Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik krijg alle half-afgewerkte schijtprojecten over van collega's die het afgetrapt hebben. Enkele van die pipo's hebben uiteraard al hun projecten eerst leeggezogen qua uren om daarna hun schup af te kuisen.

Als ik dan delegeer naar onze project support, heb ik geen flauw idee hoeveel tijd hij eraan moet spenderen omdat ik het dossier niet ken. Die kerel profiteert er dan van door veel te veel uren te boeken.
En dan krijgt niet die project support onder zijn voeten, maar mac-bc. Want mac-bc moet strenger de (opgebruikte) budgetten bewaken. :thumb:

Goed bezig jongens, werk uw laatste PM ook maar buiten.

Als het budget al op is, is dat toch niet jouw probleem? Opnieuw als dat project naar jou komt en je ziet dat alle uren opgebruikt zijn, schrijf je toch gewoon je baas, alle uren zijn reeds opgebruikt, ik schat er x aantal nodig te hebben, hoe stel je voor dat ik ermee verder ga?

Daarentegen als ik een project dat ik krijg toegewezen, accepteer en ik neem iemand om dit uit te voeren (wat jij noemt delegeer), is het toch logisch dat ik aangesproken word als het niet goed loopt?

Als het budget al op is, is dat toch niet jouw probleem? Opnieuw als dat project naar jou komt en je ziet dat alle uren opgebruikt zijn, schrijf je toch gewoon je baas, alle uren zijn reeds opgebruikt, ik schat er x aantal nodig te hebben, hoe stel je voor dat ik ermee verder ga?

Daarentegen als ik een project dat ik krijg toegewezen, accepteer en ik neem iemand om dit uit te voeren (wat jij noemt delegeer), is het toch logisch dat ik aangesproken word als het niet goed loopt?

Je moet nog wat verder gaan, aangezien die uren duidelijk bewaakt moeten worden. Je schrijft je baas en geeft 3 opties:
A) Geen overschrijding uren, project blijft as is
B) Goedkeuring onbepaalde overschrijding, aangezien hij niet zomaar de ontbrekende scope kan berekenen
C) Goedkeuren eerste overschrijding van X aantal uur (X = de tijd die hij nodig heeft om de benodigde uren voor B in te schatten)

Hij mag al op zijn geboekte uren letten, dan ga je niet "gratis" zo'n project even overnemen. Laat uwen baas kiezen, moet hij achteraf ook niet zagen over de keuze. Geen antwoord, dan bewaakt mac maar de o zo belangrijke uren, en blijft het bij A!

Innerlijke Cege out

Er is duidelijk mismgmt in het bedrijf. Je kunt je vragen wat erachter zit. Is het intentioneel om de boel op te doeken? Is het non-intentioneel en de rit naar faillissement door onkunde? In elk geval zal er met dergelijke Mickey Mouse gedraag niet veel nieuwe projecten bijkomen en zal het richting einde gaan op termijn.

En dan is er mac bc die denkt op zichzelf de boel te kunnen rechthouden...

Inderdaad. Train en organiseer je teams nu eens dat mensen gewoon hun verlof kunnen pakken wanneer ze willen. Er zijn weinig dingen die vierkant draaien na 2-3weken. Er zijn weinig dingen die niemand anders even goed of 90% goed kan doen. Er zijn bedrijven die een jaar zonder CEO zitten. Als dat kan, kan de random foot soldier wel 2 of 3 weken verdwijnen.

Enfin ja, je moet niet met 20 man dezelfde dag op verlof vertrekken.

Idd, wij zijn met 3 personen verantwoordelijk voor 2 zones.

Wij mogen ons verlof inplannen zoals we willen, maar we moeten rekening houden dat er altijd minstens 1 persoon aanwezig is.
Als het voor een langere periode is liefst 2 personen aanwezig. Bvb in zomervakantie, enkele dagen overlap dat er maar 1 aanwezig is is geen probleem, maar geen volledige week.
Aangezien wij 1 tak van ons takenpakket niet op voorhand kunnen doen, dat is iets dat we telkens 1 dag op voorhand pas kunnen doen. Als het toevallig op de andere vlakken heel druk is, is het voor 1 persoon niet doe'baar om die "D-1" voor beide zones te doen naast de andere taken. (Die wel een beetje op voorhand te doen zijn).

Er zijn 3 collega's van dezelfde dienst die andere zones beheren, en in uiterste nood kunnen die wel bijspringen. Maar dit is bvb als er al verlof is toegestaan en iemand valt ziek uit.

