Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Hier heb ik een foute persoon gerekruteerd (gelukkig enkel als contractor en gelukkig enkel tot eind maart) die nu hij hier zit totaal anders werkt dan hoe hij zich had laten uitschijnen tijdens het sollicitatie gesprek. Hij zou een Senior Business Analyst moeten zijn, maar smijt er volledig met zijn klak naar terwijl ik hem gerust alles uitleg zodat hij succesvol kan zijn in zijn job.

- Ik leg hem een typische use case in detail uit --> 2 dagen er na probeert hij de use case zelf uit te leggen aan een stakeholder en gaat totaal de mist in... dit terwijl het echt niets moeilijk was.
- Ik leg hem de verschillende nuances uit van een bepaald aspect van de applicatie, we nemen dit zelfs op zodat hij het kan herbekijken voor notities indien nodig --> de dag erna (!) doet hij net datgene verkeerd in een meeting met een stakeholder en is hij verbaasd waarom een bepaalde optie er niet staat
- Ik leg hem uit welke data hij kan gebruiken om een andere use case te tonen --> meneer opent natuurlijk andere data waar die use case niet mee getoond kan worden wanneer ze hem daar achter vragen... serieus, hoe moeilijk kan het zijn om een notitie te nemen "Data x gebruiken voor use case y"

Hij deed uitschijnen alsof hij een @coldplayke was, maar in realiteit is hij allesbehalve. Ik heb hem de feedback gegeven dat dit veel beter voorbereid moet zijn volgende week ipv maar wat doen op het moment zelf. Nog zo'n flaters en hij vliegt buiten voor de 3 maanden om zijn.

Hier heb ik een foute persoon gerekruteerd (gelukkig enkel als contractor en gelukkig enkel tot eind maart) die nu hij hier zit totaal anders werkt dan hoe hij zich had laten uitschijnen tijdens het sollicitatie gesprek. Hij zou een Senior Business Analyst moeten zijn, maar smijt er volledig met zijn klak naar terwijl ik hem gerust alles uitleg zodat hij succesvol kan zijn in zijn job.

- Ik leg hem een typische use case in detail uit --> 2 dagen er na probeert hij de use case zelf uit te leggen aan een stakeholder en gaat totaal de mist in... dit terwijl het echt niets moeilijk was.
- Ik leg hem de verschillende nuances uit van een bepaald aspect van de applicatie, we nemen dit zelfs op zodat hij het kan herbekijken voor notities indien nodig --> de dag erna (!) doet hij net datgene verkeerd in een meeting met een stakeholder en is hij verbaasd waarom een bepaalde optie er niet staat
- Ik leg hem uit welke data hij kan gebruiken om een andere use case te tonen --> meneer opent natuurlijk andere data waar die use case niet mee getoond kan worden wanneer ze hem daar achter vragen... serieus, hoe moeilijk kan het zijn om een notitie te nemen "Data x gebruiken voor use case y"

Hij deed uitschijnen alsof hij een @coldplayke was, maar in realiteit is hij allesbehalve. Ik heb hem de feedback gegeven dat dit veel beter voorbereid moet zijn volgende week ipv maar wat doen op het moment zelf. Nog zo'n flaters en hij vliegt buiten voor de 3 maanden om zijn.

Ik heb ook de indruk dat bepaalde opleidingen of hersentypes 'obvious' dingen anders doen... En 'cutting corners' om 10 sec te besparen en dan later de mist in gaan. Zo moeilijk lijkt het mij nochtans niet, maar ik heb ook al heel veel teams gezien waar er 0,0 structuur en organisatie is en gewoon inefficientie.

Ik ben er toch niet triestig om dat ik in een highly regulated diagnostische environment mijn eerste bedrijfservaring opgedaan heb en dat er bepaalde dingen in geramd zijn. "Do it right the first time", "not on paper = didn't happen" en "Plan plan plan, execution execution execution".

Dat is hier ook 1 van de (vele) dingen die ik er hier heb moeten doorduwen van in het begin. "Kunnen we van de 10duizenden samples/datasets aub oplijsten wat we gaan gebruiken voor testing". Ipv elke halve feature die we willen testen naast elkaar de discussieren en 5 man die door die 10,000 samples zit te snollen. Je kunt dus perfect wat exemplarische datasets OP VOORHAND identificeren en die hergebruiken. Just an idea. En zet dat aub eens in de ticketjes. Is niet moeilijk hoor. Data: XXX can be used for ABC <link> of whatever.

En we gaan geen corners cutten, want dat is altijd miserie later. Als je echt corners wil cutten, fair enough. Documenteer de perimeter van waar het werkt en maakt een ticketje om het later (probably never) te fixen. Nee, 'alles werkt' terwijl we weten dat A B C niet werkt. En dan maar complaints etc loggen en uitzoeken uitzoeken uitzoeken.

Triestige is dat de big farma overduidelijk te veel centen heeft. Alles draait vierkant/traag en iedereen lijkt gelukkig. Gewoon extra centen tegen kletsen want dat is blijkbaar overvloedig beschikbaar. Toen ik nog in Genomics zat was alles modern en fancy en lean/mean maar er waren nooit centen. Nu in de farma poot is het allemaal oud, traag, inefficient maar het geld klotst van onder de plinten :laugh: Always something.

2 nieuwe C-levels op een week tijd.
oprecht er zijn zoveel C-whatever bij ons in de firma.. wss allemaal dure zelfstandigen, vaak zijn die na een paar jaar terug weg zonder blijvende impact.
Ge gunt die nieuwe mensen dan wel het voordeel van de twijfel maar ne mens word er helaas cynisch van.

Laatst bewerkt:

Soms zijn mensen ook gewoon niet zo snugger he. :D

Context: job is ERP consultancy.

Een week ziek thuis. Heb mijn werkmail op mijn gsm staan (fout 1, maar goed, voor zaken op te volgen is dat soms wel gemakkelijk) en zie continu mails voorbij komen waarbij dingen die ik heb gedaan met een specifieke reden worden ongedaan gemaakt (door onze supportafdeling) waardoor er op een foutieve manier verder gewerkt gaat worden en ik nu al weet dat ik die shit ga mogen opkuisen terwijl mijn planning vol staat de komende weken.
Stom voorbeeld: klant heeft ERP pakket en wilt retroactief vanaf 01/01/2025 beginnen met naast operationele zaken ook financiële zaken te gaan beheren. Beginbalans boeken we pas in rond maart want de eindbalans van 2024 is nog niet klaar. Heb wel de banken al klaargezet met saldo 31/12/2024 zodat ze die al kunnen beginnnen bij te boeken voor het opvolgen van crediteuren/debiteuren. Zie ik in een mail van support dat ze dat saldo hebben tegengeboekt om een ander saldo in te boeken.
NEEN. NIET DE OPLOSSING. Klant moet die ontbrekende uitreksels zoeken en die bijboeken in plaats van alles weer naar de **** te helpen waardoor ik alles weer ga mogen terugdraaien. Vervolgens discussie ga hebben met die klant over de uren die gepresteerd worden. Daarna kloterij ga hebben om dat deftig en proper recht te zetten zonder te veel achterstand op te bouwen want, logisch, die klant zijn business blijft wel lopen waardoor het aantal documenten toe blijft nemen.

In plaats van dus beter te worden van ziek te zijn zit ik mij alweer twee dagen op te naaien, begin ik mottig te worden van de stress en moet ik mezelf echt bedwingen om niet te beginnen met werken in mijn ziekte.

Daarboven begin ik aan mezelf te merken dat ik mezelf nooit nog kan "uitzetten", zelfs nu niet tijdens mijn ziek zijn. Doe mijn job ongelofelijk graag, maar ik vrees toch dat ik op een gegeven moment naar iets anders ga moeten gaan kijken want werk dat mijn leven gaat bepalen lijkt me ook niet de bedoeling, maar dan komt de volgende vraag: wtf ga ik dan doen?
Je geeft in je eerste 3 zinnen de oplossing al gewoon aan. Haal gewoon die mails van je GSM?! De conclusie dat je maakt is dat je er stress van krijgt dus misschien naar iets anders moet gaan zien, gaat daar je probleem dat je de GSM met werkmails niet kan laten liggen dan mee opgelost zijn? Neen hoor...

