Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

De arrogantie komt waarschijnlijk gewoon slecht over. (Je zei zelf al dat hij communicatief niet sterk is.)

In zijn logica:
Is het niet schematisch genoteerd, dan is het fout. En het is de schuld van de organisatie, management, team X of Y,... dat het niet uitgeschreven staat. Niet mijn fout.

In zijn ogen: De verkeerde actie werd uitgevoerd omdat het niet gedocumenteerd is,...
In andermans ogen: Hij heeft iets verkeerd gedaan. Hij heeft niet gecommuniceerd erover, hij legt de fout bij een ander,...

Natuurlijk in de echte wereld is niet alles netjes gedocumenteerd, mooi in schema's, uitgewerkte procedures van A tot Z,... buiten misschien in een kerncentrale of onderhoud van helicopters, treinen, vliegtuigen... Maar niet iedereen werkt zo of heeft de luxe om zo te werken.
Ja dit dus. In den bouw loopt het verre van een leien dakje en moet er veel bijgestuurd worden. Ik ken geen enkele firma in den bouw waar alles soepel loopt.

Werd niet aangegeven. Is door het zoveelste conflict met iemand op de werkvloer dat hij daar zelf mee is afgekomen. Goed, we hebben daar notie van genomen en hebben veel inspanningen gedaan om er rekening mee te houden. Aan de andere kant heeft dat ook wel zijn grens.

Wat betreft die arrogantie: als je continu sarcastische opmerkingen of steken onder water moet geven met een brede smile op het gezicht denk ik dat dat weinig te maken heeft met verandering.
Er zijn ook daarin zeker grenzen, waar hij zich moet aan houden.

Ivm arrogantie: kan zijn manier zijn om om te gaan met onzekerheid, maar dat wilt niet zeggen dat zijn copings-mechanisme moet getolereerd worden. En er ook hier duidelijk een grens moet getrokken worden

Er zijn blijkbaar al maanden klachten dat onze data voor een bepaald product niet klopt. Ik werd gisteren aan een email chain toegevoegd omdat ze bij data ingestion niet weten wat er fout loopt en product dan maar moet beslissen wat we gaan doen met dat product. Hun uitleg:

"We kunnen geen root cause analysis doen want niemand weet waar de database zit, laat staan hoe de data ineen steekt. Niemand met historische kennis werkt hier nog."

Ik ben ontzettend meewarig over dit soort antwoorden, want maar al te vaak is "ik weet dat niet" of "ik kan dat niet" hier een aanvaardbaar antwoord. Mijn standpunt: het is jullie verantwoordelijkheid, dus je zoekt maar een manier om het te weten te komen.

Ik heb vanochtend 3 uur gespendeerd aan:

-vinden waar de database is
-toegang tot de database krijgen
-begrijpen hoe de data ineen steekt en wat de meest logische verklaring is voor de foute rapporteringen

En ik heb het gevonden, door gewoon diep in confluence, jira en sharepoint te graven en dan common sense te gebruiken wanneer ik onze data met die van de officiële source vergelijk. Hoezo kunnen die mensen dat niet, dit is nu al maanden bezig?!

Het probleem oplossen, gaan ze zelf wel moeten doen (ik voorspel weer "ik kan dat niet"), maar nu is er tenminste een diagnose van het probleem.

Er zijn blijkbaar al maanden klachten dat onze data voor een bepaald product niet klopt. Ik werd gisteren aan een email chain toegevoegd omdat ze bij data ingestion niet weten wat er fout loopt en product dan maar moet beslissen wat we gaan doen met dat product. Hun uitleg:

"We kunnen geen root cause analysis doen want niemand weet waar de database zit, laat staan hoe de data ineen steekt. Niemand met historische kennis werkt hier nog."

Ik ben ontzettend meewarig over dit soort antwoorden, want maar al te vaak is "ik weet dat niet" of "ik kan dat niet" hier een aanvaardbaar antwoord. Mijn standpunt: het is jullie verantwoordelijkheid, dus je zoekt maar een manier om het te weten te komen.

Ik heb vanochtend 3 uur gespendeerd aan:

-vinden waar de database is
-toegang tot de database krijgen
-begrijpen hoe de data ineen steekt en wat de meest logische verklaring is voor de foute rapporteringen

En ik heb het gevonden, door gewoon diep in confluence, jira en sharepoint te graven en dan common sense te gebruiken wanneer ik onze data met die van de officiële source vergelijk. Hoezo kunnen die mensen dat niet, dit is nu al maanden bezig?!

Het probleem oplossen, gaan ze zelf wel moeten doen (ik voorspel weer "ik kan dat niet"), maar nu is er tenminste een diagnose van het probleem.
I guess that's why they pay you the big bucks! 😋

Dunno yet hoeveel het zal zijn. Stond nog gene prijs op z'n werkorder.
Heb er op voorhand ook ni om gevraagd gezien ik de firma zelf 'ken' ('t zijn dezelfste die de installatie indertijd komen doen zijn). Dus ik verwacht geen 'louche' zaken of oplichting in de prijzen (en was even zeer niet van plan om te gaan 'shoppen' voor de goedkoopste).

