Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

@Voidski herkenbaar. Die mails op gsm kunnen is eigenlijk rotslecht. Je kan nooit eens echt deconnecteren bij afwezigheid want het werk is nooit echt weg en je moet toch maar ondergaan, want ge kunt eigenlijk alleen maar lezen en niks inhoudelijk doen.

Enige voordeel is dat je “bij bent” met alle dingen die gebeurd zijn en dat je niet op uw terugkomst met een mailbox wordt geconfronteerd van hier tot Tokyo.

@Voidski herkenbaar. Die mails op gsm kunnen is eigenlijk rotslecht. Je kan nooit eens echt deconnecteren bij afwezigheid want het werk is nooit echt weg en je moet toch maar ondergaan, want ge kunt eigenlijk alleen maar lezen en niks inhoudelijk doen.

Enige voordeel is dat je “bij bent” met alle dingen die gebeurd zijn en dat je niet op uw terugkomst met een mailbox wordt geconfronteerd van hier tot Tokyo.

Daar is een simpele oplossing voor. Geen mails op de telefoon. De weinige voordelen wegen niet op tegen de vele nadelen. Ja, je zult soms eens iets missen. Maar je weet nooit de shit als je het niet wil weten.

Het heeft ook een reden waarom ik mijn home office niet meer binnenga na de uren tegenwoordig. Niks zo hatelijk als nog even wat te willen doen en dan vrijdagavond op je computer een paniekerige email/teams te zien van 'DIT IS NAAR DE KLOTEN - MOETEN WE OP MAANDAG OPlOSSEN". En hop, there goes the weekend. Nee, dan kun je het beter niet weten en de shit pas op maandag te weten komen.

Laatst bewerkt:

Maar doet al het voordeel van vakantie teniet natuurlijk :)
Ik heb het ook op de gsm staan, maar ingesteld zodat ik 0 meldingen krijg.

Ik denk er dan ook zelden aan om dat obscuur appje te openen in mijn vrije tijd, maar het is er wel wanneer het eens echt nodig is.

Share waar een hoop XMLs staan die binnengetrokken worden in software marcheert niet meer na servermigratie.
Vraag aan leverancier wat de nieuwe locatie is en of die read-only kan opengezet worden voor groep x.
Antwoord van de leverancier: De locatie bestaat op onze server hoor!
Ja mannekes, dat vraag ik niet, dat dat lokaal op die server bestaat, het is een niet-shared folder, we kunnen er niet aan.
Volgende antwoord van de leverancier: We gaven het foute pad door, dit is het correcte pad: >>insert het pad dat ik doorgaf dat ik verwachtte maar niet werkte <<
+ Hun default antwoord dat je een driveletter kan aanmaken naar de share in kwestie. Totaal onnodig in dit verhaal en marcheert niet als de share niet bestaat hé mannekes.

zucht

Alles wat we zelf beheren marcheert tenminste met manieren. Maarja, allemaal gekocht zonder overleg met IT.

Context: job is ERP consultancy.

Een week ziek thuis. Heb mijn werkmail op mijn gsm staan (fout 1, maar goed, voor zaken op te volgen is dat soms wel gemakkelijk) en zie continu mails voorbij komen waarbij dingen die ik heb gedaan met een specifieke reden worden ongedaan gemaakt (door onze supportafdeling) waardoor er op een foutieve manier verder gewerkt gaat worden en ik nu al weet dat ik die shit ga mogen opkuisen terwijl mijn planning vol staat de komende weken.
Stom voorbeeld: klant heeft ERP pakket en wilt retroactief vanaf 01/01/2025 beginnen met naast operationele zaken ook financiële zaken te gaan beheren. Beginbalans boeken we pas in rond maart want de eindbalans van 2024 is nog niet klaar. Heb wel de banken al klaargezet met saldo 31/12/2024 zodat ze die al kunnen beginnnen bij te boeken voor het opvolgen van crediteuren/debiteuren. Zie ik in een mail van support dat ze dat saldo hebben tegengeboekt om een ander saldo in te boeken.
NEEN. NIET DE OPLOSSING. Klant moet die ontbrekende uitreksels zoeken en die bijboeken in plaats van alles weer naar de **** te helpen waardoor ik alles weer ga mogen terugdraaien. Vervolgens discussie ga hebben met die klant over de uren die gepresteerd worden. Daarna kloterij ga hebben om dat deftig en proper recht te zetten zonder te veel achterstand op te bouwen want, logisch, die klant zijn business blijft wel lopen waardoor het aantal documenten toe blijft nemen.

