Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Neeje dat was de werkwijze in de privé.

De werkwijze als statutair ambtenaar is :

Plan een bepaald uur voor mailafhandeling
1) skim de tekst -> beslis of je delegeert, delete of handelt
2) bij handel -> zet die aan de kant en geef prioriteitennummer
3) bij delegeer -> geef die aan uw collega/persoon die voor u werkt of...
4) bij delete -> geen actie te ondernemen, dus onbelangrijk delete of archiveer
5) doe volgende
6) bij laatste handel alles af in functie van prioriteit of indien tijd om, rest voor volgende mailafhandelingmoment
7) doe uw normale taken
8) vertrek naar huis om 17h, kom thuis aan om 18h30. Maak uw eten.
9) 19h met het bord voor u, handel de mails af die je aan de kant had gezet
10) 22h tijd voor 1 uur TV en slapen.

Dat was de laatste 10j mijn manier van werken als statutair ambtenaar :p.

Thuis in je vrije tijd mails zitten afhandelen is dat courant voor ambtenaren?

Thuis in je vrije tijd mails zitten afhandelen is dat courant voor ambtenaren?
Niet voor alle ambtenaren.
Maar meeste van mijn collega's doen het wel, alleen niet in diezelfde mate. Bij contractuelen kom je dit echter helemaal niet tegen (allez dat is mijn ervaring).

Je hebt statutairen die gewoon hun uurtjes doen en bij de prikklok staan te wachten om uit te prikken. Maar sinds de introductie van de nieuwe generatie is die focus er een beetje uit, en zien ze het eerder als een goede balans. Ergo hun uren doen met daarnaast eens hier en daar een half uur of zo als ze thuis zijn om iets dringends of belangrijks af te handelen. Of flexibiliteit, dat ze 30 minuten vroeger vertrekken dan normaal (want snelle verbinding naar huis, of anders moeten ze 1 uur wachten) en dat ze van thuis dan nog wat afhandelen (dan kan dat 30 minuten zijn, maar ook 60 minuten of zelfs maar 20 minuten)

Daarnaast heb je dan de uitzonderingen die werk naar hun toe zuigen, en die blijven geven. Zo zitten er in elke overheidsdienst wel een aantal. En ik heb zo een paar collega's in Wallonië, Brussel en Vlaanderen zitten. Waar je s'avonds een vraag over een dossier stelt om 19h, en je een duidelijk antwoord krijgt tegen 20h. Mijn chef is zo vb ook iemand.
Maar dat principe bestond vroeger ook hoor. Uiteindelijk als je u zo gedroeg in de privé, en je voelt u goed op uw werk, dan gedraag je u zo ook als ambtenaar. Allez zo komt dat toch over.

Niet voor alle ambtenaren.
Maar meeste van mijn collega's doen het wel, alleen niet in diezelfde mate. Bij contractuelen kom je dit echter helemaal niet tegen (allez dat is mijn ervaring).

Je hebt statutairen die gewoon hun uurtjes doen en bij de prikklok staan te wachten om uit te prikken. Maar sinds de introductie van de nieuwe generatie is die focus er een beetje uit, en zien ze het eerder als een goede balans. Ergo hun uren doen met daarnaast eens hier en daar een half uur of zo als ze thuis zijn om iets dringends of belangrijks af te handelen. Of flexibiliteit, dat ze 30 minuten vroeger vertrekken dan normaal (want snelle verbinding naar huis, of anders moeten ze 1 uur wachten) en dat ze van thuis dan nog wat afhandelen (dan kan dat 30 minuten zijn, maar ook 60 minuten of zelfs maar 20 minuten)