Maar 't zal idd kosten wat het kosten zal.
250 + materiaal (da pompke) zou wel veel zijn weliswaar, dat zou betekenen 500 EUR per uur of zoiets, lijkt mij wat veel. Mor soit, zullen wel zien als de factuur komt.

En 'k heb hem bezig gezien, zo ingewikkeld lijkt het op zich niet nee. Maar 't is zeker een prutswerkje & als je de verkeerde maat van pomp zou hebben is het gedaan met zingen.
Mor soit, als het mij dan eenmalig eens 250 EUR kost, so be it. Ga ik niet echt lang van wakker liggen als het daarmee snel gefixt is.

Maar 'k ben dan toch zeker dat ik m'n AC unit zelf niet beschadig ofzo door als amateur met m'n 2 linkerhanden te gaan prutsen aan dingen dat ik geen verstand van heb. Moest dit nu iets zijn dat om de 6 maand voorvalt, dan zou ik wss wel even anders redeneren. Maar het laatste onderhoud van het toestel is blijkbaar van 2022, dus toch al snel 4j geleden. Al moet ik toegeven dat het toen krak 't zelfste probleem was met dat stoem pompke dat het begeven had.
Ale, 'k dacht dat ze de factuur gewoon vergeten waren (mij zou je daarvoor niet horen klagen 😋 ), maar ze hebben er toch nog aan gedacht precies.

De schade aan mijne portemonnee is uiteindelijk net geen 300 EUR (245,13 + BTW). Waarvan 't gros voor die pomp is.
Pomp op zich was al 176,13 + BTW, dus uiteindelijk heeft het 'iemand laten komen' mij een goei 70 EUR + BTW gekost.
To be fair, dat heb ik er zonder spijt voor over.

OK, als ik zelf eerst 3 dagen zou gaan zoeken zijn op 't internet om een gelijkaardige pomp te vinden had ik er wss wel eentje gevonden die goedkoper te krijgen was. Maar dan nog.

Collega die zit te vloeken op onze baas

"Die let niet op. Die doet zen werk niet. Godver, onnozelaar. Kan ook niks. Kga bellen en men gedacht es zeggen want dit kan niet meer"

Aan telefoon "Seg, kan het zijn dat ge daar een foutje hebt gemaakt? Ja nee is niet erg hoor haha, kan gebeuren maar ik dacht ik ga eens bellen om te vragen. Iedereen maakt wel eens een foutje he"

😒

Collega die zit te vloeken op onze baas

"Die let niet op. Die doet zen werk niet. Godver, onnozelaar. Kan ook niks. Kga bellen en men gedacht es zeggen want dit kan niet meer"

Aan telefoon "Seg, kan het zijn dat ge daar een foutje hebt gemaakt? Ja nee is niet erg hoor haha, kan gebeuren maar ik dacht ik ga eens bellen om te vragen. Iedereen maakt wel eens een foutje he"

😒
Den baas blijft den baas eh. 't Mag nog de grootsten incompetente <whatever> zijn.
Dus eens vriendelijk aangeven dat de fout gemaakt is, dat is pretty much wat je kan doen zonder een C4 te mogen verwachten.

Den baas blijft den baas eh. 't Mag nog de grootsten incompetente <whatever> zijn.
Dus eens vriendelijk aangeven dat de fout gemaakt is, dat is pretty much wat je kan doen zonder een C4 te mogen verwachten.
De baas is ook maar n teamchef he, die kan u geen C4 geven

Ge moet die mens ook niet uitschijten, (moet je zo groots ook niet doen voor de collega's) maar als ge eerst bijna zelf uw excuses gaat aanbieden voor ge iets zegt.. die gaat daar volgende keer nog geen rekening mee houden.

Iedereen kan fouten maken, maar je mag iemand daar wij op een beleefde maar directe manier op wijzen lijkt mij

Ge moet die mens ook niet uitschijten, (moet je zo groots ook niet doen voor de collega's) maar als ge eerst bijna zelf uw excuses gaat aanbieden voor ge iets zegt.. die gaat daar volgende keer nog geen rekening mee houden.

Iedereen kan fouten maken, maar je mag iemand daar wij op een beleefde maar directe manier op wijzen lijkt mij
Wat is er mis met gewoon normaal te communiceren?

"Hallo, hier is volgens mij x of Y fout."
"Ja klopt, ik pas het aan." Of "Nee, dat is correct."
"Dag en bedankt."

Dan is het niet baas, maar teamchef of leidinggevende.

TL al 2 weken thuis omdat hij het niet meer ziet zitten. Daarjuist mail gehad 3 weken erbij.

Is op 7 maand al meer afwezig dan aanwezig geweest.

Is van een team van 4 gepromoveerd naar TL en nu team van 10 maar al een jaar strubbelingen en krijgt het niet recht getrokken.

Of dat dit de oplossing is...

Terug
Bovenaan