Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Daar is geen speciale aanvraag voor ofzo, als je dat bedoelt? Gewoon aanvragen zoals je gewoon velof aanvraagt. Je wel houden aan de regels binnen je opzegtermijn, natuurlijk.
Basically:
  • Je volgt geen outplacementbegeleiding en hebt een opzegtermijn van 26 weken, of minder.
    Dan krijg je één dag (of twee halve dagen) sollicitatieverlof per week gedurende heel je opzegtermijn.
  • Je volgt geen outplacementbegeleiding en hebt een opzegtermijn van meer dan 26 weken.
    Dan krijg je tijdens de eerste weken van je opzegtermijn een halve dag sollicitatieverlof per week. Vanaf de laatste 26 weken heb je recht op één dag (of twee halve dagen) per week.
  • Je volgt outplacementbegeleiding.
    Dan mag je gedurende de volledige duur van je opzeg één dag (of twee halve dagen) per week afwezig zijn. Opgelet: je moet de outplacementbegeleiding wel tijdens je sollicitatieverlof volgen. Ze komt er dus niet bovenop.
Klopt, maar ik kreeg te horen dat ik met outplacement in het begin maar een halve dag sollicitatie verlof mag aanvragen en dan vanaf de laatste 26 weken een hele.

Wij moeten ons verlof digitaal aanvragen via een registratie systeem. Echter heeft men bij mij de optie om verlof aan te vragen verwijderd uit het systeem.

Klopt, maar ik kreeg te horen dat ik met outplacement in het begin maar een halve dag sollicitatie verlof mag aanvragen en dan vanaf de laatste 26 weken een hele.

Wij moeten ons verlof digitaal aanvragen via een registratie systeem. Echter heeft men bij mij de optie om verlof aan te vragen verwijderd uit het systeem.
Omdat verlof je opzegperiode zou verlengen.
Ik zou gewoon telkens de week vooraf een mail sturen naar iedereen in cc die er enig belang bij kan hebben: Beste, volgende week op die dag neem ik sollicitatieverlof.
De werknemer heeft de beslissende stem wanneer het soll.verlof wordt opgenomen dus meer moet dat niet zijn, gewoon een melding. @JPV zijn er in zijn geval instinkers?

Als je het niet wekelijks opneemt, ben je het kwijt. Ik heb wel op papier laten zetten dat ik het allemaal opneem op het einde van mijn opzeg om die periode te verkorten. Mits toestemming van de werkgever, kan dat ook. Maar ik denk niet dat dat is wat je wil?

Omdat verlof je opzegperiode zou verlengen.
Ik zou gewoon telkens de week vooraf een mail sturen naar iedereen in cc die er enig belang bij kan hebben: Beste, volgende week op die dag neem ik sollicitatieverlof.
De werknemer heeft de beslissende stem wanneer het soll.verlof wordt opgenomen dus meer moet dat niet zijn, gewoon een melding. @JPV zijn er in zijn geval instinkers?

Als je het niet wekelijks opneemt, ben je het kwijt. Ik heb wel op papier laten zetten dat ik het allemaal opneem op het einde van mijn opzeg om die periode te verkorten. Mits toestemming van de werkgever, kan dat ook. Maar ik denk niet dat dat is wat je wil?
Het gaat er mij gewoon om dat ge constant moet vechten voor uw rechten, terwijl ik eigenlijk gewoon rust wil.

@JPV sollicitatieverlof is dat enkel voor fysieke sollicitaties? Want zou volgende week al een kennismakingsgesprek telefonisch hebben. En hoe moet ik dan bewijzen dat het effectief over een sollicitatie gaat.

Het gaat er mij gewoon om dat ge constant moet vechten voor uw rechten, terwijl ik eigenlijk gewoon rust wil.

@JPV sollicitatieverlof is dat enkel voor fysieke sollicitaties? Want zou volgende week al een kennismakingsgesprek telefonisch hebben. En hoe moet ik dan bewijzen dat het effectief over een sollicitatie gaat.
Niet.
Jij moet niets bewijzen, je kan dit gebruiken om je cv op te stellen, te surfen op de VDAB-website,....

@Topgear
Hier ook byod, MAAR vanaf je beslist om er werkgegevens mee te raadplegen (Outlook, onedrive, teams, etc) moet het toestel een intune MDM/MAM policy krijgen en dus in AzureAD geregistreerd staan.
Zo kan men bvb vanop afstand je toestel wipen wanneer dat gestolen zou worden.
Nogal logisch ook als het toestel toegang heeft tot bedrijfskritische data...

Verder volledig gescheiden van de privégegevens.

Meer info:

Edit: Gines was me al voor.

