Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Wat mist mijn werkgever dan?
In ieder geval weet de plaatselijke lijsttrekker van de kandidatenlijst het dan ook niet want die vertelde me ooit letterlijk: 'We proberen zoveel mogelijk mensen op de lijst te zetten om zoveel mogelijk mensen tegen ontslag te beschermen.'
Als iemand frequent korte periodes ziek is, zal het beschermde statuut hem niet beschermen tegen ontslag, want dat ontslag is juridisch zeker hard te maken.

Meer ziek zijn, zal zijn zaak net slechter maken.

Als iemand frequent korte periodes ziek is, zal het beschermde statuut hem niet beschermen tegen ontslag, want dat ontslag is juridisch zeker hard te maken.

Meer ziek zijn, zal zijn zaak net slechter maken.
Nochtans staat op de site van ABVV waar ik naar linkte letterlijk: "Deze bescherming geldt ook als je zou ziek worden"
Verspreidt het ABVV dan misleidende informatie of kent het ABVV niet wat 'beschermd tegen ontslag als kandidaat sociale verkiezingen' betekent?

Nochtans staat op de site van ABVV waar ik naar linkte letterlijk: "Deze bescherming geldt ook als je zou ziek worden"
Verspreidt het ABVV dan misleidende informatie of kent het ABVV niet wat 'beschermd tegen ontslag als kandidaat sociale verkiezingen' betekent?
Of je kent het verschil niet tussen ontslag wegens ziek worden en ontslag wegens herhaaldelijk afwezig zijn van het werk waardoor de arbeidsorganisatie ernstig verstoord wordt.

Het eerste is een 'verboden' ontslag. Het tweede is een ontslag die wel degelijk kan. Het grote verschil ligt hem in het feit dat er telkens voor korte periodes vervanging gezocht moet worden. Iemand die bvb 4 jaar ziek is wegens kanker, kan je niet zomaar ontslaan.

Of je kent het verschil niet tussen ontslag wegens ziek worden en ontslag wegens herhaaldelijk afwezig zijn van het werk waardoor de arbeidsorganisatie ernstig verstoord wordt.
Als je 'herhaaldelijk afwezig' bent, maar voor die afwezigheid een ziekenbriefje binnenbrengt, dan is dat toch net zo goed 'ziek worden'?

Maar wat je zegt is wel interessant. Kan je één en ander staven met precedenten, wetteksten, wat dan ook?
Als mijn werkgever écht zo fout zit zou ik hem graag correct inlichten. ;-)

Als je 'herhaaldelijk afwezig' bent, maar voor die afwezigheid een ziekenbriefje binnenbrengt, dan is dat toch net zo goed 'ziek worden'?
nee, want de reden van ontslag is dan niet de ziekte, maar de ernstige verstoring van de organisatie van het werk. Het motief is wat telt, niet de oorzaak.
Maar wat je zegt is wel interessant. Kan je één en ander staven met precedenten, wetteksten, wat dan ook?
Als mijn werkgever écht zo fout zit zou ik hem graag correct inlichten. ;-)
https://www.liantis.be/nl/faq/kun-je-een-zieke-medewerker-ontslaan en diverse andere links als je googlet

Even tussendoor, het gaat dan wel over een normaal, rechtmatig ontslag met alle verplichtingen van dienst toch? Dit is geen mogelijkheid om iemand "in de rapte" buiten te werken maar gewoon een geldige reden voor ontslag met behoud van rechten (opzegtermijn, verbrekingsvergoeding, eventueel uitkering erna,....)

Even tussendoor, het gaat dan wel over een normaal, rechtmatig ontslag met alle verplichtingen van dienst toch? Dit is geen mogelijkheid om iemand "in de rapte" buiten te werken maar gewoon een geldige reden voor ontslag met behoud van rechten (opzegtermijn, verbrekingsvergoeding, eventueel uitkering erna,....)
Idd. Maar geen beschermingsvergoeding. Natuurlijk zal een rechter bij discussie het argument dat de vakbondskandidaat mss ontslagen is omwille van zijn kandidatuur zeker bekijken. En je moet het ontslag van zo'n beschermde werknemer op de juiste manier uitvoeren.

nee, want de reden van ontslag is dan niet de ziekte, maar de ernstige verstoring van de organisatie van het werk. Het motief is wat telt, niet de oorzaak.
https://www.liantis.be/nl/faq/kun-je-een-zieke-medewerker-ontslaan en diverse andere links als je googlet

Volgens die link:

De enige manier waarop ziekte kan gelden als wettelijke ontslagreden, is wanneer je werknemer vaak korte periodes ziek is en je laattijdig verwittigt over zijn ziekte.
Wat dus al niet van toepassing is...

