Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik heb ooit een tijdje 2 gsm’s gehad, maar vond dat onhandig. Zeker in mijn huidige functie. Als tijdens mijn verlof het magazijn in brand staat of onze vrachtwagen de gracht in rijdt en een hoop chemicals lekt moet ik verwittigd kunnen worden. Ook zaken als bank approvals waar ik soms geen vervanging kan hebben als mijn back-up zelf verlof heeft…

Meeste collega’s (incl. mijn eigen manager) respecteren verlof, maar je hebt er altijd wel eens die geen benul hebben :unsure:
Je hebt gewoon 2 soorten mensen: mensen die het zich aantrekken en mensen die het zich niet aantrekken.

Vaak dat de mensen die het zich aantrekken ook van iets weten en die andere iets minder.
En die luxe groep (waar het fijn mee is te werken) wordt vaak voor eenzelfde functie iets beter vergoed, maar per uur genomen verdienen ze veel minder als de “ze betalen mij niet om om 21h s avonds mijn gsm op te nemen” collega.

Ik haat het dat goede presteerders altijd worden beloond met meer werk.

En dan lachen ze hier met het recht op deconnectie bij de overheid...
Deconnectie dan ook voor medewerkers die tijdens weekend/ verlof van leidinggevenden eigen verlofaanvragen zitten door te sturen?

Deze zaterdag whatsapp-berichtje : “ja Biljart, we zijn aan het kijken voor een vakantie, zou je eens kunnen kijken of ik verlof kan krijgen, we willen snel boeken?”

Dat komt dan van iemand die zelf strikt 9 to 5 werkt en waar je niks extra moet aan vragen.

Bericht als unread gelaten (ik had bericht gelezen omdat het op mijn startscherm kwam) want in de app niet geopend.
Dat ze maar een mail sturen.

Ik ga eerlijk zijn, was deze nu zelf altijd wat soepeler geweest op andere momenten, ik had wel gekeken als ik thuis was.
Je oogst wat je zaait. Sorry.

Een mevrouw die op zondag 26/12 via Immoweb en onze website info vraagt over één van onze projecten. Ik stuur haar op maandag 03/01 de info door. Haar antwoord: "Als jullie even snel bouwen als antwoorden op info aanvragen, belooft dat weinig goeds voor wat soort firma jullie zijn. Geen interesse meer."

Mensen hebben dus echt geen recht op (kerst)vakantie meer blijkbaar. Trut. :eviltongue:
"Mevrouw, tijdens het bouwverlof gunnen wij onze medewerkers effectief verlof, zodat ze tijdens de werkuren volop ten dienst zijn.

Kan u aan uw man laten weten dat de Jonagolds terug beschikbaar zijn in de Aldi?"

Ik vond mijn Macbookpro met vingerafdrukherkenning wel een verademing, maar als je helemaal opnieuw opstart moet je alsnog je paswoord opgeven. En dat is dan in qwerty-klavier omdat die default in qwerty staat. Eens aangelogd schakelt die automatisch over naar azerty en is dat ook zo als ik even uitlog en terug met paswoord wil inloggen ... :unsure: Ik zal het wellicht kunnen aanpassen, maar in qwerty weet ik de juiste tekens gelukkig staan dus bespaar ik me de moeite.

Vreemd. Ik heb ook een Macbook met querty-toetsenbord, maar staat wel ingesteld als azerty (als die op m'n bureau staat dan wordt die ook gewoon gebruikt met een los azertytoetsenbord.

Als ik opnieuw opstart dan kan ik mijn wachtwoord gewoon nog steeds in Azerty typen (zonder extern toetsenbord is dat dan uiteraard wel Azerty typen op Querty, dus wel even opletten met bepaalde tekens).

