ik met een rental car richting Zwitserland, Oost Duitsland, Denemarken.
Allemaal zonder automaat en niet eens cruisecontrol (voor werk).

Lijkt erop dat ik nog een jaartje met de rental mag rondrijden. Die kost bijna €800pm excl brandstof per maand omdat ik los over de maximum kilometers ben per maand.
Vanuit HR oorverdovende stilte sinds mijn laatste vraag.
Daar trekken die zich niets van aan. Ze slikken die meerkost wel.
Hier rijden er ook enkele consultants tijdelijk rond met rentals.. Omdat net zoals bij jou de nieuwe car list er nog niet door is.
Dit betekent dus concreet dat:
  • Standaard alle contracten worden verlengd van bestaande wagens (diesel + benzine), die van mij is al voor de 2de keer met 6 maanden verlengd..
  • Elke nieuwkomer een poolwagen krijgt en indien niet beschikbaar een rental.
  • Er mogen al sinds eind 2020 geen nieuwe wagens (diesel/benzine) meer besteld worden omdat het bedrijf toen had uitgesproken dat ze richting zero emission wilden gaan.
  • Ondertussen is er al 1j 2m geen goedgekeurde nieuwe car list met hybrides en full electric.. Die zou in Q1 2022 afgeklopt en gedeeld worden. Vanaf dan kunnen mensen een nieuwe wagen bestellen en ondertussen verder tuffen met hun vervuilende wagen van 4/5/6j oud of met een rental..
De meeste wagens hebben hier gelukkig wel cruise control, maar zeer weinig automaten..

Mail sturen naar collega met instructies. Dag erop drukt die collega m'n mail af. Zet daarop 'OK'. En komt dat op m'n keyboard leggen.

Mail sturen naar 3 collega's, waarvan aan 2 gericht en 1 iemand in CC. Eén van de 2 waaraan de mail gericht is, beantwoord allen met daarin de tekst: '@blablabla ik denk dat dit voor jou is'. Doelt dus op de andere collega waaraan de mail gericht is.

Bellen naar collega: 'heb je m'n mail van vorige week al kunnen bekijken?'. Collega: 'nee, ik kan voor de moment niet printen, dusja'.
Blijkt dus dat die altijd 2-3 dagen z'n mails opspaart om dan alles af te drukken en zo te lezen.

You can't make this shit up.

Hier rijden er ook enkele consultants tijdelijk rond met rentals.. Omdat net zoals bij jou de nieuwe car list er nog niet door is.
  • Standaard alle contracten worden verlengd van bestaande wagens (diesel + benzine), die van mij is al voor de 2de keer met 6 maanden verlengd..
  • Er mogen al sinds eind 2020 geen nieuwe wagens (diesel/benzine) meer besteld worden omdat het bedrijf toen had uitgesproken dat ze richting zero emission wilden gaan.
  • Ondertussen is er al 1j 2m geen goedgekeurde nieuwe car list met hybrides en full electric.. Die zou in Q1 2022 afgeklopt en gedeeld worden. Vanaf dan kunnen mensen een nieuwe wagen bestellen en ondertussen verder tuffen met hun vervuilende wagen van 4/5/6j oud of met een rental..
De meeste wagens hebben hier gelukkig wel cruise control, maar zeer weinig automaten..
Als het op wagens aankomt trekken werkgevers zich inderdaad niet veel aan.
Familielid is net bij Trifinance gestart. Tijdens de loononderhandelingen had ze al aangegeven dat de voorgestelde wagen een downgrade was op haar huidige wagen en ze daar toch enige compensatie voor wou. Was niet mogelijk.
Ze heeft een fonkelnieuwe mini clubman gekregen, zelf afgehaald in de garage.
Nu maand aan de slag merkt ze via collega's dat haar wagen niet strookt met haar niveau. Ze heeft eigenlijk recht op een wagen type BMW 3 touring, zijnde 2 categorieën hoger dan ze momenteel heeft.
Ze spreekt HR hierop aan, er was inderdaad een vergissing gebeurd. Echter gezien ze net een nieuwe wagen gekregen heeft kunnen ze hier niets aan veranderen want 'in principe krijgen starters geen nieuwe wagen'. Ze kan eventueel switchen naar een poolwagen in haar categorie al komen die amper binnen.
Ze krijgt in afwachting een compensatie in 'punten' waarmee ze kan sparen voor extra vakantiedagen/warranten/internationale tankkaart etc. Haar contract is aangepast in lijn met haar effectief inschalingsniveau.