Daarnaast heb je dan de uitzonderingen die werk naar hun toe zuigen, en die blijven geven. Zo zitten er in elke overheidsdienst wel een aantal. En ik heb zo een paar collega's in Wallonië, Brussel en Vlaanderen zitten. Waar je s'avonds een vraag over een dossier stelt om 19h, en je een duidelijk antwoord krijgt tegen 20h. Mijn chef is zo vb ook iemand.
Maar dat principe bestond vroeger ook hoor. Uiteindelijk als je u zo gedroeg in de privé, en je voelt u goed op uw werk, dan gedraag je u zo ook als ambtenaar. Allez zo komt dat toch over.
Bij ons is dat ook zo (FED). Vaak zie ik mails verschijnen verstuurd tijdens de avond of op heel vroege tijdstippen. Als ikzelf mails stuur om 19u-20u krijg ik vaak dezelfde avond nog antwoord.
Daarnaast wordt dit wel gecompenseerd door wat later te beginnen of vroeger te vertrekken of tijdens de uren naar de garage te gaan, etc..

ISO, synoniem voor bullshitjobs.
op mijn vorig werk was de ISO controleur die kwam een ex beenhouwer.. Die kwam dan controleren of een elektronicabedrijf hun werk volgens de regels deed.

Ze zouden op zijn minst toch mogen een opleiding genoten hebben voor de bedrijven die ze controleren. No way dat dat bedrijf ooit een ISO certificaat zou halen.

Echter, op 'projecten' is dat heel zeldzaam dat je een werkje van 5 minuten hebt natuurlijk. 't Is eerder bij support dat je kortere calls kunt krijgen.
bwah, veel van mijn projecten zijn veel heen en weer met klant. Daar zitten veel gevallen van 'mail met credentials gekregen --> proberen --> werkt niet --> "je bent x of y vergeten doen" --> wachten op nieuwe mail' En in veel gevallen is die nieuwe mail dan 1 of 2 dagen later.

Ik denk dat ik vandaag 'iets' gedaan heb voor 12 verschillende projecten.

bwah, veel van mijn projecten zijn veel heen en weer met klant. Daar zitten veel gevallen van 'mail met credentials gekregen --> proberen --> werkt niet --> "je bent x of y vergeten doen" --> wachten op nieuwe mail' En in veel gevallen is die nieuwe mail dan 1 of 2 dagen later.

Hangt ook af van hoeveel projecten je hebt hé.

Ik heb een jaar gehad waarbij ik 500 projecten had (zonder degene die ik ging opstarten het jaar erop, of nog afsluit zaken deed van het jaar ervoor). Dan kun je moeilijk 1 uur aan elk project dediceren op een dag. Zwijg stil dat ik mij ga bezig houden met een lijst te gaan updaten waarbij ik de tijd ga zetten aan welk dossier ik allemaal tijd heb gestoken op die dag.

Willen ze zo'n micromanagement, dan zoeken ze maar iemand anders.

Goh ... in veel gevallen is het zo dat je wel meer werk hebt aan een project als er nog communicatie heen & weer gaat rondom credentials.
Maar idd, 'k heb ook al projecten gehad die pretty much 'vast zitten' zonder bepaalde resources & dan krijg je een mail, bv. met credentials, probeer je & merk je op dat het ni marcheert, dus mail terug, etc.

Mor soit, meestal is dat een 'lopend project', met verschillende componenten, waarvan dan gewoon een 'stukje' vast zit & doe je gewoon verder aan dat zelfde project, maar dan aan iets anders.

Bookingsgewijs is er dan (meestal) geen issue, blijft zelfde klant (meestal, want sommige klanten hebben meerdere projecten, maar in zulk een gevallen ga ik voor 10 minuten, dus een kwartier, op een ander project van een klant waar ik al op werk wel eens cheaten & gewoon op huidige project blijven door boeken).
Ideaal zijn de klanten die gewoon alles op 1 project boeken/factureren. Waren ze maar allemaal zo gemakkelijk. :sneaky:

Hangt ook af van hoeveel projecten je hebt hé.