Ik ben woensdagavond ook grieperig geworden en heb tot en met vandaag nog niet eens gekeken naar mijn werkmails, meteen Teams afgezet, VOIP-app op DND gezet en voor de rest gewoon uitzieken. In mijn kopje zit het werk ook nog geregeld te malen maar dat is het "gebruikelijke" gemaal, ik hoef daar geen extra zaken bij te pompen die ik kan opvangen via mails of dergelijke.

Als je moet uitzieken, dan moet je uitzieken, beginnen piekeren over je job kan als je weer tip top gezond bent.

Je geeft in je eerste 3 zinnen de oplossing al gewoon aan. Haal gewoon die mails van je GSM?! De conclusie dat je maakt is dat je er stress van krijgt dus misschien naar iets anders moet gaan zien, gaat daar je probleem dat je de GSM met werkmails niet kan laten liggen dan mee opgelost zijn? Neen hoor...
Heb ik uiteindelijk ook gedaan, zoals je geeft zit daar een groot stuk van de oplossing. Echter heb je ook klanten, die ondanks dat je aangeeft dat het ongepast is, je proberen te benaderen via andere kanalen (bv. LinkedIn) en ook al reageer ik daar niet op. Ik heb het toch weer gelezen.

Nu, ik weet dat ik van nature iemand ben die werk moeilijk kan loslaten en ben daar momenteel ook externe/neutrale hulp voor aan het zoeken dus probeer er sowieso ook wel aan te helpen.

Heb ik uiteindelijk ook gedaan, zoals je geeft zit daar een groot stuk van de oplossing. Echter heb je ook klanten, die ondanks dat je aangeeft dat het ongepast is, je proberen te benaderen via andere kanalen (bv. LinkedIn) en ook al reageer ik daar niet op. Ik heb het toch weer gelezen.

Nu, ik weet dat ik van nature iemand ben die werk moeilijk kan loslaten en ben daar momenteel ook externe/neutrale hulp voor aan het zoeken dus probeer er sowieso ook wel aan te helpen.
Zeker die klanten niet enablen... Eigenlijk bijzonder zielig dat ze u dan via social media durven lastig te vallen als ze weten dat je ziek bent en dus ooo. Als ik de leidinggevende ben dan contacteer ik die klanten meteen en leg ik uit dat zoiets not done is, waanzin dat je zoiets zelfs moet uitleggen.

Werkgever heeft een nieuwe machine gekocht, deze machine is eigenlijk een meetinstrument dat wordt gebruikt om te controleren of onderdelen binnen een bepaalde norm vallen - nu genereerd deze machine ook een meetrapport dat kan afgedrukt of doorgestuurd worden - dit zijn ook typische documenten die onze klanten vragen. Allemaal goed en wel maar nu blijkt dat:
  • meetrapport is heel basic en bepaalde essentiële informatie ontbreekt - denk dan aan:
    • Welke norm is er gehanteerd
    • wat zijn de toegelaten toleranties volgens die norm, toegepast op dat bepaald stuk.
    • Enkel het resultaat staat vermeld, maar niets van de aanvaardbare criteria
Om de gevraagde gegevens toe te voegen vraagt men een kleine 15k, zit ergens in hun software veronderstel ik.

Na heel wat discussies heb ik de factuur laten blokkeren, wat een gedoe voor 2 lijntjes op een rapport - en dat van aan A merk op wereldschaal. Ik kan dat niet vatten als normaal denkend mens, je moet letterlijk al die gegevens (er zijn meerdere normen met elk ook een aantal gradaties) selecteren alvorens je de machine kan gebruiken.

Samengevat: machine werkt uitstekend, snel en accuraat - maar het software gedeelte is een ramp, ik ben echt iemand die zo ver als mogelijk moet wegblijven van alles wat ook maar iets met IT te maken heeft. Het is geen match vrees ik.

Of ze proberen ons op te lichten en een easy 15k te pakken.

Het zal eerder dat zijn. Van zodra ze ruiken dat je gecertificeerde documenten nodig hebt, moet je je broek afdoen. Dat heeft niet zozeer iets met IT te maken, maar puur met commerce.

Maar .... het moet niet gecertificeerd zijn - het moet enkel vermeld zijn op het rapport, deze machines worden jaarlijks gekalibreerd met certificaat. Dat lijkt me dus letterlijk 2 lijnen code toevoegen en dat staat op de print -out

Een klant waarvan een interne werknemer op een dik jaar heel onze oplossing professioneel naar de kloten heeft geholpen liet ons enkele maanden geleden weten dat die vent in een burnout zat en vroeg ons om terug over te nemen. Na wat heen en weer gepraat is het daar duidelijk geworden dat het niet onze fout was dat alles in het honderd liep en mochten we dus die stal uitmesten. Ik ben daar momenteel mee bezig en heb al dingen gezien die me sterk doen twijfelen of hij ook maar enigzins geschikt is voor zijn job.

Volgende maand begint onze vriend terug en ze gaan die doodleuk terug op ons project zetten. Tis maar om het werk in de wereld te houden zeker?

Maar .... het moet niet gecertificeerd zijn - het moet enkel vermeld zijn op het rapport, deze machines worden jaarlijks gekalibreerd met certificaat. Dat lijkt me dus letterlijk 2 lijnen code toevoegen en dat staat op de print -out
15k lijkt me echt heel debiel overdreven. Jullie gaan toch ook niet de eerste klant zijn dat dat vraagt?

15k lijkt me echt heel debiel overdreven. Jullie gaan toch ook niet de eerste klant zijn dat dat vraagt?
Stel nog dat ze wreed kostelijk zijn in uurloon. Pakt nog 1500 EUR/dag (8u).
Dat zou dan 10d werk zijn voor een rapport aan te passen & uit te rollen. Voor iets wat, als ik 't goed vast heb, al gekend is door de software, want anders rolt het huidig rapport er ook niet uit. En wss is het 'maar' software, dus 't is niet dat men dat machien moet komen 'flashen' of zoiets.

Dat lijkt mij dus idd vrij oplichterig.

Maar uiteindelijk is dat het probleem met 'proprietary' eh. Je hebt hun hardware & je zit pretty much vast aan hun software (en dus, hun goodwill).
Als jij dat nodig hebt & zelfs al vragen zij 100K voor 1d werk, zit je er nu eenmaal mee opgescheept eh.
Basically, ze kunnen pretty much vragen wat men wil want jij hebt weinig keus. Slikken OF héél uw hardware overgooien naar een ander, wat op zich ook niet zo evident is lijkt mij. Zeker met van die machines van tien- tot honderden duizenden EUR of meer, waar eventueel nog andere van dat soort kostelijke machines van afhangen.

Werkgever heeft een nieuwe machine gekocht, deze machine is eigenlijk een meetinstrument dat wordt gebruikt om te controleren of onderdelen binnen een bepaalde norm vallen - nu genereerd deze machine ook een meetrapport dat kan afgedrukt of doorgestuurd worden - dit zijn ook typische documenten die onze klanten vragen. Allemaal goed en wel maar nu blijkt dat:
  • meetrapport is heel basic en bepaalde essentiële informatie ontbreekt - denk dan aan:
    • Welke norm is er gehanteerd
    • wat zijn de toegelaten toleranties volgens die norm, toegepast op dat bepaald stuk.
    • Enkel het resultaat staat vermeld, maar niets van de aanvaardbare criteria
Om de gevraagde gegevens toe te voegen vraagt men een kleine 15k, zit ergens in hun software veronderstel ik.

