Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Je bent véél te braaf. Maak dat je gewoon zo snel mogelijk van die werknemer af bent. Daar kan je niks mee aanvangen.

Ja, ik denk dat het die weg opgaat.

Vandaag om 9u20 bel ik haar toestel, stond dus af. Ja, in het reglement staat duidelijk dat je aangemeld moet zijn.

Krijg ik iets erna een mailtje dat ze hem rond 9u30 aangezet heeft.
In haar agenda stond ’s morgens niet qua recup of whatever, om 11u hebben we verplichte meeting die ik leid.
Ik nodig haar online uit rond 11u, geen reactie.
Ik stuur een mailtje deze namiddag met de vraag waar ze was, antwoordt ze dat ze recup had. Ik zie die nu in haar agenda staan, laatst gewijzigd om 12:24

Ja, het kan natuurlijk dat ze die er net voor erin gezet heeft en dan verlengd heeft in outlook en dat dat die wijziging is natuurlijk. Maar voor hetzelfde geld er pas ingezet om 12:24, dat had ik best zelf eens gecheckt toen de meeting begon.

Vandaag om 9u20 bel ik haar toestel, stond dus af. Ja, in het reglement staat duidelijk dat je aangemeld moet zijn.

In haar agenda stond ’s morgens niet qua recup of whatever, om 11u hebben we verplichte meeting die ik leid.
Ik stuur een mailtje deze namiddag met de vraag waar ze was, antwoordt ze dat ze recup had. Ik zie die nu in haar agenda staan, laatst gewijzigd om 12:24

Ja, het kan natuurlijk dat ze die er net voor erin gezet heeft en dan verlengd heeft in outlook en dat dat die wijziging is natuurlijk. Maar voor hetzelfde geld er pas ingezet om 12:24, dat had ik best zelf eens gecheckt toen de meeting begon.
Dat moet voor haar toch ook een heel onaangename werkervaring worden. Ik zou me toch kapotschamen als ik zo in de kijker zou lopen als werknemer.

Toffe werkplek wel als ge recup krijgt terwijl ge niet eens gaat werken. :unsure:

Is recup niet goed te keuren door leidinggevende? Zij kan toch niet eenzijdig even bepalen wanneer zij vrij of recup o.i.d. neemt?

En als ze recup had, waarom zou ze dan haar toestel überhaupt aanzetten om 9u30?

Als ik u zo hoor is die er nu overal echt gigantisch alle kantjes aan 't aflopen, zonder schroom. Gewoon asap buitenkicken.

Een jobstudente die heel de tijd zit te praten en het uit te leggen en dan verbaasd is dat men haar er over aanspreekt....

Dat moet voor haar toch ook een heel onaangename werkervaring worden. Ik zou me toch kapotschamen als ik zo in de kijker zou lopen als werknemer.

Ik hoop het oprecht dat het voor haar héél onaangenaam aanvoelt.

Je bent véél te braaf. Mijn limieten zouden allang overschreden zijn.

Ja HR vraagt nu vooral om zoveel mogelijk vast te stellen en op mail te zetten, doen we maar zo dan :)

Toffe werkplek wel als ge recup krijgt terwijl ge niet eens gaat werken. :unsure:

Ja maar nu komt nog het beste.
Ik zie of ze die recup wel ingevuld heeft dus kijk naar haar tijdsregistratie.
Heeft die nog het lef om overuren op te zetten, dus dat ze sommige dagen meer dan haar 7.6 gewerkt heeft van thuis.
Djeezes fucking Christ, op welke planeet leeft die eigenlijk?
Is recup niet goed te keuren door leidinggevende? Zij kan toch niet eenzijdig even bepalen wanneer zij vrij of recup o.i.d. neemt?

En als ze recup had, waarom zou ze dan haar toestel überhaupt aanzetten om 9u30?

Als ik u zo hoor is die er nu overal echt gigantisch alle kantjes aan 't aflopen, zonder schroom. Gewoon asap buitenkicken.

