Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Grade 1 heeft bij ons de hoogste verloning, grade 22 de laagste. Van 16 naar 15 gaan betekent voor ons naar een kaderfunctie gaan, maar ik zou te weinig mensen onder mij hebben om daaronder te vallen. Ik hoop dat ze toch een manier kunnen vinden om mijn verloning te verhogen. Gratis GSM-abbo (maar ik heb er nu al een goedkopere aan €16/maand via het werk omdat Proximus een klant is), internet (alles incluis betaal ik toch al €90/maand), de wagen van het cafetariaplan (400+ bruto), ... Als ze die zaken "gratis" kunnen maken voor mij, is het ook al interessant.
6 loonschalen voor niet kaderpersoneel en 15 voor het kader. Heeft iedere manager zijn eigen loonschaal dan?

Ik hoop dat er dan protesteren. Het is intussen al wel duidelijk dat de mogelijkheid om gedeeltelijk thuis te werken niets dan voordelen heeft.
Er zullen er alleszins vreemd opkijken wanneer hun mensen vertrekken naar een werkgever die thuiswerk wel mogelijk maakt.

Ik ga hier ook proberen dat toch aan te kaarten om dat voor een groot deel toch te houden hoor.
Voor mij is het nu maar gewoon de trap naar beneden, maar ik kan echt een pak efficiënter werken. Zie dat gerust zitten om 3-4 dagen thuis te blijven.

had deze week verlof genomen om wat in de tuin te werken, maar gelukzak die ik ben in bed gezeten met buikgriep. ik laat mijn chef weten dat ik de rest van de week thuiswerk omdat ik a) mij te kut voel om om 6u op te staan om naar bureau te gaan en b) ze werken in mijn straat en ik nog een half uur eerder moet vertrekken.
zegt de chef, ah, nee, doktersbriefje of op de bureau, thuiswerken is gedaan hier!
top...

had deze week verlof genomen om wat in de tuin te werken, maar gelukzak die ik ben in bed gezeten met buikgriep. ik laat mijn chef weten dat ik de rest van de week thuiswerk omdat ik a) mij te kut voel om om 6u op te staan om naar bureau te gaan en b) ze werken in mijn straat en ik nog een half uur eerder moet vertrekken.
zegt de chef, ah, nee, doktersbriefje of op de bureau, thuiswerken is gedaan hier!
top...
Thuiswerken is verplicht tot het einde van de maand. Tijd om de inspectie maar eens te sturen?

top...
En dan verbaast zijn wanneer ge ontslag neemt zeker?

Deze week bijster weinig werk om handen, net genoeg om dagelijks wat mails uit te sturen en wat proberen te plannen. Het voordeel van thuiswerken is in zo een gevallen echt groot.

Volgende week wil ons bedrijf samenkomen voor een drink om het einde van de thuiswerkperiode te 'vieren', maar ik denk afwezig te blijven. Hopelijk gunnen ze 3 dagen kantoor werk (nodig voor sommige werkdagen), 2 dagen thuiswerk (nodig voor sommige werkdagen). Afwachten.

Thuiswerken is verplicht tot het einde van de maand. Tijd om de inspectie maar eens te sturen?
bij ons is werken op de bureau nooit echt gestopt, we gingen gewoon afwisselend. deze week een nieuwe bureau bijgekregen voor onze dienst en nu kan iedereen per 2 in een bureau zitten, en daarmee vindt de chef het welletjes geweest met thuiswerken.
ik versta dat aan 1 kant, maar dat thuiswerken bied zoveel voordelen voor sommige situaties dat ik dat ni meteen wil laten vallen :/

En dan verbaast zijn wanneer ge ontslag neemt zeker?

Hoe zou dat toch komen? De verhalen die je hoort in van die kleine bedrijven en kmo's, begrijp niet welke mensen daar blijven werken

Deze week bijster weinig werk om handen, net genoeg om dagelijks wat mails uit te sturen en wat proberen te plannen. Het voordeel van thuiswerken is in zo een gevallen echt groot.

Volgende week wil ons bedrijf samenkomen voor een drink om het einde van de thuiswerkperiode te 'vieren', maar ik denk afwezig te blijven. Hopelijk gunnen ze 3 dagen kantoor werk (nodig voor sommige werkdagen), 2 dagen thuiswerk (nodig voor sommige werkdagen). Afwachten.

Hier hebben ze echt de klik gemaakt gelukkig. :bow: Voor corona geen sprake mogelijk van thuiswerk, nu wordt er totaal niet moeilijk over gedaan en voor zover ze nu beweren zal het ook na Covid mogelijk blijven om thuis te werken zolang uw werk zelf het toelaat. Heerlijk zo, da's 6 uur pendeltijd per week gewoon gewonnen voor mij door 3 dagen thuis te werken.

Stel dat morgen de overheid plots last minute beslist om vanaf overmorgen thuiswerk niet langer verplicht te maken. (hypothetisch, hé), en je krijgt vandaag nog een 'goed nieuws' bericht van je werkgever dat je nu maandag terug 5 dagen op 5 op kantoor verwacht wordt en dat thuiswerk meteen en permanent volledig wordt afgeschaft (uw werkgever is een fervent tegenstander daarvan).

Zou jij protesteren? Denk je dat dit zou werken of zou er zoveel protest komen van collega's dat de werkgever alle shit over zich heen zou krijgen?

Persoonlijk denk ik dat dit serieuze issues zou geven. Als je geleidelijk thuiswerk zou afschaffen dan lukt dit vermoedelijk wel, maar als je dat ineens zomaar zou beslissen, ook al dreig je met massaal ontslag en ben je als werkgever onwrikbaar, je hebt altijd dan anciens EN de vakbond die op hun achterste poten zullen gaan staan. Any thoughts?

Zoals gezegd: dit is puur hypothetisch hé ;)

PS. Ja ik weet het, dit geldt alleen voor sectoren waar thuiswerk nu ingeburgerd is hé.
Persoonlijk ga ik enorm content zijn. Ik ben klaar met zoveel thuiswerk, op het werk kan ik me zoiezo beter concentreren en heb ik al mijn documentatie liggen.

Momenteel is het 2 weken thuis en 1 week kantoor. Vanaf volgende maand wordt het week thuis, week kantoor.

Pre-corona mochten we 1 dag per week thuis werken. De corona periode heeft geleerd dat dit best wel goed gewerkt heeft en bij totale versoepeling van de maatregelen wordt dit 2 dagen per week.

top...
Die chef verkiest dus een werknemer die het ziekteverzuim vergroot boven een werknemer die van thuis uit nog productief wil zijn? Rare chef.

Ik ga zelf al een tijdlang 1 à 2 keer per week naar kantoor en dat vergroot mijn motivatie wel, zeker als ik er nog eens een andere collega zie. Ik kijk er wel naar uit om meer collega's te zien en het werkleven zoals weleer terug meer op te nemen: F2F-vergaderingen, samen lunchen of samen 's middags gaan wandelen, eens naar elkaars bureau stappen om een en ander op te lossen, ... Thuiswerken heeft ongetwijfeld zijn voordelen, maar dat is allemaal niet zo zwart-wit. Work-lifebalans bijvoorbeeld: je verspilt geen tijd met pendelen, maar anderzijds is pendelen een ideaal decompressiemoment. Nu klap ik mijn laptop toe en begin ik meteen aan mijn huishouden. Die korte afstand naar de crèche en terug beschouw ik niet als decompressie. Ik zie het wel zitten om een of twee dagen per week van thuis te werken, maar zeker niet voltijds.

Grade 1 heeft bij ons de hoogste verloning, grade 22 de laagste. Van 16 naar 15 gaan betekent voor ons naar een kaderfunctie gaan, maar ik zou te weinig mensen onder mij hebben om daaronder te vallen. Ik hoop dat ze toch een manier kunnen vinden om mijn verloning te verhogen. Gratis GSM-abbo (maar ik heb er nu al een goedkopere aan €16/maand via het werk omdat Proximus een klant is), internet (alles incluis betaal ik toch al €90/maand), de wagen van het cafetariaplan (400+ bruto), ... Als ze die zaken "gratis" kunnen maken voor mij, is het ook al interessant.
Wat voor wagen krijg jij voor dat bedrag in het cafetariaplan?
Mijn vriendin kreeg voor hetzelfde bedrag een VW Polo, tankkaart van 90€ ofzo als ik me het goed herinner. We vonden het niet de moeite.

Hoe zou dat toch komen? De verhalen die je hoort in van die kleine bedrijven en kmo's, begrijp niet welke mensen daar blijven werken

Mijn schoonzus heeft 3 kmo's gedaan hier in het Aalsterse voor ze nu naar een grote boite in Bxl vertrokken is. Iedereen verklaarde haar gek met de files en zo maar die heeft zo een plezier aan haar nieuw job (en een véél beter salaris) dat ze er zelfs niet meer aan denkt van ooit nog voor een kmo'ke te gaan werken.

pre-corona zat ik 3 dagen van de week in Apeldoorn met praatgrage nederlanders. Daar ging 70 procent van mijn ge-alloceerde tijd en energie naar, de andere twee dagen had ik nodig om het 'echte' werk gedaan te krijgen en mentaal te bekomen. Thuis gaat dat tweede 10 keren beter. Daarmee denk ik dat 2-3 thuis-kantoor wel moet lukken.

Ooit ook eens een dag op en af naar Amsterdam en Rotterdam voor enkel wat meetings. Doe nu maar via video call.

Mijn schoonzus heeft 3 kmo's gedaan hier in het Aalsterse voor ze nu naar een grote boite in Bxl vertrokken is. Iedereen verklaarde haar gek met de files en zo maar die heeft zo een plezier aan haar nieuw job (en een véél beter salaris) dat ze er zelfs niet meer aan denkt van ooit nog voor een kmo'ke te gaan werken.
mijn partner werkt ook voor een KMO en wat die allemaal vertelt over de manier waarop er met mensen wordt omgegaan, puurste waanzin.
Zaken als onvrijwillig overuren verplicht maken zonder vergoeding of tegen mensen roepen in een call zijn schering en inslag.

Bij ons hebben ze thuiswerk gelukkig officieel opgenomen in de overeenkomsten. Staat nu letterlijk in dat twee dagen thuiswerk per week blijvend zal worden toegestaan. Uiteraard steeds te bespreken met de manager, maar die maken er zelf ook maar al te graag gebruik van :)

Hier wordt thuiswerk zelf permanent toegelaten voor de externen. Ben ik héél blij om.
We hebben dan ook bewezen dat we daar verantwoordelijk mee om gaan.

wij hebben daar precies geluk in, zowel bij het bedrijf als bij de klant staat het al in de thuiswerkpolicy dat het slechts verplicht is om 40% op kantoor te zijn

Bij ons is het nog niet beslist. 't Is momenteel gecommuniceerd dat,
- Ja, de regels rondom thuiswerk zijn gewijzigd (wettelijk)
- Maar nee, momenteel veranderd er niets op kantoor

Basically ... ge moogt komen naar den buro als ge goesting hebt, maar 100% thuis blijft nog steeds aangeraden.

Terug
Bovenaan