Ik heb hier ook zo'n schoonbroer rondlopen. Helft van zijn projecten draaien de soep in en het is altijd 'de schuld van xyz' (my cat ate my lasagne, the dog ate the homework, whatever random excuus), 'de bank heeft zijn belofte niet gehouden' of whatever. Probleem is dat hij wel zelfstandig aannemer is en altijd buiten zijn vennootschap gaat met borgen te stellen (vb borg stellen met persoonlijk vermogen of zijn eigen woning in extra hypotheek steken om project te bij te financieren als zijn vennootschap niet genoeg geld bij elkaar krabbelt) om toch zijn dingen gedaan te krijgen. Lees: om de zoveel jaar is het tranendal en gezever als er iets flopt (hier ook al meerdere malen gedocumenteerd).
Hij slaagt er dan ook nog in om zijn ouders of broers in het bad te trekken met financiering. Zijn zus (mijn madam) gelukkig niet meer. Resultaat. Zijn ouders zijn al meer dan 10y aan het wachten op 100-200k die hij moet terugbetalen. Zijn broer is al kleine 15y aan het wachten op 30k. Die is al zijn spaargeld dat hij had op zijn 23 kwijt omdat hij grote broer 'een overbrugging' wou geven. Renteloos, niks op papier. Best case krijgt hij 30k terug en is hij 15k rente door de neus geboord, worst case is hij zijn geld definitief kwijt
Ik heb het hem ook al geen 10 of 20 of 30x gezegd, maar waarschijnlijk al 100x. Hij wil niet in loondienst werken want 'alle bazen zijn slecht' en 'hij wil zijn goesting doen'. En als hij ergens als 'zelfstandige' werkt voor een grote aannemer onderneming vertrekt hij altijd 'zelf' na 1y (altijd fishy uitleg, volgens mij smijten ze hem buiten na aflopen van zijn initiele contract) en gaat hij weer zelfstandige random projectjes doen. Rinse and repeat.
Ik zit nu al 10y in de familie. Ik hoor al 10y dezelfde problemen en gezever. En op zijn 40 heeft hij een netto vermogen van -200k of zo. Naar eigen zeggen haalt hij 20-25% return on equity in al zijn projecten maar niemand wil hem financieren (behalve zijn ouders dat hij in de zak zet).
Als je natuurlijk te koppig en te trots bent om even gewoon de bullshit van de grote wereld te aanvaarden, dan wordt het leven moeilijk. Je kunt niet blijven je goesting doen als het niet werkt en dan hopen dat het plots wel gaat werken. Nee, dan moet je even aanvaarden dat je in het leven dingen moet doen die je niet graag doet en daar de vruchten van plukt. Ofwel je goesting doen en aanvaarden dat het geen hol opbrengt. But can't have it both.
Ik ken zo iemand gelijkaardig in de familie. Ondertussen al enkele jaren zelfstandig.
Eerst met een of andere maat van hem, maar dat heeft geen 2 jaar geduurd denk ik & natuurlijk moet die gast hem nog (tien)duizenden EUR. Want somehow bleef die maar geld opdoen van een ander ofte gewoon geld vragen & krijgen (want zelf geen geld, dus betaald gij maar).
Geen idee hoe dat ineen moest zitten, te weinig geld in de zaak of zo, maar blijkbaar werd er regelmatig privé geld gebruikt voor projectmateriaal, etc. Of mss had men elk een eigen BV, I dunno the details.
Nu ondertussen die gast den bos in, zit in 't buitenland ergens naar 't schijnt & zou daar goed geld verdienen, maar of er van dat geld ooit iets van terug gaat komen, who knows.
Ale soit, die gast weg, dus alleen verder. Nu is het constant conflict tussen 2 realiteiten.
Enerzijds stoeft hij graag met hoeveel hij wel niet verdient (omzet), want jah ... ze moeten hem voor dit 20K & voor dat 10K, etc.
Binnen de kortste keren heb ik een huis verdiend!
Aan de andere kant is het telkens van 'ja, maar ze moeten mij nog 20K' & 'ik krijg mijn geld niet', etc. Maar toch door werken voor die 'klanten'.
Daar bovenop zo van 'ja maar niemand hier krijgt nog ne kebab ze, want dat is niet meer betaalbaar', etc. Alsof em geen geld genoeg meer heeft om eten te kopen.
Tegelijkertijd spendeert die dan om de paar jaar duizenden EUR aan gaming PC's op de zaak (wss afschrijven elke 3j).
NOTE: Al dat hij voor de zaak moet doen met die PC is een factuurke maken. Een v/d voordelen van 't systeem zeker.
Basically, hij houdt z'n hoofd boven water & heeft kan fancy stuff kopen op de zaak, maar 'k denk niet dat hij er privé heel veel op over over houdt na al die jaren.
Grote verschil is dat em in de familie nooit achter geld zou geraken & wss geen zware schulden zal hebben.