Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Niet per sé toch? Hoe groter het bedrijf hoe groter de kans dat bepaalde posten ontdubbeld zijn of tijdelijk kunnen opgevangen worden door een N-1 oid. Maar zeker in kleine KMO's zijn er vaak geen backups voor posten waardoor bepaalde taken wrs niet of moeilijk over te dragen zijn naar andere collega's. Dan is het niet echt wenselijk dat werk echt 3 weken gewoon blijft liggen...

Dat zijn ook van die dingen die sterk afhangen van bedrijf en ook van niveau van werknemers imo. Van iemand in een hogere, zekere leidinggevende functie kan je max 2 weken imo wel vragen om de continuïteit zoveel mogelijk te waarborgen, als dat gaat over puur voetvolk (cru gezegd) dan zou dat minder een issue mogen zijn.
Ja ok, ik volg je redenering wel. Al gaat het mij in dit geval puur om de directe afwijzing die globaal lijkt te zijn/worden. Als ze dat dan willen, dan zullen ze dat moeten verwerken in de arbeidsovereenkomst via een addendum, hoe klein die KMO ook mag zijn.

Ik heb het ooit uit eerste hand meegemaakt vanuit een kleine KMO. Er werd vanalle restricties opgelegd en bovenal ook beloftes gemaakt en gedaan. Die restricties werden zeer goed opgevolgd, die beloftes een pak minder.

Ik kan perfect aannemen dat er periodes zullen zijn dat drie weken niet lukt, maar het lijkt mij sterk dat er geen periodes zullen zijn waarin dit wel kan of kan opgevangen worden door collega's of de baas bij een kleine KMO.

Vanavond heb ik ook weer een last-minute meeting moeten declinen. Is iemand die er een sport van maakt om alles te lang te laten liggen en dan om 16 uur een meeting van 17-18 diezelfde dag erin schiet. Zo werkt het niet...
Gewoon counteren naar de volgende morgen om 7u. Dan stopt dat soort shenanigans doorgaans zeer snel.

Wij hebben 41 dagen verlof, maar onze nieuwe line manager wilt dat we maximaal twee weken op rij afwezig zijn. Gedaan met mooie tripjes naar Azië en Zuid-Amerika.
De baas die gaat rommelen met verlofregelingen. Fast lane naar een leuke relatie. De vraag is: Is er een objectief goede reden waarom deze dat wil gaan wijzigen?
Of bijvoorbeeld als er permanentie nodig is... als je op een dienst werkt waar steeds minstens 4 van de 6 mensen aanwezig moeten zijn dan snap ik wel dat je geen volledige maand juli krijgt bv, maar daar zouden mensen zelf slim & collegiaal genoeg voor moeten zijn.
In principe als je met allemaal grote mensen werkt, dan kan je dat allemaal perfect onderling regelen zolang iedereen wat water in de wijn doet. Allez, zo heb ik het altijd geweten.

In mijn specifieke geval was de bewijslast zó sterk dat er geen andere uitweg meer overbleef.

Als er geen wederzijds respect meer is en een werknemer de werkgever of HR recht in het gezicht staat te liegen, zoals bij @kay-gell is gebeurd, dan beschouw ik dat als een ernstige fout die ontslag om dringende redenen kan rechtvaardigen. Net zoals werkweigering zonder geldige reden dat doet, wat hier duidelijk ook speelt.

Dan hoeft het voor mij niet meer. Of het nu om West-Vlaanderen, Zwitserland of om het even welke regio gaat, dat maakt me allemaal niet uit. Als men al niet eerlijk kan communiceren en bewust de waarheid verdraait en mijn tijd verdoet, dan is de grens voor mij bereikt.

In Zwitserland heerst er veel minder gedoe rond werknemersrechten. Men denkt daar twee keer na over de gevolgen voordat men zulke fouten zou durven maken.
Als de bewijskast zo sterk was kon je die gewoon ontslaan wegens dringende redenen en dan hoef je echt geen 3 waarschuwingen geven.
Het feit dat je die 3 waarschuwingen geeft op 3 dagen tijd is in mijn ogen gewoon misbruik maken van het systeem om toch maar te kunnen zeggen dat je hem gewaarschuwd had. Wel geef iemand dan ook de tijd om zijn gedrag aan te passen als ge per se een waarschuwing wil geven. Of heb gewoon de ballen om hem op staande voet te ontslaan.