Inderdaad, in principe moet dat ook al kijk ik daar nu niet op als iemand snel naar de dokter moet of whatever.
Het gaat ook maar om recup van 10-12u dus vandaar dat ze om 9u30 wel online was.

Ja HR vraagt nu vooral om zoveel mogelijk vast te stellen en op mail te zetten, doen we maar zo dan :)

Heeft die nog het lef om overuren op te zetten, dus dat ze sommige dagen meer dan haar 7.6 gewerkt heeft van thuis.

Inderdaad, in principe moet dat ook al kijk ik daar nu niet op als iemand snel naar de dokter moet of whatever.
Het gaat ook maar om recup van 10-12u dus vandaar dat ze om 9u30 wel online was.
Overuren kan je enkel presteren na akkoord van de werkgever 😉 Allemaal afkeuren dus.
Je moet er echt zo snel mogelijk van af raken. Ik vrees dat dit makkelijkst zal zijn door haar contract te verbreken en haat uit te betalen. Als je haar opzegt, zet ze haar zeker ziek.

Overuren kan je enkel presteren na akkoord van de werkgever 😉 Allemaal afkeuren dus.
Je moet er echt zo snel mogelijk van af raken. Ik vrees dat dit makkelijkst zal zijn door haar contract te verbreken en haat uit te betalen. Als je haar opzegt, zet ze haar zeker ziek.
Valsheid in geschrifte is ook al een 'dringende reden', waarom zou je ze dan nog uitbetalen als ze zelf al die bewijzen op een plateau klaarlegt?

Nee, ook dat.
Ze zei dat het niet makkelijk was maar nooit toen gezegd dat dat niet ging lukken.
En dan begint dat ineens hé : "ja mn papa heeft de auto nodig morgen voor x of y mag ik dan van thuis werken"
En dan loopt dat maar op tot het moment dat ge denkt, ach ze moet zoveel regelen laat ze maar wat vroeger stillekes aan van thuis werken.

Is dat niet het moment waarop je gewoon moet zeggen: "tja kijk, dit is de grote mensenwereld, los het op".

Ik ben altijd een koele minnaar van allerhande afwijkingen toestaan op geldend beleid. Men gaat dan al snel denken dat hun situatie normaal is. Ik zou dan ook geen thuiswerk toe gestaan hebben vanaf het begin als de regel bij jullie is dat dit in de eerste zes maanden niet kan. Ik zou ook geen structureel thuiswerk hebben toegestaan na het ongeval. Als het te moeilijk is om naar kantoor te komen werken dan moet men maar thuis blijven met een ziekenbriefje.

De bedoelingen van die toegiften zijn uiteraard allemaal goed, maar uiteindelijk krijg je op het einde van de rit stank voor dank. Bovendien schep je hiermee een precedent waarbij andere collega's zich in de toekomst ook gerechtigd gaan voelen op allerhande uitzonderingen. Dit alles in deze situatie nog extra versterkt doordat het blijkbaar iemand is die al van in het begin onderpresteert, nog relatief nieuw op de werkvloer is en geen blijk geeft van de nodige kennis of verantwoordelijkheidszin.

je had jezelf hier wel wat gedoe kunnen bespaard hebben imo.

Is dat niet het moment waarop je gewoon moet zeggen: "tja kijk, dit is de grote mensenwereld, los het op".

Ik ben altijd een koele minnaar van allerhande afwijkingen toestaan op geldend beleid. Men gaat dan al snel denken dat hun situatie normaal is. Ik zou dan ook geen thuiswerk toe gestaan hebben vanaf het begin als de regel bij jullie is dat dit in de eerste zes maanden niet kan. Ik zou ook geen structureel thuiswerk hebben toegestaan na het ongeval. Als het te moeilijk is om naar kantoor te komen werken dan moet men maar thuis blijven met een ziekenbriefje.

De bedoelingen van die toegiften zijn uiteraard allemaal goed, maar uiteindelijk krijg je op het einde van de rit stank voor dank. Bovendien schep je hiermee een precedent waarbij andere collega's zich in de toekomst ook gerechtigd gaan voelen op allerhande uitzonderingen. Dit alles in deze situatie nog extra versterkt doordat het blijkbaar iemand is die al van in het begin onderpresteert, nog relatief nieuw op de werkvloer is en geen blijk geeft van de nodige kennis of verantwoordelijkheidszin.