Ze voelt zich serieus in het zak gezet. Zij is hier zelf op uitgekomen, voor hetzelfde geld zeiden ze volgend jaar dat ze een wagen kreeg in een hogere categorie als 'opslag' terwijl ze er van dag 1 al recht op had. Daarnaast had HR gezegd dat ze het contract hebben aangepast maar dat eigenlijk niet moeten doen want ze waren over een zeker loonpakket overeengekomen tijdens de loononderhandelingen (ja op basis van verkeerde informatie:sarcastic:).

Lijkt mij geen slimme zet in de huidige war om talent :p.

Bij ons is het niet zo ingewikkeld hoor.
Het gaat vooral om de incompetentie van de medewerkers die het moeten doen.
Ik heb het eerder het gevoel dat diegene die het beslist een bepaalde machtspositie wilt aannemen. Zo van ja jij verdient eentje en jij wacht nog maar een jaartje.

Ik heb zelf mijn rental car mogen regelen, dag dat ik begon en de auto effectief nodig had voor een lange afstand, had ik gelukkig zelf gebeld naar de leasemaatschappij.

Ze hadden teruggebeld een paar uur later met de mededeling dat de huidige auto die ze gepland hadden schade had, en dat ze momenteel geen break hebben.
Ik zei ja dat maakt even niet zoveel uit geef mij maar wat, toen zei ze dat hun contactpersoon (fleet verantwoordelijke en dus HR medewerker) zei dat het niet kon.

Uiteindelijk zelf gepusht met mijn manager dat die auto wel degelijk er moest komen.
Achteraf gezien goed geluk gehad, want er zou een serieus tekort zijn aan rental cars.
En het kon evengoed nog maanden duren voor ik andere kon krijgen.

Voor de rest vind ik het niet erg als het een bepaalde tijd duurt, alleen mogen ze transparanter zijn met hun regeling.
Zij zijn niet diegene die half Europa rond moeten cruisen hé. En is uiteindelijk een gedeelte van mijn salarispakket, tijdens mijn sollicitatie trouwens ook meerdere keren naar gevraagd. Daar gingen ze ook wel vaag over doen. En schuld naar elkaars matje schuiven wie mij verkeerd zou hebben geïnformeerd…

Kijk als je het niet kunt bewijzen. Dan kun je die niet ontslaan neen. Maar als dat allemaal duidelijk en niet voor discussie vatbaar is, wat bij mij een bewust ernstige fout is, dan wel.
Als de wil er is. En die wil is er in de laatste 10 jaar effectief.

Neen oldskooler. De gevolgen zijn niet hetzelfde. Indien er bij ons iemand zijn ontslag zou indienen of iemand zou buiten geshot worden. Dan is het geen uitzondering dat de vervanging van die persoon 5 - 7 jaar (of langer) op zich laat wachten. De procedures nemen gewoon die tijd in beslag. Al hielp het niet dat er arbeidskrapte was voor bepaalde profielen (en dat er bepaalde vooroordelen, die jij hier ook tentoon spreidt, heersen over de overheid)

In de private sector spreken wij over onmiddellijk (indien kritisch) tot binnen het jaar. Dat is een enorm verschil.
Daarnaast geloof ik ook niet in die volledige zever rond dat de turnover hoog zou moeten zijn. Mensen werken niet harder omdat ze schrik hebben... mensen werken harder indien ze betrokken zijn in hun functie en wanneer ze effectief die job graag doen.

Dit is informatie van 5+ jaar geleden. Dit is veranderd
Voor elke waarheid die in het midden zal liggen, is dit nu wel eenmaal de realiteit:

In de helft van de federale overheidsadministraties (oa FOD Mobiliteit, FOD Personeel, FOD Beleid en Ondersteuning…) is er in de periode 2010-2017 geen enkele statutaire ambtenaar ontslaan. Bij de andere helft van de overheidsadministraties werden in de periode 2010-2017 in totaal 189 statutairen ontslaan op een totaal van 51.593 statutaire ambtenaren bij de betrokken overheidsdiensten en -instellingen. Dat komt neer op een ontslagpercentage van 0,047 procent. Een vastbenoemde ambtenaar kan vandaag alleen ontslagen worden in specifieke omstandigheden, na een tuchtregeling of na twee negatieve evaluaties. De ambtenaar kan vervolgens naar de Raad van State trekken, of zelfs intern administratief beroep aantekenen. De Raad van State gaat kijken of de procedure is nageleefd.

Van Quickenborne: “Ik ken geen enkel bedrijf met zo’n strikte procedures. Het huidige statutaire ambtenarenstatuut en de huidige ontslagprocedures zijn niet meer van deze tijd. Een ontslag is vandaag te veel een tuchtsanctie bij de overheid. De regels moeten aangepast worden, zoals in de privé.

Dat het grotendeels aan de procedures ligt zoals je zelf aanhaalt, tja.
Dus als je het een beetje slim aanpakt, en niet bijzonder bont maakt, ben je gewoon binnen.

Arbeidskrapte , door o.a. vooroordelen? :O Ik maak net gratis reclame :p
(Velen die daarvoor zouden willen tekenen hoor.)

(Ik denk er zelf hoe langer hoe meer aan, om tot de club te behoren.
Het technische achter me te laten, en administratie te gaan doen, en te mikken op statutaire titels. Er passeren nogal wat vacatures de laatste tijd.
Wsl moet ik dan inbinden, maar gewoon routinematig dossiers afhandelen, go with the flow.
Alleen schrik dat ik dan naar Brussel of zo moet.
Ook hoeveel jaren je als relevant en zo kan inbrengen altijd, pff. )

Laatst bewerkt:
Is dat niet gedaan, die statutaire benoemingen? Denk dat alles wat nu aangeworven wordt bij de overheid contractueel is.

Ik heb bij een heel praktische administratie gewerkt en daar was het toch vooral van hou u in stilte bezig. Nood aan extra taken? Je kan misschien de vergaderzalen kuisen als je u verveelt. Maar als mijn core taken daar oké waren kon ik evengoed gaan wandelen ofzo, er was niemand die er iets van zou zeggen.

Nu zit ik een centrale administratie en hier is het toch vooral ja maar die taak zit niet in ons team. Of het zal in 202x wel beter zijn als we aan opdracht x beginnen. Ondertussen kunnen we niet veel voor je doen. Er zijn ongetwijfeld mensen die daar goed mee om kunnen maar was na een dag met 5-6 uur bezigheidstherapie geen aangenaam mens meer thuis. Na een goed gesprek met mijn huisarts dan toch maar beslist om de overheid achter mij te laten.

Maar ik wil zeker niet veralgemenen. Er zijn ambtenaren die (te) hard moeten werken en die daar te weinig voor terugkrijgen.
Goh.

Ik hoop dat je geen spijt krijgt op uw 50ste en dat je dan denkt: "had ik destijds toch maar gebleven."
En dat je zeker niet ontslagen wordt dan, of een grote reorganisatie moet meemaken.
Zoals ik wel wat 50+'ers ken, en die elders opnieuw zijn mogen beginnen.

Die brengen hun laatste 10-15 jaar van hun carrière echt niet meer met plezier door.
Sommigen zelfs terug moeten gaan studeren, proeven afleggen, en nu weer een shitprèke, vaak een jobke waar de rest voor past.
De knop omdraaien, en zich door de sleur trekken. Die zouden met bloed tekenen voor uw win for life.

(Tenzij je een heel sterk profiel/diploma hebt, waarbij leeftijd niet meteen speelt.)

Laatst bewerkt:
Is dat niet gedaan, die statutaire benoemingen? Denk dat alles wat nu aangeworven wordt bij de overheid contractueel is.
Nope, bv.:

• Statutair

Ik meende eens dat dat idd de regel was geworden, geen statutairen meer.

Maar het grote deel, als je selor wat volgt, statutair.

Idem nog de militairen, een nog niet zo'n oude vacature, statutair:

Laatst bewerkt:
Hangt een beetje van de functie af. Als ik mijn brevet zou halen van functioneel beheer dan kan ik overal terecht met dat blaadje. Dan gaan ze je rap wel statutair maken omdat je er zou blijven.

Bij ons zochten ze een b niveau en was ook een statutaire plek met examens in Brussel.

Bij ons zijn ze massaal alle contractuelen statutair aan het maken omdat dat goedkoper is voor ons. Dan moeten ze geen aanvullend pensioen voor die personen opbouwen.
Een statutair personeelslid zou 25-30% goedkoper zijn. Zijn dan wel extra kosten voor de overheid later als die personen op pensioen gaan. Maar dat moet mijn werkgever niet zelf betalen dus voor ons is het een budgettaire win.
Zelf hebben ze mij 2 jaar geleden plots statutair gemaakt zonder dat ik er om vroeg of iets voor hoefde te doen.