Na heel wat discussies heb ik de factuur laten blokkeren, wat een gedoe voor 2 lijntjes op een rapport - en dat van aan A merk op wereldschaal. Ik kan dat niet vatten als normaal denkend mens, je moet letterlijk al die gegevens (er zijn meerdere normen met elk ook een aantal gradaties) selecteren alvorens je de machine kan gebruiken.

Samengevat: machine werkt uitstekend, snel en accuraat - maar het software gedeelte is een ramp, ik ben echt iemand die zo ver als mogelijk moet wegblijven van alles wat ook maar iets met IT te maken heeft. Het is geen match vrees ik.

Of ze proberen ons op te lichten en een easy 15k te pakken.
Uw verhaal klinkt alsof ge een kwaliteitscontroleur bent die kwaliteit moet controleren (of zaken binnen de toleranties vallen) en uzelf een weegschaal hebt laten verkopen die "dat perfect voor u kan meten". Je bent daarbij vergeten dat er ook heel wat moet geprogrammeerd en ingesteld worden zoals idd toleranties, normeringen, welke norm voor welk producten, hoeveel stukken moeten binnen de toleranties vallen om compliant te blijven enz enz. Zo'n weegschaal kan heel rap wegen ja maar daar zit hooguit een seriele uitgang op of die schrijft zijn wegingen weg naar een .txt file dat ge kunt zien in een gratis programmatje en that's it. Zo klinkt het alvast als ik uw verhaal hoor, oplichting is dat niet ze.

Als de wet u voorschrijft dat je vb als je 500gr op een pakje boter schrijft dat er dan minstens 495gr in moet zitten en je per 100 stuks maar 5 stuks onder de 498gr mag hebben, dan moet vooral gij zelf dat weten en niet uw "dure weegschaal". Ik hoop dat je niet 30 verschillende producten exporteert naar 30 verschillende landen die allemaal hun eigen normeringen hebben waar je zelf "geen flauw idee van hebt" ofzo want geen enkel weegschaal gaat dat voor u automatisch weten.

Die 15k doet me vermoeden dat ze de volledige software er rond nog moeten schrijven, dan kan jij maar beter al een lijst hebben met producten en normen met toleranties voor hun, want kan wel eens zijn dat ze die heel snel gaan vragen. Dat gaan zij ook niet weten maar kunnen ze er wel in programmeren als jij hun die informatie bezorgt.

Laatst bewerkt:
Op m'n werk zijn ze ook bezig met ERP migratie. Onpremise AX naar cloud versie, met een of andere solution provider die voor ons dan nog custom modules schrijft.

Gene dat me het meeste stoort is dat ze alles doen o.b.v. processen die paar jaar geleden zijn vastgelegd. Maar niemand van de business weet echt door wie, noch wat dat geformaliseerd proces dan is. En als je vraagt naar alles dat sindsdien gewijzigd of toegevoegd is, steekt iedereen zijn handen op.

Ik als business analyst zit niet op dat giga project al een chance, maar heb die mannen wel vaak nodig om te verduidelijken wat er nu wel of niet ondersteund wordt in de nieuwe versie. En ik krijg nooit antwoord. Dus ik documenteer gewoon alle changes die we doorvoeren in de business, en stuur het naar hun door met managers in CC.
Ze zullen het wel oppakken zekers?
Ik hoop dat uw management slim genoeg is geweest om een soort "test-runs" te gaan draaien alvorens ze heel die boel omzetten. Ik zou me dus geen zorgen maken om productie zolang er bij die validatietesten dat gaan gebeuren iemand zit die weet waarover hij spreekt en die weet wat er moet getest worden. Gij bijvoorbeeld.