Toegiften zijn niet altijd slecht - maar ze moeten wel beschouwd worden als een uitzondering en niet als de regel. Duidelijke communicatie is belangrijk, al bestaat de kans helaas dat sommige mensen een uitzondering als een verworven recht gaan beschouwen.

Denk je ?

Ik denk dat we die fase al een paar kilometer voorbij zijn. Ik snap zelfs niet dat je nog maar 1 seconde moeite steekt in zo'n iemand proberen te fixen. Ofwel is het een uberloser ofwel een uber troll. In beide scenario's ga je het niet kunnen fixen...

Agree. Je bent ziek of niet. Ziek --> briefje en thuis. Niet ziek --> werken.

Allerlei customization om te proberen iemand te helpen geeft altijd gezever. Ofwel bij de persoon zelf ofwel bij anderen die in dezelfde maar toch niet niet dezelfde situatie zitten. Weinig strenge regels en hard policen is de enige manier. Beetje zoals met kinderen.

Voorbeeldje uit mijn team vroeger. In pre-covid tijden, van mij mocht iedereen 1 of 2 d per week thuiswerken. Maar niet op vrijdag en niet op maandag. Niet de dag voor of na je verlof. Niet de dag voor of na een teambuilding. Wie deeltijds werkte, niet de dag voor of na je vrije dag. Voor evidente foefel redenen uiteraard. Maar ook voor praktische/organisatorische redenen. De dag voor/na je verlof is er altijd last minute shit te regelen, dat gaat gemakkelijker op kantoor dan thuis.

Andere teams hadden allerlei uitzonderingen en een boek vol regels. Dat was ALTIJD gezever. De foefelaars vinden altijd foefelweggetjes. Een halve dag voor of na je verlof. Maar als het voor je verlof is, niet erna, of omgekeerd en bladiebladiebla. Onmogelijk te controleren.

De bedoelingen van die toegiften zijn uiteraard allemaal goed, maar uiteindelijk krijg je op het einde van de rit stank voor dank. Bovendien schep je hiermee een precedent waarbij andere collega's zich in de toekomst ook gerechtigd gaan voelen op allerhande uitzonderingen.

Yep, in de kindertuin die een werkplek met volwassenen soms is, is het al snel 'ik wil ook een koek want de andere heeft een koek gekregen'. En de meesten zijn geen kleine kinderen, maar 1 op 5 of 1 op 10 wel. En het is jammer maar helaas, maar door die zeveraars moet je de flexibiliteit bij iedereen niet te ver laten gaan. Want voor je het weet, zit mopperkleuter de sfeer te verzieken omdat Jos WEL zijn verlof mag kiezen in de zomer omdat hij net een tweeling gekregen heeft en zijn madam ziek is en eens op moment X op verlof wil en JOS MOET ZIJN VERLOF NU PLANNEN BUITEN DIE 2 WEKEN EN HIJ HAD OOK WILLEN GAAN DIE 2 WEKEN.

Dit alles in deze situatie nog extra versterkt doordat het blijkbaar iemand is die al van in het begin onderpresteert, nog relatief nieuw op de werkvloer is en geen blijk geeft van de nodige kennis of verantwoordelijkheidszin.

Ja, dat snap ik helemaal niet. Flexibiliteit en zo moet je verdienen. "Je moet de hond een beetje trainen". Als je dit laat passeren, ben je bitch voor de komende 10 y. Er is geen enkele werkplek waar dit gedrag getolereerd zou worden. Laat ze maar tegen de muur lopen en het op de harde manier leren.

Kans is klein. Ofwel is ze gatachterlijk en heeft ze niks door. Ofwel is ze je aan het rondfietsen aan 300 per uur en ligt ze elke dag plat van het lachen.

