Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Het probleem is veel banaler dan je voorstelt, als ik de paralel trek met een weegschaal zeg ik gewoon: zolang er niet vermeld wordt in welke eenheid er gewogen wordt blokkeer ik de factuur. Ik doe dit op basis van de nutteloosheid van een rapport zonder vermelding van de eenheid waarin gewogen wordt.

Om aan te geven hoe eenvoudig het is: er zijn 3 normen die elk 3 gradaties hebben, elke norm heeft 4 parameters - aan de hand van die parameters gaat hun software berekeningen maken - de gradatie bepaald de nauwkeurigheid. Het rapport dat wordt gegenereerd vermeld keurig het eindresultaat- maar niet de norm, noch de gradatie. Die gegevens zijn gewoon beschikbaar want te zien op het scherm van het toestel.

A la limiet kan ik deze gegevens zelf toevoegen, maar dat vertik ik dus. Dat spel kost net geen 200k, dan mag een regeltje code geen issue zijn.

Ik heb een onderhoud gevraagd met de commercieel directeur, desnoods ga ik naar de rechtbank daarmee. In onze bestelling staat expliciet vermeld dat er de mogelijkheid moet zijn om een rapport te genereren- dit rapport is waardeloos. Aangezien die info gewoon om het scherm af te lezen is moet het eenvoudig zijn om dat gewoon te koppelen aan het rapport.
Fair punt, lijkt mij. Als dat rapport nu al een custom ontwikkeling is die gebeurd is op uw kosten, dan mag je imo ook vragen dat vb. de gehanteerde norm ook op het rapport staat aangezien die ook af te lezen is op het toestel. Je verwacht van een maatwerk rapport dat er minstens dezelfde info kan in staan dan af te lezen is op het toestel zelf.

Nu wat kan is ook dat jij de "standardrapporten" die bij dat machine komen erbij hebt gekregen, en dat dat zo ook in uw offerte staat. En dat "custom rapporten" iets apart is. Daar zou de discussie rond kunnen zijn.

Dat dat spel 200k kost wilt niet zeggen dat alles er dan maar moet in zitten. Als "dat spel" 199k kost voor de hardware en 1k voor de installatie onsite, ja dan moet ge niet verwachten dat er nog iemand ga bezig zijn met uit te zoeken hoe ge meer velden kunt krijgen op de rapporten dat dat machien uitspuwt.

Ze genereren een rapport. Dat heb je zelf gezegd. Het is enkel niet het rapport dat jij wilt. Het belangrijkste is nakijken in uw documentatie en opdrachtdocumenten dat men aangeboden heeft conform uw wens om die vorm van het rapport te hebben.
Dat zal zeker een element zijn, ik heb destijds een voorbeeld gemaakt (gewoon in Word) met de gewenste gegevens - dat is verzonden en bevestigend beantwoord via mail, doch niet officieel vermeld.

Dus niet 100% sluitend maar zeker voer voor discussie, ik vermoed dat het vooral een intern issue is bij producent - de machine is 60% mechanisch, 40% software en sturing - beiden worden in een aparte fabriek gebouwd en dan samengebouwd, beiden behoren wel tot dezelfde groep.

Zoals @Five-seveN vermelde gaat het om redelijk custom materiaal - paar bouwstenen zijn redelijk standaard maar paar zaken echt wel custom.

Het gaat niet per definitie over de prijs van de machine die hoog kan zijn, maar over de marge van de producent (die laag kan zijn).

Uiteindelijk moet alles rond die interventie betaald worden: een (after)sales persoon die meeting heeft met de klant, een interne meeting met de project manager, de backoffice die het werk voorbereid, een validatie, een persoon die moet aanreizen en het werk uitvoeren, de facturatie achteraf en het voorschieten van alle kosten die je pas na 60d terugkrijgt inclusief de marge voor de aandeelhouder.

Dus 15k zal op basis van je beschrijving wss te hoog zijn, maar bottom line is die leverancier aant wachten op geld omdat jij vindt dat dat duidelijk was vanuit het contract en hij vindt dat duidelijk niet en vermoedelijk ben je ook geen belangrijke klant?

Het gaat niet per definitie over de prijs van de machine die hoog kan zijn, maar over de marge van de producent (die laag kan zijn).

Uiteindelijk moet alles rond die interventie betaald worden: een (after)sales persoon die meeting heeft met de klant, een interne meeting met de project manager, de backoffice die het werk voorbereid, een validatie, een persoon die moet aanreizen en het werk uitvoeren, de facturatie achteraf en het voorschieten van alle kosten die je pas na 60d terugkrijgt inclusief de marge voor de aandeelhouder.