Alles hangt af van hetgeen je onderhandeld hebt en wat er in uw opdrachtdocumenten staat. Veel van die bedrijven hebben een basis soft, een uitgebreidere soft, een nog wat uitgebreidere soft en dan degene met al de toeters en bellen (en meer of minder versies - maar met een aparte prijszetting).
In functie van wat je exact nodig hebt eindig je dan in 1 van die softwares. Echt customizen gaat men tegenwoordig niet echt meer doen (want die releases up to date houden kost stukken van mensen)

Daarnaast heb je er dan ook nog veel die werken met licentiesystemen om het toestel in werking te houden, van nieuwe soft te voorzien, ... om vb NIS2 compatibel te zijn.

Om die reden definieer je voor je het contract tekent wat je exact wil dat er door die soft uitrolt.
Om eerlijk te zijn verschiet ik niet echt van een meerkost van 15k. Ik gebruikte vroeger soft die 1 - 2k kostte. Nu tgv verschillende wettelijke bepalingen eindig ik ipv bij de basis soft (niet free) bij de enterprise soft en kost die 10-15k.
Echter is dat nog altijd goedkoper dan al de andere alternatieven die werken met :

1) basisprijs
2) een meerprijs per gebruiker die toegang heeft
3) een meerprijs per affichagemogelijkheid (ter voorbeeld : A5,A4,A3,...) klopt niet met de realiteit maar ter indicatie
4) een meerprijs per geconnecteerd toestel aan de soft
5) een meerprijs per afgeleverd exemplaar met een bepaalde certificatie
6) een meerprijs om de laatste nieuwe versie om de x tijd te krijgen (waar men dan verschillende namen aan geeft (zilver, goud, diamant,...) servicepack - dat bepaalt hoe traag of snel je die updates gepusht krijgt)
7) een meerprijs, om de x tijd, voor het gebruiksrecht (software obsoletion) 'ja al meegemaakt bij een andere entiteit waarbij men bij niet betaling elke maand het toestel buiten dienst gezet is en wordt maar ook alle historiek gewist wordt'
En dan spreken we niet van een klein beetje goedkoper... maar wel dat op 3-4 jaar tijd mijn keuze terugverdiend is. Al is die uitdrukking niet correct... En de levenstermijn van die soft vlot 10 - 15 jaar kan gebruikt worden (voorlopig toch nog).

Al zitten er ook nadelen aan die keuze. Geïnterconnecteerde systemen met centraal beheer zonder licentiesystemen zijn zeer moeilijk.

Echter de conclusie maken dat dit oplichting is of niet normaal is echter totaal verkeerd. Gerwoon dubbelchecken wat je gevraagd hebt en proberen om met een onderhandeling die prijs wat goedkoper te krijgen wegens goede samenwerking etc... Dus dat men een effort doet. Maar dat gebeurd enkel als je een goede klant bent of gaat worden. Of als men echt klantvriendelijk is en u tegemoet wenst en kan komen. Al kan dat al wel het geval zijn met die 15k... meestal hebben die bedrijven wel brutoprijslijsten die ze kunnen laten zien. Toch zeker als er niets customisatie bij komt kijken.

Uw verhaal klinkt alsof ge een kwaliteitscontroleur bent die kwaliteit moet controleren (of zaken binnen de toleranties vallen) en uzelf een weegschaal hebt laten verkopen die "dat perfect voor u kan meten". Je bent daarbij vergeten dat er ook heel wat moet geprogrammeerd en ingesteld worden zoals idd toleranties, normeringen, welke norm voor welk producten, hoeveel stukken moeten binnen de toleranties vallen om compliant te blijven enz enz. Zo'n weegschaal kan heel rap wegen ja maar daar zit hooguit een seriele uitgang op of die schrijft zijn wegingen weg naar een .txt file dat ge kunt zien in een gratis programmatje en that's it. Zo klinkt het alvast als ik uw verhaal hoor, oplichting is dat niet ze.

Als de wet u voorschrijft dat je vb als je 500gr op een pakje boter schrijft dat er dan minstens 495gr in moet zitten en je per 100 stuks maar 5 stuks onder de 498gr mag hebben, dan moet vooral gij zelf dat weten en niet uw "dure weegschaal". Ik hoop dat je niet 30 verschillende producten exporteert naar 30 verschillende landen die allemaal hun eigen normeringen hebben waar je zelf "geen flauw idee van hebt" ofzo want geen enkel weegschaal gaat dat voor u automatisch weten.