Ik deed vroeger bij probleem gevallen elke 2 dagen 30 min check in s avonds. "Wat heb je gedaan", "wat ging goed en niet goed", "dit moet je morgen en overmorgen doen". Tot overmorgen. Dan is het snel gedaan met den aap uit te hangen. Dingen kunnen mis gaan, je kunt lui zijn. Maar als iemand je zo dicht opvolgt, is het gedaan met je wegsteken.

Planeet 'ik kan die sjarels hier rondfietsen aan 300 per uur' ?

Harde kletsen geven om ze het af te leren.

Bij mijn madam hebben ze ook van die sjarels gehad. Overuren registreren omdat de creme car met gratis ijsje na de vroege shift op de parking stond. "Ja, we moesten na de shift blijven voor het ijsje en de andere shift kan tijdens de middag break". Jaaaaa. 3x raden wat er gebeurd is ? Overuren geweigerd en toekomstige creme karren geschrapt voor heel de shift. Heel de zomer hebben ze geen meer gekregen, de andere shiften wel, de foefelshift niet. Ik denk niet dat ze het volgend jaar nog eens gaan proberen, ze zijn nu al paar weken pispaal van de andere shift arbeiders...

Ja, fair point hoor.
Zoals ik zei: is dit toch wel een les. Maar het gaat wel een moeilijke balans blijven om flexibel en menselijk te zijn (wat wel één van onze sterke punten is als werkgever) en de regels strikt toepassen.

Gelukkig hebben we hier wel geen team dat zegt: "als die dat mag, dan wil ik dat ook, etc...". Die mentaliteit is er niet, maar het gaat wel belangrijk zijn om hier te tonen dat flexibiliteit een gunst is en dat misbruik gewoon bestraft wordt.

Ik ben overigens woensdag en vandaag langs haar thuis gereden, haar firmawagen staat voor de deur parallel met de weg geparkeerd. Stond vandaag op een andere plaats dan woensdag.
Dus ofwel rijdt iemand anders daarmee rond (wat mag zolang die onder hetzelfde dak wonen) ofwel rijdt ze zelf ermee rond.
Either way, in het beste geval doet ge dus niks heel de dagen thuis en laat ge uwe auto van uwe werkgever dan ook nog eens door anderen gebruiken....

Goed, ik ga nog es passeren een paar keer om te zien of dat een gewoonte is of eerder toeval.

Ja, fair point hoor.
Zoals ik zei: is dit toch wel een les. Maar het gaat wel een moeilijke balans blijven om flexibel en menselijk te zijn (wat wel één van onze sterke punten is als werkgever) en de regels strikt toepassen.

Gelukkig hebben we hier wel geen team dat zegt: "als die dat mag, dan wil ik dat ook, etc...". Die mentaliteit is er niet, maar het gaat wel belangrijk zijn om hier te tonen dat flexibiliteit een gunst is en dat misbruik gewoon bestraft wordt.

Ik denk dat je je te veel zorgen maakt. Niet-profiteurs zijn meestal geen zo'n grote fan van andere wel-profiteurs. Je kunt gemakkelijk een paar harde maar faire regels bedenken die enkel profiteurs impacteren en de rest niet.

Zoals 'bij ziekte KAN de auto ingehouden worden vanaf 4 weken'. Je moet het niet doen, maar je kunt het bij probleemgevallen wel doen.
Zoals 'auto mag enkel gebruikt worden door werknemer en ABC. Bij afwijking KAN de auto onmiddellijk afgenomen worden'.

etc etc etc

Onze car policy (en andere policies) bevatten genoeg materiaal om lastigaards rap en streng te straffen.

Ik ben overigens woensdag en vandaag langs haar thuis gereden, haar firmawagen staat voor de deur parallel met de weg geparkeerd. Stond vandaag op een andere plaats dan woensdag.
Dus ofwel rijdt iemand anders daarmee rond (wat mag zolang die onder hetzelfde dak wonen) ofwel rijdt ze zelf ermee rond.
Either way, in het beste geval doet ge dus niks heel de dagen thuis en laat ge uwe auto van uwe werkgever dan ook nog eens door anderen gebruiken....

