Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Nee maar een beetje gezond verstand is altijd fijn. En uw vergelijking is verkeerd.

Je zou het kunnen vergelijken met een persoon die binnen belt en aan de politie vraagt hoe ze haar snelheidsboete moeten betalen. En dan aan u vraagt hoe een overschrijving werkt. De politie heeft betere dingen te doen dan uit te leggen hoe je een overschrijving moet doen.

Op onze brief staat indien je vragen hebt over je dossier bel dit nummer: xxxxxxx

Op onze brief staat niet indien je vragen hebt hoe je door de maatschappij moet geraken bel dit nummer: xxxxx

Als mensen mij bellen met vragen over hun dossier geen probleem ik ben hun dossierbeheerder. Ma je moet mij niet bellen om te vragen hoe je een brief moet sturen bel dan naar BPOST.

En zoals ik al zei ik dacht dat ze mij voor de gek aan het houden was maar daarna vroeg ze mij dood serieus wat het verschil was tussen het gewoon verzenden en aangetekend verzenden.

Maar geef die dan toch gewoon het adres door van het lokale postkantoor. En je zegt: "Ik ben de dossierbeheerder voor je pensioen, dus daarmee kan ik je jammer genoeg niet helpen. Maar hier zijn de gegevens van je lokale postkantoor. Ga daar eens langs en die gaan je zeker kunnen verder helpen."

Dat postkantoor googlen kost u welgeteld 3 seconden en die persoon gaat nog effectief het gevoel hebben dat ze ne goeie mens is tegen gekomen, die haar toch maar verder geholpen heeft. Als ge echt in uwe goeie zijt, kunt ge haar zelfs al aanraden om dat al in een enveloppe te steken (kijk ne keer bij de schoolartikelen in de supermarkt, daar ga je dat zeker vinden) en het adres waar het naartoe moet mee te nemen naar de post. Dan gaat dat daar in ene keer verstuurd geraken enal.

Het is een taktiek.
Ik heb dat jaren geleden ook zo vaak meegemaakt.

Ze krijgen een brief
Komen dan speciaal fysiek ter plaatste met "Ik snap de brief niet"
Ik zeg: Ik heb dit en dit document nodig. Letterlijk wat er in die brief staat.
Halen ze gewoon het gevraagd document onmiddellijk boven.
...
...
...
Ik denk dan altijd: Als je de brief niet gesnapt hebt, waarom heb je dan de gevraagde documenten mee?

Zo vaak meegemaakt en uiteindelijk denk ik dat dat een soort automatisme is wanneer zo'n mensen onmiddellijk zeggen: "ik snap het niet." Ookal snappen ze het.
Is dat bewust van de domme gebaren? Is dat een soort van faalangst? Is het wantrouwen uit schrik om iets te verklappen?... Geen idee.
Gewoon onzekerheid denk ik of uit voorzorg?

Ik heb dat ook al wel eens voor gehad. Niet 100% zeker zijn of iets dat niet duidelijk is, alles voorzien waar ge zelf aan denkt. En dan iemand om hulp vragen. Uit dat contact blijkt dan dat ik wel degelijk juist zat en alles relevante zaken voorzien had.

Gewoon onzekerheid denk ik of uit voorzorg?

Ik heb dat ook al wel eens voor gehad. Niet 100% zeker zijn of iets dat niet duidelijk is, alles voorzien waar ge zelf aan denkt. En dan iemand om hulp vragen. Uit dat contact blijkt dan dat ik wel degelijk juist zat en alles relevante zaken voorzien had.
Iets typisch menselijk... Maar het valt wel op dat het veel vaker voorkomt bij mensen met beperkte scholing.

Franstaligen bellen ook sneller, compleet in paniek of geagiteerd.

Vaak gewoon: brief niet (volledig) gelezen.

Groot verschil met Nederlandstaligen.

Ik heb het hierboven nog als eens geschreven beyondgamers vinden hoe dan ook een reden om het gedrag van een burger goed te praten.

Mevr is van 1984, een millenial. Gaan we nu echt zeggen dat het normaal is dat mevr niet weet hoe ze een brief moet opsturen.