Niet elke werkplek is hetzelfde en bij sommige werkplekken heb je nu eenmaal dat als er bepaalde personen wegvallen, de werking van het kantoor in het gedrang komt...

Als je iemand echt onmisbaar maakt voor de alledaagse taken op het werk/kantoor als die langer dan 2 a 3 weken weg is ben je als werkgever toch fout bezig.

Dit was bij ons het geval.

Ik was verantwoordelijk voor zone A.
Collega verantwoordelijk voor zone B.

Puur werktechnisch werkten wij identiek, maar die zones hebben hun eigen "speciallekes" die wel specifieke kennis vereisen.

Tot half januari 2023 werd dat werk door een andere dienst gedaan, maar wij hebben dat overgenomen. In april is collega C erbij gekomen en die heeft direct zone B geleerd (deze is iets groter/ingewikkelder dan zone A, en de collega die die zone beheerde had al aangegeven dat het niet doenbaar was alleen).
In juni hebben die 2 collega's zone A geleerd, en heb ik zone B geleerd.

Dus van januari tot juni was het moeilijk voor mij om verlof te nemen. Ik had een andere collega die de zone wel kende, maar de specifieke taken niet. Dus als ik verlof had moest die samen met een collega van zone B mijn werk overnemen.

Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen 'het is mijn schuld' / 'het is mijn verantwoordelijkheid' en 'het is mijn probleem'. Enkel het 2e is relevant. Nobody cares waarom je geen verlof mag nemen. Het is uiteindelijk jouw probleem, dus jij moet het fixen.

Je kunt waarschijnlijk door omstandigheden/management geduwd worden in 'eilanden van verantwoordelijkheden' en dan niet op verlof mogen wanneer je wil. Maar het is ook aan de werknemer om 'het is mijn probleem' op te lossen. Zoals bovenstaande voorbeeld aantoont, kun je het ook zelf in handen nemen en ipv elke 6 mnd te kakken 'we kunnen geen verlof nemen wanneer we willen', wat te investeren in tijd en effort zodat het wel kan.

En ja, het is bij iedereen ondraaglijk druk en geen tijd en weet ik veel, maar soms moet je weten wat je wil. Een probleem of een oplossing...

Ik heb als manager nooit gesnapt waarom andere managers anal doen over verlof. Bij ons is/was het altijd hetzelfde riedeltje. Oktober/november komt eraan en HR die emails stuurt "DE MENSEN MOETEN HUN VERLOF OPNEMEN". Wat gebeurt er dan ? Okt/nov/dec begint iedereen random debiele verlofdagen op te nemen of verlengde weekens van vrij-ma of don-vrij-zat-zon om gewoon thuis te zitten of 'eens naar de sauna te gaan' of weet ik veel wat.

Aaaah, HR; zowat het equivalent in waarde, nuttigheid en toegevoegde waarde als de vakbond en vooral sterk in het reduceren van een bedrijf tot de FOD Financiën.

Er zijn een geluk nog wel wat eenvoudige waarheden in het professionele leven: secretaresses en/of receptie zijn de dames die je van bij dag 1 mooi in ere houdt, want die weten alles en kunnen letterlijk alles voor elkaar krijgen, en HR is daar zowat de vleesgeworden tegenpool van die je liefst maximaal negeert.

Hier zijn ze intussen ook die mailtjes aan het sturen en switchen ze elk jaar wel iets aan de regels; het ene jaar mogen de ADV's niet over, het andere jaar de gewone dagen en afhankelijk van waar de wind waait, willen ze de goedkeuring van CHRO. Mijn hele wereldwijde tak weet dat ze where needed gewoon inboeken en volgend jaar dan maar niet-geregistreerd opnemen; zolang ze maar regelen wat er geregeld moet worden.

Zowat alle externe meetings/seminars/… op een donderdag(avond) meer en meer.

Precies er zijn maar twee dagen in de week: dinsdag en donderdag!

Zowat alle externe meetings/seminars/… op een donderdag(avond) meer en meer.

Precies er zijn maar twee dagen in de week: dinsdag en donderdag!

De enige dagen dat een werkmens hem nog wil verplaatsen. Maandag niet want na het weekend he! Vrijdag ook niet want voor het weekend he! En woensdag ook niet want 4/5den of kinderen geen opvang!

De enige dagen dat een werkmens hem nog wil verplaatsen. Maandag niet want na het weekend he! Vrijdag ook niet want voor het weekend he! En woensdag ook niet want 4/5den of kinderen geen opvang!
Als ik kan kiezen werk ik liefst thuis op dinsdag of donderdag eigenlijk.

Dit idd!

Maar zo heb al heel wat moeten laten schieten want dubbele boekingen!

Fucking hell, wat is dat toch een klotejob.

1 dag verlof genomen vorige week en 1 dag ziek geweest. THE HORROR. -> Onmiddellijk cash betalen met achterstand in je werk, deadlines die niet mee verschuiven, klanten die bijgevolg aan het zagen zijn, uw baas die aan het zagen is, ... Bende ongeduldige klootzakken. Zagers.

1 dag verlof genomen vorige week en 1 dag ziek geweest. THE HORROR. -> Onmiddellijk cash betalen met achterstand in je werk, deadlines die niet mee verschuiven, klanten die bijgevolg aan het zagen zijn, uw baas die aan het zagen is, ... Bende ongeduldige klootzakken. Zagers.

Neem ontslag!

Neem ontslag!
Dit!

Het is allemaal mooi dat je niet bij de eerste tegenslag gaat zoeken achter ander werk maar ondertussen is het gewoon masochisme geworden.
Ofwel kick jij op het komen klagen hier (en op andere plaatsen mss) ofwel vind je van jezelf dat je niet beter verdiend.

Maar ondertussen komt het bij mij over als iemand van 150kg die zit te klagen dat hij maar niet afvalt met 2 snickers in zijn handen en een groot glas cola voor zijn neus.

Dit!

Het is allemaal mooi dat je niet bij de eerste tegenslag gaat zoeken achter ander werk maar ondertussen is het gewoon masochisme geworden.
Ofwel kick jij op het komen klagen hier (en op andere plaatsen mss) ofwel vind je van jezelf dat je niet beter verdiend.

Maar ondertussen komt het bij mij over als iemand van 150kg die zit te klagen dat hij maar niet afvalt met 2 snickers in zijn handen en een groot glas cola voor zijn neus.
Jullie snappen het allemaal niet, mac-bc heeft plannen. Geef het nog even.

Ik zou gewoon ne NO GO geven en zeggen: Sorry dit is onrealistisch ik geraak niet tijdig klaar.

Zaagt men dan of wordt men boos? Gewoon rustig zeggen: Ontsla mij dan maar en neem iemand anders aan (met ne dikke vette ontslagpremie)
Als je toch zo onmisbaar bent dan gaan ze hun staart wel in trekken. Misschien niet meteen maar als ze plots merken dan den Mac-bc met wie ze kunnen sollen het echt eens een keertje serieus meent: Wees maar zeker. Ze zuigen dan al snel uwe piemel af (bij wijze van spreke)

En ontslaan ze u toch? Dan zit uw ex werkgever in de *shit* én krijg je uw vette ontslagpremie én ben jijzelf van de *shit* vanaf.

Win vs win vs win. En uw werkgever? One Big Fat Loss.

Vorige week 2.5 dagen dingen moeten doen die niet in mijn planning stonden. Vandaag simpel werkje 1 a 2 uur werk... Los door mijn pauze tot 14h30 gewerkt...

We zijn een nieuw corporate dieptepunt/hilarische top aan het bereiken.

Er komt eindelijk schot in de collectief ontslag ronde, maar nog sltijd niks officieel en niks op papier....

Ondertussen zijn we het einde van fiscaal jaar gepasseerd waardoor iedereen nog eens een bonus ronde casht. Voor de meeste ook een jaar anciënniteit extra omdat ze meestal hiren in begin van FY. :laugh: thanks for the money.

Corporate begint ook nerveus te worden omdat er sinds augustus basically niks meer gebeurd is in onze projecten - die hadden moeten opgepikt zijn door de US collega's, didn't happen... Nu komen die deadlines dichterbij en gaan ze 2 3 4w voor we buitenliggen plots toch onze hulp nodig hebben.

Ze zitten in allerlei rechtzaken verwikkeld omdat ze de product discontinuation crapp doen en dan krijg ik emails van head sales/marketing "cege, weet jij of er een contracten DB is, probleem met project abc". Well, I should ask you... geantwoord met "geen idee" (ik heb nooit iets customer facing gedaan) en een YouTube video link naar titanic die zinkt. Reply was "wow, you're working late. Hoe lang blijf je nog". Daarop was de reply "show me the money" meme gif van Jerry Maguire. :laugh:

Oh boy, heel hun shit is aan het instorten.

Ondertussen is de externe partner waar ze mee verder gaan ipv ons intern team aan het proberen om ons team basically grotendeels integraal te hiren omdat ze een contract getekend hebben met mijn huidige werkgever maar zelf niks intern hebben. This shit is funny.

Show me the 💰 en byebye.

Terug
Bovenaan