Goed, ik ga nog es passeren een paar keer om te zien of dat een gewoonte is of eerder toeval.

Ja, als ik hoor van verscheidene fabrieksoperators.

Een chronisch tekort aan capabel volk.

Schoolverlaters: complete ramp.
Veel die van de rva moeten langskomen, en bewust de boel in het 100 laten lopen.
Een groot deel dat niet eens deftig Nederlands kan, dat daar staat te lummelen omdat ze eigenlijk niet eens snappen wat ze moeten doen.
Veel die daar stoned staan bij de machines.

Krijgen ze van de baas te horen: "steek wat meer tijd in die, die lijkt wel belovend."
Hij: "neeje het wordt toch niks met die kerel."
Baas: "jamaar, heeft mss wat meer tijd nodig."
Hij: "ge zult het zien, wordt niks."

Wat later ligt die er toch ook weer uit.
Ik werkte 10 jaar geleden in de industrie en dat was toen al een drama. Bijna geen volk te vinden en het volk dat je vond, daar was het coinflip om te zien of er iets mee aan te vangen was.
Geen werk zien, geen inzet tonen, laks werk leveren, ... Dat zijn dan mensen die nog 40 jaar te gaan hebben. Ze zullen toch hun attitude moeten bijstellen. Dit was in een job in 3 ploegen die bij momenten doorwerken was maar evengoed momenten had met dagen waar het schoon werken was op het gemak. Voor toch geen slechte verdienste.

Documenteren, documenteren, documenteren. Zorg dat je een solide dossier hebt want als ze spel maakt ga je bewijzen moeten hebben. Op mijn 1e job heb ik 2 ontslagen geweten, beide hebben een jaar geduurd om dossier op te bouwen met oa verschillende vermaningen, training, etc.µ

edit: sorry voor dubbel

Laatst bewerkt:
Tracker op zetten, ook eens gehad met een ex werknemer, die deed daar in 't weekend nogal niet werk gerelateerde km mee...
Staat hier in m'n oude car policy dat enkel de inwonende partner ermee mag rijden voor woonwerkverkeer, met nog een resem regeltjes.

Al eens een verhaal gehoord van een werkgever waar de partner van de werknemer op zelfstandige basis werkte voor Uber Eats / Takeaway, die deed al die kilometers met wagen en tankkaart van de werkgever van de partner... Mooie winst!

Tracker op zetten, ook eens gehad met een ex werknemer, die deed daar in 't weekend nogal niet werk gerelateerde km mee...
Staat hier in m'n oude car policy dat enkel de inwonende partner ermee mag rijden voor woonwerkverkeer, met nog een resem regeltjes.

Al eens een verhaal gehoord van een werkgever waar de partner van de werknemer op zelfstandige basis werkte voor Uber Eats / Takeaway, die deed al die kilometers met wagen en tankkaart van de werkgever van de partner... Mooie winst!

Bij ons gecovered door "geen commerciele activiteiten zoals taxi, 'gig industry' (Uber, ...), pakketdiensten".

Bij mijn ex ook 1 gepakt die taxitje rondreed op kosten van bedrijf. Subtiel ook, 2x zijn toegestane kilometers in zijn 1e jaar :rofl: :rofl:

Ik heb het al gezegd in andere topics. Schaamteloosheid en idiotie is grenzenloos bij sommigen. Mijn vriend die advocaat is, al 2x een sjarel gehad die zijn bedrijfsauto gewoon verkocht had... Komen in dienst ergens, beetje lullen en rondlummelen tot ze een auto krijgen. Verkopen aan louche figuur, cash in de zak en ribbedebie. En als je ze pakt, is het een zwart gat van (collectieve) schulden waar je mag proberen een euro terug te pakken.

Collega vertrokken, drie keer raden bij wie die extra workload er bijkomt. Driewerf hoera! Het is leuk als je weet dat mensen u vertrouwen en dat je uw job goed doet en kunt, maar de keerzijde is dat ze ook wel altijd weten te vinden :D

Terug
Bovenaan