Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Zijn de mensen vergeten hoe ze moeten telefoneren?

Ik neem op en zeg hallo, met ....
Zij: Hallo?
Ik: Ja, met Tom, waarmee kan ik u helpen?
Zij: Hoort u mij?
Ik: ja, ik hoor u, waarmee kan ik helpen?
Ik: Ja hallo, hoort u mij?
Zij: Ja, ik versta u prima! is het tom?
Ik: Ja, waarmee kan ik u helpen?
Zij: Ik had uw stem niet herkend.

En daarom telefoneer ik dus niet graag.

Voor corona mochten we 1 (vaste) dag per week thuiswerk doen, maar ik koos er altijd voor om naar kantoor te gaan omdat we toen nog op een klein appartement woonden met luide buren.

Sinds maart 2020 ben ik niet meer naar kantoor gegaan. Ons bedrijf gaat een complete switch doen en vanaf ten vroegste augustus zal de thuiswerk/kantoorwerk verdeling er als volgt uitzien:

-Iedereen moet 1 dag/week naar kantoor. Ze gaan enorm schrappen in kantoorruimte, dus ze zullen aan ieder team een vaste dag toewijzen zodat er altijd voldoende zitplaatsen zijn. Dit wordt wel nog een gepuzzel want veel teams hebben collega's die 4/5 of halftijds werken, dus dan zijn ze al beperkter in welke dagen ze kunnen toewijzen (veel mensen die bijvoorbeeld standaard niet op woensdag werken).

-Daarnaast zijn er sommige teams die 2 dagen/week naar kantoor moeten (bv. klantendienst).

-Iedereen mag 1 extra dag/week naar kantoor gaan. Je moet een plaats reserveren via een online tool en dit gaat maximum 1 week op voorhand (om te voorkomen dat mensen meteen alles volboeken voor een langere periode).

Dit betekent dus dat we sowieso 3 dagen/week moeten thuiswerken, 1 dag/week moeten naar kantoor gaan, en 1 dag/week is vrij te kiezen.

Ik ben heel tevreden met die regeling, maar toch een heleboel mensen bij ons die zich daar niet bij willen neerleggen en vaker naar kantoor willen gaan.

Het is bij ons momenteel drukker dan normaal, planning staat bomvol en weinig tot geen marge om te schuiven/wisselen/verlof...

Ik vraag mijn halve dag klein verlet aan voor het corona vaccin, ik krijg een antwoord. "Een halve dag is wel veel, je bent op een uurtje wel terug normaal, dan kan je erna nog wel werken"

Intussen heeft dinsdag een collega zich 'ziek' gemeld voor de ganse week want wat keelpijn en moe door allergieën/hooikoorts. Wat de druk op de rest natuurlijk nog eens extra verhoogt. Gisteren sms ik even om te vragen hoe het gaat. "Je kent mij, ik kan niet stilzitten. Ik ben op de bouw gaan werken en we vertrekken morgenmiddag naar de kust voor een weekendje"

WTF! De pot op met de planning en collegialiteit.

Het is bij ons momenteel drukker dan normaal, planning staat bomvol en weinig tot geen marge om te schuiven/wisselen/verlof...

Ik vraag mijn halve dag klein verlet aan voor het corona vaccin, ik krijg een antwoord. "Een halve dag is wel veel, je bent op een uurtje wel terug normaal, dan kan je erna nog wel werken"

Intussen heeft dinsdag een collega zich 'ziek' gemeld voor de ganse week want wat keelpijn en moe door allergieën/hooikoorts. Wat de druk op de rest natuurlijk nog eens extra verhoogt. Gisteren sms ik even om te vragen hoe het gaat. "Je kent mij, ik kan niet stilzitten. Ik ben op de bouw gaan werken en we vertrekken morgenmiddag naar de kust voor een weekendje"

WTF! De pot op met de planning en collegialiteit.
Haha, heb ook zo een collega.