In plaats van dus beter te worden van ziek te zijn zit ik mij alweer twee dagen op te naaien, begin ik mottig te worden van de stress en moet ik mezelf echt bedwingen om niet te beginnen met werken in mijn ziekte.

Daarboven begin ik aan mezelf te merken dat ik mezelf nooit nog kan "uitzetten", zelfs nu niet tijdens mijn ziek zijn. Doe mijn job ongelofelijk graag, maar ik vrees toch dat ik op een gegeven moment naar iets anders ga moeten gaan kijken want werk dat mijn leven gaat bepalen lijkt me ook niet de bedoeling, maar dan komt de volgende vraag: wtf ga ik dan doen?
Dit is waardoor ik uit agency/consultancy ben gestapt.
Ik begon die zever echt mee te dragen, en ik kreeg al stress van gewoon m'n mailbox te openen uit schrik dat er weer van die pure shit in zat.

5 servers geleverd met een HBA controller ipv een RAID controller. >.<

Even gaan zien in de spec die de vendor opgesteld had 9600-24i HBA RAID

Moet je dan blijkbaar maar uit verstaan dat het geen raid ondersteunt. Oh well gaat weer een hoop geld kosten
De echte vraag is wat doen jullie in 2025 nog met hardware raid.

Context: job is ERP consultancy.

Een week ziek thuis. Heb mijn werkmail op mijn gsm staan (fout 1, maar goed, voor zaken op te volgen is dat soms wel gemakkelijk) en zie continu mails voorbij komen waarbij dingen die ik heb gedaan met een specifieke reden worden ongedaan gemaakt (door onze supportafdeling) waardoor er op een foutieve manier verder gewerkt gaat worden en ik nu al weet dat ik die shit ga mogen opkuisen terwijl mijn planning vol staat de komende weken.
Stom voorbeeld: klant heeft ERP pakket en wilt retroactief vanaf 01/01/2025 beginnen met naast operationele zaken ook financiële zaken te gaan beheren. Beginbalans boeken we pas in rond maart want de eindbalans van 2024 is nog niet klaar. Heb wel de banken al klaargezet met saldo 31/12/2024 zodat ze die al kunnen beginnnen bij te boeken voor het opvolgen van crediteuren/debiteuren. Zie ik in een mail van support dat ze dat saldo hebben tegengeboekt om een ander saldo in te boeken.
NEEN. NIET DE OPLOSSING. Klant moet die ontbrekende uitreksels zoeken en die bijboeken in plaats van alles weer naar de **** te helpen waardoor ik alles weer ga mogen terugdraaien. Vervolgens discussie ga hebben met die klant over de uren die gepresteerd worden. Daarna kloterij ga hebben om dat deftig en proper recht te zetten zonder te veel achterstand op te bouwen want, logisch, die klant zijn business blijft wel lopen waardoor het aantal documenten toe blijft nemen.

In plaats van dus beter te worden van ziek te zijn zit ik mij alweer twee dagen op te naaien, begin ik mottig te worden van de stress en moet ik mezelf echt bedwingen om niet te beginnen met werken in mijn ziekte.

Daarboven begin ik aan mezelf te merken dat ik mezelf nooit nog kan "uitzetten", zelfs nu niet tijdens mijn ziek zijn. Doe mijn job ongelofelijk graag, maar ik vrees toch dat ik op een gegeven moment naar iets anders ga moeten gaan kijken want werk dat mijn leven gaat bepalen lijkt me ook niet de bedoeling, maar dan komt de volgende vraag: wtf ga ik dan doen?
Ik vraag me af of er in de geschiedenis van de wereld ooit 1 ERP integratieproject geweest is dat goed ging en waarbij het sop de kolen waard was...