Die 15k doet me vermoeden dat ze de volledige software er rond nog moeten schrijven, dan kan jij maar beter al een lijst hebben met producten en normen met toleranties voor hun, want kan wel eens zijn dat ze die heel snel gaan vragen. Dat gaan zij ook niet weten maar kunnen ze er wel in programmeren als jij hun die informatie bezorgt.
Het probleem is veel banaler dan je voorstelt, als ik de paralel trek met een weegschaal zeg ik gewoon: zolang er niet vermeld wordt in welke eenheid er gewogen wordt blokkeer ik de factuur. Ik doe dit op basis van de nutteloosheid van een rapport zonder vermelding van de eenheid waarin gewogen wordt.

Om aan te geven hoe eenvoudig het is: er zijn 3 normen die elk 3 gradaties hebben, elke norm heeft 4 parameters - aan de hand van die parameters gaat hun software berekeningen maken - de gradatie bepaald de nauwkeurigheid. Het rapport dat wordt gegenereerd vermeld keurig het eindresultaat- maar niet de norm, noch de gradatie. Die gegevens zijn gewoon beschikbaar want te zien op het scherm van het toestel.

A la limiet kan ik deze gegevens zelf toevoegen, maar dat vertik ik dus. Dat spel kost net geen 200k, dan mag een regeltje code geen issue zijn.

Ik heb een onderhoud gevraagd met de commercieel directeur, desnoods ga ik naar de rechtbank daarmee. In onze bestelling staat expliciet vermeld dat er de mogelijkheid moet zijn om een rapport te genereren- dit rapport is waardeloos. Aangezien die info gewoon om het scherm af te lezen is moet het eenvoudig zijn om dat gewoon te koppelen aan het rapport.

Wat maakt het nu uit of je de eerste bent? Commerce is gedreven door compliancy en hopeloosheid.

Vorige week 700k uit klant zijn broek getrokken om het veldje "report generation time/date" toe te voegen. Stond niet in zijn originele requirements. Half dagje werk. Jammer voor de klant.

Het dev team moet eigenlijk dringend naar een ander project. Door al die kleine requests schuift heel de interne road map op. Je wilt eigenlijk dat de klant "nee" zegt. Als die blijft ja zeggen, flappen tappen.

Ik heb een onderhoud gevraagd met de commercieel directeur, desnoods ga ik naar de rechtbank daarmee. In onze bestelling staat expliciet vermeld dat er de mogelijkheid moet zijn om een rapport te genereren- dit rapport is waardeloos. Aangezien die info gewoon om het scherm af te lezen is moet het eenvoudig zijn om dat gewoon te koppelen aan het rapport.

Ze genereren een rapport. Dat heb je zelf gezegd. Het is enkel niet het rapport dat jij wilt. Het belangrijkste is nakijken in uw documentatie en opdrachtdocumenten dat men aangeboden heeft conform uw wens om die vorm van het rapport te hebben.

Wat maakt het nu uit of je de eerste bent? Commerce is gedreven door compliancy en hopeloosheid.

Vorige week 700k uit klant zijn broek getrokken om het veldje "report generation time/date" toe te voegen. Stond niet in zijn originele requirements. Half dagje werk. Jammer voor de klant.

Het dev team moet eigenlijk dringend naar een ander project. Door al die kleine requests schuift heel de interne road map op. Je wilt eigenlijk dat de klant "nee" zegt. Als die blijft ja zeggen, flappen tappen.

Is natuurlijk niet klantvriendelijk. Maar dat zijn zaken die gebeuren. Al zou ik als klant eerder neen gezegd hebben. En als klant zou uw bedrijf op mijn zwarte lijst komen. Dan nog liever iemand anders in de toekomst ook als dat duurder zou uitkomen.
Maar die keuze moet er dan wel zijn natuurlijk.

Terug
Bovenaan