Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Collega vertrokken, drie keer raden bij wie die extra workload er bijkomt. Driewerf hoera! Het is leuk als je weet dat mensen u vertrouwen en dat je uw job goed doet en kunt, maar de keerzijde is dat ze ook wel altijd weten te vinden :D
Tijd om een beetje gas terug te nemen dan. En met uw baas bespreken waar je prioritair aan moet werken en wat kan/zal moeten wachten. Voila, opgelost ;)

"Men" heeft weer eens iets verkocht met een air van "oh dat is easy". Ben ondertussen al een week bezig en redelijk zeker dat het niet eens mogelijk is om het te doen zoals ze verwachten. -_-

Collega vertrokken, drie keer raden bij wie die extra workload er bijkomt. Driewerf hoera! Het is leuk als je weet dat mensen u vertrouwen en dat je uw job goed doet en kunt, maar de keerzijde is dat ze ook wel altijd weten te vinden :D
Denk dat er op een werkplek slechts 1 iemand bepaalt wat uw effectieve werklast is en dat ben je zelf... Als je daar geen ruimte voor hebt dan bespreek je dat toch gewoon en zoek je mee naar oplossingen?

Kans is echter groot dat je zegt "is goed" en bij jezelf denkt "pff.... Kzal het er maar bijpakken zeker?". Tjah, dan moet je er niet van verschieten dat ze u rap weten te vinden... Je bent nl. van goudwaarde voor je werkgever, zonder extern te reclameren pak je alles wat jouw kant op komt aan, heerlijk voor je werkgever :)

Is iemand ontslaan dan zo moeilijk? Ik dacht dat je iemand gewoon kon ontslaan zonder speciale reden zolang je de opzegtermijn respecteert en ze niet ziek zijn. Maar blijkbaar niet dus..

Proficiat.
U kan iets. Mede, u bent gekloot.

En denk eraan, meer werk, meer kans op fouten, meer vingers die naar u wijzen.

Is iemand ontslaan dan zo moeilijk? Ik dacht dat je iemand gewoon kon ontslaan zonder speciale reden zolang je de opzegtermijn respecteert en ze niet ziek zijn. Maar blijkbaar niet dus..
Dat gaat relatief eenvoudig, maar dan is deze persoon ook toelaatbaar voor werkloosheidsuitkering, opzegvergoeding (want bij ontslag krijgen doe je doorgaans de opzegtermijn toch niet uit),... Je zegt dan gewoon: "X, wij hebben besloten om de arbeidsovereenkomst met jou stop te zetten, om deze reden ("verschil in visie" is bvb een parapluterm die regelmatig gebruikt wordt), u zal uw uitbetaling krijgen van uw opzeg (of: u moet uw opzeg uitdoen, maar dan heb je X weken een ongeleid projectiel in je rangen, komt dus feitelijk nooit voor), de uitbetaling van de vakantiegelden, resterend loon, eventuele fractionele dertiende maand, uw C4,... krijgen binnen X dagen na de laatste werkdag. Wij verwachten dat op dag Y de door ons verstrekte arbeidsmiddelen (gsm, laptop, auto,...) terug zijn binnengebracht".

Ontslag om dwingende reden is met heel wat "red tape". Bvb "verbreking arbeidsovereenkomst" (dwingend ontslag) binnen de 3 dagen op de dag nadat het feit (dat reden is tot ontslag) bekend geraakt is. En dan nog eens binnen de 3 dagen na de verbreking via aangetekend schrijven, deurwaardersexploot of ondertekende overhandiging met afgiftebewijs (handtekening op de kopie) de vermelding van de reden(en) om de arbeidsovereenkomst te verbreken. Het is aan de verbrekende partij om te bewijzen dat de feiten gebeurd zijn (en niet in een "he says, she says"-verhaal, het moet beargumenteerd en gestaafd zijn). Het aantal redenen zijn overigens vrij beperkt (volgens het arbeidshof).

niet verantwoorde afwezigheid van het werk, misbruik van vertrouwen, diefstal, insubordinatie, agressief gedrag, daden van oneerlijke concurrentie, ...

Dat wil dus zeggen dat Kaygel voor alle feiten die hij hier opsomt geen ontslag om dwingende reden kan geven. Als ze het morgen opnieuw doet, dan kan dat wel voor juist dat feit, waarbij de voorgaande feiten (indien bewezen / gestaafd) als onderbouwing kunnen gebruikt worden om te beargumenteren dat het ontslag de enige oplossing was.

Proficiat.
U kan iets. Mede, u bent gekloot.
"The reward for good work is more work".

Laatst bewerkt:
Ik heb het zeker al besproken hoor. Reply is natuurlijk dat er niet onmiddellijk iemand kan gevonden worden en als die gevonden wordt, er ook een inwerkperiode nodig zal zijn.

Op zich valabele punten maar ik heb er wel een loonsverhoging tegenover gezet, al moeten ze er dan maar een functiewijziging ofzo van maken. Ik neem aan dat er creatief genoeg kan omgesprongen worden daarmee.

Even stilte in de ruimte maar er gaat een voorstel uitgewerkt worden. Even kat uit de boom kijken dus.

Allee, de deadline voor een aantal zaken is verstreken (deze was nochtans haalbaar want op een half werkdagje heb ik zelf veel zaken van haar kunnen uitzoeken die gevraagd werden)
Nota bene is er ook een verlengd weekend tussen, ge zou denken dat als ge een paar weken niets doet ge een efforke doet maar nee.
Tot mijn, niet zo grote verbazing krijg ik een mailtje dat ze ziek is. :rofl:

Straks krijg ik het briefje, ik vermoed dat het niet voor 1 dagje gaat zijn.

- Daar al onmiddellijk op gereageerd dat haar melding in strijd is met het arbeidsreglement, deze moeten immers telefonisch gemeld worden.
- gemeld dat haar out of office niet op staat
- ook gemeld dat ze haar overuren die ze thuis heeft opgebouwd zo snel mogelijk moet verwijderen want ook in strijd met de afsprakennota.

Dan eens gaan grasduinen in de zaken waar ik dus een deadline voor opgelegd had en nagekeken en haar mijn bevindingen gemaild

• Van de ongeveer 40 keuringen (lift en brand) die niet in orde waren zijn er maar 2 op de juiste plaats gezet. Deze deadline is gemist
  • Ze heeft niet aangetoond wat ze met afgekeurde liften heeft gedaan Deze deadline is gemist
  • Er is niet aangetoond dat ze de keuringsverslagen aan de liftfirma’s bezorgd heeft,
  • Er is niet getoond of ze met de offertes voor de brandmelding iets gedaan heeft. Deze deadline is gemist
  • Verslag vergadering X is uitgestuurd, deze deadline is gehaald
  • Hiernieuwde vergadering gebouw Y is niet uit, deze deadline is gemist
  • Mail aan persoon X is beantwoord uiteindelijk na 5 werkdagen, deze deadline is ok
  • Gisteren was ze helaas opnieuw niet aangemeld op ons telefonie systeem. Na 20 minuten wel.
  • Ze was opnieuw niet op de teammeeting, ’s morgens is er plots recup ingezet. Nochtans is deze meeting verplicht.
En dan nog de uitleg dat ik opnieuw wijs om de belangrijkheid en hoe dit tot de basistaken behoort waar ze eigenlijk al bijna een jaar de tijd voor heeft.

Mijn conclusie:

giphy.gif

Allee, de deadline voor een aantal zaken is verstreken (deze was nochtans haalbaar want op een half werkdagje heb ik zelf veel zaken van haar kunnen uitzoeken die gevraagd werden)
Nota bene is er ook een verlengd weekend tussen, ge zou denken dat als ge een paar weken niets doet ge een efforke doet maar nee.
Tot mijn, niet zo grote verbazing krijg ik een mailtje dat ze ziek is. :rofl:

Straks krijg ik het briefje, ik vermoed dat het niet voor 1 dagje gaat zijn.

- Daar al onmiddellijk op gereageerd dat haar melding in strijd is met het arbeidsreglement, deze moeten immers telefonisch gemeld worden.
- gemeld dat haar out of office niet op staat
- ook gemeld dat ze haar overuren die ze thuis heeft opgebouwd zo snel mogelijk moet verwijderen want ook in strijd met de afsprakennota.

Dan eens gaan grasduinen in de zaken waar ik dus een deadline voor opgelegd had en nagekeken en haar mijn bevindingen gemaild

• Van de ongeveer 40 keuringen (lift en brand) die niet in orde waren zijn er maar 2 op de juiste plaats gezet. Deze deadline is gemist
  • Ze heeft niet aangetoond wat ze met afgekeurde liften heeft gedaan Deze deadline is gemist
  • Er is niet aangetoond dat ze de keuringsverslagen aan de liftfirma’s bezorgd heeft,
  • Er is niet getoond of ze met de offertes voor de brandmelding iets gedaan heeft. Deze deadline is gemist
  • Verslag vergadering X is uitgestuurd, deze deadline is gehaald
  • Hiernieuwde vergadering gebouw Y is niet uit, deze deadline is gemist
  • Mail aan persoon X is beantwoord uiteindelijk na 5 werkdagen, deze deadline is ok
  • Gisteren was ze helaas opnieuw niet aangemeld op ons telefonie systeem. Na 20 minuten wel.
  • Ze was opnieuw niet op de teammeeting, ’s morgens is er plots recup ingezet. Nochtans is deze meeting verplicht.
En dan nog de uitleg dat ik opnieuw wijs om de belangrijkheid en hoe dit tot de basistaken behoort waar ze eigenlijk al bijna een jaar de tijd voor heeft.

Mijn conclusie:

giphy.gif
Ziekte maakt het natuurlijk wel lastiger... Stel dat het is vanwege burnout kan het zijn dat je er nog even aan vasthangt. Voordeel is dan wel dat je na een maand het loon niet meer moet betalen (ook even kijken of jullie verzekerd zijn voor inkomensverlies vanwege bvb. burnout in jullie groepsverzekering), nadeel is dat vlak na haar terugkomst haar ontslaan ook niet zo simpel zal zijn...