Als de bewijskast zo sterk was kon je die gewoon ontslaan wegens dringende redenen en dan hoef je echt geen 3 waarschuwingen geven.
Het feit dat je die 3 waarschuwingen geeft op 3 dagen tijd is in mijn ogen gewoon misbruik maken van het systeem om toch maar te kunnen zeggen dat je hem gewaarschuwd had. Wel geef iemand dan ook de tijd om zijn gedrag aan te passen als ge per se een waarschuwing wil geven. Of heb gewoon de ballen om hem op staande voet te ontslaan.
Sorry, ter verduidelijking: in 15 jaar tijd heb ik twee mensen moeten ontslaan om dringende redenen. De ene werd onmiddellijk ontslagen met voldoende bewijslast ‘op staande voet’. De andere situatie verliep complexer, met bewijzen en getuigenissen die stapsgewijs binnenkwamen. Daarom ook de verschillende brieven. De uiteindelijke bedoeling was wel degelijk een ontslag om dringende reden, dat pas mogelijk werd nadat dezelfde fouten (of misdrijven) zich herhaalden én bijkomende bewijsstukken waren ontvangen.

Het is opvallend dat je denkt dat ik misbruik maak van het systeem, of dat ik iemand die in mijn gezicht staat te liegen nog een gunst zou moeten geven. Dat is allerminst het geval.

Ik ben daar niet lichtzinnig mee omgegaan of zomaar met de natte vinger beslissingen gaan nemen. Een beetje nuance is dus zeker op z’n plaats. Dat ik het bondig omschrijf, wil niet zeggen dat het ook simpel was.

Benieuwd!

Zo iemand zou ik toch niet in m'n bedrijf meer wensen hoor, het vetrouwen is geschokt!

Wat ik al heb gedaan om ene te ontslaan die ook z'n werk niet deed, kwestie van voldoende bewijzen te hebben :

- 3 verschillende feiten als aparte zaken aanzien en in de 2de en 3de brief verwijzen naar die feiten als eerdere waarschuwingen.
- Telkens aanmanen dat 'm op kantoor moet afkomen (en hopen dat ze incl. eventuele laptop en bedrijfswagen afkomen).
- 3 aangetekende brieven opgestuurd met telkens 1 dag tussen elke aangetekende brief.

Waarvan de 3de aangetekende het ontslag om dringende redenen was.

Als je het goed kan voorbereiden en timen (dus letterlijk vooraf alle brieven opmaken), dan stuur je de vrijdag de 1ste brief (krijgen ze dan normaal maandag erop), maandag de 2de en woensdag de 3de met ontslag dringende redenen.

Het lastigste is dan wel als ze een bedrijfswagen hebben en alsnog afkomen met een ziektebriefje dittes en dattes van zever...
Ik weet niet welke nuance we hier moeten in zien.

Ik weet niet welke nuance we hier moeten in zien.
Een werkgever die op legale wijze tijdig zijn belangen verdedigt om een financiële kater te vermijden, doet gewoon wat noodzakelijk is.

Moeten we dan tegenwoordig als werkgevers zware fouten van werknemers aanpakken hen in de hoek van 't kantoor laten staan of hen 10 bladzijden straf laten schrijven? Het werk is geen basisschool. Als iemand de grenzen overschrijdt, volgt daar een volwassen en correcte reactie op. Geen spelletjes, maar verantwoordelijkheid.

Als volgens jou vlakuit liegen geen reden is voor ontslag om dringende redenen, dan kan je evengoed gaan werken als woordvoerder van een politieke partij, daar lijkt men zelden last te hebben van gewetensbezwaren.

Een werkgever die op legale wijze tijdig zijn belangen verdedigt om een financiële kater te vermijden, doet gewoon wat noodzakelijk is.

Moeten we dan tegenwoordig als werkgevers zware fouten van werknemers aanpakken hen in de hoek van 't kantoor laten staan of hen 10 bladzijden straf laten schrijven? Het werk is geen basisschool. Als iemand de grenzen overschrijdt, volgt daar een volwassen en correcte reactie op. Geen spelletjes, maar verantwoordelijkheid.

Als volgens jou vlakuit liegen geen reden is voor ontslag om dringende redenen, dan kan je evengoed gaan werken als woordvoerder van een politieke partij, daar lijkt men zelden last te hebben van gewetensbezwaren.
Lezen. Het blijft een kunst.

Allee ze heeft geantwoord.