Al 4 maand thuis met een burn-out. Continu foto's op facebook posten van uitstapjes, restaurants, gerechten, ... Ik zeg niet dat je thuis moet blijven als je met een burn-out hebt, maar maak er aub niet zo veel reclame rond als je collega's verzopen zijn in 't werk.

Komt ze dan nog langs vorige week met shoppingzakken, iedereen "ah hoe is 't?", "ah nee mentaal nog niet klaar voor 't werk".

Zijn de mensen vergeten hoe ze moeten telefoneren?

Ik neem op en zeg hallo, met ....
Ik: Ja, met Tom, waarmee kan ik u helpen?
Zij: Hoort u mij?
Ik: ja, ik hoor u, waarmee kan ik helpen?
Ik: Ja hallo, hoort u mij?
Zij: Ja, ik versta u prima! is het tom?
Ik: Ja, waarmee kan ik u helpen?
Zij: Ik had uw stem niet herkend.

En daarom telefoneer ik dus niet graag.
Ik neem op:

"Bedrijfsnaam+afdeling Goedemorgen, u spreekt met shellshock"
"ja, ben ik hier bij bedrijfsnaam???"

:wallbash:

Om verder te gaan over het telefoneren: ligt het aan mij of zegt quasi niemand meer zijn/haar naam wanneer hij of zij wordt opgebeld of wanneer een klant zelf belt.

Klant belt en doet een hele parler waar ik amper tussen geraak of vraagt of ik wil doorverbinden naar een collega maar zonder ook maar 1 maal zijn of haar naam te zeggen. Hoe kan ik u nu helpen zonder dat ik uw dossier kan vinden omdat ik geen naam heb? Heel frustrerend is dat, zeker omdat ik in een sector werk waar je heel voorzichtig moet zijn met informatie.

Wanneer je belt naar een dienst is toch het eerste wat je doet jezelf voorstellen bij naam? Of ligt het echt aan mij?

Bij mij op het werk ben ik wél de enige die zegt: "bedrijfsnaam met Mulan", de andere nemen op met hun voornaam. Wat soms vervelend is voor patiënten die niet vaak moeten komen want dan hoor je ze heel onzeker vragen "ben ik bij - naam van onze pater familias die 30j lang alleen heeft gewerkt en nu een harem van 6 vrouwen heeft"?

60% stelt zichzelf ook spontaan voor, bij de rest vraag ik de naam vrij snel "zodat ik het dossier kan openen" en 3% weigert een naam te geven tot ze de juiste persoon te pakken hebben 🤷🏼‍♀️

Haha, heb ook zo een collega.

Al 4 maand thuis met een burn-out. Continu foto's op facebook posten van uitstapjes, restaurants, gerechten, ... Ik zeg niet dat je thuis moet blijven als je met een burn-out hebt, maar maak er aub niet zo veel reclame rond als je collega's verzopen zijn in 't werk.

Komt ze dan nog langs vorige week met shoppingzakken, iedereen "ah hoe is 't?", "ah nee mentaal nog niet klaar voor 't werk".
Hier ook een collega gekend die maandenlang thuis zat met een rugoperatie, maar wel foto's posten dat ze op een tafel aan het dansen was. Maar goed. Die was van de vakbond, dus dan mag dat.

Ik neem op:

"Bedrijfsnaam+afdeling Goedemorgen, u spreekt met shellshock"
"ja, ben ik hier bij bedrijfsnaam???"

:wallbash:
Raaaaaaaaaaaah van zo een dingen word ik ook razend, van die onnozele vragen. :angry:

Bvb: Geboortejaar? En hoe oud bent u?