Maar soit, als het voor een langdurige afwezigheid is kan je alvast een nieuwe, deftige, werknemer zoeken.

Ziekte maakt het natuurlijk wel lastiger... Stel dat het is vanwege burnout kan het zijn dat je er nog even aan vasthangt. Voordeel is dan wel dat je na een maand het loon niet meer moet betalen (ook even kijken of jullie verzekerd zijn voor inkomensverlies vanwege bvb. burnout in jullie groepsverzekering), nadeel is dat vlak na haar terugkomst haar ontslaan ook niet zo simpel zal zijn...

Maar soit, als het voor een langdurige afwezigheid is kan je alvast een nieuwe, deftige, werknemer zoeken.
Ziekte hoeft niet te betekenen dat je haar niet kan ontslaan natuurlijk. Het ontslag mag gewoon niet omwille van haar ziekte zijn.

Ziekte hoeft niet te betekenen dat je haar niet kan ontslaan natuurlijk. Het ontslag mag gewoon niet omwille van haar ziekte zijn.
Good luck om (als de werknemer dat naar de rechtbank zou trekken) dat te bewijzen. Gezien het proces van documenteren nog maar zeer recent begonnen is vermoed ik dat je aan het kortste eind zal trekken als werkgever.

Good luck om (als de werknemer dat naar de rechtbank zou trekken) dat te bewijzen. Gezien het proces van documenteren nog maar zeer recent begonnen is vermoed ik dat je aan het kortste eind zal trekken als werkgever.

Ja, daar vrees ik ook een beetje voor ja.
Enfin, we zullen zien hoe het loopt....

Terug alles op papier zetten van de afspraken die ze niet nakomt en werk dat ze niet aflevert. Dit is dan aangetekend schrijven 2. Inderdaad de ziekte zelf niet vermelden.
En laat het verder los voor zo lang ze afwezig is. Je kan in die periode zelf niets meer doen wat haar betreft, dus focus je op wat wel goed gaat met anderen en jezelf. Ze graaft haar eigen graf wel, het is gewoon een kwestie van tijd.

Gezien dat lijstje dat hij hierboven geeft zal dat denk ik nogal meevallen.

Een zoveelste stom non-issue, dat volledig escaleert en enorm veel tijd opslurpt.

Dat begint via een melding, waarop een kettingmail ontstaat, gericht ondertussen naar meerdere personen. Ieder doet een inbreng, maar steeds verkeerde inbreng.
De helft weet niet waarover het gaat. De andere helft snapt het wel, maar maakt fouten, waardoor je op pistes geraakt waar niet eens iets aan de hand is.

En zo escaleert een prutske dat eigenlijk amper de aandacht waard is, tot iets wat een hele dag uiteindelijk inneemt.

Een goeike dat weggaat.

Zat er wel aan te komen blijkbaar.

In de hoogvlaktes zeveraars der zeveraars, heb je steeds wel enkele individuen die het goed menen en vooruitgang willen.
Maar die houden het uiteindelijk toch niet vol.
Als je daar tussen een leger praatbarakken zit, dat schijndrukte zit uit te spelen, amper wetende wat er gaande is, en elkaar voortdurend stokken in de wielen zit te steken. Als je het karakter er niet voor hebt, breek je vroeg of laat toch.

Gezien dat lijstje dat hij hierboven geeft zal dat denk ik nogal meevallen.
Dat is een eenzijdig lijstje, het gaat er niet om wat er gebeurd is maar om wat je kan bewijzen... Dat is gewoon niet zo simpel. Voeg daaraan toe dat de werknemer een tijd geleden ook deels werkonbekwaam was en daar allicht over de nodige medische attesten beschikt, zal de rechter daar allicht ook waarde aan hechten en stellen dat de werknemer mogelijk door externe factoren een moeilijkere inwerkingsperiode had en op coulance rekent van de werkgever dat ze haar toch meer kansen hadden moeten geven.

Soit, ik zeg niet dat het zo zal lopen maar in België worden werknemers wel zeer goed beschermd, ook voor de arbeidsrechtbank...

Dat is een eenzijdig lijstje, het gaat er niet om wat er gebeurd is maar om wat je kan bewijzen... Dat is gewoon niet zo simpel. Voeg daaraan toe dat de werknemer een tijd geleden ook deels werkonbekwaam was en daar allicht over de nodige medische attesten beschikt, zal de rechter daar allicht ook waarde aan hechten en stellen dat de werknemer mogelijk door externe factoren een moeilijkere inwerkingsperiode had en op coulance rekent van de werkgever dat ze haar toch meer kansen hadden moeten geven.

Soit, ik zeg niet dat het zo zal lopen maar in België worden werknemers wel zeer goed beschermd, ook voor de arbeidsrechtbank...
Moet je natuurlijk nog net voorhebben dat er mee naar de rechtbank getrokken wordt.

Terug
Bovenaan