Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Lijkt me inderdaad reden voor ontslag. Is dan een goede manier om het kaf van het koren te scheiden, dat soort volk wil je niet als collega, denk ik danNu hebben ze een mail rondgestuurd om te melden dat ze camerabeelden gaan opvragen omdat niemand de gestolen goederen heeft teruggebracht én de externe verhuisfirma heeft laten weten dat ook spullen van hen verdwenen zijn. Dit hou je toch niet voor mogelijk.
Ik hoop dat ze effectief beelden hebben, want dit lijkt me reden tot onmiddelijk ontslag.
Dit is dan ook niet de taak van HR, maar wel van de leidinggevenden van beide mensen. En dat gesprek te documenteren en door te sturen naar HR zodat dit opgenomen wordt in het dossier van die paljassen.Maar hier bij mijn huidige klant ook. Er is al sinds dag 1 een zéér duidelijk conflict aan de hand tussen mijn IT-collega en iemand van een ander departement. Ruzie maken via email, elkaar niet bekijken, als de ene IT hulp nodig heeft moet ik het sowieso doen, etc. HR is daar van op de hoogte maar die laat dat gewoon passeren alsof ze van niks weet. Beetje CV's lezen en call it a day zeker?
Heb je geen RVB boven jou staan aan wie je verantwoording moet afleggen?Ik heb het de laatste tijd wat moeilijk. Ik ben in januari coördinator geworden van een bedrijf dat deels draait op subsidies, sociale sector. De vorige coördinator wou gewoon terug coach zijn. Die werkt er dus nog. Hij had te veel stress, ik vond het een mooie kans, dus ik accepteer zijn vraag om over te nemen.
Er is zeer weinig overgave gebeurd, af en toe een half uur uitleg over bepaalde dingen maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik beheerste hoe het werkt. Ik kreeg ook geen antwoord op mijn vele vragen. In maart bleek dat de boekhouding voor 2020 niet kon afgesloten worden, want er was geen startbalans. Start de ellende. Blijkbaar zijn we al jaren verlieslatend. Hoe dieper ik graaf, hoe meer lijken er uit de kast vallen.
Ik weet niet of de vorige coordinator dat wist of niet. De budgetten waren met verkeerde bedragen gemaakt. De boekhoudster komt uit Rusland en spreekt zeer slecht Nederlands, via haar ga ik het ook niet begrijpen. Er is gelukkig een externe boekhouder die ik wel begrijp. Triestig dat ik via hem moet leren hoe de eigen organisatie werkt.
Het is een complex verhaal. Onder andere vijf verschillende subsidiegevers. De ex-coordinator houdt alle informatie bij zich, dus ik moet het dan maar zelf uitzoeken.
Voor 2022 wil ik alleszins een positief budget. Iedereen krijgt de kans om drie dagen per week thuis te werken. Ik heb een bureau geschrapt en iedereen samengezet in een landschapslokaal, er is ruimte genoeg. Dat bespaart €7000/jaar, gemakkelijk. De avond na mijn beslissing krijg ik telefoon van een bezorgde medewerkster. Ik heb er een half uur mee gepraat, alles uitgelegd , proberen te kalmeren, ze leek rustig en begripvol. De dag erop zie ik ze op kantoor, ze is zeer kwaad, dat ze niet akkoord gaat met mijn stijl van beslissingen nemen, dat ze het erover gaat hebben met de vorige coordinator etc. Die is zelf ook niet enthousiast. Hij had een consensuscultuur, alle beslissingen werden eerst in het team overlegd... Waardoor er nooit iets gebeurde. Ik maak me er zelf niet populair mee.
Eigenlijk is de personeelskost te hoog voor wat we doen. Er wordt niet efficiënt gewerkt. Infosessies worden met twee personen gegeven terwijl dat perfect alleen kan: ik zeg dat we dat nu alleen gaan doen ipv met twee, ook veel tegenwind. Ik wil ook meer overschakelen naar een online omgeving, meer online workshops, of minstens hybride , maar ook daar sputtert een collega tegen: dat is voor haar een "zwak punt" en je moet "werken met je sterktes" dus een andere collega moet het doen. Maar als je fysieke workshops kan geven kan je dat toch online ook? Dat is een kwestie van niet willen leren, gewoon tegen verandering.
Het is/was een zeer flexibele omgeving , eigenlijk zonder regels. Mensen komen toe en vertrekken wanneer ze willen, er is geen controle over hoe de dag wordt ingevuld. Dat kan toch niet? Onder de vorige coordinator waren er helemaal geen regels, je kwam niet als je geen zin had en vertrok weer wanneer je wou. Er was ook geen tussentijdse controles of opvolging. Op de twee dagen per week dat mensen nu naar de bureau moeten komen heb ik gezegd dat ze moeten hier zijn tussen 8 en 9. Dat is in mijn ogen flexibiliteit in een gewoon bedrijf. Niet: ik zie wel of ik kom, wanneer ik kom. Er zijn ook nog drie dagen thuiswerk...
