Het gaat hier bij "zwarten" duidelijk over 2 lange periodes van structurele overuren en dat moet gewoon gecompenseerd worden.
Voor mij is dit het beste principe:
- Flexibiliteit langs 2 kanten zolang het werk en de projecten het toelaten. Ma en di 2 uur langer gewerkt? Dan vrijdag namiddag vroeger aan het weekend beginnen.
- Vanaf het moment dat flexibel werken niet meer kan en je structureel overuren dient te presteren --> Elk overuur laten uitbetalen (cash/verlof) voor die structurele periode (voor "zwarten" dus Jun/Jul/Nov/Dec). Daarna terug flexibel.
- Weekend/shift werk of on call zijn standaard tegen vergoeding
Dit is natuurlijk niet van toepassing op de meeste arbeiders en vele kaderleden. Typische fabrieksarbeiders die moeten prikken werken normaliter geen minuut te lang en kaderleden hebben meestel een dusdanig hoger loon dat wat compenseert.
Er gaan wss wat tegenvoorbeelden komen waar bovenstaande flexibel systeem niet werkt, maar voor de meeste bediende functies moet dit praktisch haalbaar zijn.
In den ideale wereld werkt ge idd geen week nog maar 1 minuut extra. En wordt elk uur oftewel uitbetaald oftewel gecompenseerd (door pakweg de vrijdag vroeger te stoppen).
Echter ken ik meer dan genoeg volk waar dit nooit het geval is geweest noch ooit zal zijn (myself included).
Dat was dan ook de discussie hier eerder eh. Velen die zoals gij aangeven dat je dat niet zou doen (of willen doen).
Anderen waar dus blijkt dat het geen optie is om gewoon te weigeren die uren te doen en/of ze gewoon integraal terug te pakken 't eind v/d week of iets dergelijks.
Die ideale wereld weliswaar ... die bestaat niet in héél veel bedrijven.
Voor 'kader' is het idd zo dat 'uren niet bestaan', maar dat dit meestal gecompenseerd is door een veel hoger basisloon.
En voor arbeiders is het vrijwel altijd 'uurtje factuurtje' (maar dan zonder BTW nr.

).
Echter voor toch wel veel bedienden die ik al gekend heb ... 'ge wordt een salaris betaald op maandbasis, niet op uurbasis'. Basically ... 'Overuren? Da bestaat ni'.
Dus ik heb al veel bedienden gekend die niet incasseren wat C-suite management binnen rijft, maar toch verplicht zal zijn om wat uren extra te doen waar nodig.
Nu ... paar uur per week is 1 ding, maar als je bij zwarten al spreekt over 20u/w onbezoldigd ... jah ... da's der echt wel over.
'k Heb weliswaar ne collega die uit zo'n bedrijf komt, waar men deadlines uitstrooide langs alle kanten, maar ze nooit realistisch waren, dus om ze te halen moest je vrijwel structureel véél te veel uren doen (uiteraard, onbetaald).