Ik hoop dat je geen spijt krijgt op uw 50ste en dat je dan denkt: "had ik destijds toch maar gebleven."
Zelf ook gedacht maar het is voor mij geen reden om niet in de privé te gaan. Een beetje risico neem ik erbij :)

Voor elke waarheid die in het midden zal liggen, is dit nu wel eenmaal de realiteit:
Heb ik ergens ontkent dat het moeilijker is dan in de private sector ? Neen hé. Maar aan de andere kant wil ik echt niet het beleid van in de private sector waar ze u gewoon zonder boe of bah, bij wijze van spreken, van de ene dag op de andere kunnen buiten zetten. Gewoon omdat uwe kop hen niet aanstaat.

Ja neen, dat hoeft echt niet voor mij.

Van Quickenborne: “Ik ken geen enkel bedrijf met zo’n strikte procedures. Het huidige statutaire ambtenarenstatuut en de huidige ontslagprocedures zijn niet meer van deze tijd. Een ontslag is vandaag te veel een tuchtsanctie bij de overheid. De regels moeten aangepast worden, zoals in de privé.
Procedures zijn nu eenmaal evident wanneer je ervoor wilt zorgen dat je correct omspringt met een ontslag. En ik vind persoonlijk het volgende voldoende :
of na twee negatieve evaluaties (staat in diezelfde informatie waar je de rest van uw informatie had gehaald)

Als je weet dat je na een eerste negatieve evaluatie die persoon een hersteltraject kunt aanbieden waarbij je die van zeer kortbij kunt opvolgen om zich te verbeteren. En je dit na 6 maand dan ook al kunt evalueren. Dan kun je iemand correct en zonder discussie dus buiten zwieren na grofweg 1,5 jaar als die zijn kont door de haag steekt of niet voldoet.

Waarom moet het personeelsverloop hoog liggen ? Waarom zou je dat effectief willen... je kloot er alleen uw eigen organisatie mee...

Dat het grotendeels aan de procedures ligt zoals je zelf aanhaalt, tja.
Dus als je het een beetje slim aanpakt, en niet bijzonder bont maakt, ben je gewoon binnen.
En wat is daar mis mee, als je dan ook gewoon uw werk doet dat je uw job blijft houden ?

Arbeidskrapte , door o.a. vooroordelen? :O Ik maak net gratis reclame :p
(Velen die daarvoor zouden willen tekenen hoor.)
Ja, maar dat wil daarom niet zeggen dat die ook door die examens geraken hé.
En dat is niet enkel afhankelijk van uw technische of administratieve capaciteiten. Ik heb een paar aanwervingen mogen doen als "bijzitter" en men keek wel iets verder dan of je technisch capabel zou zijn. Al is dat dan nog geen zekerheid dat er geen foute personen tussenzitten... maar daarvoor heb je dan ook weer de stage om mensen er op voorhand uit te wieden.

Het technische achter me te laten, en administratie te gaan doen, en te mikken op statutaire titels. Er passeren nogal wat vacatures de laatste tijd.
Wsl moet ik dan inbinden, maar gewoon routinematig dossiers afhandelen, go with the flow.
Je hoeft niet noodzakelijk het technische achter u te laten hé. Men zoekt ook bij de overheden technisch personeel.

Alleen schrik dat ik dan naar Brussel of zo moet.
Dat is mogelijk ja. Maar sinds corona is thuiswerk (2 tot eventueel zelfs 3 dagen) ingeburgerd. Dus je zou dan ook maar voor 2 - 3 dagen in de week zo moeten pendelen. En persoonlijk vind ik op mijn lui gat op de trein gaan zitten rustgevender dan 1 uur of zo zelf te moeten rijden in de files ;p.

Ook hoeveel jaren je als relevant en zo kan inbrengen altijd, pff. )
18j die je kunt bewijzen als relevant voor de functie.
Kan ook 20 zijn, maar van die 18 ben ik zeker.

Ik dacht dat bij vlaanderen dat gedaan was of zeer beperkt.
Bij de federale vervangt men de statutaire posities 1 op 1 voor niveau A en 1 of 2 op 3 voor niveau B. C en D vervangt men niet. Maar dat wil dan wel eerst zeggen dat de functie moet vrij komen voordat men die open zet.
Al is het mij ook opgevallen dat men eerst probeert met contractueel. En als men dan na lang zoeken er niemand niet voor vindt dan passen ze 1 van de volgende strategieën toe :
1) verhogen van het profiel (dus loonsverhoging)
2) voorzien statutaire functie
3) opvangen met soort van temp contracten (startbaanovereenkomsten, rosetta's...)