Ik vat kort samen:
Ze schrikt erg van de inhoud en vorm van deze officiële verwittiging. Ze had verwacht dat eventuele bezorgdheden of fouten eerst rechtstreeks met haar besproken zouden worden zoals vroeger.. Een rechtstreeks gesprek of feedback had haar de kans gegeven zaken bij te sturen. --> ik weet niet, kom dan misschien opdagen op mijn uitnodiging?

Ze vindt de schriftelijke waarschuwing onnodig hard en wil benadrukken dat ze haar job ernstig neemt en zich ten volle inzet in de moeilijke periode. Ze zegt dat de afgelopen weken voor haar moeilijk waren en ze daar de gevolgen nog van voelt.
Daarbovenop zegt ze dat ze ons eerder op de hoogte gebracht van haar medische behandeling die volgende week plaatsvindt (ze krijgt dus spuiten in haar nek en zou dan eind van de maand terug op kantoor kunnen zijn, 6 weken nadat ze thuis heeft kunnen werken met deadlines om terug te komen die telkens opschuiven).

De opgelegde deadlines leggen voor haar een zware druk, zowel mentaal als praktisch zegt ze. Het is haar onduidelijk of ze die allemaal kan halen, ondanks haar bereidheid om dit aan te pakken. Ze vraagt hierbij om begrip en meer tijd.

Mijn antwoord is redelijk duidelijk met name dat de problemen van ver voor haar ziekte dateren. Geen enkele keuring van lift noch brand is correct behandeld op het bijna jaar dat ze bij ons werkt. Als ze inderdaad de job als syndicus serieus zou nemen zou dit iets zijn wat ze opvolgt ipv niets mee te doen. (allee ge kunt er es ene missen of twee, maar als ge niet eens afgekeurde liften meldt aan de firma of ettelijke malen nalaat om vervallen brandbestrijdingsmiddelen te vervangen,....)

De inbreuken en het gebrek aan inzet is in die mate ernstig dat ze inderdaad onmiddellijk een waarschuwing krijgt. Ze kan daarvan schrikken, ik schrik evenzeer dat iemand de basistaken, die zulke grote gevolgen kunnen hebben nalaat te doen heb ik haar gezegd.
De deadlines dienen gerespecteerd, ze is nog altijd fulltime in dienst zonder ziektebriefje en dan verwachten we dezelfde inzet.

Allee, ge moet ook maar het lef hebben te zeggen dat ge u ten volle inzet terwijl ge heel de dag niets anders te doen hebt dan mails en administratie en daar gewoon nog niet eens 10% van gedaan wordt. En ik dan weet vanuit IT dat ze zeer weinig actief is, dat is gvd het enige wat ze moet doen bezig zijn op die laptop.
Want een deel van haar werk zoals vergaderingen en dergelijke is opgevangen geweest door collega's, daar moet ze zich dus niets van aantrekken. Het is letterlijk enkel doen wat ik haar gezegd heb en dat laat ze na, dan gewoon staalhard beweren dat ge u ten volle inzet toont gewoon dat ge op een andere planeet leeft qua werkattitude of er niet voor terugdeinst te liegen ipv verantwoordelijkheid te nemen.

Ik ben gewoon gedegouteerd. Ge hebt op zoveel begrip en flexibiliteit van ons mogen rekenen het laatste jaar en dan kan ik er niet meer eens van op aan dat de waarheid gezegd wordt en zit ge basically ganse dagen niets te doen of allee net hetgene dat "gecontroleerd" wordt in onze gesprekken en durft ge zo een antwoorden te geven. (niet alleen dit maar ook dat over haar vriend die verlof nam en dat ze niet content was met de afspraak achter haar rug met een liftfirma omdat ze haar fucking werk niet doet).

Hoe dom moet ge ook zijn om zo een kans weg te gooien?
21 jaar, geen diploma en ge krijgt een best goed loon, na 6 maand ne wagen.
Moogt vanaf dag 1 (ipv na 6 maand zoals voorzien) geregeld thuiswerken omdat ge niet altijd over de auto van uw ouders beschikt.
Ge hebt ne whiplash van t karten en nadat ge kunt werken moogt ge gewoon 5 weken van thuis uitwerken omdat ge niet kunt rijden zonder dat we ons daar vragen bij stellen. Voelt u wa slap tijdens de ramadan? Allee ga maar naar huis en werk wat bij,...
Enfin kan nog zo 100 dingen toevoegen, maar dan zijt ge echt dom als ge dit lapt.

