Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is één ding om met mensen te spreken als ze ziek zijn geweest, het is een andere zaak om mensen te wijzen dat ze wel vaak afwezig zijn ondanks dat dit heel legitiem kan zijn.Grote meeting met HR & people.
Iedereen van de site moest er zijn want er kwam een grote verandering.
Ze gaan starten met ... VERZUIMGESPREKKEN.
Das dan cola eh, hoezo nu pas?
Volkomen gelijkHet is één ding om met mensen te spreken als ze ziek zijn geweest, het is een andere zaak om mensen te wijzen dat ze wel vaak afwezig zijn ondanks dat dit heel legitiem kan zijn.
In Nederland is een ander systeem en is dat ingeburgerd, maar ik wil de reactie nog wel eens zien als ik zeg: alé, afwezig door ziekte voor 4 dagen, dus zelfs na 3 dagen was je nog volledig arbeidsonbekwaam?
Kan soms wel aan de basis van een (langdurige of herhalende) afwezigheid liggen, dus zeker niet fout om na een tijdje eens te polsen.Of er is wel veel afwezigheid de laatste tijd, misschien moeten we eens kijken of je deze job nog wel kan doen?
Wth voor een dystopsich hollands gedoe is me dat nu weer?Grote meeting met HR & people.
Iedereen van de site moest er zijn want er kwam een grote verandering.
Ze gaan starten met ... VERZUIMGESPREKKEN.
Das dan cola eh, hoezo nu pas?
Is niet iets vreemd op lagere niveaus waar verzuim wel echt een ding is.Wth voor een dystopsich hollands gedoe is me dat nu weer?
Dat je bij ziekte even laat weten voor hoe lang je verwacht ziek zal zijn is maar logisch. Dat je een korte handover doet van je taken naar je collega's ook.
Maar vanuit de werkgever een gesprek inplannen over hoe/wat/waarom je ziek bent lijkt me toch redelijk tegen de privacy in te gaan en zou ik persoonlijk echt niet appreciëren. Ongeacht hoe de werkgever er ook tracht rond te dansen: dit lijkt mij gewoon een excuus om wat druk te zetten zodat jij je verplicht voelt minder snel ziekteverlof in te roepen.
Als de job mee aan de oorzaak van de ziekte ligt is het imo aan de werknemer om dit te melden.
De werkgever kan op de jaarlijkse evaluatie of gewoonweg regelmatig tussendoor goed genoeg eens polsen of er klachten zijn, of er dingen verbeterd kunnen worden. Daarover hoef je toch geen specifieke meeting op te stellen genaamd 'verzuimgesprek' met de subtiele ongeschreven ondertitel 'verdomme ge zijt te vaak ziek, hoe lossenwe-> jij dit op?'
Trouwens als werkstress, burnout, conflicten met collega's/de baas, ... aan de oorzaak ligt van de ziekte is zo'n verzuimgesprek toch echt het laatste dat de werknemer nodig heeft.
Alleja ik heb nog nooit zo'n gesprek gehad dus misschien kijk ik er te cynisch tegenaan, idk. In ieder geval moest men het bij mij verkondigen dit van plan te zijn zou ik toch serieuze ogen trekken - misschien zelfs zo hard dat ik er een spierkramp van krijg en op ziekteverlof moet.
Natuurlijk is dat niet leuk voor die bedrijven, maar is dan de oplossing om mensen die vaak ziek zijn te gaan vragen waarom ze ziek zijn? Je werkgever heeft geen zaken met jouw ziekte buiten te weten DAT je ziek bent. De details zijn prive.Is niet iets vreemd op lagere niveaus waar verzuim wel echt een ding is.
Zo een gesprek is idd om te polsen waarom je er niet bent. Kan zijn da je pech hebt gehad, maar 3x per jaar een week ziek is wel veel voor veel bedrijven.
Het is niet perse ziekte maar verzuim. Presentisme mag je niet in de hand werken maar het is wel goed dat er druk is.Natuurlijk is dat niet leuk voor die bedrijven, maar is dan de oplossing om mensen die vaak ziek zijn te gaan vragen waarom ze ziek zijn? Je werkgever heeft geen zaken met jouw ziekte buiten te weten DAT je ziek bent. De details zijn prive.
Verzuimgesprekken klinken voor mij gewoonweg als iets waarmee de werkgever wat druk probeert te zetten op de werknemers om geen ziekteverlof op te nemen. Ook al wordt het natuurlijk omkleed in een nobelklinkend jasje van 'wat kunnen we doen om te helpen?'
Als bepaalde functies een verhoogd ziekteverzuim hebben moet men globale werksessies opzetten met alle werknemers in die functie om te zien wat de oorzaak kan zijn en wat er verbeterd kan worden. Niet wachten tot iemand ziek is om dan die persoon in zijn ziekteverlof lastig te vallen met meetings waarin die moet uitleggen wat er scheelt.
Wth voor een dystopsich hollands gedoe is me dat nu weer?
Dat je bij ziekte even laat weten voor hoe lang je verwacht ziek zal zijn is maar logisch. Dat je een korte handover doet van je taken naar je collega's ook.
Maar vanuit de werkgever een gesprek inplannen over hoe/wat/waarom je ziek bent lijkt me toch redelijk tegen de privacy in te gaan en zou ik persoonlijk echt niet appreciëren.
Ik ben eens naar zo'n gesprek moeten gaan omdat ik 6 weken aaneensluitend afwezig was tijdens een vorig kalenderjaar.Ik spreek dan voornamelijk over mensen die op een jaar 12 tot meer dan 20 afwezigheden hadden.
Waarom werd ik toen wel gewoon op het matje geroepen? Eigenlijk had ze zich toen beter moeten informeren. Ik vond het gesprek nutteloos.Dat is natuurlijk een ander verhaal. Je zal geen torenhoge bradfordfactor hebben gehad met één afwezigheid van lange duur.
Voor de duidelijkheid: ik heb het effectief over periodes, niet over dagen![]()

hij kan niks voor ons doen voorlopig.Net vernomen dat werkgever de Indische markt kwijt is - binnen een paar weken moet werkgever voldoen aan de BIS eisen - een certificaat voor te kunnen uitvoeren naar India dat aangeeft dat we aan de Indische kwaliteitseisen voldoen - kost geld, 2 regenwouden papier en bakken tijd - dat gaat dus niet gebeuren.
Geen goed nieuws, bijkomend vraag ik me af hoe onze klanten nog aan wisselstukken gaan geraken.
Anderzijds: terug werk gecreëerd voor miljarden mensen
Veel van die landspecifieke certificaten zijn toch ook 1 grote zwendel waarbij het inderdaad niet gaat over inhoud maar over het feit dat er iemand geld wil aan verdienen.
Zelfs voor veel ISO zaken is dat het geval, noodzakelijk kwaad als het echt niet te vermijden valt - zeker voor een kleine KMO zijn dergelijke zaken gewoon de doodsteek, het ontbreekt ons aan kennis, middelen en mankracht terwijl producten van grote bouwers veelal inferieur zijn aan de onze - dat is soms toch zuur dat één of ander document u verhinderd gewoon goed werk en een mooi product af te leveren.

) met nihil meerwaarde zit hier ook nog steeds, zit die natuurlijk elke 5 voet achter werk te vragen.