Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Verschil financieel tussen veel shit aan uw hoofd en geen shit is gewoon te klein.
Tel de onbetaalde overuren erbij en de veel hogere stress vaak, op het einde van de rit weet ik niet wie de slimste is.

Jup.

Ik denk dat velen zich richting het ongeluk hebben gestudeerd.
Bij afstuderen dolblij, de wereld ligt aan hun voeten, maar al gauw ingehaald door de realiteit.

Het wordt van jongsaf bij velen erin gehamerd uiteraard, studeren want later een mooie job.

Zijn ze steeds beter af? Ik betwijfel het sterk.

De gelukkigste mensen die ik ken, zijn niet die met de hoogste studies.

Eer en prestige achterna hollen, om dan mentaal toch in een diepte te vallen.

Zijn er eigenlijk nadelen aan de overheid behalve misschien wat langer pendelen naar Brussel? Want als ik het zo hoor heeft het enkel maar voordelen: meer werkzekerheid, meer work life balance, deftig loon, niet te veel stress, gegarandeerde loonstijgingen...
Een bore out, als het werk te weinig uitdagend is dan is er naar mijn ervaring weinig aan te doen. Je zit altijd een beetje vast in uw administratie en functieklasse. Je kan wel eens muteren maar daar zijn er vaak dezelfde problemen. Voor mensen die een beetje ambitieus zijn en die willen dat er dingen vooruit gaan is het niet echt een goede omgeving. Het is vaak ook zeer hiërarchisch en alles is gebonden aan procedures en dikke codexen met regels.

Ik ben afgelopen week ziek geweest. Ik had nog een doktersbriefje tot woensdag maar besloten om vandaag al terug te gaan werken om wat collegiaal te zijn. Het was toch niks besmettelijks dus de enige die er last van had was ik.

Wel teleurstellend als ik dan zie dat mijn collega echt geen hol gedaan heeft qua tickets de afgelopen week. Hij heeft weinig IT kennis maar zelfs simpele tickets zoals toetsenbord kapot, office mankeert, installatie programma-x heeft hij niet gedaan :sop:

Dan was hij bezig over wat een rustige week het was vorige week. Chance dat ik hem graag heb.

Ik ben afgelopen week ziek geweest. Ik had nog een doktersbriefje tot woensdag maar besloten om vandaag al terug te gaan werken om wat collegiaal te zijn. Het was toch niks besmettelijks dus de enige die er last van had was ik.

Wel teleurstellend als ik dan zie dat mijn collega echt geen hol gedaan heeft qua tickets de afgelopen week. Hij heeft weinig IT kennis maar zelfs simpele tickets zoals toetsenbord kapot, office mankeert, installatie programma-x heeft hij niet gedaan :sop:

Dan was hij bezig over wat een rustige week het was vorige week. Chance dat ik hem graag heb.

Ik heb vandaag een ticket gemaakt omdat een item in onze service now cataloog een defecte link had.
Antwoord uit india: een kb article met die link :lol:

Volgens sommigen is het nu wél duidelijk dat je bij de overheid werkt.. :unsure:

Hier hetzelfde met een nieuwe collega. Behalve met het verschil dat ik hem niet graag heb.

Kom. Al statutairen geweten die bewust ernstige fouten hebben gemaakt.
Op mijn vorig werk (semi overheid) hebben ze zo eentje proberen buiten te gooien.
Resultaat: in beroep, die heeft maanden doorbetaald thuis gezeten, en is nadien terug gekomen.
Die hele zaak heeft blijkbaar massa's geld gekost.
Kijk als je het niet kunt bewijzen. Dan kun je die niet ontslaan neen. Maar als dat allemaal duidelijk en niet voor discussie vatbaar is, wat bij mij een bewust ernstige fout is, dan wel.
Als de wil er is. En die wil is er in de laatste 10 jaar effectief.

Dus in het kort:
Houd wat werkethiek aan en blijf rustig bezig.
Die turnover zit in de privé een pak hoger, nochtans dezelfde gevolgen uiteindelijk voor de bazen.
Neen oldskooler. De gevolgen zijn niet hetzelfde. Indien er bij ons iemand zijn ontslag zou indienen of iemand zou buiten geshot worden. Dan is het geen uitzondering dat de vervanging van die persoon 5 - 7 jaar (of langer) op zich laat wachten. De procedures nemen gewoon die tijd in beslag. Al hielp het niet dat er arbeidskrapte was voor bepaalde profielen (en dat er bepaalde vooroordelen, die jij hier ook tentoon spreidt, heersen over de overheid)

In de private sector spreken wij over onmiddellijk (indien kritisch) tot binnen het jaar. Dat is een enorm verschil.
Daarnaast geloof ik ook niet in die volledige zever rond dat de turnover hoog zou moeten zijn. Mensen werken niet harder omdat ze schrik hebben... mensen werken harder indien ze betrokken zijn in hun functie en wanneer ze effectief die job graag doen.

De meesten sparen die op, en gaan gewoon vroeger op pensioen.
Als je weinig ziek bent geweest, kan je zo 2 jaar eerder gaan zelfs.
Jij hebt gewoon veel tegenslag gehad.
Dit is informatie van 5+ jaar geleden. Dit is veranderd

Zijn er eigenlijk nadelen aan de overheid behalve misschien wat langer pendelen naar Brussel? Want als ik het zo hoor heeft het enkel maar voordelen: meer werkzekerheid, meer work life balance, deftig loon, niet te veel stress, gegarandeerde loonstijgingen...

Er zijn nadelen ja. De gekende zijn dat je betaald wordt in brutoloon, netto voordelen zijn beperkt (alhoewel dat bij de vlaamse er maaltijdcheques zijn). De carrière- of doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Al bestaan ze er wel (maar niet voor iedereen). Enkel in de grote entiteiten (ik spreek hier over de FOD financiën of justitie of zo) is dat wat minder beperkt. Je kunt namelijk moeilijk groeien naar een post als "baas" als de kans dat uw baas ontslagen klein is en er dus zit tot aan zijn pensioen. En als je dan bij toeval in dezelfde leeftijdscategorie valt... tsja dan is het helemaal game over :p. Geen bedrijfswagen zoals in de private sector indien je daar recht op had. Al zijn er uitzonderingen voor de managers (maar die zijn dan ook weer niet statutair)

Voor de rest is het redelijk rigide, zeer veel gelieerd aan procedures waar je u aan dient te houden. Het gaat allemaal veel minder flexibel dan in de private sector (al is dat gelijkaardig met de multinationals, daar is alles ook niet even wendbaar). En je moet overweg kunnen met bureaucratie.

Daarnaast is de verloning ook niet om te zeggen van WOW dat is goed. Maar zeker ook niet slecht. Je kunt er een deftig leven van maken. Maar rijk zul je er niet van worden.

En veel mensen gaan zeggen van dat de hogere classificaties tov de moeite die er tegenover staan eigenlijk de moeite niet waard zijn.

Een bore out, als het werk te weinig uitdagend is dan is er naar mijn ervaring weinig aan te doen. Je zit altijd een beetje vast in uw administratie en functieklasse. Je kan wel eens muteren maar daar zijn er vaak dezelfde problemen. Voor mensen die een beetje ambitieus zijn en die willen dat er dingen vooruit gaan is het niet echt een goede omgeving. Het is vaak ook zeer hiërarchisch en alles is gebonden aan procedures en dikke codexen met regels.
Je moet daat ofwel mee omkunnen, want dat kan een nadeel zijn, ofwel moet je zelf de job voor uw eigen interessanter maken en zorgen dat je nu en dan interessante of uitdagende zaken op uw bord krijgt.

En laat mij eerlijk zijn, als jij dat echt wil. Dan zul je dat krijgen - allez toch als uw chef iets of wat capabel is. Het enigste wat je dan niet zult krijgen is dat uw loon aangepast wordt naar een hogere schaal of zo. Dat is dan puur voluntarisme. En mensen met die insteek die zuigen het werk naar hun toe.

Maar ik heb het altijd belangrijker gevonden dat ik plezier had in mijn werk. Dan dat ik op roulanti mijn werk op 6 uur gedaan krijg ipv de geplande 8 uur.

Een beeld? Ik zit er middenin.
Bedoel je dat ik rare (reële) ervaringen opdoe in de bedrijfswereld?

Dan zal het wel weer dat vergif zijn van die timetracking bij ons. Met de vooropgestelde tijdsbudgetten per (deel)taak die:
1) scherper worden gezet naarmate de gemiddelde afwerkingstijd van een taak onder het vooropgestelde tijdsbudget ligt
2) je je moet verantwoorden wanneer je afwerkingstijd boven het vooropgestelde tijdsbudget ligt
3) je meer kans maakt op promotie en/of loonsopslag naarmate je meer (deel)taken en projecten kan afwerken onder het vooropgestelde tijdsbudget, wat op zijn beurt 2 gevolgen heeft:
- Mensen gaan overwerken zonder deze te registreren, zodat ze hun (deel)taken en projecten zogezegd binnen de vooropgestelde tijdsbudgetten afwerken. In realiteit zijn ze gewoon ongeregistreerde overuren aan het doen.
- Daardoor worden de vooropgestelde tijdsbudgetten steeds scherper gesteld, want iedereen wil opslag/promotie, dus iedereen wil (officieel) onder de vooropgestelde tijdsbudgetten duiken, waardoor het management denkt dat de vooropgestelde tijdsbudgetten nog verder naar beneden kunnen bijgesteld worden.
Nogmaals, je werkt dus bij het verkeerde bedrijf. Toen ik 30 jaar geleden solliciteerde ben ik bij een bedrijf langs geweest op interview waar ze me vroegen of ik bezwaar had tegen overuren. Ik kwam daar aan op een vrijdagavond tegen 19h00 en alle bureaus zaten toen nog vol. Ik heb toen ook geantwoord dat ik daar in principe geen probleem mee had maar dat ik - wanneer ik zag hoeveel mensen er zelfs op een vrijdag nog bezig waren om 19h00 vrijdagavond, niet zeker was of dat een verstandig antwoord was. Ik ben daar dus ook niet gestart.
Ik doe op mijn huidig werk ook veel overuren. Ik heb hier gisteren niets gepost, omdat ik heb doorgewerkt van 07h30 tot 01h30. Maar dat is mijn eigen keuze, ik wordt daar absoluut niet toe gedwongen, en dat is zeker niet de standaard bij ons.

"Werknemers uitpersen als een citroen", was vroeger pure vakbondstaal voor mij. Maar het begint mij te dagen dat het soms gewoon bittere realiteit is. En blijkbaar niet alleen bij arbeiders die aan de band staan. Ook bij de jonge, ambitieuze (onmondige?) ingenieurs die hen een wortel voor wordt gehouden.
Je werkt in een sector waar zelfs ingenieurs blijkbaar repetitief werk doen, waardoor dit soort werk kan vergeleken worden. Ik zou zelfs niet weten hoe ik zoiets zou moeten opzetten voor mijn kaderleden, die beheren allemaal een ander deel van de processen waar ik voor verantwoordelijk ben, en zijn niet vergelijkbaar. Die hebben ook repetitieve rituals, maar ik heb dus absoluut niet de neiging om te willen weten of iemand vandaag meer tijd heeft gestoken in taak X dan vorige week. Wel of die taak goed is uitgevoerd, en dat zal ik dan wel meten via één of andere KPI (die in the end zoals elke KPI nog altijd zijn beperkingen heeft). En ik denk dat het merendeel van de managers zo denken. Ik heb hier een tijd verantwoordelijk geweest voor een groot IT project, toen was ik wel geïnteresseerd om timesheets te hebben, gewoon om mijn budget te kunnen opvolgen. Daar kunnen zo'n timesheets dus wel nuttig voor zijn.

Ik weet dat bij ons in de sector er concurrenten zijn die per team checken hoe lang ze bezig zijn met het produceren van vijf ton van product X , en hoeveel materiaalrendement ze realiseren bij het maken van product Z.
Je kan dat dan op twee manieren gebruiken,
  1. Om mensen van team 1 onder druk te zetten omdat ze onvoldoende presteren ivm met team 2
  2. Om de manier van werken van die twee teams te vergelijken en zo de procedures aan te passen
Kies maar voor welk bedrijf je wilt werken... nogmaals, ga op zoek naar ander werk.

Je moet daat ofwel mee omkunnen, want dat kan een nadeel zijn, ofwel moet je zelf de job voor uw eigen interessanter maken en zorgen dat je nu en dan interessante of uitdagende zaken op uw bord krijgt.

En laat mij eerlijk zijn, als jij dat echt wil. Dan zul je dat krijgen - allez toch als uw chef iets of wat capabel is. Het enigste wat je dan niet zult krijgen is dat uw loon aangepast wordt naar een hogere schaal of zo. Dat is dan puur voluntarisme. En mensen met die insteek die zuigen het werk naar hun toe.

Maar ik heb het altijd belangrijker gevonden dat ik plezier had in mijn werk. Dan dat ik op roulanti mijn werk op 6 uur gedaan krijg ipv de geplande 8 uur.
Ik heb bij een heel praktische administratie gewerkt en daar was het toch vooral van hou u in stilte bezig. Nood aan extra taken? Je kan misschien de vergaderzalen kuisen als je u verveelt. Maar als mijn core taken daar oké waren kon ik evengoed gaan wandelen ofzo, er was niemand die er iets van zou zeggen.

Nu zit ik een centrale administratie en hier is het toch vooral ja maar die taak zit niet in ons team. Of het zal in 202x wel beter zijn als we aan opdracht x beginnen. Ondertussen kunnen we niet veel voor je doen. Er zijn ongetwijfeld mensen die daar goed mee om kunnen maar was na een dag met 5-6 uur bezigheidstherapie geen aangenaam mens meer thuis. Na een goed gesprek met mijn huisarts dan toch maar beslist om de overheid achter mij te laten.

Maar ik wil zeker niet veralgemenen. Er zijn ambtenaren die (te) hard moeten werken en die daar te weinig voor terugkrijgen.

Ik herinner me deze post:

Kan je eens aankloppen bij haar baas met je klachten?
Het ding is dat zij op het werk ook nooit een evaluatie krijgt... En het dan melden (en kans dat ze weet dat het van mij komt) zou niet ten goede komen voor mijn evaluaties.
Dus eigenlijk is het hopen dat ze keer op keer dezelfde fout maakt en ze na nen tijd zeggen "doeikes ciaokes".
Nu, het geruststellende is dat veel directe collega's uit hun eigen zeggen "seg Gumball zijt gij de enige in uw ploeg dat werkt? Uw manager hebben we al weken niet gezien..en u zien/horen we bijna dagelijks. Die profiteert er wel nogal van"(een andere manager...)

Na de meeting is een andere manager zelfs effe zn gal over haar bij mij komen uitspuwen. "Wa is da toch met uw manager. Eerst te laat komen en dan zegt ze x en y. En altijd haar chill 'je m'en fou' gedrag alsof onze werkgever een pretpark is waar ge zomaar binnen en buiten gaat zonder regels te volgen"
Zelfs mn directe collega (werkt op zelfstandige basis) merkt ge day hij hetzelfde denkt, maar hij houdt zich wat in

Hoe wil je zeggen? Het loon voor de hogere niveau's is te laag voor wat ze moeten doen?
Tov de extra verantwoordelijkheid, extra "uren" en de "miserie" die er bij komt kijken wordt het extra nettoloon als niet echt significant gezien om het werk uit te voeren.

Zo ziet natuurlijk niet iedereen het. Maar zo zijn er wel.

Persoonlijk vind ik dat niet echt een probleem, omdat je nu toch niet de budgettaire noch de hiërarchische ruimte hebt om iedereen naar de hogere niveaus te moeten laten evolueren.

Maar het is dan ook evident wanneer je een persoon hebt die zo denkt. Dat die persoon al sneller gewoon het minimum gaat doen wat er voor zijn job nodig is.

Het ding is dat zij op het werk ook nooit een evaluatie krijgt... En het dan melden (en kans dat ze weet dat het van mij komt) zou niet ten goede komen voor mijn evaluaties.
Dus eigenlijk is het hopen dat ze keer op keer dezelfde fout maakt en ze na nen tijd zeggen "doeikes ciaokes".
Nu, het geruststellende is dat veel directe collega's uit hun eigen zeggen "seg Gumball zijt gij de enige in uw ploeg dat werkt? Uw manager hebben we al weken niet gezien..en u zien/horen we bijna dagelijks. Die profiteert er wel nogal van"(een andere manager...)

Na de meeting is een andere manager zelfs effe zn gal over haar bij mij komen uitspuwen. "Wa is da toch met uw manager. Eerst te laat komen en dan zegt ze x en y. En altijd haar chill 'je m'en fou' gedrag alsof onze werkgever een pretpark is waar ge zomaar binnen en buiten gaat zonder regels te volgen"
Zelfs mn directe collega (werkt op zelfstandige basis) merkt ge day hij hetzelfde denkt, maar hij houdt zich wat in
Dat gedrag zou bij mijn werkgever toch niet pakken en ook bij de klanten waar ik al projecten heb uitgevoerd. Die overleven maximaal één à anderhalf jaar in zo'n omgeving. Eerst opvolgen via verschillende overlegmomenten, case opmaken, officiële waarschuwingsbrief etc. En indien geen verbetering --> ontslag.

Ik werk in een multicultureel bedrijf als enige Belg en meer en meer begin ik me te ergeren aan het België bashen, Turkije als het beloofde land voor te stellen - yeah right, daarom dat 't nog altijd een derdewereldland is op vele vlakken met een dictator aan de macht die hyperinflatie veroorzaakte- en wat Italianen waaronder 1 moslima. Het thuiswerken was een verademing, nu erger ik me steeds dood hieraan + het geregelde Turks praten.

Ben ik nu eigenlijk een racist die uit de kast moet komen? Voor zoiets van werk veranderen lijkt overdreven, maar ja, overal is wat.

Ik werk in een multicultureel bedrijf als enige Belg en meer en meer begin ik me te ergeren aan het België bashen, Turkije als het beloofde land voor te stellen - yeah right, daarom dat 't nog altijd een derdewereldland is op vele vlakken met een dictator aan de macht die hyperinflatie veroorzaakte- en wat Italianen waaronder 1 moslima. Het thuiswerken was een verademing, nu erger ik me steeds dood hieraan + het geregelde Turks praten.

Ben ik nu eigenlijk een racist die uit de kast moet komen? Voor zoiets van werk veranderen lijkt overdreven, maar ja, overal is wat.
Is geen racisme he. Gewoon asociaal gedrag van uw collega's.

Lease policy zou vernieuwd worden, en ik moet wachten tot de nieuwe lease policy erdoor is.
Eerst werd er November gezegd, toen Januari.
Puntje bij paaltje hebben nog steeds niets.

Meanwhile rijd ik met een rental car richting Zwitserland, Oost Duitsland, Denemarken.
Allemaal zonder automaat en niet eens cruisecontrol (voor werk).

Lijkt erop dat ik nog een jaartje met de rental mag rondrijden. Die kost bijna €800pm excl brandstof per maand omdat ik los over de maximum kilometers ben per maand.
Vanuit HR oorverdovende stilte sinds mijn laatste vraag.

Terug
Bovenaan