Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

ik zou het niet kunnen.. de mensen die ik heb gehoord die nu voor pakweg Ineos iets moeten uitvoeren.. hoe een gewone leverancier daar zijn broek niet aan scheurt aan tijdverlies, ik zou ze als klant niet willen.
Daar moet je toch echt evaring mee hebben.. daar lopen op een bouwplaats meer veiligheidscoordinatoren rond dan bouwvakkers.

Het is gemakkelijk je te verliezen in zulke papiertoestanden. De truuc is om lean yet compliant te zijn. Maar het vergt wel mensen met technische kennis en compliancy kennis.

Een compliancy mens die niks niks weet van de technische kant. In geval van twijfel, strak zijn; dan ben je zeker compliant.

Als je de technische kent beheerst, kun je redelijk goed inschatten waar je 'corners kunt cutten' en tijd sparen (zonder enig incrementeel risico op farcen en/of compliancy risk toe te voegen). Om een voorbeeld te geven. Als je aan een kruispunt komt en je weet niks van hoe verkeerslichten, ga je altijd stoppen en rond kijken, en mogelijks door het rood oversteken als er eventjes geen auto te zien is. Als je weet hoe een licht werkt, dan weet je dat een rood licht dwars en groen voor jou wil zeggen dat je gewoon kan doorlopen. En kun je door 'corners te cutten' zelfs veiliger zijn.

Is dus effectief een onderdeel (1% ofzo) van een lopend order - de klant gaat alle extra's betalen maar dan nog is het een kl*ten job - korte samenvatting:

Gestart mei 2024: Atex Ex e klemmenkast in RVS 316 om wat sensoren aan te sluiten:
  • Maken van bedradingsschema (11 revisies, er zijn 12+2 draden aangesloten) en een 3D plan (8 revisies) - oorzaak van de revisies: benamingen, TAG nummers, volgnummers, kleurcodes, type kabel, "ontbrekende" maten genre welk schroefje zit er in de DIN rail, materiaal van de rubber dichting ... je kan het zo gek niet bedenken
  • Vertaling nodig van de documenten - inclusief de materiaalcertificaten
  • 4 fysieke tussentijdse inspecties met 4 personen: verantwoordelijke voor instrumentatie, verantwoordelijke voor kabels, een document handler en de project verantwoordelijke. (groot studiebureau dat in opdracht werk van één van de grote petro -bedrijven - ze hebben weinig werk en factureren per uur)
  • 1 klemmenkast / 12 aansluitklemmen + 2 x aarding: uiteindelijk komen er 21 labels op te staan
  • Uiteraard mag er ook geen discussie over het verfsysteem ontbreken - een standaard klemmenkast in SS 316 kopen die je vervolgens moet schilderen EN 12944-C5 High (dat is eigenlijk het enige dat er fysiek is gewijzigd)
  • en dan nog 100 mails en wat CC's
  • Volgende landen waren vertegenwoordigd: India, België, China en de VS.
Verbaast mij allemaal niet meer. Toen ik nog calculator was kreeg ik soms de gekste vragen van architecten. 1 keer de vraag gekregen met welke lijm de dubbele beglazing verlijms was (iets van Sika), inclusief rapport ivm verlijming glas op glas, glas op alu, glas op kunststof, etc etc...
Door 1 of ander mega geluk na 1 telefoontje een naam en nummer gekregen van degene die de tests uitevoerd had, en dus een mooi rapport gekregen. Wel waanzin dat dit soort shit gevraagd wordt voor zaken die CE-markering.

Het is gemakkelijk je te verliezen in zulke papiertoestanden. De truuc is om lean yet compliant te zijn. Maar het vergt wel mensen met technische kennis en compliancy kennis.

Een compliancy mens die niks niks weet van de technische kant. In geval van twijfel, strak zijn; dan ben je zeker compliant.

Als je de technische kent beheerst, kun je redelijk goed inschatten waar je 'corners kunt cutten' en tijd sparen (zonder enig incrementeel risico op farcen en/of compliancy risk toe te voegen). Om een voorbeeld te geven. Als je aan een kruispunt komt en je weet niks van hoe verkeerslichten, ga je altijd stoppen en rond kijken, en mogelijks door het rood oversteken als er eventjes geen auto te zien is. Als je weet hoe een licht werkt, dan weet je dat een rood licht dwars en groen voor jou wil zeggen dat je gewoon kan doorlopen. En kun je door 'corners te cutten' zelfs veiliger zijn.
Dezelfde fratsen heb je voor met advocaten, zolang hun eigen ass gecoverd is is het allemaal OK. Dat de mensen die effectief geld binnen brengen nog amper kunnen werken hierdoor niet mijn probleem. De discussies die ik al heb gehad met contracten die ze potdicht proberen te timmeren waardoor de tegenpartij gewoon foert zegt kan ik al niet meer tellen.

Dezelfde fratsen heb je voor met advocaten, zolang hun eigen ass gecoverd is is het allemaal OK. Dat de mensen die effectief geld binnen brengen nog amper kunnen werken hierdoor niet mijn probleem. De discussies die ik al heb gehad met contracten die ze potdicht proberen te timmeren waardoor de tegenpartij gewoon foert zegt kan ik al niet meer tellen.

Hier op het werk ook nog altijd van die idioten die naar corporate legal stappen met open vragen ipv met een lean approach als startpunt te komen. Het doel is om de verantwoordelijkheid bij legal te krijgen zodat ze jouw plan goedkeuren. Niet dat ze je het leven moeilijk maken....

BEGINNERSFOUTEN !

Ik heb nog nooit geweten dat legal zegt 'ah, een conflict met klant ABC, ik stel voor dat we niks doen en het gewoon laten passeren'. Nee, het is altijd 300 meetings en papiertjes produceren. Als je met een voorstel zelf komt, gaan ze meestal wat kommatjes verzetten of zo en klaar.

Om mijn vroegere baas te citeren. "Legal and compliancy is a gas that fills the room. Make the room small."

De laatste weken opvallend veel gefrustreerde medewerkers hier. Telkens over prullen, er zit geen rode draad in. Toevallig allemaal vrouwen. Geen idee wat er aan de hand is. Hoe pakt ge zoiets aan?

De laatste weken opvallend veel gefrustreerde medewerkers hier. Telkens over prullen, er zit geen rode draad in. Toevallig allemaal vrouwen. Geen idee wat er aan de hand is. Hoe pakt ge zoiets aan?
Weet niet of je de leidinggevende bent maar eerlijk gezegd, iedereen samenroepen en de discussie aangaan, iedereen ruimte geven om zijn/haar ding te kunnen zeggen.

9 van de 10 zijn kleine frustraties er door niet met elkaar te communiceren en dan een verkeerd beeld te krijgen van wat die persoon doet/zegt... Daar dan ook goede afspraken maken van hoe verder te gaan om die frustraties te vermijden en over een week of 2 opvolgen.

(misschien eerst nog met een paar van die collega's 1v1 babbelen om te achterhalen wat het probleem kan zijn maar als dat opvallend gebeurt kan dat soms averechts werken)

Enkele maanden geleden is er een nieuwe collega gestart die ondertussen al vaker in ziekte is geweest dan aanwezig. Het is niemands schuld, maar voor mij heel erg vervelend omdat belangrijke dossiers nu stilaan dringend worden en ik het weer allemaal zelf moet doen. Ik hoop dat de persoon in kwestie de conclusie trekt dat het zo niet verder kan en op zoek gaat naar iets anders. Iedereen kan dan verder en alle partijen gaan er wel bij varen.

ik krijg een bericht van het magazijn op woensdagochtend:
Ja er is een levering voor ulle, met ne foto van een pallet met gerief.

Ik stuur terug:
hebde ne leveringsbon?
Er is niets dat wij in zulke grote getallen in stock nemen.

word genegeerd..
Paar uur later staan er ne stapel macbooks in onze stock.
Wij gebruiken geen macbooks.
Da's niet voor ons, ze hebben genen bon, ze weten niet wie het geleverd heeft..

lomp in onze stock en zijn wij plots verantwoordelijk over €100.000 aan materiaal van een ander..

ik krijg een bericht van het magazijn op woensdagochtend:
Ja er is een levering voor ulle, met ne foto van een pallet met gerief.

Ik stuur terug:
hebde ne leveringsbon?
Er is niets dat wij in zulke grote getallen in stock nemen.

word genegeerd..
Paar uur later staan er ne stapel macbooks in onze stock.
Wij gebruiken geen macbooks.
Da's niet voor ons, ze hebben genen bon, ze weten niet wie het geleverd heeft..

lomp in onze stock en zijn wij plots verantwoordelijk over €100.000 aan materiaal van een ander..
Hoe kan dat een ergernis zijn :rofl:

70 gratis macbooks die mogen verdwijnen, I will see you in the buy & sell forum ;)

In een recent verkregen gebouw zit een oud (+- 25j) gebouwbeheer/verlichtingssysteem waar niemand die daar nu nog zit ook maar iets over weet. Of wij dat ook kunnen overnemen en hier zijn alle gegevens die collega X daar in de loop der jaren al moeizaam heeft bijeengesprokkeld:
´t is van producent X (staat in´t groot op alle modules) en we hebben zelfs een installateur gevonden, info@*fabrikant*.be
Wow, daar ben ik veel mee, had ik nooit zelf gevonden.
Soit, producent bestaat nog altijd, is dan ook een vd grootste spelers in licht(systemen) wereldwijd. Meest recente publicatie over dat specifiek systeem die ik vind is een promotie/salesdoc, uit 2013, waar ze vooral uitpakken met de nieuwe configuratiesoftware die nu ook LAN-verbinding ondersteund (mits enkele specifieke modules en licenties) en zelfs windowXP compatibel is!

Gaat nog een leuke zoektocht worden om ergens iets of iemand te tracken die ons daar mee kan helpen.

Eerder glimlach dan ergernis maar we krijgen hier (weeral) zo'n mailtje dat er iemand uit het hoger management vertrekt.
"...deze gezamenlijke beslissing werd genomen omdat er een significant verschil was in visie over de werking en het beleid." :laugh:

Das denk ik al de 3de of 4de keer dat ik dat standaard zinnetje zie passeren het afgelopen jaar. :smurf:

Eerder glimlach dan ergernis maar we krijgen hier (weeral) zo'n mailtje dat er iemand uit het hoger management vertrekt.
"...deze gezamenlijke beslissing werd genomen omdat er een significant verschil was in visie over de werking en het beleid." :laugh:

Das denk ik al de 3de of 4de keer dat ik dat standaard zinnetje zie passeren het afgelopen jaar. :smurf:

Hier is er ook iemand ofwel buiten geflikkerd of de middelvinger opgestoken en het afgebold. We'll never know. Hoge pief met 1000+ reports die vertrekt met volgende email met 0 gecommuniceerde notice period. Vorige week nog de nieuwe org charts besproken met heel de divisie waar hij op stond. :laugh:

Hello,

This message is to inform everyone that ABC XYZ ... has resigned effective today. ...

I want to thank ... for his work over the last XYZ years, and his leadership.... Please join me in wishing him well.

Is dat niet gewoon afkomstig van de sectie op de C4, referend naar reden van ontslag? (opzegging door onderling akkoord, waar je een vergoeding afspreekt?)
Onder het mom: "we gaan je ontslaan, maar als je onderling akkoord tekent krijg je xxx€, lever je alles in en dien je geen prestaties meer te leveren"

Terug
Bovenaan