Laatst bewerkt:
Allee, een collega gaat vorig weekend op bezoek bij ne andere collega.
Maandag hoort hij dat die ene collega besmet was met corona.
Dinsdag voelt de collega zich niet goed maar komt toch gewoon werken.

Echt serieus, dat is nu al de zoveelste keer dat mensen gewoon faliekant hun voeten eraan vegen.
Er hebben er al 2 in het ziekenhuis mee gelegen, 2 familieleden van collega's aan overleden en toch doen die maar lustig door. :wallbash:

Allee, een collega gaat vorig weekend op bezoek bij ne andere collega.
Maandag hoort hij dat die ene collega besmet was met corona.
Dinsdag voelt de collega zich niet goed maar komt toch gewoon werken.

Echt serieus, dat is nu al de zoveelste keer dat mensen gewoon faliekant hun voeten eraan vegen.
Er hebben er al 2 in het ziekenhuis mee gelegen, 2 familieleden van collega's aan overleden en toch doen die maar lustig door. :wallbash:
Je zou een hall of shame moeten maken op het werk. En een Darwin award geven als er eentje wordt opgenomen in het ziekenhuis.

Uw telefoonnummer heeft dan ook niks te maken met uw smartphone. Zij kunnen enkel zaken aanpassen/zien op uw smartphone als je uw werkaccount toevoegt op uw smartphone. Pas dan worden er policies getriggerd die afgedwongen worden op uw smartphone (zoals bv. verplichte pincode, verplichte apparaatbeheerder). En als ze Microsoft Intune gebruiken, dan krijg je ook 2 omgevingen en hebben ze enkel toegang tot de werkomgeving.

Natuurlijk gaan ze wel kunnen zien naar welke nummers je belt en hoelang, maar dat is niet via uw smartphone maar via de provider portal.

@Topgear
Hier ook byod, MAAR vanaf je beslist om er werkgegevens mee te raadplegen (Outlook, onedrive, teams, etc) moet het toestel een intune MDM/MAM policy krijgen en dus in AzureAD geregistreerd staan.
Zo kan men bvb vanop afstand je toestel wipen wanneer dat gestolen zou worden.
Nogal logisch ook als het toestel toegang heeft tot bedrijfskritische data...

Verder volledig gescheiden van de privégegevens.

Meer info:

Edit: Gines was me al voor.

Bedankt allebei. Ik weiger om mails en teams van het werk op mijn privé gsm te raadplegen en na het lezen van jullie posts hou ik dat zo aan.
Als het dringend is moeten ze maar bellen of een berichtje sturen. Ook beter om te deconnecten.

Collega's die aandringen op een vergadering zo snel mogelijk, dan naar die vergadering hun kat sturen en niet eens verwittigen. Respectloos.
Ik heb wel meer te doen dan wachten.

Smartphone van het werk gekregen. Ik vond het al irritant dat de security policy me verplichtte om telkens te moeten inloggen met een pincode terwijl ik de optie "vegen" veel beter vind, maar nu wil de security policy ook nog dat ik om de zoveel tijd mijn pincode vervang. Dit keer mét een letter zodat het ingaveveld een stuk kleiner wordt omdat er ook het ganse alfabet bij moet in plaats van enkel een numpad. Volgende keer vragen naar een gsm die mijn vingerafdruk kan scannen.

Die irritatie kan ik doortrekken naar de regelmatige vraag naar paswoordaanpassingen op de laptop. Veiligheid, blablabla, ik snap dat ergens wel. Maar op den duur is je inspiratie op en begin je die paswoorden te noteren op een post-it wat ook niet de bedoeling is.

Ik klink als een oude vent, niet?
Paswoordmanager. Ik zat in dezelfde situatie als u en was heel dat gedoe kostbeu.
Heeft wel even geduurd voor ik eraan gewend was maar nu kan ik niet meer zonder paswoordmanager.
Ik gebruik lastpass. Die zijn natuurlijk betalend geworden net toen ik eraan gewoon was. Heb nu een family en deel de kosten.

Smartphone van het werk gekregen. Ik vond het al irritant dat de security policy me verplichtte om telkens te moeten inloggen met een pincode terwijl ik de optie "vegen" veel beter vind, maar nu wil de security policy ook nog dat ik om de zoveel tijd mijn pincode vervang. Dit keer mét een letter zodat het ingaveveld een stuk kleiner wordt omdat er ook het ganse alfabet bij moet in plaats van enkel een numpad. Volgende keer vragen naar een gsm die mijn vingerafdruk kan scannen.