Dus 15k zal op basis van je beschrijving wss te hoog zijn, maar bottom line is die leverancier aant wachten op geld omdat jij vindt dat dat duidelijk was vanuit het contract en hij vindt dat duidelijk niet en vermoedelijk ben je ook geen belangrijke klant?
Ben benieuwd - deze namiddag komt die mens langs, gisteren nog voorbereiding gemaakt en ik heb best een sterk dossier denk ik - de e-mail van hun sales afdeling vermeld letterlijk dat men de gevraagde zaken ging opnemen. We zullen zien.

interne procedures hangen hier blijkbaar af van de persoon die ge voor u hebt en niet van de regels.

is de vaste medewerker ziek, dan vervallen ook alle procedures die gangbaar zijn en degene die het werk overneemt, heeft haar eigen procedures die moeten gevolgd worden.

dan maar direct 2 stappen overslaan en rechtstreeks de mandataris contacteren.

Een process engineer die mij vraagt om eens uit te leggen hoe de microgolf werkt in de keuken op kantoor. Ik begin wat te lachen met een blik van seriously? "Ja, ik heb die nog nooit gebruikt hoor, thuis heb ik geen digitale".

Ik heb die ook nog nooit gebruikt, maar 90% van de microgolfovens is gewoon draaien aan het wieleke en op start drukken. Ze trekken daar wat binnen hoor zeg.

Een process engineer die mij vraagt om eens uit te leggen hoe de microgolf werkt in de keuken op kantoor. Ik begin wat te lachen met een blik van seriously? "Ja, ik heb die nog nooit gebruikt hoor, thuis heb ik geen digitale".

Ik heb die ook nog nooit gebruikt, maar 90% van de microgolfovens is gewoon draaien aan het wieleke en op start drukken. Ze trekken daar wat binnen hoor zeg.

Bij ons heeft er jaar of 10 geleden een automation engineer een brand veroorzaakt door in de combi micro/oven een wafel 10 min op micro te zetten ipv oven.

Wafel in de fik en 3 bluswagens on site :hakkuh: :hakkuh:

Lol.

Twee jaar geleden begonnen al onze Nederlandse collega's te vertrekken. Ik had mijn baas toen gewaarschuwd: er zal hier veel kennis verloren gaan. Zorg dat je ze zeker bijhoudt. Die expertise moet in huis blijven. Nog een laatste keer toen er nog slechts 1 iemand overbleef: "zorg dat hij blijft!".
Niet geluisterd. Ze hebben ze allemaal laten vertrekken. Een gigantisch gat in onze kennis.

Binnen de kortste keren hadden we die kennis nodig. Ik naar mijn baas: "en nu?"
-> Zelf uitzoeken.
Risico's uitgelegd. Gevraagd om dit door een freelancer te laten doen.
-> Neen, zelf uitzoeken.

Toen ik met verlof was, is dit geëscaleerd. Mijn vervanger heeft toen uiteindelijk wel een freelancer mogen inschakelen om dat brandje te blussen.

Ik kwam terug. Niets aan de hand. Zoveel maanden later krijgen we nu een factuur van die freelancer.
Mijn baas: "Mac-bc, we krijgen hier een factuur binnen van die freelancer. Ik veronderstel dat dit mag doorgefactureerd worden naar de klant?".

:wtf: :wtf: Hoezo zou dit mogen doorgefactureerd worden?! Natuurlijk niet. Die klant heeft er toch niet om gevraagd dat we die in-house kennis zouden dumpen terwijl ze vervolgens moeten bijbetalen om een freelancer in te schakelen?! Dat weet mijn baas even goed. Hij stelt natuurlijk gewoon die vraag om mij te (proberen) responsabiliseren. Degoutant.

Factureren jullie ook het wc papier door dat jullie gebruiken ?

Vreemd business model hoor bij jullie ... Wanneer laat jij ook een expertise gat achter daar ?

Mijn baas: "Mac-bc, we krijgen hier een factuur binnen van die freelancer. Ik veronderstel dat dit mag doorgefactureerd worden naar de klant?".
Dan factureerde dat toch naar de klant.
Klant malcontent: u baas zijn probleem.
Gij veronderstelt toch dat wat u baas verondersteld de waarheid is?

Da's hier werkelijk IEDEREEEN.
niémand kan blijkbaar met ne microgolf werken..
Er staan er 3.. 2 inbouw en dan toch nog nen extra bijgezet.
Hoeveel mensen er staan wachten op dien extra want die heeft gewoon 2 draaiknoppen voor WATT en TIJD.

