Kom. Al statutairen geweten die bewust ernstige fouten hebben gemaakt.
Op mijn vorig werk (semi overheid) hebben ze zo eentje proberen buiten te gooien.
Resultaat: in beroep, die heeft maanden doorbetaald thuis gezeten, en is nadien terug gekomen.
Die hele zaak heeft blijkbaar massa's geld gekost.
Kijk als je het niet kunt bewijzen. Dan kun je die niet ontslaan neen. Maar als dat allemaal duidelijk en niet voor discussie vatbaar is, wat bij mij een bewust ernstige fout is, dan wel.
Als de wil er is. En die wil is er in de laatste 10 jaar effectief.
Dus in het kort:
Houd wat werkethiek aan en blijf rustig bezig.
Die turnover zit in de privé een pak hoger, nochtans dezelfde gevolgen uiteindelijk voor de bazen.
Neen oldskooler. De gevolgen zijn niet hetzelfde. Indien er bij ons iemand zijn ontslag zou indienen of iemand zou buiten geshot worden. Dan is het geen uitzondering dat de vervanging van die persoon 5 - 7 jaar (of langer) op zich laat wachten. De procedures nemen gewoon die tijd in beslag. Al hielp het niet dat er arbeidskrapte was voor bepaalde profielen (en dat er bepaalde vooroordelen, die jij hier ook tentoon spreidt, heersen over de overheid)
In de private sector spreken wij over onmiddellijk (indien kritisch) tot binnen het jaar. Dat is een enorm verschil.
Daarnaast geloof ik ook niet in die volledige zever rond dat de turnover hoog zou moeten zijn. Mensen werken niet harder omdat ze schrik hebben... mensen werken harder indien ze betrokken zijn in hun functie en wanneer ze effectief die job graag doen.
De meesten sparen die op, en gaan gewoon vroeger op pensioen.
Als je weinig ziek bent geweest, kan je zo 2 jaar eerder gaan zelfs.
Jij hebt gewoon veel tegenslag gehad.
Dit is informatie van 5+ jaar geleden. Dit is veranderd
Met ouder worden kan het gebeuren dat de gezondheid niet even goed blijft. Wat is er voorzien als iemand de pensioengerechtigde leeftijd nadert en plots zwaar en langdurig ziek wordt? Welke gevolgen heeft dit voor het pensioen?
www.nn.be
Zijn er eigenlijk nadelen aan de overheid behalve misschien wat langer pendelen naar Brussel? Want als ik het zo hoor heeft het enkel maar voordelen: meer werkzekerheid, meer work life balance, deftig loon, niet te veel stress, gegarandeerde loonstijgingen...
Er zijn nadelen ja. De gekende zijn dat je betaald wordt in brutoloon, netto voordelen zijn beperkt (alhoewel dat bij de vlaamse er maaltijdcheques zijn). De carrière- of doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Al bestaan ze er wel (maar niet voor iedereen). Enkel in de grote entiteiten (ik spreek hier over de FOD financiën of justitie of zo) is dat wat minder beperkt. Je kunt namelijk moeilijk groeien naar een post als "baas" als de kans dat uw baas ontslagen klein is en er dus zit tot aan zijn pensioen. En als je dan bij toeval in dezelfde leeftijdscategorie valt... tsja dan is het helemaal game over

. Geen bedrijfswagen zoals in de private sector indien je daar recht op had. Al zijn er uitzonderingen voor de managers (maar die zijn dan ook weer niet statutair)
Voor de rest is het redelijk rigide, zeer veel gelieerd aan procedures waar je u aan dient te houden. Het gaat allemaal veel minder flexibel dan in de private sector (al is dat gelijkaardig met de multinationals, daar is alles ook niet even wendbaar). En je moet overweg kunnen met bureaucratie.
Daarnaast is de verloning ook niet om te zeggen van WOW dat is goed. Maar zeker ook niet slecht. Je kunt er een deftig leven van maken. Maar rijk zul je er niet van worden.
En veel mensen gaan zeggen van dat de hogere classificaties tov de moeite die er tegenover staan eigenlijk de moeite niet waard zijn.
Een bore out, als het werk te weinig uitdagend is dan is er naar mijn ervaring weinig aan te doen. Je zit altijd een beetje vast in uw administratie en functieklasse. Je kan wel eens muteren maar daar zijn er vaak dezelfde problemen. Voor mensen die een beetje ambitieus zijn en die willen dat er dingen vooruit gaan is het niet echt een goede omgeving. Het is vaak ook zeer hiërarchisch en alles is gebonden aan procedures en dikke codexen met regels.
Je moet daat ofwel mee omkunnen, want dat kan een nadeel zijn, ofwel moet je zelf de job voor uw eigen interessanter maken en zorgen dat je nu en dan interessante of uitdagende zaken op uw bord krijgt.
En laat mij eerlijk zijn, als jij dat echt wil. Dan zul je dat krijgen - allez toch als uw chef iets of wat capabel is. Het enigste wat je dan niet zult krijgen is dat uw loon aangepast wordt naar een hogere schaal of zo. Dat is dan puur voluntarisme. En mensen met die insteek die zuigen het werk naar hun toe.
Maar ik heb het altijd belangrijker gevonden dat ik plezier had in mijn werk. Dan dat ik op roulanti mijn werk op 6 uur gedaan krijg ipv de geplande 8 uur.