Die irritatie kan ik doortrekken naar de regelmatige vraag naar paswoordaanpassingen op de laptop. Veiligheid, blablabla, ik snap dat ergens wel. Maar op den duur is je inspiratie op en begin je die paswoorden te noteren op een post-it wat ook niet de bedoeling is.

Ik klink als een oude vent, niet?
Je bent niet alleen.

En als IT'er heb je nog meer paswoorden en codes aan uw hoofd, dat je het soms door en door kotsbeu bent.

Mensen worden slaven van tech en security shit.

Impulsen.
"Probeer dit, probeer dat, ah ja zo werkt dat weer."
"Ah ja en dat werkt enkel daarop."

En het wordt alleen nog maar erger in de toekomst.

Je bent niet alleen.

En als IT'er heb je nog meer paswoorden en codes aan uw hoofd, dat je het soms door en door kotsbeu bent.

Mensen worden slaven van tech en security shit.

Impulsen.
"Probeer dit, probeer dat, ah ja zo werkt dat weer."
"Ah ja en dat werkt enkel daarop."

En het wordt alleen nog maar erger in de toekomst.
Ik vond mijn Macbookpro met vingerafdrukherkenning wel een verademing, maar als je helemaal opnieuw opstart moet je alsnog je paswoord opgeven. En dat is dan in qwerty-klavier omdat die default in qwerty staat. Eens aangelogd schakelt die automatisch over naar azerty en is dat ook zo als ik even uitlog en terug met paswoord wil inloggen ... :unsure: Ik zal het wellicht kunnen aanpassen, maar in qwerty weet ik de juiste tekens gelukkig staan dus bespaar ik me de moeite.

Ik vond mijn Macbookpro met vingerafdrukherkenning wel een verademing, maar als je helemaal opnieuw opstart moet je alsnog je paswoord opgeven. En dat is dan in qwerty-klavier omdat die default in qwerty staat. Eens aangelogd schakelt die automatisch over naar azerty en is dat ook zo als ik even uitlog en terug met paswoord wil inloggen ... :unsure: Ik zal het wellicht kunnen aanpassen, maar in qwerty weet ik de juiste tekens gelukkig staan dus bespaar ik me de moeite.
Haha, nu wij kunnen er nog aan uit na soms een uur kloten.

Maar er zijn veel mensen, die in het dagdagelijkse leven er niet meer aan uit geraken.

Onlangs op de radio over de IT-kloof.

Veel gemeentes organiseren opleidingen voor mensen die dan leren werken met IT-stuff.
Ook jonge mensen komen daar dus op af.
Maar velen haken blijkbaar af, houden het niet lang vol.

---

Ook werkgevers worden meer eisend naar hun IT-personeel toe.

Ooit eens gesolliciteerd.

Meteen een programmeertest, zonder enige blabla introductie, ok...

Was een laptop zonder muis, en een basic versie van java zonder al de libraries die je standaard gebruikt.

Ik vroeg: "kan ik geen muis krijgen?"

"Ah nee, dat is een onderdeel van de test."

Echt f*cking waar. Ik haat dat touchpadding.

Een muis, een muis.....

Ze verwachten robotjes die massief veel impulsen kunnen slikken en 8 uur lang focus houden.

Laatst bewerkt:
Vandaag aanvraag gesprek gehad IVM ontslag. Niet met iemand van de raad van bestuur, niet met mijn directe leidinggevende, maar met een collega.

Die collega die mij beschuldigd van pestgedrag en als motivering voor mijn ontslag wordt gebruikt.

Als ik haar hiermee confronteer weet ze natuurlijk van niets.
En het wordt mooier.

Vandaag staat de collega met tranen in haar ogen voor mij als ik laat weten dat ik niet aanwezig zal zijn bij de startvergadering, aangezien ik daar toch niets meer te zoeken heb.

Bijkomen stond ze in voor de catering van de vergadering en heeft ze speciaal voor mij een taartje gekocht.

En dan moet ik toch echt wel veel moeite doen om mij in te houden.

Ik zelfs op het moment de zever van @kay-gell zijn werk kunnen verdragen dan dit.

En het wordt mooier.

Vandaag staat de collega met tranen in haar ogen voor mij als ik laat weten dat ik niet aanwezig zal zijn bij de startvergadering, aangezien ik daar toch niets meer te zoeken heb.

Bijkomen stond ze in voor de catering van de vergadering en heeft ze speciaal voor mij een taartje gekocht.

Ik zelfs op het moment de zever van @kay-gell zijn werk kunnen verdragen dan dit.
Amai die hypocrisie. Hoe die met zichzelf kan leven.

En het wordt mooier.

Je hebt dat toch gewoon aanvaard en dat vlak in haar gezicht gesmeten?

200.gif

Wat een kalle.

Terug
Bovenaan