Kunt dus beter 3 maanden ziek zijn en uw doktersbriefje telkens laten verlengen, dan na een weekske "nog eens komen proberen", dan weer 2 dagen uitvallen, dan weer 1 dagske "proberen", dan weer uitvallen "ik kan mij toch niet concentreren" terugkomen "sorry het tempo is nogal laag want nog niet 100%" enz. Want dan is het "niet meer organiseerbaar".
Het wekelijks verlengen is evengoed lastig voor de arbeidsorganisatie, dus als je lang ziek bent zorg je best ook voor relatief lange zientebriefjes (als de arts je dat natuurlijk wil voorschrijven)

Kunt dus beter 3 maanden ziek zijn en uw doktersbriefje telkens laten verlengen, dan na een weekske "nog eens komen proberen", dan weer 2 dagen uitvallen, dan weer 1 dagske "proberen", dan weer uitvallen "ik kan mij toch niet concentreren" terugkomen "sorry het tempo is nogal laag want nog niet 100%" enz. Want dan is het "niet meer organiseerbaar". Nochtans zal een werknemer dat oprecht wilt werken, bedrijf niet in nauwe schoentjes wil brengen en zijn uiterste best wil doen, vaak onder die 2de categorie vallen.
Zoek even de Bradford score op.
Die klopt eigenlijk wel.

Stel dat je af en toe terug komt en terug vertrekt. Dan moet telkens de planning aangepast worden. Vervanging gezocht worden voor je werk,...

Als je gewoon enkele maanden afwezig bent is dit makkelijker te vervangen en te plannen.

Die score geeft dat eigenlijk goed weer.

Volgens die link:

Wat dus al niet van toepassing is...
Die laattijdig verwittigt slaat niet op te laat in de zin van na de uiterste datum, wel dat het telkens laat is, waardoor je even zonder werkkracht zit.

Da's iets anders dan bvb iemand die een behandeling heeft waarvoor hij 1 keer per maand een geplande ziekteopname heeft. Als die werknemer dit ruim vooraf aankondigt kan je hem niet omwille van die veelvuldige afwezigheden ontslaan .

Die laattijdig verwittigt slaat niet op te laat in de zin van na de uiterste datum, wel dat het telkens laat is, waardoor je even zonder werkkracht zit.

Da's iets anders dan bvb iemand die een behandeling heeft waarvoor hij 1 keer per maand een geplande ziekteopname heeft. Als die werknemer dit ruim vooraf aankondigt kan je hem niet omwille van die veelvuldige afwezigheden ontslaan .

I see. Interessant. Bedankt voor de info, ik zal mijn werkgever hier van op de hoogte brengen. Misschien geraken we er toch nog van af. :)

Even een rekenvoorbeeld
- 1x 12 dagen plots ziek: score = 1 x 12 = 12 punten
- 12 x 1 dag plots ziek: score = 12 x 12 x 12 = 1728 punten
1 x 12 dagen = pech. Die gaat ge niet lastig vallen
Iemand die 12 keer op een jaar een dag ziek is, ga je misschien wel eens mee spreken. Om te begrijpen of er een probleem achter zit.
Dus dat wordt 144x erger geacht? Dat vind ik wel heel erg overdreven. Zeker als HR dat dan zou gebruiken om ontslag beter te kunnen verantwoorden.
Dat wordt daarom niet altijd gebruikt om mensen te ontslaan.
Maar je hebt ook mensen met zware pathologieën die in zo'n bradford terecht komen: ik heb een medewerker die meerdere keren op periode van 3 jaar in het hospitaal is opgenomen voor een behandeling, en in tussentijd terug komt werken. Genre 10 keer thuis op 3 jaar tijd voor een periode van 200 dagen.
Wanneer ik dan in een rapport zie dat zijn bradfordscore zo hoog is, is dat een goede gelegenheid om met zo iemand een gesprek aan gaan en aan te geven dat we begrijpen dat hij een moeilijke periode doorgaat en dat we hem blijven steunen, en dat hij zich niet direct zorgen moet maken over zijn werk.

Het is moeilijk af te wegen of je daar u zorgen om moet maken, moet reclameren of actie ondernemen
Ik heb anders wel voorbeelden waarbij ge kunt reclameren.
Had een collega die sowieso zijn zomervakantie verlengde met 2 weken.
Of als ze vakantie vragen en het niet krijgen(en dat is heel uitzonderlijk) en toevallig zijn ze die dag "ziek"
Het is u verjaardag, de hele week zit ge al stoere klap te verkondigen over drinken. Toevallig zijt ge de dag erna ziek.
12 maandagen ziek per jaar. . . Dinsdag niks aan de hand.

Als je zo een collega hebt, dan is het niet met onderliggende aandoeningen.

Of als ze vakantie vragen en het niet krijgen(en dat is heel uitzonderlijk) en toevallig zijn ze die dag "ziek"
Het is u verjaardag, de hele week zit ge al stoere klap te verkondigen over drinken. Toevallig zijt ge de dag erna ziek.

De maandag is nochtans volgens het recentste onderzoek niet de topdag, dus je mag zeker niet veralgemenen dat dit wijdverspreid is:

(in 2013 was er wel een onderzoek van het nationaal syndicaat van zelfstandigen die wél de maandag gaf als nipte topdag, maar gezien de timing (midden in de discussie over afschaffing carenzdag) én de bron van informatie (NSZ is niet de meest geloofwaardige), is de kans groot dat die informatie niet op de meest objectieve manier verzameld is).

- we maken weken geleden een afspraak over hoe we orders met bestellingen behandelen en waar die dossiers terecht moeten komen
- ik vind het een goed idee dus ik doe dat ook zo, en maak speciaal een aparte map in de dossierkast voor de kleinere klanten (de map hangt als 1e in de dossierkast en ik ben er vrij zeker van dat ik dit expliciet gezegd heb)

*a few weeks later*

"ja kan je eens komen want ik versta hier niets van hoor, wat bedoel je met het dossier zit bij de bestellingen"

- ik zeg dat we afgesproken hebben hoe we gingen werken, en dat ik dat gewoon ook volg voor de kleine klanten
*surprises Pikachu faces everywhere*
Ik krijg als antwoord "Ik leg mijn bestellingen daar" *wijst naar de planning*

Nog eens herhaald dat het logisch is dat we voor alle klanten dezelfde methode hebben, en dat ik het zo doe

Ik krijg nu tijdens dit te typen de opmerking dat ze "een mapje aangemaakt heeft" :doh: Ik durf al nie meer in da schof gaan kijken...

enfin, iedereen die ziek meldt heeft wel een reden natuurlijk. Het is moeilijk af te wegen of je daar u zorgen om moet maken, moet reclameren of actie ondernemen, want geen enkele gaat zeggen “ik was ziek omdat ik ander werk wil” puur omdat jij er naar vroeg.
Je zou verbaasd zijn van de antwoorden die je soms krijgt.

Ik had zo een collega. Bleek dat die toch best wel stevige technofeestjes hield met het nodige drugsgebruik. Je kon er je klok op gelijkzetten. Maandag ziek.

Ik had zo een collega. Bleek dat die toch best wel stevige technofeestjes hield met het nodige drugsgebruik. Je kon er je klok op gelijkzetten. Maandag ziek.

Ex-collega van me die was gewoon rechtuit. Belde een uur voor de namiddagshift begon: "Hey, ik heb gisteren een feestje gehad en voel me niet 100%. Ik kom vandaag niet, schrijf maar een dag verlof op voor me." :biglaugh:

Terug
Bovenaan