Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

waarop ik gereageerd heb met:
“Hoe moet ik da nu weten?”
&
“Het zal wel zeker, wat gaat hij er anders insteken? Zijn vingers?”
Kzie eigenlijk niet in wat daar arrogant of verkeerd mee is?

Hoe moet ik nu weten wat een ander mee heeft of wat niet.

wat is dan het goeie antwoord? “dat weet ik niet hoor, mss eens contact opnemen met de persoon in kwestie?”

komt opt zelfde neer lijkt me
Het ontgaat mij eigenlijk compleet hoe je die twee zaken hetzelfde kan vinden.

Hoe zitten die contracten in het onderwijs eigenlijk in elkaar? Ben je wettelijk in orde als je zegt van 1 juli tot 31 augustus is het officieel vakantie, dus laat me gerust en mij ga je geen minuut zien? Of is dit eerder uit collegialiteit en om de goede vrede te bewaren dat je in de vakantie wat klaslokalen ligt te schilderen en naar nutteloze praatmomenten gaat.
Mijn vrouw staat in het lager onderwijs, maar die gaat toch ook meerdere dagen naar haar klas om alles klaar te zetten en de planning op te maken. Bovendien zijn er ook opstartvergaderingen en komen sommige ouders kennismaken met de klas. Dat zal overal wel wat anders zijn, maar pas op 1 september beginnen werken is niet hoe het daar in werkelijkheid aan toe gaat. Niet elke leerkracht heeft een eigen klas, sommige zijn ondersteunend leerkracht en staan verschillende klassen bij. Of je hebt zorgleerkrachten. Die moeten geen eigen klas klaarzetten of een eigen planning opmaken.

Hoe zitten die contracten in het onderwijs eigenlijk in elkaar? Ben je wettelijk in orde als je zegt van 1 juli tot 31 augustus is het officieel vakantie, dus laat me gerust en mij ga je geen minuut zien? Of is dit eerder uit collegialiteit en om de goede vrede te bewaren dat je in de vakantie wat klaslokalen ligt te schilderen en naar nutteloze praatmomenten gaat.
Ik heb nu een full time voor heel het schooljaar. Dat wil zeggen vakanties doorbetaald. Maar vorig jaar bijvoorbeeld heb ik enkel half het tweede en dan het derde trimester gewerkt. Dat wil zeggen dat ik in juli betaald ben door het ACV maar in augustus zegt het ACV ‘dan komt je geld van onderwijs’ hetgeen klopt, alleen… betalen die mij, als interim, pas uit de laatste dagen van augustus/zelfs 1 september. Ik had dus in wezen voor augustus ‘geen loon’. Stond ik alleen, had ik een probleem.
Alles van vakvergadering, kick-off, schilderwerken,… is niet betaald. Ik heb er geen probleem mee om mijn werk voor te bereiden maar gisteren heb ik bijvoorbeeld van 8u30 tot 18u30 ‘gewerkt’ zonder een cent te verdienen.

Ook in de schoolsfeer: directie van m'n vrouw hangt het al langer uit (kan er echt al meerdere verhalen van vertellen waarvan ik als managing partner van een bedrijf gewoon kotsneigingen krijg) en hebben dit jaar als nieuwe pestactie speciaal al 10 dagen voor de start van het nieuwe schooljaar de verplichte startvergadering gelegd waardoor de voor onderwijspersoneel sowieso al harde grenzen van reisperiode nog feller worden beperkt. Met als gevolg dat wij ons jaarlijks verlof nog mochten vervroegen en ik dat moest laten overlappen met dat van m'n mede-managing partner (wat ook niet ideaal is). Om dan naar een half rollenspel te mogen kijken, geen info mee te krijgen die ook niet gewoon via mail of desnoods teams kan verteld worden, en na 2 uur al met hun vingers te zitten draaien.

Degoutant toch.
Wat zijn dan die harde grenzen van reisperiode precies?

Mijn madam is ook al heel de week mogen opdraven naar allerlei fysieke vergaderingen op school.
Gisteren heeft ze blijkbaar heel de dag meubels mogen voorzien van een nieuw likje verf.
Ik wist niet wat ik hoorde, is dit normaal als leerkracht lager onderwijs in een kleinere school?
Helaas wel. Net zoals de vuilnisbakken gaan legen in een grote vuilnisbak buiten, 4-7u onbetaald toezicht, zelf je turnles geven,...
Voordeel is wel dat op kleine scholen de sfeer doorgaans beter is.
En het gefoefel met uren en taken des te groter :unsure:

Als vastbenoemde "moet" dat wel, als tijdelijke niet.
Toppunt was nog toen ik 5 dagen eind augustus op vraag van de school (!!!) naar daar ging, maar ze mijn treinabonnement (door de 40 euro) niet wilden terugbetalen, want ja, geen contract he... Les geleerd! Fuck you, ik kom enkel nog naar die ene vergadering voor de start van het jaar en voor de rest KISS MY ASS!
"Jamaar Mulan, we verwachten je toch wel nog 3 dagen begin juli om..." "nee, sorry, geen contract, niet verzekerd! Het zal zonder mij moeten!"

