Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Thuis werk en oplader op het werk vergeten...
Dan maar hele dag gewerkt met scherm op minimum licht niveau en minimale prestaties...Had nog 30 min batterij over

Schermen met USB-C zijn op dat vlak toch echt wel een godsgeschenk, gewoon scherm inpluggen op laptop en klaar.

Werken bij een groot bedrijf heeft zijn voordelen, maar zeker ook zijn nadelen. Het loonbeleid is enkele jaren geleden volgens een Haygrading systeem consistent gemaakt over het hele land. Mijn bazin wil me meer verantwoordelijkheden geven en is - terecht - van mening dat bij meer verantwoordelijkheden ook een beter loonpakket hoort. Helaas zit ik op grade 16 en is een opstap naar grade 15 niet mogelijk want dat is kader en ik heb dan net niet genoeg mensen onder mij om tot kader te behoren. Binnen die grade 16 zijn er geen gradaties mogelijk. HR bekijkt het allemaal zwart wit. Dus volgens hun perspectief zou ik meer verantwoordelijkheden krijgen, maar dan zonder dat daar iets tegenover staat. Van hogerhand proberen we dan toch iets te bewegen om mij toch bepaalde voordelen te geven, maar het is te zien wat ...

Werken bij een groot bedrijf heeft zijn voordelen, maar zeker ook zijn nadelen. Het loonbeleid is enkele jaren geleden volgens een Haygrading systeem consistent gemaakt over het hele land. Mijn bazin wil me meer verantwoordelijkheden geven en is - terecht - van mening dat bij meer verantwoordelijkheden ook een beter loonpakket hoort. Helaas zit ik op grade 16 en is een opstap naar grade 15 niet mogelijk want dat is kader en ik heb dan net niet genoeg mensen onder mij om tot kader te behoren. Binnen die grade 16 zijn er geen gradaties mogelijk. HR bekijkt het allemaal zwart wit. Dus volgens hun perspectief zou ik meer verantwoordelijkheden krijgen, maar dan zonder dat daar iets tegenover staat. Van hogerhand proberen we dan toch iets te bewegen om mij toch bepaalde voordelen te geven, maar het is te zien wat ...
Da's een van de punten waar een KMO beter in uitblinkt (of 'kan' in uitblinken). Dat loopt dan idd allemaal wat soepeler.
Maar natuurlijk, echt 'door groeien' is er niet echt natuurlijk. 't Is niet alsof er echt veel trappen zijn om te beklimmen in de kleinere tot medium-grote KMO.
Het type lonen dat ik regelmatig zie passeren in ons brutolonen topic zal ik dan ook nooit bereiken natuurlijk binnen zo'n KMO's, maar die zijn zelfs binnen de context van een groot bedrijf niet noodzakelijk 'matter of fact'. Genoeg grote bedrijven waar je ook maar een 'gewoon loon' kunt opstrijken, so yeah ... beetje combinatie van juiste WG, juist moment & wat geluk ook zeker.

Heb zelf genoeg collega's geweten die van een groot naar een kleiner bedrijf gestapt zijn omwille van hoe stroef dat allemaal liep.
Zo van 'veel beloven', maar kwam nooit iets van in huis. Zo van ... 'Ja, volgend jaar opslag', 'nee, volgend jaar opslag', 'dude, na 2j ... waar is mijnen opslag?', 'pffff, dienen opslag komt ni e ... kben weg'.

Da's een van de punten waar een KMO beter in uitblinkt (of 'kan' in uitblinken). Dat loopt dan idd allemaal wat soepeler.
Maar natuurlijk, echt 'door groeien' is er niet echt natuurlijk. 't Is niet alsof er echt veel trappen zijn om te beklimmen in de kleinere tot medium-grote KMO.
Het type lonen dat ik regelmatig zie passeren in ons brutolonen topic zal ik dan ook nooit bereiken natuurlijk binnen zo'n KMO's, maar die zijn zelfs binnen de context van een groot bedrijf niet noodzakelijk 'matter of fact'. Genoeg grote bedrijven waar je ook maar een 'gewoon loon' kunt opstrijken, so yeah ... beetje combinatie van juiste WG, juist moment & wat geluk ook zeker.

Heb zelf genoeg collega's geweten die van een groot naar een kleiner bedrijf gestapt zijn omwille van hoe stroef dat allemaal liep.
Zo van 'veel beloven', maar kwam nooit iets van in huis. Zo van ... 'Ja, volgend jaar opslag', 'nee, volgend jaar opslag', 'dude, na 2j ... waar is mijnen opslag?', 'pffff, dienen opslag komt ni e ... kben weg'.
Omgekeerde kan evengoed hoor. Als je in een kleinere omgeving zit en de baas zegt 'nee' met heel weinig tot geen opslag tot gevolg, dan is het ook gewoon aanvaarden of vertrekken.
Grote ondernemingen daarentegen hebben vaak een gestructureerd kader dat inderdaad nadelen heeft, maar ook voordelen.

Het is overal iets 😁

Omgekeerde kan evengoed hoor. Als je in een kleinere omgeving zit en de baas zegt 'nee' met heel weinig tot geen opslag tot gevolg, dan is het ook gewoon aanvaarden of vertrekken.
Grote ondernemingen daarentegen hebben vaak een gestructureerd kader dat inderdaad nadelen heeft, maar ook voordelen.

Het is overal iets 😁
Tenzij ge zelf uwen eigen patron bent ... de perfecte WG bestaat niet e. 't Zal altijd wel iets zijn.
En zelfs voor een zelfstandige, enkel zonneschijn & nooit regen bestaat niet.

't Enige wat je voornamelijk wilt vermijden is dus dat ge bij een of andere 'ambetante' WG terecht komt (back on topic right ;)), laat staan een van die psycho patrons waar totaal niet mee te klappen is.

Het is overal iets 😁
Klopt mijn inziens

Volgens mij ben je globaal gezien het beste af in een grote KMO of middelgroot bedrijf:
- er is een kader rond opslag en evaluatie
- gelet er niet al teveel werknemers zijn, blijf je een persoon dan minder een nummer

Bij kleine bedrijven is het allemaal wat subjectiever en bij grotere is alles vast gebetonneerd in het kader zonder flexibiliteit.

Ik druk dit mss wat zwart-wit, maar spreek wel vanuit mijn eigen ervaring:
- 1e WG: klein bureau (30 werknemers)
- 2e WG: zeer grote onderneming (850 werknemers)
- 3e WG: middelgroot bureau (150 werknemers

Er zijn uiteraard veel factoren die er nog bij komen kijken (type KMO, sector, hiërarchie,...)

OT: ergernis van de dag, zoveelste teams meeting waarin er een aantal niet inslagen om op tijd/juiste locatie te zijn. Ene is al 15min te laat (uur vergist) en andere dacht dat het op gemeentehuis was en staat daar (laatste 10 overlegmomenten waren digitaal over dit onderwerp). Hoe moeilijk kan het zijn. Beide dienen aanwezig te zijn, dus is weeral wachten

Bij kleine bedrijven is het allemaal wat subjectiever en bij grotere is alles vast gebetonneerd in het kader zonder flexibiliteit.
Een veralgemening als een anders zeker? Ik kom van een KMO waar de rigide wil van de baas wet was (je moest maar eens in zijn portefuille zitten) en werk nu bij een groot bedrijf (+5000 FTE) waar er een écht HR beleid op maat is.

Vandaar de woorden, "volgens mij", "in mijn ervaring", "mss zwart-wit uitgedrukt", "uiteraard veel factoren die er nog bijkomen"....

Vermoeiend

Oudere zaakvoerders zitten al een jaar thuis door corona, in die tijd heeft de schoondochter (vrouw van 1 van de 2 zaakvoerders) het zover gekregen dat heel de sfeer verziekt is op het werk. Door werknemers tegen elkaar op te zetten,
leugens verspreiden en valse beloftes laat doen door de hr naar het personeel.
Alsook wettelijke uitbetalingen achterwegen laat en doet alsof dit wettelijk is.

Ach hopelijk draait 1 van men sollicitaties snel op iets goed uit.

Het is overal iets 😁
Das de situatie waar ik nu in zit idd :D Klein bedrijf, na 2j nen heel magere opslag, zogezegd niets aan te doen (ondanks de gigantisch goeie cijfers), bijgevolg zit ik nu in mijne opzeg want een ander bedrijf biedt perfect aan wat ik wil + meer :) Their loss. Op mn vorig werk was het allemaal een pak gestructureerder qua opslag en wat ge kon verwachten, maar daar liep andere shit mis, dus het is idd altijd iets.

We hebben een intranet waar nieuws op komt en daar kun je comments posten. Niks speciaal.
Maar sommigen die daar posten zijn wackos. Ofwel goede trolls
Ik heb me al dikwijls een kriek gelachen let sommige comments.
Er is enen van bij ons die daar geregeld op reageert, en het is zeker geen troll..

Hay grading... waar HR vaak gigantisch hoog ingeschaald wordt vergeleken met andere afdelingen :tongue:

3 weken vaderschapsverlof, kom je terug, en krijg je gewoon alle miserie op u bord omdat de rest van het volk daar de zaken waar ze zelf aan meegewerkt hebben (met ik die serieus hun handje moet vasthouden) niet kennen. 2 dagen terug en alles is opgelost. Gaat lachen worden als ik eens van klant verander.

Normaal is 16 wel een hogere grade dan 15 hoor :)

Vroeger kon je bij ons ook niet hoger dan 15 zonder direct reports, maar dat hebben ze recent aangepast zodat expert profielen nu tot grade 17 kunnen klimmen. Was ook echt nodig aangezien het onmogelijk was om expert profielen aan te trekken voor een interne functie.

Verkopers die maar vanalles afspreken en bedisselen met een klant zonder eens vooraf met backoffice af te stemmen hoe en of dat wel (prijs)technisch allemaal mogelijk is. Als je zegt dat sommige zaken niet mogelijk zijn, tenzij door enorm veel manueel gepruts geven ze uiteraard niet thuis, maar als er -mede door hun knoeiboel- iets fout is, zijn ze er uiteraard wel. "jA De kLAnT vrAaGT dAt zO!!!". Ja bol af hé met de klant vraagt dat zo. Als de klant vraagt of hij u droog in de kakker mag nemen bij elk bezoek, gaat gij dat dan ook doen? :sarcastic: Het is uw job om de klant te geven wat hij wil én bij onrealistische eisen die wat af te zwakken en niet om bij alles wat de klant vraagt alvast uw broek uit te doen en te vragen of hij het zonder of met glijmiddel verkiest en vervolgens ons vrolijk onder de bus te gooien.

Gelukkig zijn ze allemaal bij ons niet zo en zijn er wel degelijk ook verkopers die meedenken en moeite doen, maar sommigen denken maar aan verkopen en verkopen en fuck al de rest. :wallbash:
Bij mij op het werk geven we zo “onmogelijke” of “onredelijke” dossiers terug aan de verkoper die het zelf mag uitleggen aan de klant.

Stel dat morgen de overheid plots last minute beslist om vanaf overmorgen thuiswerk niet langer verplicht te maken. (hypothetisch, hé), en je krijgt vandaag nog een 'goed nieuws' bericht van je werkgever dat je nu maandag terug 5 dagen op 5 op kantoor verwacht wordt en dat thuiswerk meteen en permanent volledig wordt afgeschaft (uw werkgever is een fervent tegenstander daarvan).

Zou jij protesteren? Denk je dat dit zou werken of zou er zoveel protest komen van collega's dat de werkgever alle shit over zich heen zou krijgen?

Persoonlijk denk ik dat dit serieuze issues zou geven. Als je geleidelijk thuiswerk zou afschaffen dan lukt dit vermoedelijk wel, maar als je dat ineens zomaar zou beslissen, ook al dreig je met massaal ontslag en ben je als werkgever onwrikbaar, je hebt altijd dan anciens EN de vakbond die op hun achterste poten zullen gaan staan. Any thoughts?

Zoals gezegd: dit is puur hypothetisch hé ;)

PS. Ja ik weet het, dit geldt alleen voor sectoren waar thuiswerk nu ingeburgerd is hé.

Stel dat morgen de overheid plots last minute beslist om vanaf overmorgen thuiswerk niet langer verplicht te maken. (hypothetisch, hé), en je krijgt vandaag nog een 'goed nieuws' bericht van je werkgever dat je nu maandag terug 5 dagen op 5 op kantoor verwacht wordt en dat thuiswerk meteen en permanent volledig wordt afgeschaft (uw werkgever is een fervent tegenstander daarvan).

Zou jij protesteren? Denk je dat dit zou werken of zou er zoveel protest komen van collega's dat de werkgever alle shit over zich heen zou krijgen?

Persoonlijk denk ik dat dit serieuze issues zou geven. Als je geleidelijk thuiswerk zou afschaffen dan lukt dit vermoedelijk wel, maar als je dat ineens zomaar zou beslissen, ook al dreig je met massaal ontslag en ben je als werkgever onwrikbaar, je hebt altijd dan anciens EN de vakbond die op hun achterste poten zullen gaan staan. Any thoughts?

Zoals gezegd: dit is puur hypothetisch hé ;)

PS. Ja ik weet het, dit geldt alleen voor sectoren waar thuiswerk nu ingeburgerd is hé.
Ik hoop dat er dan protesteren. Het is intussen al wel duidelijk dat de mogelijkheid om gedeeltelijk thuis te werken niets dan voordelen heeft.
Er zullen er alleszins vreemd opkijken wanneer hun mensen vertrekken naar een werkgever die thuiswerk wel mogelijk maakt.

Normaal is 16 wel een hogere grade dan 15 hoor :)

Vroeger kon je bij ons ook niet hoger dan 15 zonder direct reports, maar dat hebben ze recent aangepast zodat expert profielen nu tot grade 17 kunnen klimmen. Was ook echt nodig aangezien het onmogelijk was om expert profielen aan te trekken voor een interne functie.
Grade 1 heeft bij ons de hoogste verloning, grade 22 de laagste. Van 16 naar 15 gaan betekent voor ons naar een kaderfunctie gaan, maar ik zou te weinig mensen onder mij hebben om daaronder te vallen. Ik hoop dat ze toch een manier kunnen vinden om mijn verloning te verhogen. Gratis GSM-abbo (maar ik heb er nu al een goedkopere aan €16/maand via het werk omdat Proximus een klant is), internet (alles incluis betaal ik toch al €90/maand), de wagen van het cafetariaplan (400+ bruto), ... Als ze die zaken "gratis" kunnen maken voor mij, is het ook al interessant.

Terug
Bovenaan