Ik heb een jaar gehad waarbij ik 500 projecten had (zonder degene die ik ging opstarten het jaar erop, of nog afsluit zaken deed van het jaar ervoor). Dan kun je moeilijk 1 uur aan elk project dediceren op een dag. Zwijg stil dat ik mij ga bezig houden met een lijst te gaan updaten waarbij ik de tijd ga zetten aan welk dossier ik allemaal tijd heb gestoken op die dag.

Willen ze zo'n micromanagement, dan zoeken ze maar iemand anders.
Ja, maar ook geen dag op een jaar per project. Als je echt 500 projecten hebt kan je op een heel jaar geen enkele dag spenderen aan elk project, want een jaar heeft geen 500 dagen.
Dus dan kan het niet anders dan dat dit eerder kleine werkjes zijn dat je daar aan hebt, zo hier en daar even.

Dat zal bij ons meer dan waarschijnlijk zelfs geen project meer zijn, maar gewoon een klant met een support contract die naar de support dienst kan bellen. Daar hebben we meerdere personen die hun kunnen opvangen (& naar ons door sturen indien nodig, of naar sales indien het eerder wijzigingen of nieve features zijn).

Als ik spreek over een 'actief project', dan zien we dat ook wel als meer dan een half uurtje scope.

Mor soit ... het is bij ons dus ook niet anders dat elk kwartier geboekt moet worden op een welbepaald project. En ik heb effectief al dagen gehad waar ik met 15 blokskes in mijnen agenda stond die elk apart moesten ingeboekt worden.

Nuja ... support heeft het in principe veel erger eh, want die hebben constant van die kleinere tijdsblokken in te boeken. Want uiteraard zijn zij niet 'uitgezonderd'. Echter voor hun is het eerder case management e.

enen dag per week naar kantoor (allemaal te traceren in een online kalender), er zouden 5 mensen moeten zijn op kantoor.
enkel ik (wandelafstand) en ene die 2u enkel moet rijden zijn er en die vertrekt terug op de middag.
voor de niet hier gekomen dus, jammer want een collega zou mij wat grammetjes geven voor int verlof te relaxen.

edit: de collega in kwestie is gearriveerd het moment ik terug thuis was, komt de kruiden nabrengen.
zon staat zo laag dat ik de rolluiken halverwege moet aflaten om scherm te kunnen lezen.

Laatst bewerkt:
Een email krijgen met het volgende :

"Hallo Brusselman,

Ik stuurde deze offerte op naar collega X maar blijkt dat die tot nader orde OOO is?

Zou jij mij verder kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,"

Een half uur tijd verschijten om uit te maken wat in hemelsnaam 'OOO' te betekenen heeft? :sarcastic: Uiteindelijk ze maar even opgebeld wat het moest voorstellen. Wat een idioterie toch allemaal zeg...die afkortingen.

Een half uur tijd verschijten om uit te maken wat in hemelsnaam 'OOO' te betekenen heeft? :sarcastic: Uiteindelijk ze maar even opgebeld wat het moest voorstellen. Wat een idioterie toch allemaal zeg...die afkortingen.
OOO is hier wel goed ingeburgerd, maar mijn manager zet vaak in haar kalender PTO. Door de branche waarin ik zit dacht ik dat ze dan altijd op visite was bij de Patent & Trademark Office. Nee, gewoon paid time off. :unsure:

OOO is hier wel goed ingeburgerd, maar mijn manager zet vaak in haar kalender PTO. Door de branche waarin ik zit dacht ik dat ze dan altijd op visite was bij de Patent & Trademark Office. Nee, gewoon paid time off. :unsure:

OOO zou ik geraden hebben. Bij PTO denk ik meteen aan post-traumatic en nog iets :p

wow kwartier zitten nadenken wat het zou betekenen, gok dat het Out Of Office betekent (?)
the-wolf-of-wall-street-clap.gif

Google is your friend ;)

Dat gebruik ik ook altijd als "de jeugd" afkomt met één of andere afkorting (zeg ik als 33-jarige)

Terug
Bovenaan