Ik vraag me af of er in de geschiedenis van de wereld ooit 1 ERP integratieproject geweest is dat goed ging en waarbij het sop de kolen waard was...

Hier is de hitparade aan het passeren. Alle interne tools geswitched naar iets anders:
- Intern HR --> workday
- Intern CMS --> SalesForce
- Intern QMS --> Oracle brol dat niet interageert met SAP
- Intranet --> Sharepoint brol dat niet werkt wegens 'iemand heeft de lege doos er gezet en niks geconfigureerd'
- Slack, Webex, Cisco, all flavors of communication ... --> Teams met retention tijd van 6w om kosten te besparen -_-

Jaarlijks spenderen ze 100-200M aan dergelijke IT migraties.

- Dat Workday ding is uiteindelijk goed gekomen.
- Maar dat Oracle ding is al 5y miserie, processen zijn brak geworden en heeft ondertussen al 200M(!) gekost voor dat project alleen... Wat vroeger een lightweight sharepoint ding was waar 10k man ongeveer zijn goesting wat deed, is nu een logge tanker geworden met 50M opex operating cost om het in de lucht te houden, top

Natuurlijk de prijs die je betaalt als je 10-15y niet investeert en dan op outdated stuff zit en snel MOET migreren in a big bang...

Ik zou hopen van wel, maar helaas ook nog geen ervaring met goeie voorbeelden.

Maar niets integreren is ook een miserie, ook al genoeg gezien bij bedrijven die door overnames gegroeid zijn waar op de duur een heel leger mensen manueel bezig is om de simpelste rapporteringen te doen omdat systemen, master data, enz. niet met elkaar praten.

- Slack, Webex, Cisco, all flavors of communication ... --> Teams met retention tijd van 6w om kosten te besparen -_-
6 weken retentie? Wat versturen jullie dan zoal via Teams om dat ook maar enigszins economisch te rechtvaardigen?
Ik geloof dat bij ons Teams die 3 jaar niet actief zijn geweest, worden verwijderd. Teams chat blijft zover ik weet oneindig lang...

6 weken retentie? Wat versturen jullie dan zoal via Teams om dat ook maar enigszins economisch te rechtvaardigen?
Ik geloof dat bij ons Teams die 3 jaar niet actief zijn geweest, worden verwijderd. Teams chat blijft zover ik weet oneindig lang...
En doet het er zelfs toe? Je neemt toch een backup van al dat gedoe.

En doet het er zelfs toe? Je neemt toch een backup van al dat gedoe.

No idea - corporate decisions. Het is blijkbaar niet 6 weken, maar 2 maanden.

Teams/Channels is het langer, geen idee hoe lang, maar ook niet indef.

In chats, 1 op 1 of groupchats, als je terugscrollt krijg je na 2 mnd dit "We've deleted older messages due to your org's retention policy."

Super handig voor group chats waar support vb support cases behandelt of teams een project bespreken. Of je weet dat je ooit iets besproken hebt met iemand, maar je vindt het niet terug.

Enige oplossing is om extra teams/channels aan te maken, maar daar heeft natuurlijk niemand de rechten toe :laugh:

Ik snap de logica ook niet. In de channels kun je TBs aan data pleuren zonder probleem, maar chats gaan ze dichtschroeven. Zal wel weer een of andere wappie zijn die de GDPR kaart getrokken heeft.

No idea - corporate decisions. Het is blijkbaar niet 6 weken, maar 2 maanden.

Teams/Channels is het langer, geen idee hoe lang, maar ook niet indef.

In chats, 1 op 1 of groupchats, als je terugscrollt krijg je na 2 mnd dit "We've deleted older messages due to your org's retention policy."

Super handig voor group chats waar support vb support cases behandelt of teams een project bespreken. Of je weet dat je ooit iets besproken hebt met iemand, maar je vindt het niet terug.