Soms voelt het aan alsof ik leef in bizarro world. Mijn pogingen om er een "normaal" bedrijf van te maken botsen op zeer veel weerstand, maar wat zouden die mensen dan doen in een gewoon bedrijf?
Ik heb veel stress. Ik zie geen mogelijkheid om structureel terug winstgevend te worden (of toch minstens break even) zonder te snoeien in de personeelskost. Er zal dan ook een daling zijn in de omzet, maar het personeel is duur en heeft veel anciënniteit (dank aan de vorige coördinator die alle gewerkte jaren meenam, ongeacht wat het was). Maar zolang de besparing op de kost van het loon hoger is dan de daling van de omzet is dat een positieve ingreep, ook al krimpen we dan ... Als we zo doorgaan gaan we failliet, dan heeft niemand nog een job.
Soms voelt het aan als een vergiftigd geschenk, een fucked up cadeau : hier, wordt maar coordinator, ik zal wel terug coach worden (aan hetzelfde loon dat hij had als coördinator!), los het maar op. Maar als je beslissingen neemt die niet eerst worden besproken met heel het team, dan ben ik samen met mijn clubje collega's die mij steunen boos op je. Gefeliciteerd met je nieuwe functie.
Jawel, en die zijn mee in mijn verhaal. GelukkigHeb je geen RVB boven jou staan aan wie je verantwoording moet afleggen?
die wisten ook van niks. En vragen aan mij om te herstructureren.Dan de zwarte Piet naar hun doorsturen. Ik voer uit wat de RVB beslist.Jawel, en die zijn mee in mijn verhaal. Gelukkigdie wisten ook van niks. En vragen aan mij om te herstructureren.
Ja maar die begrepen het ook niet. Genre ja, het zal wel kloppen. En dan blijkt het uiteindelijk toch niet te kloppen.Dan de zwarte Piet naar hun doorsturen. Ik voer uit wat de RVB beslist.
Maar hoe komt het dat de RVB van niets wist die krijgen toch jaarlijks een verslag enz.
Lijkt me ook dat die voormalige coördinator uit de organisatie laten zetten door de RVB vanwege financieel wanbeheer, evt na een audit, een optie is. Maar ik zou dat niet zelf doen, RVB moet zijn verantwoordelijkheid nemen.Lijkt mij dat een van de eerste stappen gaat moeten zijn om structuur/hiërarchie en bijhorende discipline in te voeren. En dat gaat waarschijnlijk het makkelijkst lukken door een voorbeeld te stellen en dan is de voormalig coördinator een erg goede kandidaat zo op het oog, zeker als die (zoals het lijkt uit uw verhaal) actief tegenwerkt (info achterhouden), de macht precies niet kan loslaten, een "leider" onder de tegenstand is EN meer kost dan hij waard is....
Idem,Lijkt me ook dat die voormalige coördinator uit de organisatie laten zetten door de RVB vanwege financieel wanbeheer, evt na een audit, een optie is. Maar ik zou dat niet zelf doen, RVB moet zijn verantwoordelijkheid nemen.
De ene is ja, de IT manager en de andere is de Engineering manager dus die hebben niet echt leidinggevenden.Dit is dan ook niet de taak van HR, maar wel van de leidinggevenden van beide mensen. En dat gesprek te documenteren en door te sturen naar HR zodat dit opgenomen wordt in het dossier van die paljassen.
En indien die managers het probleem niet opgelost krijgen, kan die leidinggevende er HR bijbrengen om een waarschuwing, schorsing of whatever te bezorgen aan die mensen.
Bewakingsfirma's worden voor zo'n zaken (receptiewerk bij politie, zoals in je voorbeeld) ingehuurd, omdat het minder kostelijk is.Lol Securitas.. Wat voor een dwaas nutteloos bedrijf is dat eigenlijk. Overal beveiliging doen en nergens hebben ze ergens toegang.
Toen ik stage deed bij de politie in Kortrijk ook.. Een meisje van Securitas bij me van 1m50 en mss 40kg.. En die stond dan de hele dag alleen aan het onthaal, maar ze mag wel niet werken in het politiesysteem dus moest ze alles op blaadjes schrijven en na haar shift lagen al die blaadjes daar tot er ooit eens een inspecteur tijd/zin gaat hebben om dat te doen.
Als je dus in Kortrijk je gsm kwijt bent.. Doe geen moeite om aangifte te doen want dat blaadje gaat ergens tussen honderden andere belanden en geen mens die dat daar ooit terug kan vinden.
Ook qua veiligheid.. Normaal kijk je wat iemand op zijn kerfstok heeft voordat je ze binnen laat.. Maar aangezien ze niet in dat systeem kunnen laten ze gewoon iedereen maar binnen.
Dan hebben ze aan alles gedacht qua veiligheid van het gebouw zelf en doen ze het daarmee helemaal teniet.