Je kan je belastingen perfect doen via tax on web. Gaan wij ons ook afvragen waarom wij nog belastingen via papier invullen?

Je merkt het aan de antwoorden dat sommige onder jullie nooit in contact hebben gestaan met klanten/burgers. Interne mails van collega's zijn soms al frustrerend maar de zever die je aan de telefoon te horen krijgt tart alle verbeelding.
Ik denk dat ik eerder verrast was dat er nog steeds zaken zijn waar je iets blijkbaar per brief moet sturen. Er zijn landen waar men briefpost gewoon al stop gezet heeft.

Het is een taktiek.
Ik heb dat jaren geleden ook zo vaak meegemaakt.

Ze krijgen een brief
Komen dan speciaal fysiek ter plaatste met "Ik snap de brief niet"
Ik zeg: Ik heb dit en dit document nodig. Letterlijk wat er in die brief staat.
Halen ze gewoon het gevraagd document onmiddellijk boven.
...
...
...
Ik denk dan altijd: Als je de brief niet gesnapt hebt, waarom heb je dan de gevraagde documenten mee?

Zo vaak meegemaakt en uiteindelijk denk ik dat dat een soort automatisme is wanneer zo'n mensen onmiddellijk zeggen: "ik snap het niet." Ookal snappen ze het.
Is dat bewust van de domme gebaren? Is dat een soort van faalangst? Is het wantrouwen uit schrik om iets te verklappen?... Geen idee.
Dat kan ook een soort van paraplu open trekken zijn.
Als er dan ook maar iets verkeerd gaat, is het hun schuld niet.

Ik moet zeggen dat ik zo'n aanpak wel ergens begrijp. Veel mensen leven toch met de perceptie dat vanaf er een fout gemaakt wordt, er potentiële onkosten aan vast kunnen hangen. Dan leg je toch liever de verantwoordelijkheid elders.
Of het een handige aanpak is, da's een andere kwestie.

Ik denk dat ik eerder verrast was dat er nog steeds zaken zijn waar je iets blijkbaar per brief moet sturen. Er zijn landen waar men briefpost gewoon al stop gezet heeft.

Zoals mensen tegen AI zijn hebben wij heel veel burgers die tegen mails/ebox zijn. Die eisen hun brieven nog via post te ontvangen.

Zoals mensen tegen AI zijn hebben wij heel veel burgers die tegen mails/ebox zijn. Die eisen hun brieven nog via post te ontvangen.
Ik wil dingen die ik (manueel) moet betalen ook nog altijd per post krijgen ze.
To be honest, ik ben nog nooit in mijne GOV E-Box geweest omdat men stelt dat als je die linkt aan uwen doccle, dat je die documenten niet meer per post krijgt, dus blijft het niet gekoppeld.

Voor dingen die dan per mail komen, zoals bv. de facturen van de syndicus, is het nog erger.
Doccle heeft nen app & toch nog iets van notification dat ik zou kunnen opmerken. Mijn persoonlijke mailbox daarentegen is ne vuilbak die al mee gaat sinds de beginjaren van 't commercieel internet, waar ik mss 1 keer naar kijk elke maand als ik het niet vergeet.
Dus komt er veel in mijn werk mailbox terecht, waar ik dus wél regelmatig naar kijk. Maar da's een issue op zichzelf als ooit dat e-mail adres zou verdwijnen (ik heb nu een ander e-mail adres, maar bij de fusie zijn de oude aliassen behouden & alle content gemigreerd, gelukkig).

Maar wie weet, als ze ooit zeggen van 'salut & de kost' ben ik er ook wel aan voor de moeite natuurlijk.
Dat is nl. niet 'mijn' e-mail adres.
Ale soit, voor zover een domein ooit 'van u' is. Als @gmail/yahoo/hotmail/... morgen niet meer bestaat is 't ook gedaan natuurlijk, maar da's een heel ander extreem.
Da's ook de reden dat ik nooit mijn e-mail adres van m'n internet provider wil bezigen, want als je veranderd is het ook een miserie om overal te gaan uitzoeken hoe je waar uw e-mail adres kan veranderen, al zeker als je al niet meer in die oude mailbox kan, laat staan dat je een schone oplijsting hebt van waar dat allemaal zit).
Mor soit, is wat naast de huidige kwestie.