Meeste collega’s (incl. mijn eigen manager) respecteren verlof, maar je hebt er altijd wel eens die geen benul hebben :unsure:

Op vlak van verlof respecteren is thuiswerken wel een nadeel.
Tijdens groot verlof weten collega's wel dat ge in verlof zijt, maar als ik ergens gewoon een losse dag verlof heb ingezet dan gebeurt het ook wel eens geregeld dat ik telefoon van mijn collega krijg omdat er vlug even iets gevraagd moet worden en die daar niet bij stil stond dat ik op dat moment niet aan het werk ben. Meestal bel ik dan ook wel even terug omdat het mss toch iets "dringends" is, en als het echt maar iets kleins is dat gevraagd wordt dan is even antwoorden nu ook weer niet het einde van de wereld en is dat op minder dan een minuut doorgaans beantwoord. Echt fel storen doe ik me er dus niet aan, het is gewoon een klein ongemak dat er niet zou zijn als er gewoon fysiek wordt samengewerkt want dan valt het natuurlijk meteen op dat iemand niet aan het werk is die dag en dan zou er ook niet gebeld worden tenzij het écht iets heel dringends/belangrijks is.

Vandaag ne mail gekregen met gezaag. Ik vraag foto's, krijg ik een screenshot van een thumbnail doorgestuurd... En dan blijkt nog dat ik 1 van de punten al geadresseerd heb, een maand geleden.

Dan nog 2 bestellingen, 1 van november en 1 van begin december. Beiden niet in orde. De 1e heb ik vandaag voor gebeld en hadden ze zogezegd niet gekregen. De 2e was dringend en is nog niet in productie geplaatst...

Allé, hup...het nieuwe jaar is 7 werkdagen ver en onze vakbondssukkelaar heeft zich alweer ziek gemeld.
Maar jongen toch...
Ik versta niet waarom jullie, als het over misbruik gaat, die niet ontslaan. Zelfs al kan je dat misbruik niet bewijzen, kan je perfect een beschermd iemand ontslaan als hij regelmatig voor korte periodes ziek is (omwille van de verstoring van de arbeidsorganisatie)

Ik versta niet waarom jullie, als het over misbruik gaat, die niet ontslaan. Zelfs al kan je dat misbruik niet bewijzen, kan je perfect een beschermd iemand ontslaan als hij regelmatig voor korte periodes ziek is (omwille van de verstoring van de arbeidsorganisatie)

Eerst en vooral: ik ben een collega, geen werkgever dus ik kan de persoon in kwestie sowieso niet ontslaan.

Wat betreft het 'waarom': twee redenen:

1 - Ons bedrijf durft niet ingrijpen omdat men bang is voor sociale onrust doordat de vakbond de rangen gaat sluiten rond de desbetreffende persoon.
2 - Of het 'perfect' mogelijk een beschermd iemand te ontslaan is nog lang niet zeker. Ik denk dat veel werkgevers de zaak MACTac nog in het achterhoofd hebben, waarbij een pestende vakbondsafgevaardigde werd ontslagen en alsnog - met steun van de vakbond - een ontslagvergoeding van 250.000 euro uit de brand wist te slepen. De persoon in kwestie op ons bedrijf is meer dan 20 jaar in dienst dus ook hier zou de ontslagvergoeding flink kunnen oplopen.

Wat mijn collega's en ik echter niet verstaan is: waarom laat de vakbond iemand waarvan algemeen bekend is dat hij de kantjes ervan afloopt en zich totaal niks aantrekt van zijn collega's, toch toe op de verkiezingslijst? Onze ploegbaas heeft eens aan een andere afgevaardigde gevraagd waarom ze daar niks aan doen aangezien hij toch duidelijk het beschermde statuut misbruikt én op de koop toe zijn collega's nog eens het leven zuur maakt (zij zijn diegenen die overuren moeten maken om alles op te vangen). Antwoord van de afgevaardigde: daar kunnen wij niks aan doen want iedereen mag zich op de lijst zetten.
Wat me toch vreemd lijkt want een vakbond is zover ik weet een privé organisatie en kan weren wie ze wil (bijvoorbeeld mensen die zich verkiesbaar stellen op een lijst van het Vlaams Belang).
Wat er dus volgens mij gaat gebeuren is dat de vakbond in kwestie bij de volgende sociale verkiezingen de rekening gepresenteerd gaat krijgen. Want tsja, een vakbond zou er toch moeten zijn om de werkomstandigheden voor arbeiders te verbeteren....waarom zou je dan stemmen voor een vakbond die mensen beschermt die je werksfeer verpesten?