Die laatsten hebben dan een voetje voor als er ooit eens een statutaire functie uit komt. Maar gewoon hen statutair maken dan heb ik nog niet gezien.

Jup.

Ik denk dat velen zich richting het ongeluk hebben gestudeerd.
Bij afstuderen dolblij, de wereld ligt aan hun voeten, maar al gauw ingehaald door de realiteit.

Het wordt van jongsaf bij velen erin gehamerd uiteraard, studeren want later een mooie job.

Zijn ze steeds beter af? Ik betwijfel het sterk.

De gelukkigste mensen die ik ken, zijn niet die met de hoogste studies.

Eer en prestige achterna hollen, om dan mentaal toch in een diepte te vallen.
e14.jpg

De impact lijkt me eerder beperkt tenzij ge dit op LinkedIn zet. 👀😸

Goh, ik zou toch niet onderschatten hoe dat overkomt bij iemand die juist begonnen is, ergens tussen "wat een bende incompetente ..." en "ze zetten mij hier in 't zak". Zeker met het verloop tegenwoordig, ben ik het met @iamhollywood eens dat dat geen slimme zet is, zeker als het het gevolg is van hun eigen fout (die ze al hadden moeten merken tijdens de contractdiscussie)

Uit eigen ervaring: bij 1 van mijn vorige werkgevers gestart met een auto die minstens 1 niveau zat onder waar ik volgens de car policy recht op had. Nochtans nieuw besteld, maar zo haalde fleet / HR zijn bonus op kostenbesparingen, hoera! Dan vloek je toch eens, uiteindelijk maakt het deel uit van je verloningspakket en dat scheelt wel een paar duizend euro op een jaar. In sommige bedrijven is HR ook gewoon een concentratie van omhooggevallen incompetente assholes 😈

Op mijn huidig werk mag ik niet klagen over HR, ze maken ook wel eens fouten maar ze doen hun best. En ze zijn transparant, ik heb bv. een aantal maanden langer moeten rondrijden met een kale poolwagen (bv. geen bluetooth om maar iets simpel en praktisch te noemen) maar ze waren eerlijk dat ze vertraging opliepen met de nieuwe car policy en het bestellen van nieuwe auto's. Dan denk ik ook, OK, die paar maanden maken het verschil niet en zo'n lage VAA levert netto ook wel iets extra op. Voor een paar maanden langer ga ik ook niet vragen om één of andere compensatie.

Hangt ervan af welke overheid. Ik ben onlangs begonnen bij een lokale overheid en die doen al lang geen statutaire benoemingen meer. Toch niet voor administratief personeel. :cry:

Ze voelt zich serieus in het zak gezet. Zij is hier zelf op uitgekomen, voor hetzelfde geld zeiden ze volgend jaar dat ze een wagen kreeg in een hogere categorie als 'opslag' terwijl ze er van dag 1 al recht op had. Daarnaast had HR gezegd dat ze het contract hebben aangepast maar dat eigenlijk niet moeten doen want ze waren over een zeker loonpakket overeengekomen tijdens de loononderhandelingen (ja op basis van verkeerde informatie:sarcastic:).

Lijkt mij geen slimme zet in de huidige war om talent :p.
altijd zo dat "ze heeft er recht op".
Ze wist op voorhand wat het pakket was dat ze ging krijgen, en heeft beslist om erop in te gaan. Dan ziet ze dat anderen iets anders/meer krijgen en wil ze dat ook.

altijd zo dat "ze heeft er recht op".
Ze wist op voorhand wat het pakket was dat ze ging krijgen, en heeft beslist om erop in te gaan. Dan ziet ze dat anderen iets anders/meer krijgen en wil ze dat ook.
Dat vind ik niet. Als een bepaalde categorie bij een bepaalde verantwoordelijkheid en bepaalde functie hoort dan heb je daar recht op. Al dan niet via een compensatie in extra loon. Tussen die 2 wagens zit een leaseverschil van 350€, dat vind ik toch niet niets. Je doet hetzelfde werk als de anderen met een mindere vergoeding, wetende dat de arbeidsmarkt voor dat profiel in lichterlaaie staat.
Het gaat om een afgesproken inschaling, dan heb je recht op wat bij die schaal hoort.

Terug
Bovenaan