Enige oplossing is om extra teams/channels aan te maken, maar daar heeft natuurlijk niemand de rechten toe :laugh:

Ik snap de logica ook niet. In de channels kun je TBs aan data pleuren zonder probleem, maar chats gaan ze dichtschroeven. Zal wel weer een of andere wappie zijn die de GDPR kaart getrokken heeft.
Da's echt belachelijk. 't Is maar text in de meeste gevallen wete. In 'the grand scheme of things' nauwelijks de moeite.
Hoeveel ik al niet in mijnen Teams gaan zoeken ben naar 't een of 't ander dat gezegd geweest is X-aantal tijd geleden. Soms véééééél langer dan 2 mnd geleden ze.

Zeker zo van die dingen die op de lange baan geschoven worden & men ineens terug wakker schiet na een paar maand of zo.
Heel 't ding van die'n chat is dat het pre-gestructureerde documenten komt. Dus je wilt dat behouden tot minimum wanneer de officiële documenten er zijn (bv. analyses van XYZ).

En sommige dingen komen ook nooit analyses of official docs van, dus blijven zoiets dat 'ooit besproken was in Teams'. Je hebt dus een 'paper trail' ter bewijs, net zoals een e-mail.
Als men zich ineens bedenkt na oplevering dan kan je gewoon verwijzen naar wat men zelf heeft getypt.

Aaaaah nee, toch ni. "We've deleted older messages due to your org's retention policy." 😅

Op m'n werk zijn ze ook bezig met ERP migratie. Onpremise AX naar cloud versie, met een of andere solution provider die voor ons dan nog custom modules schrijft.

Gene dat me het meeste stoort is dat ze alles doen o.b.v. processen die paar jaar geleden zijn vastgelegd. Maar niemand van de business weet echt door wie, noch wat dat geformaliseerd proces dan is. En als je vraagt naar alles dat sindsdien gewijzigd of toegevoegd is, steekt iedereen zijn handen op.

Ik als business analyst zit niet op dat giga project al een chance, maar heb die mannen wel vaak nodig om te verduidelijken wat er nu wel of niet ondersteund wordt in de nieuwe versie. En ik krijg nooit antwoord. Dus ik documenteer gewoon alle changes die we doorvoeren in de business, en stuur het naar hun door met managers in CC.
Ze zullen het wel oppakken zekers?

Ik zou hopen van wel, maar helaas ook nog geen ervaring met goeie voorbeelden.

Maar niets integreren is ook een miserie, ook al genoeg gezien bij bedrijven die door overnames gegroeid zijn waar op de duur een heel leger mensen manueel bezig is om de simpelste rapporteringen te doen omdat systemen, master data, enz. niet met elkaar praten.
Ik heb het gevoel dat dat soort projecten altijd mega hard over budget gaan en véél langer duren dan de timeline die voorop werd gesteld.

Heel januari ist relatief kalm geweest op het werk. Tijd om wat dingen op te frissen qua materie, nieuwe wetgeving te lezen

Februari is een hel. Vandaag rond 8 begonnen en om 23u gestopt.
Morgen om 9 terug opt bureau verwacht voor een audit, liefst ervoor daar zijn om nog eens dingen te bekijken.

Tis van zelf wat overuren in te plannen of ik heb 1 vrije dag (zaterdag) de komende 20 dagen 😅
Zal de stakers maar wat compenseren zeker 😂

Ik vraag me af of er in de geschiedenis van de wereld ooit 1 ERP integratieproject geweest is dat goed ging
Ja, maar het zal indeed de minderheid zijn (als ge perfect on time in budget on quality bedoel, maar let's be honest, dat is niet anders bij non ERP projecten).
Schuld ligt naar mijn ervaring 50/50 bij slechte implementatie partij, en foute verwachtingen / geen input van de klant

en waarbij het sop de kolen waard was...
Ja, en dat zal de grote meerderheid zijn, zelfs al ging het project X2 in kost.
(zolang we spreken over bedrijven die correct hun ERP selectie hebben gedaan, en dus niet ne bakker die SAP kiest omdat ze een derde vestiging gaan openen)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan