Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Heel weldra echt geen werk meer te doen en we zitten hier met veel te veel. Tot nu toe kon er nog wat gerekt worden.
En er is niets in zicht voor de komende maanden.

Er is nog een projectje dat kabbelend vooruitgaat, maar dat ligt in de handen van een externe, die het wel bijzonder gezapig opneemt.

Het is echt kafka, hoe inefficiënt men hier werkt, en hoeveel resources er worden vergooid. 😂😂

Bij een ander team hadden ze ook consultants aangenomen zonder er al werk voor te hebben, wilden ze die nog bij ons dumpen.

Op zich zou het niet zo erg zijn, moesten we niet regelmatig zeggen wat we gedaan hebben. 🥲
Eén van de volgende antwoorden wordt toch: "playstation gespeeld, nadat ik de badkamer geblonken had."

En dat consultantgedrocht (waar ik het hier al vaker over gehad heb 😊) met nihil meerwaarde zit hier ook nog steeds, zit die natuurlijk elke 5 voet achter werk te vragen.
1 v.d. meest gestudeerde mensen waarmee ik ooit heb moeten samenwerken, maar tevens ook de meest incapabele.
Die zal de maatschappij alleen maar geld gekost hebben uiteindelijk, van zijn studies tot zijn pensioen.

Hier begint het ook problematisch te worden. Zit sinds begin januari in mijn nieuwe rol. De eerste paar weken was ik nog niet ge-onboard en 0,0 proces. Alles zelf wat zitten uitsnollen. feb en maart heb ik relatief zinvol werk kunnen doen en een project dat vast zat naar de finish duwen. Dat zal begin juni bij klant opgeleverd worden.

In april ben ik ook beginnen plannen voor een volgend project. Probleem is dat er gewoon geen R&D resources intern zijn. Je mag elke steen omdraaien, er is gewoon niemand. Er is wel een PO/50% project manager (ik), en dan nog een marketing dude, en nog een andere 'long-term strategy marketing' dude en nog een program manager en nog een andere project manager 50%. Beetje veel overhead voor een project waar we 6mnd 3-4 dev voor nodig hebben...

Nog problematischer is dat de helft van de overhead gewoon niks doet. Die long-term marketing dude heeft 0,0 technische ervaring/skills. Die zit full remote in Texas en is nooit online. Ik heb die nog nooit een slidedeck zien afwerken of een word doc zien afwerken. Je moet daar alles 10x aan vragen en het gebeurt nooit, je kunt het beter allemaal zelf doen. Eerst dacht ik dat hij nog op 10 andere projecten zat, maar dus niet. Blijkbaar is dat ene project dat niet bougeert zijn enige ding... Hij was de voorbije 4 weken op verlof, heb van het vacuum maar geprofiteerd om mijn product visie erdoor te duwen en het UI team designs te laten maken naar mijn goesting :laugh:

Ondertussen heb ik samen met de andere project mgr het hele project al zo goed als voorbereid, maar redelijk zinloos als er niemand van de R&D kant input kan geven of wat kan proof of concepten.

Het helpt niet dat we de voorbije 4 maanden 2 major re-orgs meegemaakt hebben waarbij ze teams eerst hebben samengesmeten en dan 3-4 mnd later weer uit elkaar trekken in andere teams dan voordien. Ze hebben ook 1/4 van mgmt buitengeknikkerd. Momenteel weet niemand nog wie of wat en projecten die dus vastzitten raken niet los want no * clue waar je moet escaleren...

Ondertussen doet iedereen 'druk druk druk' verder met... No idea what... Elke meeting waar ik in zit is het 'tremendous progress' en alles super goed. Geen idee of ik een simulation leef of de bar gewoon redelijk laag ligt in deze divisie... Maar het feit dat ze van helemaal boven blijven reorgs doen zou toch bij het middle mgmt een belletje moeten doen rinkelen...

Collega rijdt deze week een band stuk van zijn privé voertuig tijdens een dienstopdracht.

Verzekering zegt: banden worden niet gedekt door de polis
Garage zegt: die banden zijn half versleten, dat worden 2 nieuwe

Verdict: 2 nieuwe banden (+-400€) om uw fcking job te doen

Stilaan kotsbeu aan het worden

Zelfs voor veel ISO zaken is dat het geval, noodzakelijk kwaad als het echt niet te vermijden valt - zeker voor een kleine KMO zijn dergelijke zaken gewoon de doodsteek, het ontbreekt ons aan kennis, middelen en mankracht terwijl producten van grote bouwers veelal inferieur zijn aan de onze - dat is soms toch zuur dat één of ander document u verhindert gewoon goed werk en een mooi product af te leveren.

Klopt. ISO is ook wel zo'n voorbeeld waar je als bedrijf echt moet zorgen dat je een pragmatische aanpak volgt of het ontspoort in bureaucratie die niet meer te overzien is, tenzij voor grote multinationals waar je er een paar mensen full-time kan tegenaan gooien (waarbij nog de vraag is of dat de verstandigste beslissing is). Dat is hier intern ook vaak een discussie waarbij onze eigen mensen het veel te groots en complex willen aanpakken.

Dat is natuurlijk de truuc van veel van die grote bedrijven. Die zijn altijd fan van red tape omdat ze natuurlijk met hun schaal een competitief voordeel hebben tgo kleintjes.

Jaar of 10 geleden was er plots een nieuwe wet in Belgie mbt regulaties. Geen uitvoering van iets Europees, maar iets Belgie specifiek. Ga je kijken wie in die commissie zit die de wet gemaakt heeft: is de helft van bedrijf A, een kwart van bedrijf B en een ander kwart ambtenaren. Dan weet je ook wel wie gejost is en wie niet. Tip: A en B niet, de kleintjes wel.

Meestal is dat (proces) implementeren een fixed cost/time. 6 mnd werk of 1 M cost of whatever. Als je 100M omzet draait, no worries. Als je 10M omzet draait, wel worries.

100%! Zeker die regelgevingen en certificaten op nationaal niveau zijn in heel veel gevallen het gevolg van lobbywerk van een paar grote spelers die hun kleinere en/of buitenlandse concurrenten een extra barrière willen opleggen.
Het irritantste vind ik dan van die certificaten waarbij het certificaat zelf "pay to win" is.

Ben hier bij een klant voor een depannage van hun software. Ik heb hulp nodig van lokale IT om een toestel lokaal aan te sluiten (mac, vlan, etc) omdat we het remote niet kunnen regelen.

Ik heb nog nooit iemand zo hard tegen zijn goesting weten werken :laugh:

Conclusie: We hadden het probleem niet tijdig genoeg aangekondigd via ticket :laugh: hij kan niks voor ons doen voorlopig.

En hij is weg. We moeten nog es weerkomen (met uurtje factuurtje natuurlijk) project manager hier is om te ontploffen.

Jamais vu. Mon dieu.
Tja aan de andere kant krijg ik hier soms onder mijn voeten omdat ik te vaak dingen die niet dringend zijn drop om klanten te helpen met ad hoc problemen.

"ze moeten de regels en het systeem volgen, zeg gewoon nee" En dan krijg je dat dus.

Tja aan de andere kant krijg ik hier soms onder mijn voeten omdat ik te vaak dingen die niet dringend zijn drop om klanten te helpen met ad hoc problemen.

"ze moeten de regels en het systeem volgen, zeg gewoon nee" En dan krijg je dat dus.

Wij respecteren gewoon onze SLA. Hebben ons werk niet kunnen doen wegens tegenwerking van de klant uit en is ook zo op mail gezet. Geen zin om hun downtime aangerekend te krijgen omdat Jos den IT een dag geen zin heeft.

Wij respecteren gewoon onze SLA. Hebben ons werk niet kunnen doen wegens tegenwerking van de klant uit en is ook zo op mail gezet. Geen zin om hun downtime aangerekend te krijgen omdat Jos den IT een dag geen zin heeft.
Maar is Jos den IT zijn procedure dat mensen gewoon at random kunnen opdagen en hij moet alles laten vallen?

Dat kan uiteraard gewoon een moeilijke mens geweest zijn, maar ik heb bijvoorbeeld voor de komende week elke dag 1 uur voor "random crap" per dag op bepaalde momenten. Dus dat is ofwel wachten tot het dat uur is en als je na dat uur opdaagt met uw random probleem dan is het morgen.

Maar is Jos den IT zijn procedure dat mensen gewoon at random kunnen opdagen en hij moet alles laten vallen?

Dat kan uiteraard gewoon een moeilijke mens geweest zijn, maar ik heb bijvoorbeeld voor de komende week elke dag 1 uur voor "random crap" per dag op bepaalde momenten. Dus dat is ofwel wachten tot het dat uur is en als je na dat uur opdaagt met uw random probleem dan is het morgen.

Aangezien Jos de lokalen servicedesker is verwacht ik idd dat hij ad hoc problemen gaat oplossen.

Collega rijdt deze week een band stuk van zijn privé voertuig tijdens een dienstopdracht.

Hij had beter op een paal gereden, dan werd dat wel gedekt.
Slijtage van de banden zit in uw 42c/km.

Toch logisch dat iets dat versleten is (zoals een band) niet door de verzekering betaald zal worden om er 2 nieuwe op te zetten? Dit ga je er bij geen enkele verzekeraar in België er doorgeduwd krijgen... Je krijgt voor dienstverplaatsingen een kilometervergoeding, de slijtage die je banden meemaken zit hier gewoon mee in. Dat je dan toevallig net je versleten band stukrijdt...

Tenzij je kan aantonen dat de banden nog niet zo oud waren gaat dit altijd afgeketst worden/onder de vrijstelling zitten. Een band is een verbruiksmiddel, stel dat je brandstoftank bijna leeg is en je auto heeft een ongeval met totaalverlies tot gevolg, dan ga je toch ook geen volle brandstoftank claimen "omdat je bijna moest gaan tanken"?

Zelfs als je tegen een paal rijdt zal de vervanging van de banden nagekeken worden ifv de slijtage van de beschadigde banden hoor (uiteraard bumper/overige carrosserieschade bij een herstelling geen discussie).

Laatst bewerkt:

Tot 30.000€ blijkbaar dus je mag hem niet total los rijden 😅

Toch logisch dat iets dat versleten is (zoals een band) niet door de verzekering betaald zal worden om er 2 nieuwe op te zetten? Dit ga je er bij geen enkele verzekeraar in België er doorgeduwd krijgen... Je krijgt voor dienstverplaatsingen een kilometervergoeding, de slijtage die je banden meemaken zit hier gewoon mee in. Dat je dan toevallig net je versleten band stukrijdt...

Tenzij je kan aantonen dat de banden nog niet zo oud waren gaat dit altijd afgeketst worden/onder de vrijstelling zitten. Een band is een verbruiksmiddel, stel dat je brandstoftank bijna leeg is en je auto heeft een ongeval met totaalverlies tot gevolg, dan ga je toch ook geen volle brandstoftank claimen "omdat je bijna moest gaan tanken"?

Zelfs als je tegen een paal rijdt zal de vervanging van de banden nagekeken worden ifv de slijtage van de beschadigde banden hoor (uiteraard bumper/overige carrosserieschade bij een herstelling geen discussie).

Band 1 is stuk gegaan wegens een put op een werf (die betalen ze ook niet terug trouwens). Banden hadden 10k km dus ook niet versleten, gewoon schadegeval

Band 2 moet bijgevolg mee vervangen worden.

Dat je band 2 uit eigen zak moet betalen begrijp ik, maar band 1 die niet versleten is kon nog wel een tijd mee.

Tot 30.000€ blijkbaar dus je mag hem niet total los rijden 😅

Band 1 is stuk gegaan wegens een put op een werf (die betalen ze ook niet terug trouwens). Banden hadden 10k km dus ook niet versleten, gewoon schadegeval

Band 2 moet bijgevolg mee vervangen worden.

Dat je band 2 uit eigen zak moet betalen begrijp ik, maar band 1 die niet versleten is kon nog wel een tijd mee.
Dus van 400 EUR verwacht je dat de kostprijs van 1 band (200 EUR) ten laste wordt genomen. De garage zegt dat die banden half versleten zijn, pak dat we dus 100 EUR eraf halen ifv slijtage, blijft er 100 EUR over.

Wat is de franchise in de kilometerpolis voor de dienstverplaatsingen, 200 EUR? 250 EUR? (vaak 10% van de schade met minimum 250 EUR, max. 625 EUR of iets gelijkaardigs)

Draai of keer het hoe je het wilt, is misschien zuur doordat het een onverwachte kost is maar nu niet dat hier rare dingen gebeuren...

-edit- Als je trouwens een auto hebt die meer dan 30.000 EUR waard is hoop ik toch dat je zelf ook een omnium hebt?! Zo niet, dan mag je ook niet klagen als je eens tijdens een dienstverplaatsing een totaalverlies hebt en de verzekeraar van de werkgever "maar" 30.000 EUR uitbetaalt omdat je zelf geen omnium hebt die je netjes uitbetaalt...

Dus van 400 EUR verwacht je dat de kostprijs van 1 band (200 EUR) ten laste wordt genomen. De garage zegt dat die banden half versleten zijn, pak dat we dus 100 EUR eraf halen ifv slijtage, blijft er 100 EUR over.

Wat is de franchise in de kilometerpolis voor de dienstverplaatsingen, 200 EUR? 250 EUR? (vaak 10% van de schade met minimum 250 EUR, max. 625 EUR of iets gelijkaardigs)

Draai of keer het hoe je het wilt, is misschien zuur doordat het een onverwachte kost is maar nu niet dat hier rare dingen gebeuren...

-edit- Als je trouwens een auto hebt die meer dan 30.000 EUR waard is hoop ik toch dat je zelf ook een omnium hebt?! Zo niet, dan mag je ook niet klagen als je eens tijdens een dienstverplaatsing een totaalverlies hebt en de verzekeraar van de werkgever "maar" 30.000 EUR uitbetaalt omdat je zelf geen omnium hebt die je netjes uitbetaalt...

Euhm ja. Die schade komt er door een werkverplaatsing hè. 20k km was een voorbeeld, misschien rij ik privé amper km of rij ik rustig en kan die band 40k km mee.

Met wat pech rij ik volgende maand weer een band stuk op een werf, weer 200€ uit eigen zak hupla.

Bij een erkende garage is de franchise 0€

Ik heb idd zelf een omnium, ik ken ook collega's die die niet hebben omdat ze amper km maken en de werkverplaatsing gedekt zijn door een omnium verzekering.
Het werk verplicht u om uw privé voertuig te gebruiken als werkmiddel, blijf ik absurd vinden

Wat ik eigenlijk beu ben en al vaker heb zitten aankaarten is dat wij met ons privé voertuig op werven zitten etc, bij werkgevers die ons niet graag zien komen etc (ene zot die u nummerplaat opschrijft is al voldoende)

Maar bv. Marie de secretaresse die een auto krijgt voor woon-werk verkeer kan (@mac-bc gewijs na 7 telefoontjes en 4 gesproken personen) haar auto naar de garage brengen en dat wordt voor haar opgelost (na misschien een kleine franchise te betalen)

En ja dat staat in de vacature dus je weet het op voorhand, maar je denkt er pas weer over na als er iets voorvalt

Gewoon een ergernis dus 😅

Euhm ja. Die schade komt er door een werkverplaatsing hè. 20k km was een voorbeeld, misschien rij ik privé amper km of rij ik rustig en kan die band 40k km mee.

Met wat pech rij ik volgende maand weer een band stuk op een werf, weer 200€ uit eigen zak hupla.

Ik heb idd zelf een omnium, ik ken ook collega's die die niet hebben omdat ze amper km maken en de werkverplaatsing gedekt zijn door een omnium verzekering.
Het werk verplicht u om uw privé voertuig te gebruiken als werkmiddel, blijf ik absurd vinden

Wat ik eigenlijk beu ben en al vaker heb zitten aankaarten is dat wij met ons privé voertuig op werven zitten etc, bij werkgevers die ons niet graag zien komen etc (ene zot die u nummerplaat opschrijft is al voldoende)

Maar bv. Marie de secretaresse die een auto krijgt voor woon-werk verkeer kan (@mac-bc gewijs na 7 telefoontjes en 4 gesproken personen) haar auto naar de garage brengen en dat wordt voor haar opgelost (na misschien een kleine franchise te betalen)

En ja dat staat in de vacature dus je weet het op voorhand, maar je denkt er pas weer over na als er iets voorvalt

Privé amper rijden maar dan wel privé een auto hebben die +30.000 EUR waard is... Dan snap ik uw frustratie inderdaad :)

Een polis voor dienstverplaatsingen komt in principe pas tussen "na" uw eigen omniumverzekering en zal wel een eventuele franchise van uw eigen verzekering terugbetalen... Mss nog eens proberen bij uw eigen polis maar hetzelfde verhaal zal daar helaas van toepassing zijn.

Mss een domme vraag, maar wat doe je als er geen prive voertuig hebt voor enkele dagen/weken?

Privé amper rijden maar dan wel privé een auto hebben die +30.000 EUR waard is... Dan snap ik uw frustratie inderdaad :)
Da's op zich toch niet zo abnormaal? Vele mensen bollen graag rond met een leuke wagen. Wat niet wil zeggen dat ze die 'op' moeten rijden op 5 jaar eh.

Ikzelf ben daar in feite een schoolvoorbeeld van, want buiten woon/werkverkeer doe ik praktisch geen kilometers.
En met het regelmatige thuiswerk is het nog steeds veel beperkter in simpel woon/werkverkeer kilometers.
Verre klantverplaatsingen kunnen gebeuren, maar liever niet natuurlijk.
Maar toch zou ik zelf ook geen VW Up kopen moest ik zonder bedrijfswagen komen te zitten (en 't kan veroorloven op dat moment natuurlijk).

Mijne pa doet ook in feite niet veel kilometers meer. Maar heeft nog steeds een dure wagen voor de kilometers die em dan wel doet.

Da's op zich toch niet zo abnormaal? Vele mensen bollen graag rond met een leuke wagen. Wat niet wil zeggen dat ze die 'op' moeten rijden op 5 jaar eh.

Ikzelf ben daar in feite een schoolvoorbeeld van, want buiten woon/werkverkeer doe ik praktisch geen kilometers.
En met het regelmatige thuiswerk is het nog steeds veel beperkter in simpel woon/werkverkeer kilometers.
Verre klantverplaatsingen kunnen gebeuren, maar liever niet natuurlijk.
Maar toch zou ik zelf ook geen VW Up kopen moest ik zonder bedrijfswagen komen te zitten (en 't kan veroorloven op dat moment natuurlijk).

Mijne pa doet ook in feite niet veel kilometers meer. Maar heeft nog steeds een dure wagen voor de kilometers die em dan wel doet.
Allemaal geen probleem mee, dat is inderdaad ieders eigen keuze. Ik bedoelde dat als ik privé een dure wagen zou hebben die ik eigenlijk alleen maar gebruik om naar het werk te gaan en voor dienstverplaatsingen, ik ook gefrustreerd zou geraken als ik een platte band rij en ik deze zelf moet bekostigen.

Dat gezegd zijnde zou ik in die situatie wel nooit een dure auto kopen als ik privé nooit kilometers doe (buiten woon-werkverkeer). Mijn laatste privéwagen was een Citroën Xsara Picasso van 5.500 EUR, denk dat ik op een jaar tijd aan kilometervergoeding zo wat de helft van de wagen terugverdiend had vooraleer ik van werkgever veranderde (na een jaar bedrijfswagen en dus verkocht).

Allemaal geen probleem mee, dat is inderdaad ieders eigen keuze. Ik bedoelde dat als ik privé een dure wagen zou hebben die ik eigenlijk alleen maar gebruik om naar het werk te gaan en voor dienstverplaatsingen, ik ook gefrustreerd zou geraken als ik een platte band rij en ik deze zelf moet bekostigen.

Dat gezegd zijnde zou ik in die situatie wel nooit een dure auto kopen als ik privé nooit kilometers doe (buiten woon-werkverkeer). Mijn laatste privéwagen was een Citroën Xsara Picasso van 5.500 EUR, denk dat ik op een jaar tijd aan kilometervergoeding zo wat de helft van de wagen terugverdiend had vooraleer ik van werkgever veranderde (na een jaar bedrijfswagen en dus verkocht).
Gohja. Ikzelf heb 't gros van m'n chauffeursleven rond gebold in bedrijfswagens, dus ik ben geen goed voorbeeld i/d realiteit. Al weet ik dus van mezelf dat ik mij minimum een 3 reeks zou kopen particulier (maar dan niet meer nief van 't fabriek).
Moest ik van 't mobi-budget kunnen genieten voor mijn volgende bedrijfswagen, zou ik zelfs gerust durven kiezen om m'n huidige 5 reeks over te kopen privé, ook al zal dat enkele 10K nog kosten (zodat ik niet opgescheept zou zitten met EV). Mor soit, gezien m'n lening niet hoog genoeg is komt dat niet goed, dus opnieuw theoretisch geval. 😅

De rest v/d familie & vrienden heeft geen bedrijfswagens & is effectief zo. M'n pa, m'n broer, m'n stiefbroer, ...
Niet dat er iets mis is met een goedkope 'utility only' wagen eh. Maar persoonlijk ... no tnx.

Die long-term marketing dude heeft 0,0 technische ervaring/skills. Die zit full remote in Texas en is nooit online. Ik heb die nog nooit een slidedeck zien afwerken of een word doc zien afwerken. Je moet daar alles 10x aan vragen en het gebeurt nooit, je kunt het beter allemaal zelf doen. Eerst dacht ik dat hij nog op 10 andere projecten zat, maar dus niet. Blijkbaar is dat ene project dat niet bougeert zijn enige ding... Hij was de voorbije 4 weken op verlof, heb van het vacuum maar geprofiteerd om mijn product visie erdoor te duwen en het UI team designs te laten maken naar mijn goesting :laugh:
Dus die collega ligt elke dag in zijne strandstoel in het zonnetje buiten en hij doet gene zak?
En hij komt er nog mee weg ook?

Dat zijn de ergsten.

Terug
Bovenaan