We moeten een 'microgolf-test' implementeren voor nieuwe sollicitanten. Zweten gaan ze!

Ik moet nu wel zeggen dat ik ook een microwave dummy ben op het kantoor. Thuis is dat een draaiknop voor wattage en een draaiknop voor tijd.

Op het werk zijn dat 10 digitale knoppen en geen start en stop knop. I mean, als je het te moeilijk maakt voor dummies... Dat ding is ook 50% van de tijd kapot. Mijne van 50 euro thuis is al 10y going strong en nooit kapot...

Ik moet nu wel zeggen dat ik ook een microwave dummy ben op het kantoor. Thuis is dat een draaiknop voor wattage en een draaiknop voor tijd.

Op het werk zijn dat 10 digitale knoppen en geen start en stop knop. I mean, als je het te moeilijk maakt voor dummies... Dat ding is ook 50% van de tijd kapot. Mijne van 50 euro thuis is al 10y going strong en nooit kapot...
Maar alé, ik kan dat moeilijk geloven van iemand als u.

Een goede collega van mij (die helaas vertrokken is) had een master in economie, heeft een bedrijf gehad die boten verkocht en herstelde van A-Z, heeft zelf zijn loft gebouwd (ALLES zelf), heeft als hobby het opkopen van oldtimers om ze volledig uit elkaar te gooien, op te lappen en te verpatsen en heeft 2 jaar geleden helemaal zelf een zwembad met poolhous gezet. Die kan werkelijk alles.

Maar weet je waar hij knettergek van kwam? Juist ja, de microgolf op het werk. Dat was er ene van AEG en totaal niet gebruiksvriendelijk volgens hem.

Bij ons heeft er jaar of 10 geleden een automation TEST engineer een brand veroorzaakt door in de combi micro/oven een wafel 10 min op micro te zetten ipv oven.

Wafel in de fik en 3 bluswagens on site :hakkuh: :hakkuh:
Dat moest ook eens getest worden hé :D

In beschrijving x staat: "het moet A worden."
In beschrijving y staat: "het moet B worden."

Ik zet de tegenstrijdigheid op mail, gericht aan de goeroes. A of B?

Antwoord: "Het moet C worden."

Haha toch.

Ben benieuwd - deze namiddag komt die mens langs, gisteren nog voorbereiding gemaakt en ik heb best een sterk dossier denk ik - de e-mail van hun sales afdeling vermeld letterlijk dat men de gevraagde zaken ging opnemen. We zullen zien.

Nauw, dat ging vlotter dan verwacht:
  • Bevestigende e-mail van sales afdeling - die mens viel uit de lucht, gebeld naar betrokkene om te luisteren
  • Communicatie van mijn wensen na levering onvolledig verwoord naar hun afdeling - gevolg is dat ze dachten dat de aanpassingen veel ingrijpender moesten zijn
Case closed, aanpassing wordt gratis en voor eind mei doorgevoerd, ook de transportkosten worden vergoed - demontage doen we zelf maar montage door hun service afdeling. Bon, mss was ik niet duidelijk genoeg - dat kan ook.

besluit: kleine foutjes - veel gedoe, CC zijn ondergeschikt aan een f2f bespreking - ik heb dit al uitvoerig toegelicht in een CC en via mail.

Maar weet je waar hij knettergek van kwam? Juist ja, de microgolf op het werk. Dat was er ene van AEG en totaal niet gebruiksvriendelijk volgens hem.
Idem hier, ik wil gewoon power en tijd.
Geen 14 knoppen en 27 submenu's waar je eerst het soort vlees en de garnering moet instellen en 16 keer op '+' duwen om aan 8 minuten te geraken. En uiteraard is elke interface bij elke fabrikant ook weer anders.

Ooit eens 20km verder gereden naar een ander filiaal omdat het eenvoudige model met 2 knoppen uitverkocht was.
"Ja meneer, geen enkel probleem, onze betere modellen zijn immers allemaal nog beschikbaar! En die hebben een stuk meer mogelijkheden!"

"WEL KNUPPELTJE, al eens gedacht waarom dat basismodel altijd uitverkocht is? Omdat die extra mogelijkheden van de kut zijn kloten zijn!"

In werkelijkheid zei ik gewoon vriendelijk goeiendag, maar you get the point.

AI is toch fantastisch eigenlijk - tekst in een andere taal zetten, er beter laten uitzien, afstemmen op doelpubliek

VS

Lay-out in Word met wat afbeeldingen, grafieken en tabellen

Terug
Bovenaan