Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Heb in het middelbaar wel een leerkracht gehad die bij zijn naam altijd ir zette. Dat was in mijn hele schoolcarrière de meest onbekwame leerkracht die ik ooit heb versleten.
De gemiddelde ingenieur staat dan ook niet bekend om de allerbeste social skills. (stereotiep denken, I know)

De slimste in hun vakgebied (alle vakgebieden, ruimer dan enkel ingenieurs) zijn zelden de beste figuren om voor een klas te staan, kunnen het vaak niet begrijpelijk overbrengen.

Ik ben geen expert, maar ik volg onze IT ergens wel. Van de ene dag op de andere kan ik geen VPN-verbinding meer maken met mijn computer op mijn thuisnetwerk. Langs de kant van mijn werkgever staat alles op groen. Alle andere collega's slagen er wel in om een VPN-verbinding te maken. En wanneer ik met diezelfde computer mijn Proximus-router omzeil door te connecteren met een hotspot, lukt het ook opnieuw.

Dus ik begrijp de logica wel dat mijn Proximus-router ergens iets moet blokkeren.
Maar aan de andere kant was je hier gisteren wel aan het tieren over de IT support op uw werk die alles in het honderd doen lopen terwijl het probleem in jouw prive setup zat..

Wat titels betreft.. het is ook wel zo natuurlijk dat doctors en dokters +/- overal gezien worden als wat ze zijn. Maar wat is een ingenieur? Ik kan best begrijpen dat dat daar niet zo sterk speelt want iedereen van industrieel tot burgerlijk en alles daar tussen waar het woordje "ingenieur" in de opleiding zit gaat zich ingenieur willen noemen. En al die versies bestaan niet eens in het buitenland

ik zou dat ook moeten doen, aangezien ik een beschermde beroepstitel heb.

heb ooit in meer juridische sector gewerkt, waar het vermelden van uw titels gangbaar is. Alsook het verschil in reactie als de tegenpartij het gevoel heeft met iemand van zijn niveau te converseren.

Collega met 2 rechtendiploma's kreeg heel andere emails (eerder gemoedelijker van toon) dan ik (toon serieus uit de hoogte) als de tegenpartij een advocaat was.
Heb ook nog als niet-advocaat gepleit vroeger en dat was ook iets dat me wel opviel, dat er toch zijn die moeten laten merken dat je geen echte advocaat bent. Zit bvb ook ingebakken in het systeem soms, de zaken van de oudste advocaten kwamen in sommige kamers eerst voor, als je geen advocaat was kwam je hoe dan ook op het einde (of je moest toch hopen dat de advocaat van je tegenpartij oud was)

Externe SAP-consultants, je kan het woord niet uitspreken door eerst SUL te zeggen. Toegevoegde waarde: nul komma nul komma nul.
Ik hoop echt dat er een speciaal plekje in de hel is waar ze traag en pijnlijk geroosterd worden. Kunnen geen deftige UAT-scenario's maken, migratie naar SAP-Hana maar half zijn gat uitgevoerd, als je een bug logt met de melding dat er plots iets veranderd is, krijg je als standaard antwoord dat dat niet het geval is... Gast, ik werk dagelijks met die bepaalde transactie, ik zal het wel weten zeker. :sarcastic:

Meld je dat een bepaalde (kritieke) functie in de vorige versie niet mee is overgedragen, geloven ze u ook niet en vragen ze of dat vroeger ook zo wel was en indien ja; dat dat niet voorzien is, dan moet er een bUisiNESs cAsE gemaakt worden. Echt, bol af met uw flauwekul. Doe gewoon waar ge veel te veel betaald voor wordt en implementeer dat gewoon.

Echt waar, ne welgemeende...
Nu is de ""hyper""care afgelopen en is er ""ruimte"" om verbeteringen te implementeren.
Masochist die ik ben ga ik kijken in een ticket dat gaat over de automatische melding die volgt op afwijzing van bepaalde verzoeken in het systeem. In het oude systeem werd dat altijd naar een gemeenschappelijke mailbox gestuurd zodat dit altijd kon opgevolgd worden. In het nieuwe systeem is dit naar degene die de aanvraag heeft aangemaakt. Na de gebruikelijke conversatie met het consultancyteam willen ze toch geloven dat dit anders moet en gaan ze het toch implementeren. Cue drie opeenvolgende commentaren in het ticket:

Begin februari:
Consultant A => Consultant B: "Kan je inschatten hoeveel moeite en tijd dit zal kosten om dit de implementeren?"
Consultant B bougeert niet.

Eergisteren:
Consultant A => Consultant C: "Kan je inschatten hoeveel moeite en tijd dit zal kosten om dit de implementeren?"

Gisteren:
Consultant C => Consultant D: "Kan je inschatten hoeveel moeite en tijd dit zal kosten om dit de implementeren?"

Wedden dat Consultant D dit ook weer gaat doorspelen?

Ondertussen worden die doodleuk per uur betaald. Zo kan ik het ook.

Opeens komen ze voor een urgent probleem af met een -en dan ben ik nog zeer genereus- halfbakken "oplossing". Kort getest en blijkt dat dit gewoon voor meer tijdsverlies zal zorgen. Puur op zich werkt die oplossing wel, maar dat stukje maakt deel uit van een groter proces en daar hebben ze natuurlijk geen rekening mee gehouden. :thumb:

Begin januari hadden we een probleem met bepaalde vrije tekstvelden die in sommige gevallen het tekstveld uit een eerder record overnamen. Even zoekwerk mee gehad, gemeld en is opgelost. Ging nooit meer voorkomen. Drie keer raden wat enkele collega's vandaag op Teams wisten te melden... :woohoo:

Heb ook nog als niet-advocaat gepleit vroeger en dat was ook iets dat me wel opviel, dat er toch zijn die moeten laten merken dat je geen echte advocaat bent. Zit bvb ook ingebakken in het systeem soms, de zaken van de oudste advocaten kwamen in sommige kamers eerst voor, als je geen advocaat was kwam je hoe dan ook op het einde (of je moest toch hopen dat de advocaat van je tegenpartij oud was)
Is dat niet enkel in de politierechtbank? Het lijkt me geen onlogisch systeem om te hanteren zolang ze vasthouden aan het niet op voorhand bekend willen maken welke zaak op welk uur gepland staat. De tijd van een stagiair is minder kostbaar dan die van iemand die al 20j in het vak staat.

Is dat niet enkel in de politierechtbank? Het lijkt me geen onlogisch systeem om te hanteren zolang ze vasthouden aan het niet op voorhand bekend willen maken welke zaak op welk uur gepland staat. De tijd van een stagiair is minder kostbaar dan die van iemand die al 20j in het vak staat.

Ja, het eerst de oudere en dan de jongere is een ok systeem, maar dat werd meestal enkel toegepast als je advocaat was, niet advocaten moesten achteraan aansluiten, ook als ze 60 waren.

Welke niet-advocaat pleit meermaals voor een politierechtbank?
Het was niet voor een politierechtbank, werknemers van de vakbond mogen pleiten in arbeidsrecht, soms mogen boekhouders pleiten, de staat mag ambtenaren ipv advocaten sturen om de staat te vertegenwoordigen en er zullen nog wel uitzonderingen zijn.

Het was niet voor een politierechtbank, werknemers van de vakbond mogen pleiten in arbeidsrecht, soms mogen boekhouders pleiten, de staat mag ambtenaren ipv advocaten sturen om de staat te vertegenwoordigen en er zullen nog wel uitzonderingen zijn.
Het mag sowieso, maar ik kon me geen situatie inbeelden waar het verstandig zou zijn.

Ergernis hier: Ik heb tot en met eind juni een verplichte opleiding gepland staan, waarvan ik ondertussen al twee dagen achter de rug heb. Probleem daarbij is dat al die dagen (een dag of 20 geloof ik) allemaal verspreid staan. 3 a 5 dagen per maand en bijna altijd maar 1 per week.

Gevolg daarbij is dat ik op die manier nergens 2 of 3 weken verlof aaneensluitend kan nemen tot en met eind juni, terwijl ik doorgaans al verlof neem in mei of juni.

Iets dat ik eigenlijk echt niet normaal vind. Ik word zo praktisch verplicht om al mijn verlof in het najaar op te nemen. :sarcastic:

Die helpdesks zijn de nachtmerrie van iedereen met wat affiniteit voor IT. Dan weet je op voorhand al dat je eerst voorbij iemand moet zien te geraken die er minder van af weet dan jij. Maar zij moeten hun flowcharts volgen... Ik heb al eens letterlijk gezegd tegen de persoon wat de volgende stappen zijn die ik nu moet uitvoeren volgens zijn flowcharts, en dat ik dat al allemaal gedaan heb. Maar toch moest ik het nog een keer doen... (dus deed ik maar alsof).
Je zou versteld staan hoe klein die groep is.

Heel de wereld is dan ook georganiseerd op de grote middelmaat. “Intelligente” mensen ontwikkelen processen om deze middelmaat te dienen tegen een zo laag mogelijke kost (vervangbare profielen die uw oma helpen door de aan/uit knop in te duwen)

Langs de andere kant, stel.dat jij als hoog opgeleide ITer 90% van de tijd dingen moet uitleggen die gewoon in de handleiding staan, je zou hier vaak komen ragen...

Een collega kraakt zijn onderrug en nek soms tijdens een meeting en ik vind dat absoluut misselijkmakend. Al eens op aangesproken, maar hij blijft het doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben geen expert, maar ik volg onze IT ergens wel. Van de ene dag op de andere kan ik geen VPN-verbinding meer maken met mijn computer op mijn thuisnetwerk. Langs de kant van mijn werkgever staat alles op groen. Alle andere collega's slagen er wel in om een VPN-verbinding te maken. En wanneer ik met diezelfde computer mijn Proximus-router omzeil door te connecteren met een hotspot, lukt het ook opnieuw.

Dus ik begrijp de logica wel dat mijn Proximus-router ergens iets moet blokkeren.

Als dat dezelfde VPN software is, als ik moet gebruiken. De driver van de VPN-software kan crashen dus verbinden met een andere verbinding en terugverbinden met je eigen netwerk kan het probleem oplossen

ChatGPT is nu al beter dan een eerstelijnshelpdesk.

Als dat dezelfde VPN software is, als ik moet gebruiken. De driver van de VPN-software kan crashen dus verbinden met een andere verbinding en terugverbinden met je eigen netwerk kan het probleem oplossen

Duidelijk niet.
Als ik zijn verhaal goed lees, heeft de helpdesk/IT van zijn bedrijf getest en gekeken dat alles langs hun kant op groen staat en doorverwezen naar zijn ISP omdat het probleem bij zijn thuisnetwerk zit. Hij heeft zelf ook al gezegd dat het op hotspots en andere netwerken het wel werkt, dus eerstelijnshelpdesk zal er dan van uit gaan dat software/laptop niet het probleem is.

Dus jouw/ChatGPT's antwoord zou irrelevant zijn. Want, net zoals een helpdesk, kan die enkel maar werken met de input die je geeft. Daarom dat de Proximus helpdesk hem ook niet deftig kon helpen, want hij wist niet wat hij concreet moest vragen.

En daar zit het grote probleem, je zit met verschillende partijen/helpdesks die allemaal met hun eigen script/flow zitten. Als het probleem niet bij hun zit, verwijzen ze gewoon door of zeggen ze dat ze daarmee niet kunnen helpen, wat ook klopt.

Elk voorbeeld dat ik van dat laatste ben tegengekomen bewijst toch wel het tegendeel. Zowel op professioneel vlak als op consumentenvlak als ik plots zo'n chatbot voorgeschoteld krijg zegt toch het tegendeel.

Wat heeft proximus eigenlijk te maken met uw VPN verbinding? Behoudens dat ge een internetverbinding moet hebben is dat toch infrastructuur van uw werkgever?
Ik heb er ook van. Heeft blijkbaar iets te maken met funneling. Op mijn proximus-netwerk zijn de VPN en Teams mutually exclusive. Dus ik kan of op de VPN zitten, of bellen met teams. Belt er iemand mij op Teams terwijl ik op de VPN zit, knalt alles eruit.

Terug
Bovenaan