1 - Ons bedrijf durft niet ingrijpen omdat men bang is voor sociale onrust doordat de vakbond de rangen gaat sluiten rond de desbetreffende persoon.
2 - Of het 'perfect' mogelijk een beschermd iemand te ontslaan is nog lang niet zeker. Ik denk dat veel werkgevers de zaak MACTac nog in het achterhoofd hebben, waarbij een pestende vakbondsafgevaardigde werd ontslagen en alsnog - met steun van de vakbond - een ontslagvergoeding van 250.000 euro uit de brand wist te slepen. De persoon in kwestie op ons bedrijf is meer dan 20 jaar in dienst dus ook hier zou de ontslagvergoeding flink kunnen oplopen.

Wat mijn collega's en ik echter niet verstaan is: waarom laat de vakbond iemand waarvan algemeen bekend is dat hij de kantjes ervan afloopt en zich totaal niks aantrekt van zijn collega's, toch toe op de verkiezingslijst? Onze ploegbaas heeft eens aan een andere afgevaardigde gevraagd waarom ze daar niks aan doen aangezien hij toch duidelijk het beschermde statuut misbruikt én op de koop toe zijn collega's nog eens het leven zuur maakt (zij zijn diegenen die overuren moeten maken om alles op te vangen). Antwoord van de afgevaardigde: daar kunnen wij niks aan doen want iedereen mag zich op de lijst zetten.
Wat me toch vreemd lijkt want een vakbond is zover ik weet een privé organisatie en kan weren wie ze wil (bijvoorbeeld mensen die zich verkiesbaar stellen op een lijst van het Vlaams Belang).
Wat er dus volgens mij gaat gebeuren is dat de vakbond in kwestie bij de volgende sociale verkiezingen de rekening gepresenteerd gaat krijgen. Want tsja, een vakbond zou er toch moeten zijn om de werkomstandigheden voor arbeiders te verbeteren....waarom zou je dan stemmen voor een vakbond die mensen beschermt die je werksfeer verpesten?

1. Er zijn mogelijkheden om hierover in contact te treden met de vakbondssecretaris. Ik heb al weet van akkoorden met de vakbond om een ontslag van een delegee niet aan te vechten.
2. De zaak MACTac is verloren door de werkgever omdat de werkgever mensen om dringende reden ontslaat, maar al lang van de feiten op de hoogte was, dus kan het per definitie geen dringende reden zijn. Het was dus een puur juridische kwestie en ging niet over het feit of de vakbondsafgevaardigde nu iets mis had gedaan of niet. Ik vind het zelf ook jammer dat de vakbond in deze dan nog die mensen verdedigt, want imho staan ze niet voor wat wij voor staan, maar blijkbaar heeft men geoordeeld dat men élk ontslag van een vakbondsafgevaardigde dat juridisch onterecht is, ook moet aanvechten.

En waarom zo'n mensen op de lijst staan: enkele mogelijkheden:
- men vindt niemand die bekwaam is. Dan is de vakbond al blij dat ze IEMAND kunnen op een lijst zetten
- de hoofddelegee vindt het niet erg dat die mensen erbij komen. De vakbondssecretaris kent niet iedereen en volgt dus het oordeel van de hoofddelegee. Als er volk genoeg is, zal die hoofddelegee wel zijn voorkeur mogen uitspreken.

Voor alle duidelijkheid: mensen kunnen zichzelf NOOIT op een lijst zetten zonder akkoord van 1 van de erkende vakbonden. En in dit geval hoefter geen ontslagvergoeding, wel een opzegtermijn (die je in deze mss uitbetaalt, daar kan ik de werkgever wel in volgen dat dit een noodzakelijke kost is om de werking van het bedrijf te garanderen)

Terug
Bovenaan