Laatst bewerkt:
Ah. Die is 21 :rolleyes: . Dat leek de perfecte beschrijving voor een uitbollende 45-plusser met medische klachten. Duidelijk nog volk genoeg dat graag de kansen wegsmijt als ze komen.

@kay-gell Heeft ze tijdens haar sollicitatie gezegd dat ze moeilijkheden zou hebben om soms naar het werk te komen door een gebrek aan een auto?

Nee, ook dat.
Ze zei dat het niet makkelijk was maar nooit toen gezegd dat dat niet ging lukken.
En dan begint dat ineens hé : "ja mn papa heeft de auto nodig morgen voor x of y mag ik dan van thuis werken"
En dan loopt dat maar op tot het moment dat ge denkt, ach ze moet zoveel regelen laat ze maar wat vroeger stillekes aan van thuis werken.

Ik ben daar niet lichtzinnig mee omgegaan of zomaar met de natte vinger beslissingen gaan nemen. Een beetje nuance is dus zeker op z’n plaats. Dat ik het bondig omschrijf, wil niet zeggen dat het ook simpel was.
Inderdaad. Wat je niet wenst is dat jij denkt 100% recht in uw schoenen te staan als werkgever, je iemand ontslaat op staande voet zonder ontslagvergoeding, die persoon naar de rechter stapt en u *finaal* gewoon ongelijk geeft.

Nee, ook dat.
Ze zei dat het niet makkelijk was maar nooit toen gezegd dat dat niet ging lukken.
En dan begint dat ineens hé : "ja mn papa heeft de auto nodig morgen voor x of y mag ik dan van thuis werken"
En dan loopt dat maar op tot het moment dat ge denkt, ach ze moet zoveel regelen laat ze maar wat vroeger stillekes aan van thuis werken.
Op uw werk raken lijkt me toch 1 van de basisvereisten van een job 😅 Is dat op zich dan al geen ontslag waard in het begin?

Ben ik de enige die dat kind degoutant kinderachtig vind?

Dat is hier geen chirofuif e. "Ik heb geen auto want mijn pa is weg". Ja sorry, suck it up.

Mijn broer heeft mijn auto perse totale geknald 2d voor Ik nieuwe job had. Ik heb ook 4 weken met huurauto gereden. Het zou denk ik 2 d geduurd hebben moest ik met "ik heb geen auto" afgekomen zijn..

Ben ik de enige die dat kind degoutant kinderachtig vind?
Vooral de verantwoordelijkheid afschuiven op jan-en-alleman. Papa heeft den auto nodig, Mijne vriend heeft verlof moeten pakken, jadijadijada. In the end moet ge gewoon zelfstandig uw job kunnen doen en als dat niet lukt. 🤷‍♂️ Vast wel genoeg andere kandidaten.

@kay-gell Betrek ze anders mee bij de sollicitatierondes voor een volgende kandidaat :unsure:

Vooral de verantwoordelijkheid afschuiven op jan-en-alleman. Papa heeft den auto nodig, Mijne vriend heeft verlof moeten pakken, jadijadijada. In the end moet ge gewoon zelfstandig uw job kunnen doen en als dat niet lukt. 🤷‍♂️ Vast wel genoeg andere kandidaten.

@kay-gell Betrek ze anders mee bij de sollicitatierondes voor een volgende kandidaat :unsure:

Is dat 2025 ? Dat we op het werk raken al een verdienste vinden? Het is ver gekomen.

Life's tough, get used to it.

We zaten hier deze week te lachen met de collega van minn madam. Heeft 1 kind en de creche is 2 weken gesloten in de zomer. Cry me a river. Bij HR gaan neuten dat dat niet te organiseren is...

Mijn madam zegt dan "ik heb er 3 waarvan 1 naar de creche. En de creche is 9(!) Weken gesloten. "Hoe regel je dat?" "Beurtelings verlof pakken met de vent, vroeg plannen met (schoon)ouders, stukken onbetaald verlof pakken, flexibel halve dagen verlof pakken en s avonds bijwerken".

En dan zegt die droog "yooo, en dan is je verlof op en kun je niet meer met je vent op reis in het schooljaar". Ja sjoeke, ietske rapper aan moeten denken :laugh:

Maar dit Mieke is nog next level "de zon schijnt door mijn holletje".

Terug
Bovenaan