Of bij de McDo:
Ik: Big Mac menu large met cola en mayo
M: En als menu of losse burger?
M: large of medium?
M: En welke drank mag daar bij?
M: Wil je daar saus bij?
Ik: BIG MAC MENU LARGE MET COLA EN MAYO MOET IK U DOOR DE PARLOFOON TREKKEN OFZO STOM GEIT :wallbash:

Wanneer je belt naar een dienst is toch het eerste wat je doet jezelf voorstellen bij naam? Of ligt het echt aan mij?
Nee dat is normaal. Ik stel mezelf altijd voor, ook al doet het er niet toe.

Raaaaaaaaaaaah van zo een dingen word ik ook razend, van die onnozele vragen. :angry:

Of bij de McDo:
Ik: BIG MAC MENU LARGE MET COLA EN MAYO MOET IK U DOOR DE PARLOFOON TREKKEN OFZO STOM GEIT :wallbash:

Nee dat is normaal. Ik stel mezelf altijd voor, ook al doet het er niet toe.
Dan had je maar moeten zeggen welke saus je wou.

Of bij de McDo:
Ge moogt zo rap ni zijn e man.
Hun systeem vraagt dat 1 voor 1, maar als gij zo ineens vol kanon heel hunne wizard in hunne nek kletst dan slagen die geitjes tilt e. :devilish:

Mijn uiteenzetting bij de McDo is eerder:
Ik: Ten eerste, alles apart, geen menu's
M: Euuuuh ... ale ten
Ik: Nen Big Mac, grote friet, 500 nuggets, nen Diablo burger
M: Sauskes?
Ik: Ni van doen (drank & sauskes zijn veeeeeel voordeliger thuis)

En toch ... heb ik mij door dat laatste vraagske nog, uit gewoonte soms, laten verleiden om dan toch mayo/frietsaus te zeggen vooraleer ik het door heb. En zo ben ik dus ineens 75 cent extra kwijt zeker. :LOL:

Hier wordt het vanaf juli ook weer 2 dagen/week op kantoor, tenzij ik op de baan ben natuurlijk.
Ik kijk er wel naar uit, toch weer wat mensen zien en in een andere omgeving dan thuis werken.

Wat ik me wel afvraag hoe andere bedrijven dat regelen: video calls zijn nu zo ingeburgerd dat die gewoon gaan blijven bestaan. Hoe in godsnaam ga je dat fixen in een open vloer?
Zelfs op kantoor ga ik nog altijd minstens de helft van de tijd in call zitten: irritant voor de anderen, lastig voor mij en al zeker onhandig gezien de confidentialiteit van bepaalde zaken.
Ik erger me er op voorhand al aan 😛
Hier hebben ze dat opgelost met overal vergaderruimtes en callboxen te installeren.
Van die laatste hebben we er 2 op onze bureau en die zijn vrij toegankelijk. De vergaderruimtes zijn via intranet te boeken, maar da's een vlot en overzichtelijk systeem.

Allez, nieuwe farce.

Ik zit alleen in m'n team t.o.v. een ander team met twee full-time collega's. Bellen ze me alletwee op om vandaag nog enkele taken van hun af te maken want het is goed weer en ze willen vroeger door :).

Geef me gene revolver vandaag

Om verder te gaan over het telefoneren: ligt het aan mij of zegt quasi niemand meer zijn/haar naam wanneer hij of zij wordt opgebeld of wanneer een klant zelf belt.
Oudere mensen heel vaak nog wel
"Goeiedag het is hier met xxx xxx van de xxx-straat in random postcode + gemeente"

Alsof ik dan weet wie ge zijt..
Ik zeg altijd Goeiemorgen/middag/avond, u spreekt met xxx. Geef ik u alvast mijn klantnummer/het dossiernummer?
Direct vertrokken dan :)

Niet op mijn werk, maar op school waar mijn vrouw lesgeeft. Directie is bezig met een hele hoop leerkrachten te verzetten van klas want ja, ze komen te goed overeen met de leerkrachten die de A- of B- klas van hetzelfde jaar geven, en dat mag dus echt niet he.