(en dan heb ik het ook over met meubels sleuren, grote kuis, schilderen,.. Dus niet totaal ondenkbaar dat je effectief iets voor zou hebben.)

Wat zijn dan die harde grenzen van reisperiode precies?

1 juli tot 31 augustus he. In veel andere jobs kan je daar al eens buiten plannen, in het onderwijs moet je dus sowieso in deze periode. Nu gaat dat dus ook al niet meer in de laatste weken van augustus en als je dat nog eens moet afstemmen op andermans verlof... Bah.

Ergernis van de dag: mensen die al 2 maanden vakantie hebben die zagen dat ze tijdens hun vakantie eens 2 uur naar hun werk moeten
Beter lezen he. Vakantie anders en minder ideaal moeten leggen wegens ronduit pestgedrag, daar erger ik me aan.

En dat is geen klein beetje onterecht.

1 juli tot 31 augustus he. In veel andere jobs kan je daar al eens buiten plannen, in het onderwijs moet je dus sowieso in deze periode. Nu gaat dat dus ook al niet meer in de laatste weken van augustus en als je dat nog eens moet afstemmen op andermans verlof... Bah.
Eigenlijk moet je er van uit gaan dat je tussen 5 juli en 15 augustus met rust gelaten wordt.

Kzie eigenlijk niet in wat daar arrogant of verkeerd mee is?

Hoe moet ik nu weten wat een ander mee heeft of wat niet.

wat is dan het goeie antwoord? “dat weet ik niet hoor, mss eens contact opnemen met de persoon in kwestie?”

komt opt zelfde neer lijkt me
Nee niet echt 😂 Da's echt arrogant, dat is letterlijk: zoek het zelf uit. Tenzij ge elkaar goed kent en ge weet dat da spelend bedoeld is.

Mijn vrouw staat in het lager onderwijs, maar die gaat toch ook meerdere dagen naar haar klas om alles klaar te zetten en de planning op te maken. Bovendien zijn er ook opstartvergaderingen en komen sommige ouders kennismaken met de klas. Dat zal overal wel wat anders zijn, maar pas op 1 september beginnen werken is niet hoe het daar in werkelijkheid aan toe gaat. Niet elke leerkracht heeft een eigen klas, sommige zijn ondersteunend leerkracht en staan verschillende klassen bij. Of je hebt zorgleerkrachten. Die moeten geen eigen klas klaarzetten of een eigen planning opmaken.
Een vriendin van mij is zorgleerkracht en die werkt typisch nog 2 weken verder na 30 juni en start ook +- 2 weken voor de start terug op. (En vorig jaar zat ze ook nog met de organisatie van zomerschool...) Dus oppassen met die veronderstellingen :p.

Hoe zit dat eigenlijk met die administratief bediendes die op het secretariaat zitten? Zijn die dan ook al die vakanties doorbetaald thuis?

Ik heb nu een full time voor heel het schooljaar. Dat wil zeggen vakanties doorbetaald. Maar vorig jaar bijvoorbeeld heb ik enkel half het tweede en dan het derde trimester gewerkt. Dat wil zeggen dat ik in juli betaald ben door het ACV maar in augustus zegt het ACV ‘dan komt je geld van onderwijs’ hetgeen klopt, alleen… betalen die mij, als interim, pas uit de laatste dagen van augustus/zelfs 1 september. Ik had dus in wezen voor augustus ‘geen loon’. Stond ik alleen, had ik een probleem.
Alles van vakvergadering, kick-off, schilderwerken,… is niet betaald. Ik heb er geen probleem mee om mijn werk voor te bereiden maar gisteren heb ik bijvoorbeeld van 8u30 tot 18u30 ‘gewerkt’ zonder een cent te verdienen.
Dan klopt uw statement toch niet? Ge zijt wel betaald?

(ter info: Ik vind het een terechte klacht dat je moet werken tijdens het verlof, en zeker voor nutteloze zaken. Ik heb het enkel over uw punt van "geen cent te verdienen")

(ter info: Ik vind het een terechte klacht dat je moet werken tijdens het verlof, en zeker voor nutteloze zaken. Ik heb het enkel over uw punt van "geen cent te verdienen")
Dus jouw baas mag je laten komen werken tijdens je betaald verlof "want hij betaalt je toch?!?"? 😉

Ja *nu* zal ik betaald zijn voor heel het schooljaar maar tot 31 augustus is het nog ‘vorig schooljaar’ en zit ik in die interim/werkloos situatie.

En dan hebben we het nog niet over de leerkrachten die hun eigen lokalen moeten voorzien van aankleding waar ze zélf voor betalen, of leerkrachten secundair die elk jaar enkele honderden euro's uit eigen zak moeten betalen omdat de directie geen budget voorziet om boeken aan te kopen...

In het laatste geval hoeft het dan ook niet te verbazen dat sommige collega's zeggen 'sorry ik leen mijn boeken niet uit' wanneer een vervangleerkracht vraagt om een handleiding/boek/whatev om te kopiëren. Alsof een IT'er zou betalen voor zijn eigen laptop.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan