Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

dat callback systeem van proximus :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

ik bel naar de corporate helpdesk en leg ons probleem uit:

ha maar meneer, we zien dat u fiberklant bent, ik ga een callback programmeren binnen het kwartier dat iemand van de goeie dienst u terugbelt.

20 min later telefoon van proximus
madameke aan de lijn: mag ik uw klantnummer even?

ik geef dat door

ha, meneer, ik zie dat u fiber klant bent, ik ga u moeten laten terugbellen via automatische callback

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

De grootste fiber humblebrag ooit

In de meeste gevallen is zo'n cafetariaplan idd brutoloon dat je inwisselt tegen een voordeel. Bv. bij vorige werkgever kon je extra verlofdagen, smartphone, laptop ed kopen met je 13e maand. Merk/model is te kiezen.
Huidige werkgever: smartphone is deel van verloningspakket (enkel VAA te betalen). Merk/model is dus ook niet te kiezen.
Snap het voordeel eigenlijk niet. Ik heb nu géén eindejaarspremie en ik moet nog 600 euro bijbetalen voor een iPhone die 1250 euro in de winkel kost :unsure:

Snap het voordeel eigenlijk niet. Ik heb nu géén eindejaarspremie en ik moet nog 600 euro bijbetalen voor een iPhone die 1250 euro in de winkel kost :unsure:

Hier kon je bv dat budget combineren met het jaarlijks smartphone budget.

Dus vroeger kon je een smartphone kopen van het werk maximum 350 euro het model lag eigenlijk al vast, daarna kon je via het flex income plan dan geld bijleggen van je eindejaarspremie en zo een duurder model kopen.

Hier kon je bv dat budget combineren met het jaarlijks smartphone budget.

Dus vroeger kon je een smartphone kopen van het werk maximum 350 euro het model lag eigenlijk al vast, daarna kon je via het flex income plan dan geld bijleggen van je eindejaarspremie en zo een duurder model kopen.
Dan is dat inderdaad interessant

Ik heb dat toen ook uitgerekend en dat was niet zo interessant, want er kwam dan nog een verplichte verzekering erbovenop bij mijn vorige werkgever + keuzemogelijkheden waren voor mij te duur en beperkt. Extra verlofdagen of firmawagen werd toen blijkbaar wel veel gekozen volgens HR.

Ze passen eigenlijk gewoon het principe van een bedrijfswagen toe: brutoloon opgeven en je wordt op VAA belast (dikwijls beperkt en dus voordeliger). Terwijl privé moet je dat met uw nettoloon betalen.

Maar als je hierdoor een veel duurder model zou nemen, en er allemaal constraints zijn, dan verdwijnt dat voordeel snel.
Typische constraint is dikwijls ook bv. dat je in dienst moet blijven, of dat je het contract (voor smarphone/wagen/...) moet afkopen als je vertrekt voor uw 3/4/5 jaar voorbij zijn.

Wel vreemd dat je bovenop uw 13e maand (volledige?) nog moet bijleggen. Die kost wordt normaal verdeeld over 3 jaar.

Collega's die altijd alles met financiële implicaties maar op het laatste moment van het jaar regelen, terwijl er al in mei akkoord van hogeraf was. Andere collega's die meer uitgeven dan afgesproken en eens niets laten weten.

Dat soort systemen zijn vooral handig om noodzakelijke aankopen met uw brutoloon/13de maand te doen. Of door dat te steken in één van de voordelen die uw bedrijf aanbiedt. Ik kan extra warranten bijkopen tegen een voordelige prijs op die manier bijvoorbeeld.

Cafetariaplannen zijn interessant als je boven het pensioenplafond zit (4500 eur bruto incl premies).
Eronder heb je elke euro toch nodig voor uw pensioen.
Maar wie erboven zit en een bonus krijgt (die anders plat belast wordt) is dat wel super interessant.

Gaan shoppen met uw dertiende maand is leuk, maar bij mij bv komen mijn brandverzekering en familiale en SSV in december. Ik ben blij dat ik mijn 13e maand gewoon nog overheb cash (oké, ik moet hem wel laten uitkeren, maar ik heb ruimte).
December is ook gewoon een dure maand. Beetje cash die dagen is steeds welkom.
Gelukkig is mijn bonus groot genoeg om voldoende budget te hebben om te kiezen in de shop.

Verder zit de sociale zekerheid toch ook met argusogen naar die plannen te kijken omdat ze zeer veel inkomsten mislopen.
Elk jaar vallen er wel een paar voordelen weg uit de “cafetariaplanshop” van bv SD Worx omdat het niet meer mag.
Ik weet niet wat de toekomst is van deze plannen? @JPV zal daar wellicht een betere kijk op hebben, maar dat is ook zo een fiscale koterij die meer en meer in het vizier zal komen.
Wie budgettair kan neemt trouwens vaak gewoon een auto via zo een cafetariaplan, maar in deze huidige tijden?

Laatst bewerkt:
Brief gekregen van pensioenplan van mijn vorig werk. Er staat daar meer dan 6000€ aan de kant. @JPV bestaat er een manier om dat te kunnen krijgen? Ik vermoed van niet?

Ik kan er nu leukere dingen mee doen dan het daar te laten staan om dan dood te vallen aan mijn 55ste en het nooit te zien.

Blijkbaar kan ik het ook niet overnemen naar het pensioenplan van mijn nieuw werk aangezien ik van arbeider naar bediende gegaan ben..

Brief gekregen van pensioenplan van mijn vorig werk. Er staat daar meer dan 6000€ aan de kant. @JPV bestaat er een manier om dat te kunnen krijgen? Ik vermoed van niet?
enkel indien je pensioenplan het toelaat kan je verbouwingen doen met dat geld. Er zit wel een kost aan die niet klein is. Bezin voor je begint :).
straight_six zei:
Blijkbaar kan ik het ook niet overnemen naar het pensioenplan van mijn nieuw werk aangezien ik van arbeider naar bediende gegaan ben..
is wel vreemd. Maar op zich niet erg als dit zo is, want het is beter om je pensioensparen te spreiden.

dat callback systeem van proximus :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

ik bel naar de corporate helpdesk en leg ons probleem uit:

ha maar meneer, we zien dat u fiberklant bent, ik ga een callback programmeren binnen het kwartier dat iemand van de goeie dienst u terugbelt.

20 min later telefoon van proximus
madameke aan de lijn: mag ik uw klantnummer even?

ik geef dat door

ha, meneer, ik zie dat u fiber klant bent, ik ga u moeten laten terugbellen via automatische callback

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Ze hebben ne real life Vindaloop gemaakt.

Cafetariaplannen zijn interessant als je boven het pensioenplafond zit (4500 eur bruto incl premies).
Eronder heb je elke euro toch nodig voor uw pensioen.
Maar wie erboven zit en een bonus krijgt (die anders plat belast wordt) is dat wel super interessant.
Bij mijn vorige werkgever had dat geen invloed op uw officieel brutoloon dat gebruikt wordt voor pensioen, uitkering etc. Ook stortingen in de groepsverzekering werden op basis van uw origineel brutoloon gedaan.
Puur bruto/netto verhaal vs VAA waar je op kon inspelen.

Ik ben werkzaam als System Engineer voor een groter bedrijf.
Het fulltime thuiswerken icm lage werklast begint bij momenten mentaal zwaar door te wegen waardoor ik mij geregeld een fraud voel.
Er is altijd wel iets te doen of iets kan geoptimaliseerd worden, maar als je daar in de praktijk bijna niets van gaat merken, haal je daar al snel geen voldoening meer uit of stel je die zaken uit. Van 's ochtends tot 's avonds achter dat computerscherm zitten zuigt bij momenten alle leven uit mij. Ik mis de impact die ik op het bedrijf kan hebben, waardoor ik steeds minder gemotiveerd ben om het beste van mezelf te geven.

Geregeld ben ik jaloers op mensen met een actieve job buitenshuis, maar het gras is altijd groener aan de overkant zeker?

Geregeld ben ik jaloers op mensen met een actieve job buitenshuis, maar het gras is altijd groener aan de overkant zeker?
Het gras is inderdaad altijd groener. Op dat moment ga je ook weer andere zaken vinden om over te klagen. Het volk waar je buitenshuis bijzit, het weer dat de koud is en het wel fijn zou zijn om thuis te werken binnen in je eigen huis. Het gaat altijd wel iets zijn. Uiteindelijk moeten we allemaal maar doen waar we ons goed bij voelen.

Het gras is inderdaad altijd groener. Op dat moment ga je ook weer andere zaken vinden om over te klagen. Het volk waar je buitenshuis bijzit, het weer dat de koud is en het wel fijn zou zijn om thuis te werken binnen in je eigen huis. Het gaat altijd wel iets zijn. Uiteindelijk moeten we allemaal maar doen waar we ons goed bij voelen.

Ik heb soms ook dat gevoel dat ik es wat meer wil buiten werken. En toen zag ik het werkvolk van de firma die de voorbije maand in mijn tuin gewerkt heeft in de regen/modder/kou...

pas :p

Heel eerlijk, er is me al 2x voorgesteld om van thuis uit te werken, 2x gezegd dat ik dat absoluut niet zie zitten.
Gezegd dat ik veel te snel afgeleid zou worden en veel minder productief zou zijn en mentaal simpelweg zou verwelken als ik mijn huis niet meer uit zou moeten komen.
Gelukkig heb ik die "keuze" wel nog in de zorg, maar fysiek naar mijn werk gaan, heb ik wel echt nodig.
Die singles die kampen met mentale issues icm thuiswerk, ik snap het volledig en ben doodgelukkig dat ik eraan kan ontsnappen!

Discussie met een collega.

Die vindt het belachelijk dat café’s wel nog open zijn maar thuiswerk verplicht waar kan.
Ik vraag of ze liever heeft dat de horeca dan dicht gaat?
En leg uit dat thuiswerk waar kan geen of beperkte economische impact heeft. Terwijl de horeca sluiten veel erger is.

“Ah waarom hebben we dan wél een kerstfeestje gehouden terwijl dat niet mag?”

"De initiële bedoeling was om uit te gaan eten maar dat hebben we afgeschaft. Dus zijn we bij het café langs buiten gaan staan aan de staantafels daar met vuurtjes."
Ik leg haar uit dat er wel een héél besmettingsverschil is buiten dan 8 uur binnen bij mekaar zitten in een afgesloten ruimte .
(Dat zijn dezelfden die dan de CO2-meters uittrekken als die piepen)
En nog is die lastig.

Ik krijg echt hoofdpijn van sommige mensen.

Terug
Bovenaan