Stel je voor dat je zo'n idioot van een leider bent dat je het slecht vindt dat je werknemers een hecht team zijn.

Echt waar, de incompetentie van directeurs in het onderwijs, ik kan er ondertussen een boek over schrijven. Mijn hart als leidinggevende bloedt op regelmatige basis.

Klant belt en doet een hele parler waar ik amper tussen geraak
Vooral Franstalige klanten hebben daar een handje van weg.

Ik: Ik neem dus op zoals gewoonlijk. In het Nederlands.
Franstalige klant: "OuibonjourvousparlezavecJeanLouisMichelDeLaSamsonEtDeGert.J'aiunequestion.DansfacturenuméroSoixante-neufquatrevingtdixseptdoublezéromilleneufcentetquatrevousmefacturezproduitX,maisçadoitêtreproduitY,commentc'estpossible"
Tegen dat die uitgesproken is, ben ik nog halverwege die zin, volop in mijn hoofd dat getal aan het uitrekenen.

En dan zijn die echt oprecht verontwaardigd omdat ik én niet direct weet waarover het gaat én omdat ik vraag of ze het nog eens kunnen herhalen. Vriend, ik neem op terwijl ik Nederlands spreek. Het allerminste wat ge dan zou kunnen doen is als eerste vragen of ik ook Frans spreek. Dat is toch een kwestie van beleefdheid. Maar nee. Heel de wereld en zijn moeder moeten perfect Frans kunnen spreken.

Den boom in, ja. Liefst een sequoia.

Oudere mensen heel vaak nog wel
"Goeiedag het is hier met xxx xxx van de xxx-straat in random postcode + gemeente"

Alsof ik dan weet wie ge zijt..
Ik zeg altijd Goeiemorgen/middag/avond, u spreekt met xxx. Geef ik u alvast mijn klantnummer/het dossiernummer?
Direct vertrokken dan :)

"Goeiendag, 't is hiere met Dé Jef he. Seg, ik heb een probleempke" (dan weet je al dat het lang gaat duren)
Inderdaad dan achter een klantnummer/documentnummer vragen, waarop je dan bij zo'n types quasi altijd dit krijgt:
"Klantnummer/documentnummer. Wor vinnek da? Wacht é, kga het eens efkes zoeken. Hebde een secondje?"

Al-tijd. :wallbash:

Of bij de McDo:

Je gaat er van door het lint, zeg maar.

tenor.gif

Vooral Franstalige klanten hebben daar een handje van weg.

Ik: Ik neem dus op zoals gewoonlijk. In het Nederlands.
Franstalige klant: "OuibonjourvousparlezavecJeanLouisMichelDeLaSamsonEtDeGert.J'aiunequestion.DansfacturenuméroSoixante-neufquatrevingtdixseptdoublezéromilleneufcentetquatrevousmefacturezproduitX,maisçadoitêtreproduitY,commentc'estpossible"
Tegen dat die uitgesproken is, ben ik nog halverwege die zin, volop in mijn hoofd dat getal aan het uitrekenen.

En dan zijn die echt oprecht verontwaardigd omdat ik én niet direct weet waarover het gaat én omdat ik vraag of ze het nog eens kunnen herhalen. Vriend, ik neem op terwijl ik Nederlands spreek. Het allerminste wat ge dan zou kunnen doen is als eerste vragen of ik ook Frans spreek. Dat is toch een kwestie van beleefdheid. Maar nee. Heel de wereld en zijn moeder moeten perfect Frans kunnen spreken.

Den boom in, ja. Liefst een sequoia.

Of als ze Engels proberen praten :lol:

Ooit toen ik nog firstlevel servicedesk deed had ik er eentje met een error op zijn scherm "moi j'ai l'erreur Three Ajun sur mon ecran"

de watte error?

uiteindelijk hem volledig laten spellen en het was "Try Again" :lol:

Terug
Bovenaan