En het lijkt erop dat iedereen daar zomaar kan gaan werken.. Dat meisje dat ik beschreef die nog geen muis de baas zou kunnen, een kennis van me met dezelfde lichaamsbouw en die gast mankt tot en met maar werkt dan wel bij Securitas..
Moest ik inbreker zijn dan zoek ik express een bedrijf die werkt met hen.
.
.Heb je geen ex-collega of vriend die coördinator/manager/directeur is en die je vertrouwt? Als dit je eerste leidinggevende positie is, zou je met hem/haar een soort mentorship kunnen afspreken waar je terecht kunt om cases te bespreken, tips hoe je iets moet brengen, ...Bedankt voor de suggesties. De ex-coordinator ontslaan was nog niet in me opgekomen omdat ik hem nu nog te veel nodig heb (want ik heb zelf nog niet alle informatie), maar daar komt gelijdelijk aan verandering in.
Sowieso is het moeilijk om coördinator te zijn als de oude er ook nog rondloopt en een andere visie heeft. Misschien is het onvermijdelijk dat uiteindelijk een van ons tweeën zal moeten vertrekken.
Ik haal er wat plezier uit om dit neer te schrijven. Ik neem het hem soms in mezelf kwalijk dat ik door hem in deze shit ben terechtgekomen.
Ik zal volgende week eens de rvb contacteren om opties en denkpistes te bespreken. Binnen een dikke maand zou ik moeten genoeg kennis hebben om alles over te nemen. Op tijd voor 2022.
Alle, securitas is dan beetje zoals de flikken. Veel geblaat maar weinig wol.Lol Securitas.. Wat voor een dwaas nutteloos bedrijf is dat eigenlijk. Overal beveiliging doen en nergens hebben ze ergens toegang.
Toen ik stage deed bij de politie in Kortrijk ook.. Een meisje van Securitas bij me van 1m50 en mss 40kg.. En die stond dan de hele dag alleen aan het onthaal, maar ze mag wel niet werken in het politiesysteem dus moest ze alles op blaadjes schrijven en na haar shift lagen al die blaadjes daar tot er ooit eens een inspecteur tijd/zin gaat hebben om dat te doen.
Als je dus in Kortrijk je gsm kwijt bent.. Doe geen moeite om aangifte te doen want dat blaadje gaat ergens tussen honderden andere belanden en geen mens die dat daar ooit terug kan vinden.
Ook qua veiligheid.. Normaal kijk je wat iemand op zijn kerfstok heeft voordat je ze binnen laat.. Maar aangezien ze niet in dat systeem kunnen laten ze gewoon iedereen maar binnen.
Dan hebben ze aan alles gedacht qua veiligheid van het gebouw zelf en doen ze het daarmee helemaal teniet.
En het lijkt erop dat iedereen daar zomaar kan gaan werken.. Dat meisje dat ik beschreef die nog geen muis de baas zou kunnen, een kennis van me met dezelfde lichaamsbouw en die gast mankt tot en met maar werkt dan wel bij Securitas..
Moest ik inbreker zijn dan zoek ik express een bedrijf die werkt met hen.

Het is niet dat ik hier tegen mijn zin zit, het niveau is gewoon héél hoog en ik heb (soms) wel eens moeite om te volgen, maar ze zijn tevreden. Misschien onderschat ik mijzelf ..Imposter syndromeAllé ik werk nu exact een jaar bij dezelfde klant. Na het interview een jaar geleden zei ik tegen mijn detacheerder: Ik heb de job zeker en vast niet. Amper 5 minuten later telefoon: Proficiat u hebt de job! Oeps!
Ik heb elke maand tegen mijn detacheerder gezegd dat wat ik nu doe voor job, eigenlijk niets voor mij is, dat ik natuurlijk wel mijn best doe maar dat ze elke maand rekening moeten houden met het worst case scenario en een slechte evaluatie mogen verwachten. Ik heb zonet de melding gekregen dat ik mijn 12de opéénvolgende héél goede evaluatie gekregen heb. Nogmaals oeps!
Ik stap niet zelf op, dat is tegen mijn principes. Ze moeten mijn contract maar opzeggen hé. Ik kan het ook niet meer verknoeien, want ik werk hier al 1 jaar langer dan ik verwacht had.
Of dit een frustratie is? Ba wah, ik kan alvast zeggen dat ik beter presteer dan verwacht zeker?Het is niet dat ik hier tegen mijn zin zit, het niveau is gewoon héél hoog en ik heb (soms) wel eens moeite om te volgen, maar ze zijn tevreden. Misschien onderschat ik mijzelf ..
Waarschijnlijk. In mijn geval niet echt negatief omdat ik van wijze van spreke kan switchen naar een andere klant en ik wel ergens het gevoel heb, het beter gedaan te hebben dan verwacht. Maar ik kan me voorstellen als je een job hebt bij een vaste werkgever en je hebt continue dat gevoel .. dan is dat toch minder ..Imposter syndrome