Anyway, ik probeer wel wat in mijnen Doccle komt, gedomicilieerd te hebben. Als het daar komt, wil ik dat het automatisch geregeld wordt.
Heck, pretty much alles dat kan gedomicilieerd worden, Doccle of niet, wil ik automatisch geregeld zien. Niet de eerste keer dat iets blijft liggen & ik er ne rappel voor krijg als 't niet automatisch is.

Ik heb een opname moeten doen voor Linkedin en kreeg zo'n fucked up kleine harige microfoon toegestopt. Was echt geen zicht, ik aant lullen me mijn stoem bakkes en op 10 cm ervan zo'n pluizige bol aan een stokje, te vergelijken met een verdwaalde hamster met ambitie of een sinds tientallen jaren ongeschoren foef
Wanneer en waar staat dat online?

Is zelfs wettelijk verankerd denk ik dat er altijd een non-digitaal alternatief moet zijn voor een burger. (Niet voor ondernemingen, die moeten alles digitaal doen.)

Ik kan moeilijk geloven dat er geen non-digitaal alternatief is voor een Noorse burger (Misschien niet in papier. Misschien moet die altijd langsgaan langs één of ander gecentraliseerd burgerloket. Lokaal gemeentehuis ofzo.)

Is zelfs wettelijk verankerd denk ik dat er altijd een non-digitaal alternatief moet zijn voor een burger. (Niet voor ondernemingen, die moeten alles digitaal doen.)

Ik kan moeilijk geloven dat er geen non-digitaal alternatief is voor een Noorse burger (Misschien niet in papier. Misschien moet die altijd langsgaan langs één of ander gecentraliseerd burgerloket. Lokaal gemeentehuis ofzo.)
Er is een verschil tussen als staat een niet-digitaal alternatief voorzien en als staat iets in niet-digitale vorm eisen van de burger.

BG is een omgeving waar voor het merendeel hoog opgeleiden zitten en degenen die dat niet zijn, zijn over het algemeen gezien ook niet dom. De meesten hier hebben ook in hun omgeving voornamelijk mensen die qua IQ op z'n minst gemiddeld zijn.
Maar er zijn nu eenmaal ook heel veel mensen die een heel eind onder die gemiddelde intelligentie zitten en die dus kort samengevat effectief gewoon dom zijn.
Iets zelfstandig oplossen en opzoeken is echt niet voor iedereen een evidentie. Jij en ik weten zonder problemen hoe we op het internet iets moeten beginnen zoeken, op welke manier je best zoektermen ingeeft, kunnen wat we dan vinden lezen en filteren, weten waarop we moeten letten om te weten welke info betrouwbaar is.... Maar dat is gewoon niet voor iedereen zo makkelijk en als je gewoon dat lijstje met stappen ziet, is het ook niet raar dat dat voor sommige mensen best overweldigend kan zijn.

En net die mensen die daar zelf op vastlopen, leven meestal in een omgeving waar dat voor iedereen het geval is en die dat niet gewoon ff kunnen vragen aan iemand die ze kennen.

Dus ja, het zijn net die mensen die dan naar dat nummer op de brief die ze kregen gaan bellen. Dus is het ook maar logisch dat als je zo'n lijn moet bemannen dat je met een bovengemiddeld aantal domme mensen in contact komt.

En je kan dan het mooie zien in het feit dat je een job hebt, waar je mensen die het al moeilijker hebben in onze maatschappij vooruit kan helpen, gewoon door te proberen wat ze niet begrijpen in mensentaal (soms zelfs kleutertaal) uit te leggen. Of je klaagt over alle domme kloten die je aan de lijn krijgt. Maar misschien zit je dan gewoon niet echt op je plaats aan die andere kant van de lijn.
Het ergste is niet dat ze iets niet weten of niet kunnen

Het ergste is dat ze iets gehoord hebben, gelezen hebben en ze overtuigd zijn dat dat correct is en jij fout zit waardoor ze nog nietmeer naar uw uitleg luisteren

Er is een verschil tussen als staat een niet-digitaal alternatief voorzien en als staat iets in niet-digitale vorm eisen van de burger.
Er zijn nog wel zo'n zaken denk ik, al zullen die op termijn nu wel voornamelijk digitaal worden. Maar wereldwijd denk ik dat België daarin niet zo achterloopt hoor, misschien eerder dat Noorwegen voor zit. Het is ondertussen nu ook al bijna 10 jaar geleden maar van mijn tijd in de VS herinner ik me nog dat ik versteld stond van de hoeveelheid zaken die enkel via een formulier in een envelop konden. Zelfs toen ik terug in België was mocht ik nog internationale postzegels kopen want mijn aangifte bij de IRS (waarop $0 stond) kon enkel per brief.

Er zijn nog wel zo'n zaken denk ik, al zullen die op termijn nu wel voornamelijk digitaal worden. Maar wereldwijd denk ik dat België daarin niet zo achterloopt hoor, misschien eerder dat Noorwegen voor zit. Het is ondertussen nu ook al bijna 10 jaar geleden maar van mijn tijd in de VS herinner ik me nog dat ik versteld stond van de hoeveelheid zaken die enkel via een formulier in een envelop konden. Zelfs toen ik terug in België was mocht ik nog internationale postzegels kopen want mijn aangifte bij de IRS (waarop $0 stond) kon enkel per brief.
Hier met een Duitse overheid een bezwaar en dan maar rechtszaak opgestart omdat ik onterecht een verkeersboete kreeg. Als burger mag ik per e-mail brieven sturen naar een specifieke mailbox, maar van die overheid moet alles retour, op papier. Die hebben zonder zever al 5 aangetekende brieven gestuurd, soms met mijn PDF afgeprint in bijlage x 12 € dat is dus een 60-tal € kosten... Zonder het werk en materiaal te verrekenen. En dit voor een boete van 86 € ofzoiets.

Komt binnen een weekje voor, na een jaar... Gelukkig moet ik niet aanwezig zijn, dankzij AI gevonden dat dit niet hoeft als het door de rechtbank toegelaten wordt en mijn bezwaar duidelijk is.

De papieren rompslomp is daar nog erger.

Kan je een voorbeeld geven van zoiets in België dat enkel in niet-digitale vorm geëist wordt van de burger?

Het probleem is eerder omgekeerd, door de digitalisering waren er overheidsdiensten die niet meer via een niet-digitaal kanaal konden. Daarom dat dit vorig jaar voorgelegd en goedgekeurd is (en vorige maand aan voorgelegd aan de Commissie Economie van de Kamer). Dit zou er binnenkort ook door moeten komen:

Ik denk niet dat de post ging over iets perse per brief op te "eisen". Dat leek mij een geval waar iemand geen toegang heeft tot de digitale platformen of die digitale platformen niet wil gebruiken en dus hierdoor enkel de papieren antwoordoptie heeft :p.

Ik kan mij in de overheidsdomeinen waarmee ik vertrouwd ben niet iets bedenken waar het enkel in papier kan. (Er is één iets heel specifiek wat misschien 1% van het geheel betreft dat puur wettelijk gezien enkel op papier mogelijk is op dit moment maar een digitaal workaround wordt eigenlijk wel in praktijk geaccepteerd.)

Ik vraag mij af of je nu bijvoorbeeld in België een rechtszaak kan inleiden puur in digitale vorm. ik denk (niet zeker) dat het mogelijk is via "Just-on-web"

Als je in Noorwegen woont en je bent allergisch aan Wifi of straling van computerschermen, je moet nog altijd kunnen antwoorden? :p

Anderson, die heeft dat gezegd.
Anderson, dinge daar moet stoppen met zich te moeien.
Anderson, ik wil het zo doen maar mag niet van collega X.
Anderson, wil jij eens spreken met Y?
Anderson, waarom gaat dingske van verkoop naar daar zonder mij?
Anderson, wat is er gebeurd tussen A en B? Die spreken niet meer tegen elkaar.

Aangezien ik niet in verlof ben en dus niet in het kleuteronderwijs sta, komt de grens met een beschutte werkplaats gevaarlijk dichtbij.

Terug
Bovenaan